Zelene inovacije |
 
Ni vseeno, kakšen je lak za avtoličarska popravila, če se ga v Evropi letno proda 26 tisoč ton, v Sloveniji 120 ton. Vseeno ni zato, ker lahko na okolje vpliva bolj ali pa precej manj. Odgovor, kako porabiti pri laku manj energentov in manj fosilnih goriv, so v podjetju Silco iskali pet let. In ga našli, pojasnjuje razvoj hitro sušečega prozornega laka druge generacije dr. Matjaž Ravnjak, direktor razvoja in proizvodnje v Silcu. Za njihov prozorni lak z zelenimi učinki so prejeli nedavno srebrno priznanje za inovacije Gospodarske zbornice Slovenije. Uporaba novega laka omogoči avtoličarju, da dela hitreje, stroški pa so nižji. Izdelek je podjetju odprl nove možnosti na trgu. Dr. Matjaž Ravnjak meni, da je njihov izdelek po kakovosti na evropskem trgu najboljši.
 

dr. Matjaž RavnjakKakšna je bila razvojno-raziskovalna pot v podjetju, da ste razvili inovativen izdelek, lak za avtoličarska popravila brez trdilca v baznem premazu?

V Silcu se konstantno spopadamo z izzivi, ki jih prinaša trg. Sektor, v katerem delujemo, se stalno spreminja, saj se vedno znova pojavljajo nove tehnologije in materiali, ki bodisi izboljšujejo delovni proces ali kakorkoli drugače vplivajo na ekonomsko učinkovitost avtoličarskega popravila. Hkrati se občasno zaostruje tudi zakonodaja, ki posredno vpliva na razvoj novih izdelkov. Izdelek SFR Air Cure je Silcov hitro sušeči prozorni lak druge generacije. Prvi prozorni lak, ki smo ga v Silcu razvili, je temeljil na tehnologiji, ki jo še vedno uporabljajo konkurenti, vendar ta pri uporabnikih ni vedno najbolje sprejeta. Zato smo ubrali drugo pot in poiskali rešitev, ki bo sprejemljiva za vse uporabnike in za vsako tržišče. Po dobrih petih letih od pričetka razvoja nam je le uspelo. Razvili smo hitro sušeči prozorni lak, ki se danes uspešno prodaja po vsej Evropi.

Sicer ste prepričali trg? V čem je glavna razlika med klasičnimi prozornimi laki za popravilo avtomobilov in vašim izdelkom, kaj je njegova konkurenčna prednost. Okoljska in ekonomska?

Razlik, ki diferencirajo prozorni lak SFR Air Cure od podobnih izdelkov na trgu, je več. Dodatek trdilca v bazni premaz, v barvni sloj, ki je nanešen pod prozornim lakom, v našem primeru ni potreben. Hkrati je sušenje možno pri sobni temperaturi in pri povišani temperaturi v peči, kar nekateri podobni laki na trgu ne omogočajo. Bistveni pa so zelo kratki časi sušenja, saj se SFR Air Cure na zraku posuši v 60 minutah od nanosa, pri temperaturi 50 °C pa po zgolj v 3 minutah. Za primerjavo. Klasični prozorni laki se pri temperaturi 60 °C sušijo 20 do 40 minut. Pri tem se na letni ravni porabijo ogromne količine energentov za ogrevanje ličarskih komor, mislim na kurilno olje in zemeljski plin, in velike količine električne energije. Med ogrevanjem morajo konstantno delovati močni ventilatorji, ki prezračujejo ličarsko komoro. Poleg prihrankov na račun zmanjšane porabe električne energije in fosilnih goriv se bistveno poveča kapaciteta vozil, ki jih lahko avtoličarska delavnica v eni izmeni popravi. Delo poteka hitreje in ceneje.

Pri izdelku poudarjate, da v bazni premaz ni potrebno dodajati trdilca, kar je sicer potrebno pri podobnih izdelkih na trgu. Kaj s tem pridobi uporabnik in ali niste v tem primeru prav tako potrebovali dodatne kemikalije?

Nekateri konkurenčni hitro sušeči prozorni laki na trgu potrebujejo za zagotovitev optimalnega oprijema na podlago dodajanje posebnega trdilca v bazni premaz. V kolikor tega trdilca stranka ne uporabi, se lahko prozorni lak lušči od barve. V primeru izdelka SFR Air Cure to ni potrebno. S tem se stranka izogne dodatnemu delovnemu postopku. Hkrati je zmanjšana možnost za napako, saj se pogosto zgodi, da uporabnik nehote pozabi dodati trdilec v bazni premaz. Dodajanje trdilca v bazni premaz pa vpliva na nanos le-tega. Pri nanosu baznega premaza s trdilcem je težje popravljati morebitne nepravilnosti, ki nehote nastanejo pri aplikaciji. Kjer dodajanje trdilca v bazni premaz ni potrebno, stranka teh problemov nima.

Kakšne tržne in prodajne možnosti vam odpira nov lak glede na porabo pri avtoličarskih popravilih v Evropi in v Sloveniji? Ste zanimanje trga testirali?

Nov prozorni lak SFR Air Cure nam je v dobrem letu od pričetka prodaje odprl marsikatera vrata na zahtevnih tržiščih, kot so npr. Francija, Nemčija, Italija. Pri tem smo povečali tudi prodajo ostalih izdelkov lastne proizvodnje. V izvozu beležimo 70 % rast, na domačem trgu pa 40 % rast. Naši novi produkti so nas popeljali na popolnoma nov nivo. Kot majhno podjetje smo lahko zelo prožni in bolj osredotočeni na svoje kupce, kar nam pomaga pri osvajanju novih kupcev.

Če vašo inovacijo povežete z uporabo fosilnih goriv in elektrike, kaj bi izpostavili kot ključni zeleni učinek?

Ključni zeleni učinek izdelka je vsekakor bistveno zmanjšana poraba fosilnih goriv in električne energije. Povprečna avtoličarska delavnica lahko z uporabo izdelka SFR Air Cure zniža porabo fosilnih goriv za najmanj 60 %, porabo električne energije pa za najmanj 45 %. To bistveno zniža emisije ogljikovega dioksida in emisije prašnih delcev. Glede na to, da se v Evropi letno proda preko 26 tisoč ton lakov za avtoličarsko popravilo, v Sloveniji 120 ton, je ekološki vpliv prozornega laka SFR Air Cure vsekakor zelo pomemben.

Kakšna je konkurenca na globalnem trgu s podobnimi izdelki?

Konkurenca na globalnem trgu so velike multinacionalke, ki s tehničnega vidika stežka konkurirajo našemu izdelku, so se pa kmalu odzvale s podobnimi izdelki. Ti so po učinkih in kvaliteti še vedno daleč stran. Ker je Silco mali igralec med velikimi multinacionalkami, je največkrat problem to, da končni uporabniki mogoče še vedno raje zaupajo večjim igralcem na trgu, čeprav izdelek ne daje tistega, kar bi lahko. Agresivni marketinški pristopi velikih podjetij na trgu so seveda nekakšna ovira na poti za še večji uspeh pri prodaji izdelka.