Trendi v industriji pakiranja hrane |
 
Hrana je ena izmed najbolj pakiranih, obenem pa tudi ena izmed najzahtevnejših dobrin za pakiranje. Eden izmed glavnih trendov pri pakiranju hrane je priročnost. Zahteve potrošnikov po praktičnih izdelkih, ki omogočajo enostavno ravnanje, rastejo. Vzrokov za to je več: fleksibilen delovni čas, vedno več zaposlenih žensk, povečujejo se gospodinjstva z enim članom. Posledično med potrošniki postaja izjemno priljubljena hrana, ki je pripravljena za serviranje, ter sveži izdelki brez konzervansov in umetnih barvil. Potrebe po manjših pakiranjih in individualnih porcijah rastejo vsak dan.
 

Samo v Evropi je vsako leto lansiranih 100.000 novih izdelkov, številke pa še rastejo. Ta raznovrstnost predstavlja pakirni industriji velike izzive, saj so potrebna manjša, priročnejša pakiranja, spreminjajo se oblike izdelkov. Poleg tega na nasičenih zahodnih trgih vlada huda konkurenca, zato so hitre reakcije na spreminjajoče se trende ključnega pomena.
Razlikovanje na mestu prodaje je odvisno od oblike embalaže, njenega dizajna in uporabljenih materialov – embalaža je ambasador blagovne znamke. Za konstrukcijo pakirnih strojev to pomeni, da morajo imeti izjemno prilagodljive linije, ki so primerne za večje število formatov, prav tako morajo omogočati hitre spremembe različnih formatov. Danes so proizvodni cikli zaradi manjših pakiranj krajši. Pod takšnimi pogoji so prilagajanja nujna, če želimo zagotoviti visoko produktivnost.
Sveži izdelki, ki jih je potrebno hraniti na hladnem, so zelo občutljivi na vročino, zato jih je treba zapakirati previdno. Za takšne vrste pakiranj so zelo primerni postopki, ki so občutljivi na izdelke takšne vrste, kot na primer zatesnitev z ultrazvokom, ki predstavlja idealno rešitev za občutljive prehrambne izdelke, saj se tako izognemo termičnim spremembam izdelka.
Na vrhu seznama vrednot proizvajalcev strojev za pakiranje hrane pa so higiena, čim nižja poraba energije in varovanje virov.

Higienski dizajn

Higiena je zelo pomemben dejavnik v prehrambni industriji, saj se nikakor ne sme tvegati, da bi se potrošnik z vsebino zastrupil. Strojna oprema, linije in komponente morajo biti narejene tako, da preprečujejo nastajanje umazanije in mikroorganizmov ter da se jih lahko hitro in učinkovito očisti. Prav zaradi tega je higienski dizajn ključnega pomena v prehrambni strojni opremi. Zelo je primeren za predelovalne, polnilne in pakirne linije za podjetja v pijačarski in prehrambni industriji, saj ni tveganja za nastanek mikrobov, čiščenje strojev je hitrejše in enostavnejše. Krajši čistilni cikli skrajšajo čas proizvodnje in povečajo učinkovitost linijskih tehnologij. Prav tako se prihrani poraba čistil, vode in energije. Konstrukcije higienskih strojev s tehnologijo »čiščenja na mestu samem« (angl. Cleaning in Place – CIP) omogočajo varno menjavo različnih izdelkov brez medsebojne kontaminacije.

Trajnostnost je ključnega pomena

Za industrijo pijače in hrane je trajnostnost že sestavni del blagovnih znamk. Vedno več potrošnikov se za izdelek odloča na podlagi ekoloških kriterijev. Industrija hrane in pijače je s 60-odstotnim deležem največji kupec pakirnih strojev, predstavlja pa tudi gonilno silo za razvoj trajnostnih konceptov na tem področju. Povečujejo se zahteve po energetsko učinkovitih procesih, strojih in komponentah, in sicer to zahtevajo končni uporabniki. Posebej pri pakiranju izdelkov nižjih cenovnih razredov lahko poraba energije na enoto odloča o višini marže. Ekonomični gonilniki, kompresorji in črpalke predstavljajo klasične rešitve za nižjo porabo elektrike, vode in pare ter povečajo energetsko učinkovitost. Vendar pa je potrebna tudi učinkovita raba virov. To pa pomeni uporabo holističnega pristopa: stroji in linije morajo ustvariti čim več »dobrih izdelkov«, saj se na vsakem koraku v proizvodni liniji vrednost proizvedenih dobrin poveča. Večino energije torej porabi sama izdelava proizvoda, sledi embalažni material. Najboljšo rešitev predstavljajo konstruktivne spremembe in novi postopki, ki vplivajo na celoten proces. Pomemben del pri optimiziranju porabe energije predstavljata uporaba učinkovitih komponent in energetsko učinkovito krmiljenje linije. Na primer, z uporabo optimiziranih, energetsko učinkovitih pogonskih rešitev v polnilni liniji za pijače se lahko prihrani tudi do 30 odstotkov energije.
V embalažni industriji trendi stremijo k čim manjši uporabi materialov iz naravnih virov in k novim embalažnim rešitvam, kot je uporaba fleksibilne embalaže. V pakirnih strojih lahko uporabimo manj materiala, ne da bi ogrozili samo funkcionalnost embalaže. To zmanjšuje porabo energije pri pakiranju, manjša je poraba materiala, nižji so stroški transporta.

