Kljub ambicioznim ciljem EU za povečanje uporabe trajnostnih letalskih goriv (SAF) obstaja resna nevarnost, da se bo razvoj naprednih goriv ustavil zaradi pomanjkanja financiranja, opozarja novo poročilo Mednarodnega sveta za čisti promet (ICCT).
Trenutni trg SAF še vedno močno temelji na t. i. prvi generaciji goriv (HEFA) iz odpadnih olj in maščob, ki pa so omejeno dostopna in sporna z vidika trajnosti. Za dosego ciljev pobude ReFuelEU bo nujno razviti napredne poti proizvodnje – kot so biogoriva druge generacije iz trdnih odpadkov in celuloznih surovin ter sintetični e-kerozin, izdelan z obnovljivo elektriko.
Čeprav uredba ReFuelEU velja za eno najnaprednejših zakonodaj na svetu, ICCT opozarja, da brez dodatne finančne podpore tvegamo zaostanek. Uredba predvideva povečanje deleža SAF v letalskem gorivu z 2 % (leta 2025) na 70 % do leta 2050, vključno s cilji za sintetična goriva (0,7 % do 2030 in 35 % do 2050).
Do danes nobena napredna tehnologija še ni dosegla komercialnega obsega. Glavne ovire so visoki stroški, negotove cene in pomanjkanje dolgoročnih pogodb. Zaradi tega Evropa tvega, da ne bo dosegla vmesnega cilja za sintetična goriva do leta 2030.
Rešitev: mehanizem za zagotavljanje prihodkov
ICCT predlaga uvedbo mehanizma za prihodkovno varnost, ki bi zmanjšal finančna tveganja za vlagatelje in proizvajalce. Po zgledu britanskega modela “strike price” bi država zagotovila minimalno ceno za goriva – če bi tržna cena padla, bi razliko pokrila država; če bi bila višja, bi proizvajalec razliko vrnil.
Tak mehanizem bi lahko EU financirala iz prihodkov sistema za trgovanje z emisijami, ICCT pa predlaga, da se vključitev take podpore razmisli tudi v prihajajočem naložbenem načrtu za trajnostni promet.