Darilna embalaža | Lucija Gornjak, Majdi Kosi |
Kako bi prihranili tolikšno količino papirja, da bi prekrili 45.000 nogometnih igrišč? Ameriška raziskava, ki so jo izvedli na Stanford University, pravi, da v primeru, če bi vsaka ameriška družina zavila 3 darila v embalažo iz recikliranih materialov. Osnovno načelo embalažerjev je, da darilna embalaža izdelek ščiti in promovira, hkrati pa mu da pravi pomen. Embalaža je danes tudi eno ključnih promocijskih orodij za prodajo. Kljub vsemu je potrebno razmisliti, ali je za trenutek presenečenja vredno obremenjevati okolje. Ali iščemo alternativne možnosti nakupovanja izdelkov in potrošništva, saj različne vrste darilnih embalaž, voščilnic in ovojnega papirja predstavljajo velik del odpadkov? Na trgu obstaja veliko možnosti za občutno zmanjšanje okoljskega odtisa.

Premišljena uporaba ovojne embalaže1

Nepotrebnim stroškom za praznični ovojni papir, ki je po uporabi v večini primerov zavržen, se lahko izognemo na več načinov. Obstaja namreč veliko drugih možnosti zavijanja daril, ki ne povzročajo okolju škodljivega odpadka. Najboljša možnost je, da darila zavijemo v kaj praktičnega – svileno prejo, brisačo, šal ali ruto. Domiselna in praktična »embalaža« darila, namenjenega uporabi v kuhinji oziroma gospodinjstvu, je lahko tortni model ali lesena škatla, v kateri bo lahko obdarovani hranil pecivo ali piškote. Namesto folij, ki jih večinoma ni mogoče reciklirati, raje uporabimo pletene košare ali škatle, namesto pentelj pa broške, varčne žarnice ali drugo eko dekoracijo. Če že moramo uporabiti (odpadno) ovojno embalažo, kot nadomestek celofana ali drugih vrst ovojnega papirja raje uporabimo čiste ovoje čipsa, žitaric, čokolad, bonbonov ali druge vrste hrane, rabljen ovijalni papir, papir za peko in druge materiale, ki jih najdemo doma (stare revije, časopise, mape, zemljevide, koledarje, fotografije, partiture, tekstil, otroški stripi, stare voščilnice itd.).

Kokos in bombaž – nova trenda trajnostne embalaže2

Trdnost, nizka absorpcija vode in trajnost kokosovih vlaken ter kokosove lupine so odlične lastnosti za proizvodnjo naravne, trajnostne embalaže. Kokosova vlakna, ki se pri pridelavi kokosovih proizvodov (losjoni, olja, sokovi idr.) sicer odstranijo, se lahko enostavno predelajo v dovolj čvrst material za embaliranje, brez dodatnih kemičnih veziv. Premalo izkoriščena kokosova skorja je tako v primerjavi z večino konvencionalnih embalažnih materialov bolj kakovostna, saj zagotavlja večjo trdnost in je popolnoma neškodljiva za okolje. Korporacija za pridelavo zelenih materialov Whole Tree je razvila posebne kompozite kokosa, ki jih je mogoče enostavno uporabiti za različne namene, od sestavljivih »to go« škatel, ki jih uporabljajo mnoge restavracije, do ostalih zelenih embalažnih rešitev. Ti netkani kompoziti lahko vsebujejo do 80 % kokosovih vlaken in so zelo dobra alternativa za sintetične materiale, narejene na osnovi nafte. Ta ekološka inovacija ni le v pomoč našemu planetu, ampak znatno povečuje tudi prihodke kmetov po vsem svetu. Medvladna organizacija, ki zastopa regijske proizvajalce kokosa (APCC – Asian Pacific Coconut Community), je ugotovila, da se za ekstrakcijo vlaken trenutno uporabi le 10 % kokosovih lupin po vsem svetu, kar je presenetljivo nizka statistika, ki je zelo nevarna za preživetje kmetov. V odgovor na tako nizko povpraševanje APCC sprejema ukrepe povečanja ozaveščenosti glede številnih možnosti uporabe kokosovih vlaken (poleg zelene embalaže se lahko uporablja tudi za izdelovanje preprog, pohištva, vrtnarskih proizvodov ipd.).

