Eko embalaža v Kozmetiki Afrodita | Barbara Černe |
Grške boginje in bogovi so bili sicer vsemogočni in nadnaravni, a so imeli tudi človeške lastnosti. Najbrž se tudi v vsakem od nas skriva nekaj božanskega. Zagotovo tako razmišljajo v Kozmetiki Afrodita, ki kar naprej kreativno širijo linijo lastne blagovne znamke in pripovedujejo zgodbe. “Za vsako aktivno sestavino, ki jo damo na trg, za vsakim dobrim izdelkom mora stati tudi dobra zgodba. Zavita v prepoznavno, atraktivno embalažo, takšno, ki navdihne. Ki je drugačna. Kupci poslušajo zgodbe in kupujejo z očmi,” poudarja Danica Zorin Mijošek, direktorica Kozmetike Afrodita, doma in v svetu priznane kozmetične hiše. Kot še dodaja, je bilo prvih štirideset let razvoja in rasti družbe namenjenih predvsem ozaveščanju potrošnikov o novih linijah. Sedaj, ko so postali priznana blagovna znamka, pa so se posvetili utrjevanju ugleda v očeh potrošnika, tudi s pomočjo embalaže.

So bila to ključna izhodišča pri oblikovanju dizajna embalaže za novo linijo Natural Lift?
Ko izdelki vsebinsko oziroma po kakovosti v primerjavi s konkurenčnimi skoraj ne odstopajo eden od drugega, sta embalaža in njena sporočilnost odločilnega pomena. Kupci od nas poleg samo po sebi umevne kakovosti pričakujejo tudi inovativen in estetski izdelek. Zato so barve in vse, kar lahko vpliva na čutila kupcev, odločilnega pomena pri oblikovanju embalaže. Kot dobri gospodarji bi se sicer morali obnašati tako, da bi uporabljali obstoječe in cenejše vrste embalaže, vendar je kozmetični izdelek v prvi vrsti eye catcher. Šele nato pride v ospredje tudi njegova uporabna vrednost. Pri Natural Lift, ki je namenjen negi kože po tridesetem letu, smo se odločili za luksuzno varianto zlato‑srebrne svetleče folije. Ta zreli ženski obeta nekaj prestižnejšega, kar si zrela koža zasluži. V to smo vkomponirali rdečo barvo, ki je z vidika percepcije potrošnika najbolj opažena. Nastala je odlična kreativa, ki je bila s strani uporabnikov pohvaljena.

Pa vendar odločitve o izbiri embalaže in oblikovanju dizajna ne prepuščate naključju? Kateri kriteriji so v ospredju, ko oblikujete nov dizajn? Na katere funkcije prodajne embalaže ste najbolj pozorni?
Lahko imaš odličen izdelek, ki bo brez promocijskega spleta ob dnevni poplavi kozmetičnih izdelkov ostal neopažen, zato nekontrolirano potrošništvo v kozmetiki ni dopuščeno. V izhodišču dajemo poudarek rešitvi problema. Če želimo odpraviti gube po tridesetem letu, razvijemo in iščemo izdelek z močnimi naravnimi učinkovinami, ki bodo ta problem reševale. V drugi vrsti razmišljamo o tem, kako bo izdelek izgledal in komu bo namenjen, na katere barve prisega ciljna skupina, ki jo želimo doseči, in podobno. Pri funkcijah embalaže dajemo velik poudarek atraktivnosti, uporabnosti, teži in varnosti izdelka, na primer kvalitetnim patentom zapiranja, v zadnjih letih tudi potrošniku “prijaznejšim” embalažam (družinska – litrska pakiranja, ne uporabljamo potisnih plinov in podobno), pri izdelkih, ki so namenjeni profesionalni uporabi v kozmetičnih salonih in wellness centrih, pa uporabljamo večja pakiranja in refile.

Ob poplavi izdelkov na tržišču je najbrž prava umetnost najti kreativno rešitev. Ali ideje prihajajo iz hiše ali zamisli prepuščate agencijam?
Glede na zahteve in pričakovanja trga smo že pred leti vzpostavili močan in zelo kreativen oddelek oblikovalcev, ki snuje in kreira vse naše izdelke. Velikokrat pripravijo rešitev tudi za proizvajalca embalaže, saj zelo dobro poznajo karakteristiko naših izdelkov. Razvojna doba izdelkov namreč traja dve do tri leta. Potem, ko izdelek oživi, ko ga dojemamo z vsemi čutili, tudi na podlagi vonja, rodi ta še idejo za zunanji izgled. Embalažo namreč včasih oblikujemo glede na vsebnost izdelka. Ker smo odvisni od velikih trgovskih sistemov, moramo rešitve podrediti zahtevam trgovca in trgovinski opremi. Tri do šest mesecev pred lansiranjem proizvoda na prodajne police moramo trgovca namreč obvestiti o izgledu novega izdelka, da uredi vso potrebno logistiko, če želimo, da nas umesti v svoj sistem.

