Inovacije za okolje | Barbara Černe |
Okoljska osveščenost in skrb za okolje danes nista več modna muha, ampak sta postali nuja – omogočata preživetje. Težave z odpadki ostajajo, organski pa zlasti v velikih občinah še danes ostajajo navidezno nerešljiv problem. V velenjskem podjetju Plastika Skaza so namreč v sodelovanju s tehnologijo EM in strokovnjaki poiskali odlično rešitev. Z inovacijo, fermentacijsko posodo Organko, so tako ne le obrnili nov list v zgodovini podjetja, ampak so zanjo na letošnjem Mednarodnem obrtnem sejmu prejeli tudi nagrado Obrtno-podjetniške zbornice in Mestne občine Celje. “Priznanje je potrditev, da gremo v pravo smer. Navsezadnje ponujamo izdelek, ki nima konkurence in ki bi ga moralo imeti vsako gospodinjstvo, saj je učinkovit in praktičen,” je prepričana prokuristka v podjetju, Tanja Skaza, ki poudarja, da so se reševanja težave lotili pri izvoru, v kuhinji.

“Organko je kuhinjski kompostnik, v katerega lahko odlagamo vse organske odpadke, dodamo tako imenovan bokashi (japonska beseda za biogen oziroma efektivne mikroorganizme) in iz odpadka pridelamo kakovosten prvorazredni kompost oziroma uporabno in naravi prijazno sestavino. Uporabljamo jo lahko še kot gnojilo za rože ali učinkovito čiščenje odtokov, brez prisotnosti kakršnihkoli kemikalij,” poudarja Skaza. Največja prednost zabojnikov je, da so vedno pri roki, ne širijo smradu, ob tem pa se zmanjšajo tudi izpusti zdravju nevarnih toplogrednih plinov, ki sicer nastajajo ob gnitju. “Medtem ko v rjavih zabojnikih odpadki gnijejo, v Organku poteka fermentacija, ki omogoča, da štiričlanska družina v petih tednih s pomočjo efektivnih organizmov pridela odpadek, ki je osnova za prvovrsten kompost,” pojasnjuje sogovornica. Meni, da do sedaj v Sloveniji ni bilo izdelka, ki bi ga lahko predelali v kompost I. kvalitete in na ta način vrnili naravi, kar je bilo njenega. Z Organkom se to da, kar je potrdila tudi raziskava.

Do izdelka tudi po spletu
Posodo, ki se sicer že uporablja v Avstriji, Nemčiji in v skandinavskih državah, so v podjetju predelali in izboljšali. Konkurence na slovenskem trgu nima, jo je pa kot set dveh posod z brezplačno dodanim kilogramom biogena, ki zadošča za okoli mesec dni, za 49,89 evrov zaenkrat možno kupiti preko spletne strani www.organko.si in v trgovinah z ekološkimi izdelki. “Za pridelavo kakovostnega komposta je uporaba dveh posod nujna. V času, ko polnimo drugo, v prvi odpadek še fermentira. Zaključena fermentacija pa je pogoj za prvovrsten kompost,” poudarja Skaza. V prihodnje bodo še več pozornosti namenili pospeševanju prodaje izdelka: “Naš izdelek smo že predstavili otrokom v velenjskih vrtcih. Trenutno smo v dogovorih s kmetijskimi zadrugami in večjimi trgovskimi centri, naš cilj pa je izdelek ponuditi končnim kupcem tudi preko komunalnih podjetij. Menimo, da je naš Organko odlična priložnost za družbo Simbio. V Sloveniji zaenkrat iz odpadkov še nismo uspeli pridelati prvovrstnega komposta, raziskave pa kažejo, da je z Organkom to mogoče. Tako lahko Simbio s pomočjo Organka postane prva kompostarna v Sloveniji, ki odpadke uporabi za izdelavo kakovostne surovine – kompost I. kvalitete,” meni Tanja Skaza.
