Polnila za pakiranje | Tanja Pangerl |
 
Pri pošiljkah pogosto prihaja do praznih prostorov med izdelki, ki se lahko med transportom poškodujejo, zato je potrebno praznino ustrezno zapolniti. Na razpolago je več produktov, od raznih mehurčastih, gastropen ali napihljivih folij, papirnatega polnila, polnila iz koruznega škroba, ekspandirane pene in drugih materialov. Izbira je odvisna od produkta in od načina transporta oziroma pošiljanja. O trendu polnil in njihovega razvoja pravi direktor podjetja Siscor d.o.o. Matjaž Bergant, da je pri večjih kupcih vse več zahtev po embalaži po meri, kjer polnila niso potrebna. Med uporabniki, kot so Helios d.o.o., Mahle Letrika d.o.o. in slovenska spletna trgovina mimovrste d.o.o., so v ospredju slovenski ponudniki polnil, kjer je ponudba zadovoljiva.
 

Napihljive blazinice. Foto: Boštjan Čadej.

Matjaž Bergant

Matjaž Bergant

Matjaž Bergant, direktor podjetja Siscor d.o.o.

Podjetja za zapolnitev praznih prostorov v pošiljkah, med transportom najpogosteje uporabljajo napihljive blazinice. V našem primeru se imenujejo Air plus, so proizvod nemškega proizvajalca Storopack. Prednost pred ostalimi vrstami polnil, predvsem papirjem, je, da se jih porabi manj, kajti pri polnilu glavno vlogo odigra zrak in ne sama folija. V primeru papirja, ki se zmečka in tako uporabi kot polnilo, pa je cel prazen volumen potrebno zapolniti s papirjem. Tekoči meter folije je sicer dražji kot tekoči meter papirja, vendar se folije porabi bistveno manj. Porabniki, ki nimajo večjega števila poslanih paketov, še vedno uporabljajo polnilne kosmiče.

Ponovna uporaba polnil načeloma ni možna, razen v manjšem obsegu, kjer podjetje, ki dobiva veliko paketov, ponovno uporabi papir predvsem za polnjenje prostora v svojih paketih. Na področju reciklaže polnil je trenutno največji premik pri polnilnih kosmičih, saj ponujamo takšne, ki so narejeni iz koruznega škroba, so popolnoma in zelo hitro razgradljivi. Cena je primerljiva s kosmiči iz stiropora.

Zanimivo je, da nekatera podjetja želijo le polnila iz papirja, ker hočejo poudariti ekološko zavest. V resnici je napihljiva folija Air plus bolj ekološka, kajti ko končni porabnik blazinice predre s škarjami, ima za otroško pest odpadka, ki se, če se odvrže v pravi zabojnik za smeti, enostavno reciklira. Ko pa končen porabnik domov dobi velik paket, zapolnjen s papirjem, ima za cel objem papirja odpadkov. Za recikliranje papirja potrebujemo veliko energije, vode in kemije.

Trend razvoja polnilnih materialov v svetu za večje uporabnike, kot je npr. Amazon, je v izdelavi embalaže, ki se točno prilega proizvodu in pošiljatelj sploh ne potrebuje polnila. Embalažo si izdela sam iz neskončne valovite lepenke. Ta princip se imenuje packaging on demand.

Zahteve kupcev

Zahteve kupcev se razlikujejo tako glede na velikost podjetja kot tudi na branžo, v kateri je kupec. Če govorimo o luksuznem izdelku, ponavadi ne preostane drugega kot po meri izrezana EPE pena ali pa kartonski vložek. V primeru blaga, namenjenega industriji, sta na prvem mestu funkcionalnost in cena, torej se pogovarjamo o Air plus napihljivih blazinicah ali papirju. V kolikor pa ima kupec drage in občutljive produkte ter zelo različnih oblik, potem pride v poštev hitro ekspandirna pena Foam plus, ki se v nekaj sekundah strdi in prilagodi produktu. Vse tri opcije so pogojene tudi z nakupom ali najemom posebnega stroja.

Kako izbrati pravo polnilo?

Ko uporabnik na podlagi opredeljenih kriterijev izbere ustrezno polnilo, je naredil vse, kar je v njegovi moči. 100 % zaščite ni. Ostalo, kar ne morejo zaščititi polnila, lahko zavarujemo pri zavarovalnicah oziroma z zelo učinkovitimi nalepkami – indikatorji šoka in indikatorji nagiba. To so posebne nalepke, na podlagi katerih lahko učinkovito nadzorujemo celo dobavno verigo. Indikator šoka nam s tem, ko se ampula obarva rdeče, pokaže, da je bil paket izpostavljen večjemu šoku. Ko smo ga odpremili, je bil indikator nesprožen. Ko pa je paket prispel do končnega kupca, je bil indikator sprožen. Torej se je vmes nekaj zgodilo. Kdo je odgovoren? Kupec na dobavnico navede, da je bil indikator sprožen, kar ne pomeni, da zavrne dobavo. V kolikor se potem, ko odpre paket, izkaže, da je bil tudi produkt poškodovan, lahko to reklamira in nihče mu ne more očitati, da je produkt pokvaril sam. Podobno deluje indikator nagiba, kjer se indikator obarva rdeče, v kolikor se produkt nagne za več kot 83 stopinj. Vsi indikatorji imajo predvsem psihološki učinek, saj vsi v dobavni verigi bistveno bolj pazljivo rokujejo s paketi. Res pa je, da logistični velikani, kot so UPS, DHL itd. sproženega indikatorja ne bodo upoštevali kot razlog za reklamacijo.