Na Kitajskem se pojavlja nov trend darilne embalaže, saj je znano, da je pred dvema letoma vlada objavila politiko o prepovedi prekomerne uporabe plastičnih posod ali vrečk. Zato so mnogi namesto plastičnih začeli uporabljati bombažne vrečke, vendar so kmalu ugotovili, da so bambusove vrečke najboljša možnost za ohranjanje okolja in da so tudi bolj modne.

Je opazen premik k uporabi ekoloških materialov tudi pri nas?

Butični proizvajalec darilne embalaže na slovenskem trgu z lastnim razvojem je podjetje MSK, d. o. o. Zvonko Murko, skrbnik sistema kakovosti, informatike in marketinga, pravi, da predvsem med manjšimi kupci ne beležijo večjega povpraševanja po trendovski embalaži, kupce namreč zanima predvsem unikatnost izdelka. Revolucionarnega premika v zavesti uporabnikov v smeri uporabe okolju prijaznih izdelkov ne opažajo, čeprav je rast prodaje okolju prijaznih izdelkov opazna. Zavest se krepi predvsem pri posameznikih. Največji premik k okolju prijazni embalaži beležijo pri pridelovalcih medu in vina. Potrošniki najpogosteje posegajo po darilnih vrečkah, česar pa ne čutijo kot trend, ampak kot slabo kupno moč. Dokaz za to je predvsem interes in zanimanje posameznikov ter podjetij za unikatno darilno embalažo na sejmih. Četudi je prodajna cena darilne embalaže še vedno nekajkrat nižja od cen podobnih izdelkov v Zahodni Evropi, je zanimanje in interes po okolju prijazni embalaži še vedno zanemarljiv. Na prvem mestu je še vedno cena. Zvonko Murko dodaja, da se v predprazničnem času povpraševanje po izdelkih darilne embalaže konstantno poveča za 70 %. Zvesti ostajajo valovitemu kartonu, dodano vrednost pa povečujejo z inovativnimi oblikami in kombiniranjem različnih kartonov. Razvili so tudi lastno linijo darilnih škatel z visoko dodano vrednostjo, poznanih pod blagovno znamko Linija LUXORY.

Dušan Kukec iz podjetja Duke-Trading.com z lastno razvojno in proizvodno linijo pa nasprotno pravi, da se naročniki vse bolj zavedajo pomena materialov, ki so okolju prijazni, saj z izbrano embalažo za svoje izdelke ne zaščitijo le proizvodov, ampak predvsem promovirajo svojo poslovno dejavnost oz. proizvod, zaradi česar je izbira ekološkega materiala prav toliko pomembna kot izvirnost oblike, s katero bodo potrošniki prepoznali njim priljubljeno blagovno znamko. Povpraševanje po darilni embalaži se v predprazničnem obdobju kar nekajkrat poveča. Prav v času gospodarske krize v podjetju opažajo tudi povečanje povpraševanja po snovanju ustrezne nove embalaže, saj družbe iščejo različna orodja za ohranjanje obsega prodaje oziroma za povečanje obsega poslovanja. Ponudniki se vedno bolj zavedajo, da brez ustrezne embalaže potrošniki ne bodo razumeli njihove ponujene vsebine. Pri darilni embalaži se najpogosteje uporablja recikliran papir, povprašujejo pa predvsem po papirju, ki je že glede na vizualni izgled ekološko neoporečen. Pri proizvodnji darilne embalaže sodelujejo z evropskimi kolegi, saj pravijo, da sami ne bi zmogli tako obširnega razvoja in da brez sodelovanja v mednarodnem koncernu ne bi bilo mogoče ponuditi najboljšega.

