Logistični trendi za leto 2016 | Urška Košenina |
 
Pisanje o trendih je nehvaležen posel. Trendi so kot počasi premikajoči se vlaki. Malo ljudi zanima ali je trend na poti ali ne. Večino zanima le, kdaj bo prišlo do trka. Druga stvar glede prognoz je, da morajo bit dovolj specifična in z možnostjo testiranja, da lahko čez čas pogledaš nanje in vidiš, ali so bila prava ali ne. S temi mislimi v glavi so analitiki Inštituta ARC Steve Banker, Chris Cunnane in Clint Resier predstavili logistične trende in trende oskrbovalnih verig za leto 2016. Po napovedih sodeč se nam obeta zanimivo leto trajnostnega preboja v logistiki, še večja rast e-prodaje, ki ji pa sledi nov način izvedbe dostave, ti. crowdsourcing.
 

logistikaTrajnostna logistika

Trajnostna logistika je kot cunami, ki se nabira daleč na odprtem morju, saj, tako kaže, trenutno še nima posebnega vpliva na logiste. Vendar je neobhodno, da bo val kmalu zajel celotno obalo in da potem nič več ne bo tako, kot je bilo. Pri trajnostnem razvoju so ostali logisti, v primerjavi z drugimi v oskrbovalni verigi, nedotaknjeni, saj trajnostnost še ni postala nujna stvar, ki bi jo morali razvijati. Prvi in najočitnejši trend, ki ga je mogoče napovedati, je, kateri logisti bodo prvi na udaru trajnostnih programov:

Vodje velikih javnih logističnih podjetji bodo prej pod tem pritiskom kot manjša podjetja, ki pa bodo pod udarom prej kot privatna podjetja.

Podjetja, ki imajo v lasti svoj vozni park, bodo prisiljena zmanjšati CO2 in druge škodljive emisije iz transporta hitreje kot podjetja, ki za logistiko uporabljajo zunanje avtoprevoznike. Emisije, ki jih generira podjetje samo, se rešujejo pred indirektnimi emisijami, ki jih generirajo partnerji iz oskrbovalne verige.

Nekatere industrije so v veliki prednosti pred drugimi s svojimi sonaravnimi napori. V visoko tehnoloških, na primer, imajo vodilna podjetja zelo dober trajnostni program. V industrijah, kjer ima en veliki igralec zelo razvit posluh za sonaravnost, drugi del industrije čuti pritisk, da mu sledi. Pri industriji visoke tehnologije so prizadevanja za zmanjšanje odlaganja odpadkov na odlagališčih že norma.

Večkanalna logistika

Večkanalna logistika bo še naprej najbolj vroč trend pri menedžeriranju oskrbovalnih verig. Pomembno je vedeti, da obstaja okno priložnosti za vse, ki vidijo izziv v prilagajanju temu trendu. Maloprodaja še ne investira v potrebno tehnologijo, ki bi bila v skladu s to vizijo in se še bori za vzpostavitev ravnotežja med tem, kaj je najbolje za njihov posel in kakšna so pričakovanja kupcev. Razlog tiči v pomanjkanju integracije poslovnih procesov z novimi tehnologijami. Vzrok je v zastareli tehnologiji. Tretjič, medtem ko e-prodaja raste, se maloprodaja bori, da bi našla rešitve za svoj obstoj.

Navajamo nekaj trendov za večkanalno logistiko v letu 2016:

Tehnološka vrzel bo pričela izginjati. Na podlagi zadnje raziskave o večkanalni logistiki 57 % vprašanih uporablja SAP sistem, 54 % pa jih uporablja sistem DOM (nadzor distribucije naročil). Ti dve tehnologiji bosta postali bolj obrobni zaradi vedno bolj razširjene e- prodaje in njenega vpliva na globalno ekonomijo.

E-prodaja bo še naprej spreminjala potrošnikov pogled na izdelke. Več in več ljudi nakupuje preko spleta zaradi udobja, akcij in možnosti, da jim lahko izdelek dostavijo kamor koli in kadar koli. Možnosti dostave se spreminjajo – od dostave do vašega avta do dostave do omarice za stvari v službi. Vedno več bo inovacij za varnejše načine dostave brez strahu pred krajo in z več možnostmi samopostrežbe. Poleg tega se nakazuje, da bodo droni končno postali izvedljiva dostava vsaj na določenih trgih.

Oblak

Mark Hurd, glavni direktor podjetja Oracle, je pred časom na OpenWorld konferenci podal nekaj drznih napovedi, kam bo usmerjen trg v tem letu:

  • 80 % vseh aplikacij bo delovalo v oblaku do leta 2025. Danes je v oblaku 25 % aplikacij.
  • Do leta 2025 bosta imela dva ponudnika v rokah 80 % SaaS (aplikacije kot storitve) trga. Podjetje Oracle bo eden izmed dveh.
  • Skoraj vsi podatki podjetij bodo do leta 2025 v oblaku.

