Prenos Uredbe IED v prakso

Janez Zupančič, Revoz d.d.

Pri proizvodnji avtomobilov na območju tovarne Revoz nastajajo vplivi na okolje, kot so emisije v zrak, emisije v vodo, emisije hrupa, nastane tudi precejšnja količina odpadkov, porabljajo se naravni viri. Revoz se nahaja na kraškem območju in pomembnih količin vode se ne da dobiti drugače, kot da se izvrta 50-60 metrov globoke luknje. To področje je problematično tudi zato, ker voda tukaj včasih teče navzgor, ne le navzdol. Zato so rezultati analiz vprašljivi.

Pridobitev OVD

Revoz je IPPC zavezanec, kar pomeni, da smo morali pridobiti okoljevarstveno dovoljenje (OVD). Osnovno OVD smo pridobili leta 2008 za naslednje naprave: površinska zaščita kovin z uporabo elektrolitskih oziroma kemičnih postopkov, z volumnom delovnih kadi (brez izpiranja) 440 m3; površinska obdelava izdelkov z uporabo organskih topil, z letno porabo topil 1.400 ton; proizvodnja toplote in električne energije, skupne vhodne toplotne moči 54,84 MW.

Do leta 2016 smo naredili dve spremembi OVD-ja, prvo leta 2013. Vezana je bila na pripravo projekta Edison (Twingo III in štirisedežni Smart) za pripravo proizvodnje novih avtomobilov. Spremembe so bile vezane predvsem na IED direktivo. Drugi kriterij BAT STS (za področje obdelave površin z organskimi topili) govori o maksimalno dovoljenih količinah hlapnih organskih snovi, ki jih lahko spustimo v zrak. IED direktiva predvideva zmanjšanje teh vrednosti, čemur smo sledili tako, da smo vpeljali novo tehnologijo, kar je pomenilo precejšnjo investicijo.

Nova lakirna linija

Vzrok za našo odločitev za investicijo v novo lakirno linijo je bil predvsem prilagajanje IED direktivi in novim zahtevam BAT na področju emisij hlapnih organskih spojin (HOS). Na račun optimizacije in modernizacije tehnologije so se emisije zmanjšale na 40 g/m2. Avtomobilska industrija sodeluje pri pripravi novih zahtev BAT, tudi tuji lastnik Revoza, na podlagi česar smo dobili informacijo, da tudi 40 g/m2 ne bo dovolj, saj naj bi bila nova vrednost nižja od 30 g/m2, kar je zelo zahtevno za avtomobilsko industrijo. Polovica evropske avtomobilske industrije to zelo težko doseže. Vse to zahteva precej investicij. Rok za doseganje novih vrednosti BAT je 4 leta, torej leta 2020.

Ugotovili smo, da na isti liniji ne moremo istočasno uporabljati lakov s topili in vodotopne lake. Potrebno je bilo postaviti dodatno linijo in zato smo stavbo razširili. Istočasno smo postavili še del za novo mešalnico lakov. Na novi liniji smo lakirali avtomobile že v letu 2014, na stari liniji vedno manj, od julija 2014 naprej pa uporabljamo le še vodobazne lake. Na ta način smo dosegli v povprečju 24,4 g/m2 HOS. Ta rezultat je najboljši v skupini Renault in je v boljši polovici evropskih tovarn. V tem trenutku že zadoščamo novi evropski zakonodaji, ki jo zahteva IED direktiva.

HOS v avtomobilizmu

Vse od leta 2006 naprej se stanje na področju HOS pri vseh evropskih avtomobilistih izboljšuje. Obstaja pa velika razpršenost med tovarnami avtomobilov. V Sevilli delujejo tehnične delovne skupine, kjer ima tudi Francija svojega predstavnika. Francozi imajo svojo delovno skupino na ravni države, kjer so predstavniki vseh avtomobilskih tovarn, ki jih zadeva ta tehnologija. Prva stvar, ki jo naredijo, je seznam želja, pregled stanja – kaj imajo in kaj bi radi imeli. Na podlagi tega se odločijo, kaj lahko, kaj hočejo, ker so vse novitete povezane z visokimi stroški. Konec leta 2016 naj bi bil navedeni BAT potrjen.

Poleg zamenjave lakov sta pomembna še dva BREF dokumenta. BREF STM (površinska zaščita kovin z uporabo elektrolitskih oziroma kemičnih postopkov) in BREF LCP (velike kurilne naprave z močjo >50 MW). V načrtu imamo zmanjšanje NOx izpustov. Tovarne Renault predvidevajo prilagoditev kurilnih naprav novim zahtevam. Razmišljamo o postavitvi nove kurilnice, ki bo bolj energetsko varčna, da ne bi bile uvrščene med IED naprave.