Predelovalci komunalnih odpadkov združeni v GIZ SLOCERO smo na Vlado Republike Slovenije dne 15. 9. 2023 naslovili zahtevo, da urgentno uredi prevzemanje preostanka komunalnih odpadkov v termično obdelavo v skladu z ZVO-2.

Sežiganje določenih vrst komunalnih odpadkov sodi neposredno v izvajanje državne gospodarske javne službe varstva okolja, kar pomeni, da država enotno na celotnem področju Slovenije zagotavlja prevzem komunalnih odpadkov, ki so gorljivi in niso primerni za recikliranje ali ponovno uporabo in nastanejo pri mehanski obdelavi mešanih komunalnih odpadkov, v okviru obveznih občinskih gospodarskih javnih služb obdelave določenih vrst odpadkov.

Kljub pristojnosti države v predhodni zakonodaji se stanje na tem področju ni v ničemer spremenilo, omogočena je le termična obdelava preostanka komunalnih odpadkov podjetja SIMBIO d.o.o. v okviru Toplarne Celje za potrebe občin Savinjske regije, kar predstavlja cca. 14 % ugotovljenih potreb v RS.

Izvajalci obveznih občinskih gospodarskih javnih služb obdelave smo tako soočeni, da sami pod tržnimi pogoji doma in v tujini iz leta v leto iščemo prevzemnike gorljive frakcije, ki pod različnimi tehničnimi in tržnimi pogoji prevzemajo gorljivo frakcijo, vedoč, da drugih rešitev nimamo. Stanje v zadnjem letu postaja nevzdržno, prevzemniki dvigujejo cene, ne glede na utemeljeno povečanje stroškov »po principu vzemi ali pusti«. Ponudniki manjših količin dosegamo slabše vstopne pogoje in višje cene.

V letu 2022 je bila na vladi sprejeta Uredba o opravljanju obvezne državne gospodarske javne službe sežiganja komunalnih odpadkov (Uradni list RS št. 67/22). Dejstvo, da je Vlada v uredbi opredelila objekte in naprave sežigalnice gorljivih komunalnih odpadkov s statusom »infrastrukture državnega pomena za čas izvajanja javne službe«, oddaljuje pričetek izvajanja za nedoločen čas. V praksi to pomeni, dokler ne bodo podeljene koncesije za izgradnjo in objekti zgrajeni, takšne službe dejansko ni. Menimo, da je takšno stanje nevzdržno, saj že danes vemo, da tovrstnega objekta, glede na postopke umeščanja in potrebnega časa za izgradnjo po naši skromni oceni, še več kot pet let ne bo. V zakonu ni predvideno prehodno obdobje za zadržanje izvajanja obvezne državne gospodarske javne službe sežiganja komunalnih odpadkov in ne predvideva še desetletje brezpravja na tem področju.

V kolikor dne 19. 12. 2023 ne bo podanih konkretnih in zavezujočih rešitev s strani pristojnih državnih organov za prevzem nakopičene gorljive frakcije, bomo primorani sprejemati ukrepe, ki bodo imeli finančne posledice za uporabnike naših storitev zbiranja in obdelave komunalnih odpadkov, za kar pa ne moremo prevzeti odgovornosti.

Vir. GIZ SLOCERO