Skladiščni sistemi | Urška Košenina |
 
Skladiščna oprema je v velikih slovenskih podjetjih večinoma zastarela in neuporabna. Prenove skladišč so na zadnjem mestu v investicijskih načrtih, a tisti, ki se le odločijo dregniti v zadnji kot podjetij, so v kratkem času korak pred konkurenco in žanjejo boljše rezultate. Kvalitetne ponudbe skladiščnih sistemov je na trgu dovolj. Optimalna in sodobna ureditev skladiščenja ni le konkurenčna prednost, je tudi racionalizacija poslovanja.
 

Skladiščni sistemiSkladiščenje je strošek. Zato je pomembno, da podjetje stalno preverja in po potrebi posodablja skladišča in skladiščno poslovanje ter tako znižuje stroške. Globalni trendi na področju skladiščenja kažejo v smeri vedno večje avtomatizacije, računalniške podpore in popolne sledljivosti izdelkov.

Investicija se izplača

Zlatko Mitić

Zlatko Mitić

Podjetja se v večini odločajo za nadgradnjo ali popolno prenovo skladišč zaradi dotrajanosti skladiščne opreme, optimizacije logističnega procesa ali zaradi povečanja obsega proizvodnje in s tem pomanjkanja skladiščnega prostora. Z odločitvijo o prenovi lahko povečajo produktivnost v procesu skladiščenja in zmanjšajo število zaposlenih v skladišču. »Neposredni prihranki so predvsem v zmanjšanju delovnih mest. Posredni pa v večji pretočnosti izdelkov. Veliko manj je tudi poškodb izdelkov med transportom in manipulacijo. Ocenjujem, da so lahko letni prihranki, če jih primerjamo s popolnoma ročnim transportom in manipulacijo, tudi 500.000 EUR in več na leto. Seveda je vse odvisno, o kako velikem sistemu govorimo,« pravi Zlatko Mitić, vodja razvoja in konstrukcije pri podjetju Nieros. Seveda je pri izbiri partnerja in odločitvi, ali bo to popolna prenova ali delna nadgradnja vse odvisno od finančnih zmožnosti ter prioritet pri poslovanju. Kot je povedal Stane Žavbi iz podjetja Ilirija d.o.o.: »Odločitve prihajajo iz treh smeri: tekoče potrebe iz vsakdanjega delovanja, plana poslovanja v naslednjem obdobju in iz dolgoročnih investicij.« Izkušnje proizvajalcev opreme so podobne. Miha Bogataj iz podjetja Jungheinrich, d.o.o., pravi: »Ob spoznanju, da določene operacije oziroma oprema niso več optimalne, stranke običajno posežejo po reorganizaciji skladiščne opreme in procesov notranje logistike. Najbolj običajna je optimalna izraba prostora oziroma volumna skladiščne zgradbe. Trend kaže povečevanje višin regalnih konstrukcij in predvsem uvajanje novih tipov regalnih konstrukcij v kombinaciji s podporo informacijske tehnologije.«

Miha Bogataj

Miha Bogataj

V logistiki je še veliko prihrankov

Mitja Bensa

Mitja Bensa

Uspešnost podjetja je zelo odvisna od kvalitetnega upravljanja z zalogami in skladiščenjem. K temu veliko pripomore pravilno in kvalitetno opremljeno skladišče. »V logistiki je še veliko prihrankov. Veliko podjetij se tega že zaveda in vlaga v sodobne skladiščne sisteme. Vse pa je odvisno od narave poslovanja, vrste blaga, frekvence obračanja blaga in drugih dejavnikov,« dodaja Mitja Bensa, direktor podjetja Artex. Urejenost in preglednost se tako v skladišču zagotovi s pravilno izbiro skladiščne opreme, ki mora biti del logističnega procesa podjetja. Ker gre tu za konkurenčno prednost, je izboljšava opreme danes postala nuja povsod, pri večjih in malih podjetjih. »Velikost podjetja ne vpliva na odločitev glede investicij v skladiščne sisteme, pač pa količina blaga, ki ga je potrebno skladiščiti, in pretok blaga skozi skladišče. Običajno večje podjetje lahko vloži več v načrtovanje, optimizacijo in tako že na začetku investicije prihrani ogromna sredstva na srednji in dolgi rok ter seveda kasneje za nakup prave skladiščne opreme. V mnogih primerih je logistika eno od zadnjih področij srednjih in velikih podjetij, ki je deležna posodobitev, zato lahko že z razmeroma majhno investicijo dosežemo znatne prihranke. Večina srednje velikih investicij ima povračilno dobo do dve leti, večje investicije pa z jasno strategijo upravičijo povračilno dobo tudi do pet let,« je povedal Miha Bogataj iz Jungheinricha.

