Razvoj embalaže | mag. Vanesa Čanji |
 
Blagovna znamka Zala se že več let trudi biti zelena. V Pivovarni Union so leta 2009 kot prvi v Sloveniji napolnili izvirsko vodo Zala v biorazgradljive plastenke. Napolnili so 2.000 posebnih plastenk rastlinskega izvora, izdelanih na osnovi polimlečne kisline, ki jo pridobivajo iz koruznega škroba. Leto kasneje so razvili novo, lažjo plastenko, ki je pomenila manj odpadne plastike in s tem nižjo obremenjenost okolja. Svoj ogljični odtis je Zala v letu 2010 znižala za 10 %. Letošnje poletje pa so Zalo začeli polniti v plastenke, ki vsebujejo 20 % predelane embalaže. Z novo embalažo so svoj ogljični odtis v primerjavi z minulim letom še dodatno znižali, skupaj za 15 %. O zeleni razvojni poti Zale pripoveduje Mateja Košak Maljevec, direktorica marketinga in razvoja.
 
Mateja Košak Maljevec, direktorica marketinga in razvoja Union; foto Boštjan Čadej

Mateja Košak Maljevec, direktorica marketinga in razvoja Union; foto Boštjan Čadej

Plastenke slovenskih pijačarjev so precej težje od nekaterih v tujini. Zakaj? Imate kakšno strategijo, kako to spremeniti?
V zadnjih dveh letih se je na področju embalaže naredil velik premik tudi v slovenski pijačarski industriji. V Pivovarni Union smo v letu 2010 začeli uporabljati novo, lažjo plastenko, ki je bila v primerjavi s prejšnjo plastenko lažja za dobrih 12 %. Dolgoročna strategija je slediti najbolj naprednim v panogi tudi na področju trajnostnega razvoja in embalaže, zato smo letos težo naše plastenke še dodatno zmanjšali. Današnja plastenka Zale je v primerjavi s staro plastenko lažja za kar 23 %.

Kateri parametri konkretno največ prispevajo k znižanju ogljičnega odtisa (nižja teža, odstotek reciklata, manjša razdalje transporta …)?
Z letošnjim letom smo začeli za izvirsko vodo Zala in nizkoenergijske pijače ZA uporabljati še lažje plastenke, ki vsebujejo 20 % reciklata oz. predelane embalaže, kar je prispevalo še k dodatnem znižanju ogljičnega odtisa. K zmanjševanju CO2 odtisa v največji meri prispeva zmanjšanje mase predform, iz katerih napihnemo plastenke, torej sama teža plastenke, sledijo procesi zmanjševanja energije in notranjega transporta (hlajenja v trgovinah, gostinskih lokalih) ter zmanjšanje porabe ostalih surovin. Najmanj k zmanjšanju ogljičnega odtisa prinese razgradnja.

Kako je prišlo do odločitve, da greste razvojno v to smer? Kakšni premiki v podjetju so potrebni, da se tak projekt izpelje?
Veliko t.i. ”ekoloških” procesov se v Pivovarni Union izvaja že med samo proizvodnjo. Npr. imamo svojo deponijo, kjer zbiramo odpadno, poškodovano plastično embalažo, ki jo ponovno vključimo v reciklažni krog, v pisarnah, čajnih kuhinjah ločujemo odpadke ipd. Skrb za okolje pri nas igra pomembno vlogo, zato nastaja vedno več okoljskih projektov, s katerimi prepletamo družbeno odgovornost s poslovno strategijo. Seveda pa mora imeti vsak takšen razvojni projekt jasne ekonomske, družbene in okoljske cilje. Hkrati s takšnimi projekti gradimo družbeno zavest med zaposlenimi in zunanjo javnostjo.
Pri razvoju nove plastenke smo sledili dvema pomembnima ciljema, in sicer posodobiti obliko kvadratne plastenke ter oblikovati plastenko, ki bo okolju bolj prijazna. Za okoljsko prijaznost plastenke se trudimo tako, da spodbujamo pravilno ločevanje odpadne embalaže in posledično manjše odlaganje odpadne PET embalaže na deponijah, recikliramo odpadne plastenke in jim vračamo njihov prvotni namen (iz stare nastane nova plastenka), hkrati pa z uporabo reciklata v PET embalaži zmanjšujemo njen CO2 odtis.

Ali ste z rezultati zadovoljni? Boste še nižali gramaturo plastenke in njen ogljični odtis?
S trenutnimi rezultati smo zadovoljni, a si prizadevamo biti še boljši. Blagovna znamka Zala postavlja visoka okoljevarstvena merila in ostaja vodilna znamka vod na področju ekologije v Sloveniji. Vsako leto se nam s podobnimi projekti pridružujejo drugi slovenski polnilci vod, kar je spodbudno tako za samo panogo kot tudi okolje. V Pivovarni Union bomo gramaturo plastenk v prihodnosti še poskušali dodatno znižati, vendar le do te mere, da bomo lahko še naprej zagotavljali vrhunsko kakovost pijač.

Boste dobro prakso prenašali na druge izdelke?
Seveda, začeli smo pri izvirski vodi Zala in pijačah ZA, s časoma pa bomo nove plastenke iz reciklata prenesli tudi na pijače Sola.