Kupcem je všeč naravna kozmetika. Kateri vaši izdelki so najbolj iskani?
Kot ste rekli, predvsem naravni. Kozmetika Afrodita je namreč poznana po naravnih izdelkih, zato so naše osnovne linije poimenovane po cvetlicah, na primer po kamilici, mandlju. Na slovenskem in hrvaškem trgu ter trgu BIH so naši najbolj prodajani proizvodi anticelulitni izdelki. Ko govorimo o pakiranju, pa je vedno več zanimanja za inovativna, manjša pakiranja, ki so primerna za vsakodnevno nošenje v osebni prtljagi (pri ženskah npr. vlažilni serum v 30-mililitrski embalaži ali krema za okoli oči v 15-mililitrski embalaži). V porastu je tudi povpraševanje po profesionalnih izdelkih v manjšem pakiranju, ki jih lahko stranka po obisku salona kupi in nadaljuje z nego doma. Pečat zaradi izgleda so potrošnikom pustili izdelki linije Natural lift in linije Grozdje (mleko za telo, gel za tuširanje in krema za roke), ki je prav tako v živi barvi. Drugi atribut te linije pa je njen vonj, ki odišavi cel dom. Zagotovo je trend v povečani uporabi izdelkov obrazne nege, s katerimi na slovenskem trgu v prodaji dosegamo drugo oziroma tretje mesto, odvisno od sezone. Tu smo resni konkurenti L’oréalu, Nivei oziroma vsem kozmetičnim gigantom.

Po znanju, kakovosti in razvoju se lahko torej slovenska kozmetična industrija kosa s svetovno? Tudi na področju embalažnih rešitev? Katere embalaže uporabljate največ?
Mislim, da se slovenska embalaža še ne more kosati s svetovnimi inovacijami, vsekakor pa so pri proizvajalcih prisotne težnje slediti najuspešnejšim. Največ uporabljamo embalažo iz PP in PET ter PE. Pri obrazni negi skoraj vse izdelke pakiramo v lončke iz polipropilena brez PVC, saj je tudi to eden od načinov zapisovanja identitete in utrjevanja zavesti o blagovni znamki. V tujini uporabljajo kombinacije stekla in kristala, s čimer lahko embalaža postane dekorativni predmet v kopalnici. Tudi mi smo razmišljali o oblikovanju embalaže skupaj z domačim proizvajalcem Steklarna Rogaška, pa smo zaradi težav z mikrobiološkimi sestavinami ugotovili, da je polipropilenski lonček veliko bolj mikrobiološko odporen. Steklo uporabljamo pri izdelkih, ki to zahtevajo (stoodstotna naravna olja), s tem mislim na uporabo temnega stekla zaradi zunanjih vplivov. V zadnjem času zaradi komercialnih trendov pri izdelkih za specialno nego okoli oči oziroma antistresno nego razvijamo in uporabljamo 15- oziroma 30-mililitrske dozatorje. Izdelke za učinkovito in hitro nego polnimo v specializirane steklene ampule, ki so prav tako v velikem porastu. Anticelulitni izdelki in izdelki za sončenje so zaradi funkcionalnosti oziroma lažjega nanosa kreme v glavnem pakirani v PP tube, geli za tuširanje pa v plastenke.

Priročno je, če je dobavitelj embalaže v Sloveniji.
Tako je. Naši dobavitelji so v devetdesetih odstotkih z domačega trga, ker verjamemo v kakovost slovenske produkcije. Zaradi vsebine posla imamo z njimi redne stike. Mi diktiramo idejo za embalažo, ker poznamo vsebnost izdelkov in vemo, kaj želimo z njimi doseči. Vsakega proizvajalca skrbno presodimo s stališča proizvodnih procesov in ustreznosti materialov, ki morajo seveda imeti zakonsko ustrezne certifikate. Pri izbiri odločata tudi fleksibilnost proizvajalca in reakcijski čas. Kozmetična industrija je namreč nepredvidljiva in težko planira kvote. Te so povezane z uspešnostjo promocijske akcije. Zato je lažje in bolj priročno imeti dobavitelja doma, saj včasih naročamo manjše količine, kar vpliva na ceno. Kartonske embalaže so slovenske, prav tako dobavitelj tiskovin. V prid okolju in zmanjšanju stroškov namreč opuščamo vložne liste v embalaži in uporabljamo potisk.

Svetovni trend je izdelava trajnostne in ekološke embalaže. Tudi pri vas?
Trenutno konkurenčno prednost, to je zagotavljanje visoke kakovosti po dostopnih cenah, ki v času recesije odigrava ključno vlogo, želimo dopolniti s proizvodnjo še bolj naravne kozmetike oziroma z zagotavljanjem trajne in konstantne kakovosti. Potem, ko smo letos lansirali dva presežka – na eni strani Natural lift v naravni eko embalaži, kar sicer ni njen najpomembnejši atribut (njen atribut je zlato-srebrna folija z dodatkom rdeče, ki obeta blagostanje) in linijo Oliva, pri kateri je embalaža prilagojena naravnim atributom, čeprav ni eko reciklirana, si želimo postati ponudnik čiste eko certificirane kozmetike. Pri 400 do 500 izdelkih za profesionalno nego in široko potrošnjo že uporabljamo več kot 80 odstotkov eko certificiranih vsebin. Velik poudarek bomo namenili tudi zmanjševanju teže embalaže, uporabi lahkih in zanesljivih materialov in še večji funkcionalnosti.