Varnost in sledljivost

V času globalne menjave sta sledljivost izdelkov kot tudi obsežna dokumentacija izrednega pomena. Zahteve po sledljivosti in čim varnejši verigi od proizvajalce do potrošnika kličejo po stalni in popolni identifikaciji ter sledenju skozi celoten proizvodni in pakirni proces. Funkcija embalaže že nekaj časa ni le varovanje izdelka pred zunanjimi vplivi. Stalna sledljivost pakiranih živil ustvarja zaupanje pri potrošnikih in krepi ugled blagovne znamke. Tako sledljivost kot izčrpna dokumentacija sta na vrhu seznama vseh vpletenih v prehrambni industriji. Z visoko učinkovitimi sistemi za sledenje, na primer RFID in dvodimenzionalne črtne kode (podatkovne matrice – najbolj poznana je QR-koda), lahko sledimo izdelkom skozi celotno distribucijsko verigo. To izboljša tako proces kot njegovo varnost, zagotavlja skladnost z zakoni in drugimi predpisi, ki veljajo v posameznih državah ter varujejo izvirnost in ohranjajo zaščito blagovnih znamk.
Izdelek definira embalažo. Skupaj s potrošniki, oblikovalci in izdelovalci embalaže strokovnjaki v embalažni industriji razvijejo najboljšo rešitev, ki pa mora biti prilagojena za optimalno strojno izdelavo. Oznake RFID predstavljajo inovativno rešitev za trajnostno varovanje izdelkov in embalaže. Pametna embalaža nam tako ponuja ne le informacije o izdelku (cena, rok trajanja), ampak tudi zazna, če je bila embalaža poškodovan ali že odprta. Tako nam inteligentna embalaža pomaga preprečevati nastanek odpadne hrane. Veliko prehrambnih izdelkov, ki jim je potekel rok trajanja, konča med odpadki, kar pa je popolnoma nepotrebno, saj je večina hrane popolnoma užitne tudi po tem roku.

Pakirni materiali

Plastična embalaža ostaja trend, saj predstavlja kar 54 odstotkov celotne globalne prodaje. Največji delež ima fleksibilna embalaža (48 odstotkov), sledi ji embalaža iz trdne plastike (34 odstotkov). Slednje se največ uporabi v obliki PET-plastenk v pijačarski industriji, potreba pa dnevno raste, predvsem zaradi naraščajočega števila ustekleničenih voda. Tudi na področju transportne embalaže vedno manj uporabljajo kartonske škatle, nadomešča jih fleksibilna embalaža. V letu 2011 je bilo prodanih 4.000 milijard pakiranj, od tega je delež kartonskih škatel le 11-odstoten. Do leta 2016 bo predvidoma le še 9-odstoten.
Evropski prehrambni trgi so tesno povezani s prodajalci na drobno (supermarketi, hipermarketi). Multinacionalna podjetja zelo spodbujajo povezovanje znotraj prehrambnih trgov. Okoli 45 odstotkov strojev za predelovanje hrane in pakiranje hrane je v evropskih državah. Bolj kot v katerikoli drugi industriji je pomembno, da so natančno prilagojeni zahtevam v posameznih državah.

Mitja Majzelj

Mitja Majzelj

Polnjenje pijač s sistemom CIP

Mitja Majzelj, direktor proizvodnje, Dana, proizvodnja in prodaja pijač, d.o.o.

Na polnilnih linijah opravljate čiščenje CIP (Cleaning In Place). Kako ste s tehnologijo zadovoljni? Kaj so bistvene prednosti?
Sodobne proizvodnje polnjenja pijač brez CIP sistema si danes ne moremo več predstavljati. CIP sistem je poleg polnilnega stroja eden izmed dveh ključnih strojev na polnilni liniji. Zelo pomembna pa je tudi integracija CIP sistema na linijo. Ustrezna mikrobiologija je prvi pogoj za proizvodnjo dobrih izdelkov. CIPi so lahko različni glede na stopnjo avtomatizacije. Vsekakor se s stopnjo avtomatizacije, količino, vrsto, tipom merilne opreme in dobrim programiranjem definira kakovost delovanja CIPa, njegovo učinkovitost pranja in stroškovno učinkovitost. Sam sem mnenja, da ima vsaka linija svoj CIP, kar pomeni sicer velike investicijske stroške, vendar omogoča taka miselnost večjo razpoložljivost opreme in manj težav še posebej pri križanju različnih tehnologij.
Z našo opremo smo zadovoljni, saj pri nabavi CIP ne kupujemo samo CIP kot stroj, ampak se poglobimo v njegovo merilno opremo, način delovanja in možnosti programiranja. Bistvene prednosti so, da poteka čiščenje po tehnoloških programih popolnoma avtomatsko in brez vpliva človeškega faktorja. Ob dobri avtomatizaciji je zagotovljena tudi sledljivost, kar je po tehnološki plati zelo pomembno.

Letos ste že zmanjšali vplive na okolje s 25 odstotkov lažjo plastenko. So tudi vaši procesi, stroji in komponente energetsko učinkoviti?
Podjetje Dana si vseskozi prizadeva biti okolju prijazno podjetje, zato so na tem področju napori vseh zaposlenih usmerjenih tudi k energetski učinkovitosti in posledično manjšim stroškom. V zadnjih letih je bilo v podjetju narejenih kar nekaj posodobitev in ukrepov, ki so pripomogli k večji energetski učinkovitosti. Med njimi je tudi lažja plastenka, kar kaže na nas odnos do okolja.

Razmišljate morda o uvedbi sledljivosti izdelkov ali pametne embalaže?
V tem trenutku še ne. Razvoj na tem področju gre hitro naprej in z razvojem sodobne opreme bo proizvajalcem pametna embalaža čedalje bolj dostopna, tako da jo bo izdelek finančno prenesel. V tem trenutku smo z znanim slovenskim proizvajalcem etiket polnili etikete izdelane na ta način. Zaenkrat zagotavljamo sledljivosti s pomočjo črnih kod.