Rezultati poslovanja

Naši rezultati poslovanja v prvih mesecih tega leta kažejo, da se je po skoraj 50 % rasti v prejšnjem letu rast letos zaustavila na tem nivoju. Večjo rast pričakujemo v drugi polovici leta, ko bomo v Nemčiji na embalažnem sejmu Fachpack prvič predstavili revolucionarno heavy duty embalažo Quick-frame®, za katero smo že lani v Gornji Radgoni dobili oskarja za embalažo.

Izkušnje uporabnikov

Tomo Šarf

Tomo Šarf

Tomo Šarf, vodja logistike v podjetju Helios d.o.o.

V Heliosu polnil za zapolnitev praznega prostora v kartonu ne uporabljamo, ker kot proizvajalec odpremljamo samo polne kartone. Pač pa se srečujemo s problemom praznega prostora med paletami. Trudimo se, da je prostor med tovori čim manjši. Pri zlaganju embalažnih enot (kartoni, vedra, sodi idr.) težimo k temu, da se zunanji gabariti tovora čim bolj približajo meram palete, pri čemer za različno vrsto embalaže uporabljamo tudi različne dimenzije standardnih CP palet. Kljub temu v določenih primerih prihaja do praznega prostora med paletami. Običajno ga zapolnimo z napihljivimi vrečami. Če je le možno – odvisno od trga – uporabljamo povratne PE vreče, ki jih je možno uporabiti večkrat. Glede na to, da uporaba polnil lahko predstavlja precejšen strošek, se v največji meri temu izogibamo, a smo za zagotavljanje ustrezne kvalitete za določene tipe embalaže in določene trge primorani, da posežemo k temu ukrepu. Ponudba ustreznih materialov polnil je na slovenskem trgu zadovoljiva. Sama teža polnilnega materiala je v našem primeru zanemarljiva glede na težo tovora in zato tudi ne vpliva na odločitev, ali ga uporabiti, oziroma kakšen material izbrati.

Mahle Letrika d.o.o., oddelek pakiranja izdelkov

Pri izbiri ustreznih polnil za zaščito izdelkov upoštevamo morebitne zahteve kupca, kot je povratna/nepovratna embalaža, ter količino odpremljenih izdelkov, njihovo obliko, težo in način transporta. Najpogosteje uporabljamo polnila iz 5-slojnega valovitega kartona različnih oblik (lastna konstrukcija), veliko je v uporabi tudi gastropen (ekstrudiran-penjen PE). Pri tem gre za kamionski, ladijski in letalski prevoz. Pri vračljivi embalaži, kjer je prevoz le kamionski, pa je najpogosteje uporabljani material polipropilen, v manjši meri uporabljamo tudi ABS plastiko. Za vse komponente imamo slovenske dobavitelje. Pri izbiri materiala je vse odvisno od kupca, in sicer sama oddaljenost, količine, logistični stroški in nabavna vrednost embalaže. Vsa embalaža, ki jo uporabljamo, se da direktno reciklirati in nikoli ne uporabljamo kompozitov. Pri pakiranju naših izdelkov težimo k čim boljšemu izkoristku prostora, ki nam je na razpolago, odpornost polnila na deformacije in s tem primerno zaščito izdelka rešujemo z ustrezno konstrukcijo in ne z večjim volumnom.

Lea Benedejčič

Lea Benedejčič

Lea Benedejčič, direktorica spletne trgovine mimovrste d.o.o.

Embalažo artikla, ki ga pošiljamo, predpiše proizvajalec. Proizvajalec na zunanji strani artikla tudi vidno označi, ali je embalaža “ready for shipping” ali ne. Takšne embalaže imajo npr. televizorji, prenosni računalniki, namizni računalniki, monitorji ipd. Artikle, ki imajo na embalaži označeno “ready for shipping”, stranki pošljemo brez dodatne zaščite. Artikle, ki nimajo te oznake, pa pošljemo v naši mimovrste=) škatli in jih ob tem še dodatno zaščitimo. Naša prva skrb pri odpremi artikla iz skladišča je seveda ustrezna zaščita artikla. Kriteriji, ki jih pri odpremljanju artiklov upoštevamo, pa so tudi ekološka ustreznost, cena materiala, poraba polnilnega materiala, možnost reciklaže polnila in dimenzija transportnega kartona glede na vsebino. Za pošiljke, ki jih dostavlja Pošta Slovenije s svojim dostavnim servisom, najpogosteje uporabljamo (ekološki) polnilni papir, po potrebi pa dodamo tudi dodatne zaščitne profile (iz pene). Ponudba polnilnega papirja in pene v Sloveniji je ustrezna, tako ne povprašujemo po polnilih v tujini in jih ne uvažamo. Pri izbiri polnilnega materiala nam je pomembno predvsem, da je njegova uporaba enostavna in da nudi dobro zaščito našim pošiljkam med odpremo in dostavo. Prednost dajemo materialom, ki jih je mogoče reciklirati, biološko razgraditi oziroma ponovno uporabiti. Pri optimizaciji polnila za odpremo in dostavo pošiljk pa upoštevamo končno težo pošiljke, ki vpliva na strošek pakirnega materiala in strošek transporta pošiljke ter morebitne stroške poškodb pri prevozu paketa.