Pri optimiranju embalaže v vaši dejavnosti zagotovo ne smete zanemariti mikrobiološke varnosti.
Smo kozmetična hiša z lastnim mikrobiološkim, razvojnim in testnim laboratorijem. V njem zagotavljamo optimalno kakovost izdelka, ocenimo primernost embalaže in preverjamo tudi čistost na površini embalaže. Embalaža namreč ne sme prispevati k mikrobiološkemu onesnaženju oziroma kvarljivosti izdelkov. Vse sarže hranimo, če bi se zgodila reakcija na kako sestavino, in so pod rednim inšpekcijskim nadzorom.
V proizvodnji do okužb ne more priti, ker delamo računalniško in strojno vodeno. Možnost napake je prav tako nična pri transportu in skladiščenju.

Kje sicer vidite največ možnosti za izboljšavo embalaže?
Ko smo uporabnikom ponudili 1000-mililitrska družinska pakiranja izdelkov za nego telesa, kopeli in tuširanje, smo ugotovili, da se potrošniki rajši odločajo za manjša pakiranja. Kartonske škatle v obliki trapeza bodo zamenjale klasične oblike škatel, ki na prodajnih policah zavzamejo manj prostora. Potem so tu še izboljšave pri detajlih, na primer pri dozatorjih, ki so pomembni zaradi viskoznosti produkta, pa v zaporkah pri gelih za tuširanje, ki včasih popokajo. Kar zadeva ekonomičnost embalaže, bomo kot proizvajalec srednjega cenovnega razreda izdelkov še naprej iskali cenejše vrste embalaže. Ne zaradi razlike v ceni izdelka, ampak zato, ker smo z izdelki prisotni tudi na južnih trgih. Tam je prvi pogoj za dobro prodajo, poleg zdrave, prijetne in ekološko ustrezne embalaže, ugodna cena.

Prvih štirideset let ste gradili prepoznavnost blagovne znamke. Kakšni so načrti za prihodnost glede na vašo omembo, da je čas za nov, svež veter?
Do konca leta si želimo pripraviti strategijo za naprej. Trenutno se dogovarjamo glede embalaže, ki se bo še bolj približala kupcu.
Okolju bo prijazna, več pa bo tudi eko izdelkov. Moški liniji For him, kjer že imamo tri negovalne izdelke in izdelek proti maščobi oziroma zmanjšanju obsega pasu, bi radi dodali nekaj gelov za tuširanje v 200-mililitrski embalaži. Kot proizvajalci, ki sicer živimo od prodaje, vidimo izboljšavo v tem, da embalažo poenotimo. Želimo razvijati rdečo nit linije izdelkov za nego obraza, pri čemer bo poudarek na sporočanju prepoznavnosti izdelkov in poenotenju blagovne znamke. V redizajnu sta, tudi zaradi vsebnosti sestavin, liniji za otroke in mlade. Kar zadeva vsebnost sestavin, je namreč vroča tema uporaba naftnih derivatov v kozmetični industriji, na primer silikonov in parafinov, ki jih je tudi javnost označila za škodljive. Zato se ukvarjamo s spremembo linij starejšega datuma, ki so včasih lahko uporabljale te sestavine, sedaj pa jih ni priporočljivo uporabljati. Živopisano otroško linijo moramo zamenjati z bolj umirjenimi, nežnejšimi toni, saj je trend v pastelnih barvah, ki pomenijo čistost in svežino, ter v nedišečih izdelkih. Mladim, ki iščejo drugačne izdelke in katerim cena ni tako zelo pomembna, želimo ponuditi še nego kože po dvajsetem letu, saj potrebuje veliko vlage. Taka atraktivna skupina potrebuje temu primerno bolj atraktivno, manjšo in priročno embalažo.

Koliko ste zeleno podjetje?
Imamo vzpostavljen sistem za odpadno embalažo, s katerim izvajamo ločeno zbiranje odpadkov v vseh procesih dela, v proizvodnji, skladišču, v menedžmentu. V skladu z zakonodajo in pod rednim nadzorom skladiščimo in uničujemo nevarne snovi, izdelke in odpadke. Vsi ostanki polizdelkov in škodljivi polizdelki morajo biti uničeni v skladu z zakonodajo, ki jo tudi dosledno izvajamo. Uporabljamo uporabnikom prijazno embalažo, to so družinska pakiranja, refili, dozirniki, zmanjšujemo prekomerno uporabo materialov pri embalaži (vložni listi, preproste rešitve notranjosti škatlic, potiski embalaže od znotraj z navodili za uporabo), uporabljamo prijaznejše promocijske materiale (papirne vrečke, podarjamo torbe za nakupovanje) in komuniciramo z novodobnimi mediji ter tako zmanjšujemo porabo papirja.