Klasični paletni regali še vedno v prednosti

Skladiščna oprema mora poskrbeti za optimalno izrabo skladiščnih prostorov in funkcionalnost, zadovoljiti vse potrebe po nosilnosti uskladiščenega blaga, upoštevati mora način transporta, predpise o zdravju in varstvu pri delu ter zakon o gradnji objektov in evropskih standardih za področje konstrukcij z upoštevanjem potresnih pospeškov. »Oprema mora biti v skladu s slovensko zakonodajo, predpisi, garancijami, certifikati za pridobitev dovoljenj, pri tem iščemo dolgoročno sodelovanje v paketu s storitvami,« poudarja Stane Žavbi iz Ilirije.

Sodobna skladišča uporabljajo regalne sisteme skladiščenja. Njihova največja prednost pred blok skladišči pa je veliko bolje organizirano in pregledno naloženo skladiščno blago. Poznamo več regalnih sistemov, med njimi so najbolj uporabljeni klasični paletni regali. Njihova prednost je v fleksibilnosti glede na vrsto palete (velikost, teža, oblika), ki se skladišči običajno po vzdolžni smeri palete. Paletni regali se oskrbujejo s pomočjo viličarjev ali regalnega dvigala. Prilagodljivi paletni regali so primerni za skladiščenje velikih količin raznovrstnega blaga, najpogosteje na paletah. Z dodatno opremo regalov (police, dodatni prečni nosilci itd.) lahko skladiščimo tudi drugo raznovrstno blago, ki ni na paletah. V nasprotju s skladiščenjem v blok skladiščih (blago, naloženo eno na drugo) imajo prilagodljivi paletni regali prednost takrat, ko se komisionira neposredno s palete, saj omogočajo direktni dostop do vseh palet.

Glavni izziv so notranji procesi v skladišču

Katero skladiščno opremo bo podjetje izbralo, je odvisno od različnih dejavnikov, kot so vrsta, količina in obrat skladiščenega blaga, velikost skladiščnega prostora, poteka transportnih poti in še drugih dejavnikov. Kot pravi Zlatko Mitić, vodja razvoja in konstrukcije pri podjetju Nieros: »Idejni projekt se vedno pripravlja skupaj z investitorjem. V kolikor je vse dobro pripravljeno in dogovorjeno, kasnejša prilagajanja med inštalacijo niso potrebna. Mogoče kakšni zares manjši popravki, ki jih odpravi naša montažna ekipa. Vsaj do sedaj je bilo tako.« Ob tem Miha Bogataj dodaja njihovo izkušnjo: »Sistem za upravljanje skladišča se do zadnjega detajla prilagodi zahtevi upravljavca skladišča. Začne se z detajlnim popisom blaga, skladiščne opreme, s spremljanjem strategije skladiščnih storitev in z definicijo sistemske specifikacije vmesnika, ki do potankosti definira podatke, ki se bodo izmenjevali med posameznimi uporabniki v skladišču (preko ročnih terminalov, računalnikov, RFID in čitalci črtnih kod) in krovnim ERP sistemom podjetja. Sistem omogoča povsem ročno upravljanje. A še posebej do izraza pride, ko praktično v sekundah sprejema odločitve, ki sledijo vsem zahtevanim pogojem in vnaprej definiranim strategijam pri manipulaciji blaga. Največji izziv pri parametriziranju sistema za upravljanje skladišča je določitev notranjih procesov v skladišču ter v načinu in obsegu podatkov, ki so potrebni, da je materialno poslovanje popolnoma transparentno. Z rastjo podjetja največkrat poslovanje temelji na dveh do treh osnovnih internih dokumentih materialnega poslovanja. Z uvedbo profesionalnega sistema, ki je z modularno gradnjo poljubno nadgradljiv, je običajno v takem podjetju potrebno uvesti nove dokumente ter nove povratne zanke med sistemoma (potrjevanje operacij).«