Odnos kupcev do papirja se je izrazito spremenil

V podjetju POT, Ljubljana, d. o. o., enem vodilnih v Sloveniji in Srednji Evropi na področju oblikovanja in proizvodnje darilnih vrečk, papirja, škatel, voščilnic idr., izdelke iz papirja skrbno načrtujejo. Vodja oblikovanja in založniškega programa, dr. Ignacija J. Fridl, pravi, da vsakokrat skrbno preučijo smernice na vseh področjih in v vseh elementih oblikovanja vsaj leto dni vnaprej, hkrati pa skušajo odgovorno s svojo drznostjo in inventivnostjo usmerjati in oblikovati okus slovenskih kupcev. Opažajo, da se je v dvajsetih letih, kolikor so prisotni na slovenskem tržišču, odnos kupcev do papirja izrazito spremenil. »Pred dvema desetletjema je bil dobrodošel vsak papir, v katerega smo lahko zavili svoje darilo, kar že nekaj časa ne drži več. Kupci so izredno osveščeni in želijo vsako leto nekaj posebnega, drugačnega. Na področju ovojnega papirja so to papirji v novih, modnih barvah (na primer, letos že drugo leto prevladuje vijoličasta), razni papirji s potiskom folije ali posebno strukturo. Zlasti zadnjih petnajst let je moč nedvomno opaziti velik segment kupcev, ki posegajo po darilni embalaži z izrazitejšim pridihom naravnosti (kot so natronske vrečke, vrečke iz valovitega kartona, ročno izdelan papir z vidnimi delci naravnih surovin), vendar tudi na teh izdelkih pričakujejo predvsem svež, domiseln dizajn.« Po njihovih izkušnjah sta oblikovanje in estetski videz darilne embalaže še vedno pomembnejša od materiala, iz katerega je narejena.

Tudi Ivo Mrvoš, strokovnjak na področju izdelave darilne embalaže in direktor podjetja Konsigraf, d. o. o., poudarja podobno:»Potrošniki želijo imeti čim bolj edinstveno, nenavadno embalažo tako v smislu oblike in dimenzij kot tudi tiska in uporabljenih materialov, kar je razumljivo, saj je evropska konkurenca na trgu embalaže ogromna. Povpraševanje po darilni embalaži se stopnjuje od konca februarja do sredine junija, upada v poletnih mesecih in zopet naglo raste od septembra do predprazničnega časa v decembru.

Tendenca je, da želijo podjetja imeti darila (in embalaže) pripravljena najpozneje do konca oktobra, kar za proizvajalce darilne embalaže predstavlja časovno stisko in potrebo po nadurnem delu. Glede na želje po novi podobi in estetskem videzu darilne embalaže smo proizvajalci v stalnem iskanju novih materialov, zato se moramo redno udeleževati strokovnih sejmov, spremljati strokovno literaturo in trende. Opazen je vse večji uvoz embalažnih okrasnih papirjev s trgov Indije, Kitajske in Koreje, glede na različne embalažne oblike pa so v trendu manjše dimenzije darilne embalaže, ki jo je mogoče shraniti v poslovni kovček ali torbico. Glede na majhnost slovenskega trga in število oblikovalcev darilne embalaže smo proizvajalci nehote prisiljeni več ali manj kopirati posamezne tuje izdelke, kar pa pravzaprav počnejo tudi nekatere večje države.«

Skrbno izbrati darilo, še skrbneje embalažo

Prepričanje mnogih je, da »je ves čar v obdarovanju«, vendar so darila lahko še toliko bolj dragocena, če imajo edinstveno, domiselno in okolju prijazno embalažo. Vsekakor pa je bistveno, da je skrbno izbrano tudi darilo – pri nakupu moramo pozorno preveriti, kdo je proizvajalec, od kod prihaja in iz česa je darilo izdelano, saj s tem izkažemo, da upoštevamo vse ključne elemente darila. Povzamemo lahko, da sta kljub boljši ozaveščenosti posameznikov pri odločitvi za izbiro embalaže še vedno na prvem mestu cena in unikatnost embalaže, šele nato izvor materiala. Zaradi zmanjševanja stroškov večja podjetja še vse prepogosto segajo po cenenih darilih iz Azije in se premalo ozirajo na obremenjevanje okolja, ki ga njihova darila povzročajo na koncu svojega življenjskega cikla. Kljub vsemu pa se kaže pomemben napredek pri proizvajalcih darilne embalaže, ki sledijo evropskim trendom in razvijajo lastne linije darilnih škatel in ostale embalaže iz okolju prijaznejših materialov. Navsezadnje oblika embalaže in njena surovinska sestava izražata določeno kulturo in razmišljanje v organizaciji ponudnika. Prav tako nobena promocijska aktivnost ni tako ekonomična in učinkovita kot embalaža produkta, s katero lahko učinkovito nagovorimo določeno ciljno skupino potrošnikov.

1http://EzineArticles.com/?expert=Chris_A._Harmen

2 Earth911.com, http://wholetreeinc.com/