Obraz | Jože Volfand |
 
Enaintrideset let v embalažni panogi, deset let manj v podjetju, kjer je eden od treh lastnikov. To je najkrajša strokovna in menedžerska označitev Srečka Kapuna, a še zdaleč ne povsem zadostna, kajti za embalažno podjetje MSK se ve, da je specializirano, da se je že na začetku odločilo za nišno proizvodnjo. Za embalažo iz valovitega kartona in za premišljeno rast v obsegu z okrog 40 zaposlenimi. In rezultat? Stabilen razvoj, nobenih velikih nihanj. Niti leta 2008, ko so močno občutili krizo. Padli so za 27 odstotkov, vendar niso nikogar odpustili.
 
Srečko Kapun

Srečko Kapun

»Vedno smo želeli zdravo, sposobno jedro zaposlenih in ga tudi ohranjamo. Stranke, naročniki in zaposleni, to je pri nas na prvem mestu,« z značilno mirnostjo pove Srečko Kapun. Tudi takšni ali drugačni organizacijski premiki, ko gre za spremenjen status podjetja in lastniške spremembe, so zanj normalni dogodki v poslovnem življenju. Potem ko je lani avstrijski koncern Duropack-Tespack prevzel Valkarton, s tem pa tudi lastniški delež v MSK, ki je bil od leta 2006 v skupini Valkarton, se pripravljajo na spremembe. Predvidoma prihodnjo pomlad bo prišlo do ločitve od koncerna Valkarton in tako bo MSK v celoti družinsko podjetje. Ampak v poslovanju ne bo nobenih sprememb. Lastniška povezava z Valkartonom je bila za majhno podjetje, kot je MSK, prednost. »Edukacije, strokovno izobraževanje, informacije, rezultati njihovega razvojnega laboratorija, spoznavanje novih materialov in izdelkov, nove tehnologije, oblikovalska iskanja v embalaži, dobava surovin, kartona, vse to, pa še kaj bi lahko dodal, so prednosti, ki jih je dajala poslovna povezanost s koncernom Valkarton,« razlaga Srečko Kapun, ki je prepričan, da bo poslovno sodelovanje z Valkartonom tudi v prihodnje dobro in vzajemno poslovno koristno.
Zanimiva ocena. Pravi, da je podjetje MSK v tem času dozorelo. Strokovnih znanj je zdaj v podjetju več. Tudi možnosti za razvoj bo več. Daleč so časi, ko so zrasli iz garažnega podjetja. Zdaj so Srečku Kapunu v ospredju misli o razvoju, o viziji, o ambicioznejšem nastopu na trgu. »Zdaj je prava priložnost,« poudari Srečko Kapun, »da se vprašamo, kje smo dobri, kaj nam še manjka. In da nadaljujemo pot k poslovni odličnosti. Zavedamo se, kaj pomenijo lastno znanje in razvoj, kakovost izdelkov in storitev na zahtevnem trgu.«
Priložnost vidi Srečko Kapun prav pri darilni embalaži, čeprav jim prodaja le-te v tem trenutku predstavlja le okrog 8 odstotkov realizacije. Ostalo je transportna embalaža. »Naš cilj je, da postanemo vodilni prav z darilno embalažo. Valoviti karton je hvaležen material, dizajn je lahko zelo prijeten, kreiramo lahko unikatne izdelke. To dokazujemo že petnajst let tudi na Mednarodnem obrtnem sejmu v Celju. To vedo naši partnerji, čebelarji, vinarji, lokalne skupnosti in drugi. Odločajo se za različne izdelke, unikatne, in to je izziv za našo ekipo,« je prepričan Srečko Kapun. Še posebej, ker je zanimanja za darilno embalažo vse več. Trend je sicer še prepočasen, a gre navzgor.

Unikatni izdelek ni poceni

Srečko Kapun ocenjuje, da so dozoreli za širitev trga darilne embalaže. Nenehno se izobražujejo na področju izboljšanja poznavanja oblikovalskih trendov, da bodo lahko z idejami prepričali partnerje, ki so vse bolj zahtevni. Uspeli so pri nekaterih pomembnih, velikih firmah. Ponujajo minimalistični dizajn in večfunkcionalno embalažo. Koncept, ki ga partnerji sprejemajo. In seveda unikatnost, v kateri je več ročnega dela. To vpliva na ceno, ki ne more biti enaka industrijski, serijski proizvodnji. »Naše serije,« pojasnjuje Srečko Kapun, »so majhne. Od 50 kosov naprej. Zato unikatni izdelek ne more biti poceni. MSK je maloserijska kartonaža in takšna bo ostala. Smo ustrezno opremljeni in se ne nameravamo širiti. Želimo pa kreirati trende v embalaži na trgu. Je pa jasno, da se moramo trgu tudi nenehno prilagajati.«
Njihov fokusni proizvod je transportna embalaža. Z njo so začeli. Razmere se zdaj nekoliko spreminjajo. Naročniki zaradi racionalizacije stroškov nižajo gramature, vendar so pri transportni embalaži meje optimizacije. Embalaža mora varovati izdelek. To vedo v kovinsko-predelovalni, pohištveni in živilski industriji, za katero največ delajo. Tudi to se ve, da karton prenese le določeno mero sporočilnih oznak. V MSK želijo v sodelovanju s partnerji doseči bolj kakovostno načrtovanje potreb po embalaži. Včasih se zdi, kot da proizvajalci ob načrtovanju proizvodov pozabijo na embalažo.

Nekateri so potrebovali čas za streznitev

Ali trg spet kaže na krizo?
»Kriza ali izziv? Menim, da ne gre za krizo, temveč za nove podjetniške izzive, kako se prilagoditi novonastalim razmeram na trgu. Spremembam se nenehno prilagajamo, saj je to edini način preživetja in ključ do uspeha. Za novo krizo menim, da gre bolj za psihološke ocene. Nekateri so potrebovali malo več časa za streznitev. Večjih pretresov ne pričakujem. Naročila kažejo stabilizacijo razmer in rast. S plačevanjem je pa tako, prodaj tistim, ki plačujejo. Za nas je važno, da smo ostali dobavitelj vsem pomembnim partnerjem. Pričakujemo rast prodaje doma in v izvozu, ki zdaj znaša 8 odstotkov,« je optimističen Srečko Kapun. Posebej omeni, kaj vse so naredili za zeleno poslovanje – ne samo za dosego okoljskega certifikata ISO 14001, katerega vzdržujejo že od leta 2003. Prav zdaj racionalizirajo celotni sistem razsvetljave v podjetju. Z vidika racionalizacije in zmanjševanja ogljičnega odtisa.

Mu je bilo kdaj žal, da se je odločil za podjetništvo. Bo vztrajal?
»Nikoli mi ni bilo žal. Morda bi moral kdaj storiti kaj drugače. A kdo ne bi tega rekel? Še vedno živim z novimi idejami, vidim perspektivo. Tim je dober. Prepričujejo me, da naj vztrajam, jaz pa sem vesel, da vsako leto v proizvodnji in poslu dodamo nekaj novega. Novosti so naša dodana vrednost. Več dela nas še čaka prav pri darilni embalaži. In trgi zunaj Slovenije so odprti,« razmišlja Srečko Kapun, direktor podjetja MSK, d. o. o., v Slovenski Bistrici.