Težko je verjeti, da bodo vse aplikacije oskrbovalne verige do leta 2025 v oblaku, vendar pa lahko z gotovostjo rečemo, da je to smer logistike in da se spremembe dogajajo zelo hitro. Eden izmed razlogov je tudi ta, da je podjetje Oracle največji dobavitelj aplikacij za oskrbovalno verigo.

Avtomatizacija skladišč in robotika

Trg za tehnologijo skladišč, kar vključuje tudi skladiščne sisteme, vodenje in avtomatizacijo skladišč in kontrolo, je v hitri rasti. Vzrok rasti je v spremembah zahtev, ki so rezultat globalnega širjenja e-prodaje. Dostava naročil preko interneta zahteva večjo agilnost in odzivnost v primerjavi s tradicionalnimi metodami. Strokovni delavci so veliko vlagali v »dobrine – do osebe« avtomatizacijo, da bi lahko učinkovito dosegli zahteve e-prodaje. Sistemi konstantno dozorevajo, postajajo bolj hitri in vedno več ljudi se jih poslužuje. Poleg tega se za podporo temu sistemu v določeni meri uporablja tudi mobilna avtonomna robotika. Pred časom je bilo podjetje Kiva Systems primarni dobavitelj avtonomne mobilne robotike za »dobrine do osebe« avtomatizacije pri e- prodaji. Na trgu je prišlo do sprememb, ko je Amazon od podjetja Kiva zahteval pridobitev notranjih operacij in je posledično zadrževal dostave do zunanjih kupcev. Od takrat številni start-upi in večja avtomatizacijska podjetja razvijajo lastne mobilno avtonomne sisteme, ki izpolnjujejo zahteve. Napoved za leto 2016 je torej ta, da v tem letu ne bomo videli le ene, temveč dve ali več podjetji, ki bodo trgu predstavili mobilno avtonomno robotiko, ki bo podpirala velike količine, lahke obremenitve, »dobrine k osebi« operacije in skladišče. Tu ne gre za testne primere, temveč za dejansko uporabo, prodajo operacij na trgu.

Avtonomna tovorna vozila

»Avtonomno« se sliši bolje kot »brez voznika« saj funkcionalnost, ki nas premika v fazo popolnoma »brez voznika«, obstaja ves čas. Na neki enostavnejši strani že obstajajo stvari, ki se jih obče uporablja, kot je tempomat ali kamere, ki preprečujejo, da se avtomatsko krmiljeno vozilo ne zaleti v človeka. V sredini tega kontinuuma bomo morda videli tovornjake, ki se lahko centrirajo na sredino voznega pasa in sledijo prometu ne da bi se preveč približali drugim vozilom, vendar vseeno potrebujejo intervencijo voznika, ko vozijo s pasa na pas. Napoved je torej ta, da bodo do konca leta 2020 tovorna vozila avtonomna do mere, ki je opisana zgoraj. Torej se bomo na kontinuumu do avtomatskih vozil nahajali nekje na sredini.

Premiki tovora in »crowdsourcing«

Premikanje tovora od izvora do destinacije je kompleksen proces, ki mu podjetja namenijo pomemben čas in vpogled. Za premike tovora so logistični pogledi na leto 2016 naslednji:

Povečale so bodo možnosti dostave z uporabo aplikacij, ki ponujajo najcenejšo možno dostavo še isti dan. Takšne aplikacije se imenujejo »crowdsourcing« dobave, vir dostave so ljudje. Podjetja kot so Uber in Lyft spreminjata trg s prevozi in s tem jasno vplivata na poslovanje taksistov. Tu so še internetne strani za goste, kot je Air bnb in VRBO, ki spreminjajo načine, kako ljudje potujejo. Temu so se sedaj pridružili maloprodajniki. Podjetja, kot sta Deliv in Kanga širita možnosti dostave za maloprodajnike. Deli, na primer, uporablja aplikacijo API, ki omogoča dostavo izdelkov za e-prodajo še isti dan. Leto 2016 bo leto »crowdsourcing« dostave, ki bo na voljo kupcem za vse vrste izdelkov. Leto bo prineslo tudi porast v številu podjetji, ki poslujejo na ta način.

Več in več podjetji bo začelo uporabljati TMS – sistem za upravljanje prevoza, ki upravlja celotno dobavno verigo od aktivnosti do samega prevoza in načrtovanja porabe virov podjetja. Zadnje raziskave kažejo, da le 60 % anketiranih logistov trenutno uporablja TMS. To predstavlja veliko priložnost. S cenejšimi TMS rešitvami na trgu, katerih vzrok so manj sofisticirana funkcionalnost in ponudbe, ki bazirajo na oblaku, bo več in več podjetji začelo uporabljati lasten TMS, kot da bi uporabljali zunanje izvajalce.

Na vidiku je tudi več rešitev za majhna in srednje velika podjetja glede izvedbe prevoza. V letu 2016 bo zanimivo opazovati ta del trga in njegovo rast. 

Vir: ARC Advisory Group, Inc.