Prihaja urbani ‘eko šik’
Izdelek je ne le plod slovenskega znanja, ampak je tudi ekološki. Izdelan je iz reciklirane plastike, proizvedejo pa ga okoli 720 kosov dnevno. “Naš cilj je, da bi posodo v roku dveh let uporabljalo 80 odstotkov gospodinjstev v državi,” želi Tanja Skaza. S proizvodom nameravajo omrežiti vse proizvajalce organskih odpadkov, torej vsa gospodinjstva. Tem bodo naslednje leto predstavili še druge urbane ‘eko šik’ dizajnerske izdelke za dom iz reciklirane ali biorazgradljive plastike, pod blagovno znamko Yodo. “Organko je le eden od produktov, ki se bo pridružil blagovni znamki Yodo, v okviru katere bomo s pomočjo priznanega industrijskega oblikovalca in agencije Imelda Ogilvy širši javnosti pokazali, kako lahko z enostavnimi produkti poskrbimo za čistejše okolje,” pojasnjuje Tanja Skaza. In se dopolni: “Neposredno namreč ne onesnažujemo okolja, saj ne spuščamo emisij v okolje in nevarnih odplak v vode. Kupujemo zeleno energijo in iz naše plastike proizvedemo reciklat. Ob tem iščemo in izvajamo učinkovite ukrepe pri zmanjševanju izpustov CO2 v okolje, zato vsakih pet let kupujemo tehnološko naprednejše stroje, ki porabijo manj električne energije. Proizvodnja je avtomatizirana z različnimi robotskimi celicami. Ves čas vlagamo v kader in nove tehnologije, kar dokazuje podatek, da smo v letu 2009 vložili v razvoj okoli 700 tisoč evrov.” Od leta 1999 imajo v podjetju certifikat 9001, od leta 2008 pa še okoljevarstveni certifikat ISO 14001 in IWAY.
Iz proizvodnega v prodajno podjetje
Kot je še povedala Tanja Skaza, jih je kriza prisilila v bolj inovativno razmišljanje: “Predstavlja velik izziv in odpira vrata novim poslovnim priložnostim. Nove razmere na trgu terjajo nove načine vodenja in upravljanja, narekujejo uporabo novih znanj in orodij, pa tudi hitro odzivnost in izjemno učinkovitost. Strateško načrtovanje postaja bolj dinamično, krajši pa so tudi roki izdelave.” Kot še poudarjajo v podjetju, bo prednost nove blagovne znamke atraktiven dizajn izdelkov, ki naj bi bil s svojo minimalistično zasnovo všečen kupcem na celotnem evropskem prostoru in širše: “Po petintridesetih letih smo se odločili pokazati, kaj znamo. Tudi po zaslugi našega največjega odjemalca, Ikee, s katero sodelujemo že dvajset let. Naučili smo se razvijati nove tehnologije, kako izboljšati proizvodnjo. Za Ikeo smo eni glavnih dobaviteljev kuhinjskih izdelkov, na primer nogic za kuhinje, raznih košev; v pripravi je še dizajnerski stol, namenjen uporabnikom vseh starosti in profilov, za uporabo v pisarnah, kuhinjah in drugje,” razlaga njihovo podjetnost Tanja Skaza. Že vrsto let sledijo motu ‘zelo dobra kvaliteta po zelo ugodni ceni’, zato so zanimivi za Ikeo, s katero ustvarijo 40-odstotni tržni delež, pa tudi za Landis & Gyr, Gorenje, Striebel & John ter številne druge. Podjetje s trenutno 116 zaposlenimi pa ima tudi jasno začrtano strategijo že za naslednjih deset let: “Naše vodilo bo še naprej kakovost. Z Organkom želimo  prodreti na vse evropske trge, v dogovorih pa smo tudi z beograjskim podjetjem. Načrtujemo 25-odstotno rast glede na lanski promet, zavedamo pa se, da nam ne bi uspelo brez vlaganja v zaposlene,” je prepričana Tanja Skaza. Ekipi se bodo v prihodnje pridružili še tržniki, dizajnerji, vsekakor pa bodo imeli prednost ljudje z idejami in taki, ki verjamemo, da vsi delci štejejo …