Do težav pride, če uporabnik nima dovolj podatkov

Izpeljava velikih investicij, kot je prenova ali nadgradnja skladišča, zahteva denar in čas. Tako je tudi pot do pridobitve naročila zelo dolga. Vsaka panoga je specifična, specifično je tudi vsako podjetje glede na lokacijo, površino, ki je na voljo itd. Večkrat pride med implementiranjem nove opreme do novih zaključkov in izboljšav. »Dogovori do naročila opreme v glavnem trajajo leto ali več. V glavnem zelo počasi. S pridobitvijo naročila je pa takoj druga zgodba. Vsi bi vse imeli in to takoj. Dostikrat se pripeti, da kupec spreminja svoje zahteve med postopkom priprave tehniške dokumentacije ali celo tako pozno, ko je oprema že v proizvodnji in tudi že pripravljena na odpremo. V takšnem primeru nastane resnična časovna in kadrovska težava. Seveda so v tem primeru tudi veliki materialni stroški, o katerih se kasneje pogajamo z kupcem. Rok odpreme po navadi ostane nespremenjen ali nam pa priznajo zamik od prvotno dogovorjenega roko odpreme,« pravi Zlatko Mitić iz Nierosa. Na identične težave opozarja tudi Mitja Bensa iz Artexa, ki pravi: »Ker smo specializirani proizvajalec skladiščnih sistemov, se lahko uporabniku lažje prilagodimo. Je pa potrebno spoštovati vse tehnične standarde in smernice s tega področja. Proces poteka od idejnega projekta do izvedbene faze, to je same proizvodnje in montaže dogovorjenega skladiščnega sistema. Največja težava se pojavlja, kadar uporabnik nima pravilnih oz. ne dovolj kakovostnih podatkov, ki so potrebni za pripravo idejne rešitve.«

Pomemben poudarek, ki ga morajo proizvajalci in uporabniki opreme nujno upoštevati, je seveda varnost. »Glede varnosti v skladiščnem območju je pomemben standard SIST EN 15635, ki nalaga odgovornost uporabniku, da spoštuje navodila proizvajalca in da vodi ter analizira stanje na regalni opremi. Na tem področju so določena podjetja zelo striktna in vlagajo veliko v zaščito regalne opreme in v usposobljenost odgovornih ljudi, ki delujejo v skladiščnem območju,« pravi Mitja Bensa, direktor v Artex d.o.o.

Avtomatizacija, višji regali, manjše število zaposlenih

»Trendi skladiščne opreme kažejo povečano implementacijo delno ali popolnoavtomatiziranih sistemov, od popolnoma avtomatskega skladišča do ročno upravljanega viličarja, ki določene operacije opravlja v samodejnem načinu ter na ta način razbremeni voznika viličarja in zmanjša možnost napak. Vsekakor je trend notranje logistike v obvladovanju procesov s pomočjo informacijske tehnologije, ki v vsakem hipu lahko predlaga optimalno operacijo in na ta način zagotovi učinkovito upravljanje blaga brez dodatne izgube časa pri nepotrebnih transportih, iskanju blaga, preprečevanju napak in posledično zagotovi zadovoljstvo prejemnika blaga, da ga dobi pravočasno, v preverjeni količini. Višina regalne konstrukcije z varnostnega vidika vpliva na natančnost vodenja transportno manipulativne opreme. Od natančno izdelane regalne konstrukcije, do v milimetre natančno izdelani tlaki transportnih hodnikov med regalnimi vrstami so šele predpogoj za varno delovanje. Poleg tega se pojavi še zahteva po ustrezni kvaliteti transportno skladiščne enote in naprave – viličarja. Višina na ta način ne vpliva na varnost do te mere, kot vpliva stopnja avtomatizacije, ki gre z roko v roki s povečanjem višine skladišča. Avtomatski podsistemi morajo vsebovati potrebne aktivne in pasivne module, ki v vsakem primeru preprečijo morebitno poškodbo osebja, blaga in opreme v skladišču. Izkoriščanje višin sodobnih skladišč bo še posebej pomembno za ohranjanje konkurenčnosti upravljavca skladišč ob uvedbi davka na nepremičnine, kjer bo pomembno vlogo igrala kvadratura objekta – prednost bo imel tisti, ki bo izrabil višino oziroma volumen,« pravi Miha Bogataj iz Jungheinricha. Povedanemu se pridružuje tudi Zlatko Mitić iz Nierosa, ki dodaja: »Trendi so predvsem v smeri popolne avtomatizacije. Avtomatski manipulatorji, uporaba robotov za paletiranje in pakiranje. Za varnost je poskrbljeno že v fazi projektiranja s FEM (metoda končnih elementov) analizami. Pri projektiranju uporabljamo samo zmogljive računalniške programe za 3D modeliranje in simulacijo. Na stroje in opremo vgrajujemo vse predpisane varnostne elemente. V prostoru avtomatskega skladišča ni potreben človek. Vse poteka avtomatsko.«