Izzivi nabavnega poslovanja
| Avtorica: Mag. Marjetka Raušl Lesjak |
V začetku maja je bila v Portorožu nabavna konferenca z naslovom Trajnostno, inovativno, povezovalno. Ta odraža ključna načela in usmeritve sodobnega nabavnega poslovanja in strateške izzive, s katerimi se sooča gospodarstvo. O osebnem pogledu na trenutne izzive nabavnikov smo se pogovarjali z Urošem Primožičem, direktorjem nabave skupine KANSAI HELIOS.
Kako bi opisali trenutno stanje v nabavnih verigah na globalni in regionalni ravni? Katere so največje negotovosti ali priložnosti?
Že dlje časa živimo v svetu nenehnih sprememb, s katerimi se nabavniki redno soočamo. V zadnjem obdobju so v ospredju predvsem geopolitične spremembe, ki s svojo povečano dinamiko zahtevajo nenehno prilagajanje. Na primer, spremembe na področju carin trenutno spremljamo praktično na dnevni ravni, pa še vedno prevladuje občutek, da imamo premalo informacij za pravilno odločanje.
Kako se vaše podjetje odziva na makroekonomske trende, kot so inflacija, geopolitične napetosti in volatilnost surovin?
Podjetje KANSAI HELIOS Slovenija je največja proizvodna enota v skupini KANSAI HELIOS, ki spada med 10 največjih evropskih proizvajalcev premazov. KANSAI HELIOS pa je od leta 2017 del globalne korporacije Kansai Paint, ki je eden največjih svetovnih proizvajalcev premazov. Naša velika prednost je, da lahko delujemo na več nivojih. Po eni strani ohranjamo prednosti manjših igralcev; smo prilagodljivi, ves čas usmerjeni h kupcu in hitri v svojih odločitvah. Po drugi strani pa kot del večjega sistema uživamo prednosti nabavnih sinergij in prenosa dobrih praks in znanj.
Kateri globalni trendi so po vašem mnenju ključni za prihodnost strateške nabave?
Poleg vseh pomembnih globalnih trendov, ki bodo temeljito spremenili funkcioniranje nabav (trajnost, digitalizacija, …), bi kot ključno izpostavil krepitev strateških odnosov z dobavitelji. Prepričan sem, da bodo prav ti odnosi v prihodnje ustvarjali dodano vrednost in konkurenčno prednost uspešnih podjetij.
Kako vidite razvoj odnosa med lokalizacijo in globalizacijo dobavnih verig?
Evropska kemijska industrija, ki predstavlja glavni vir naših surovin, se v zadnjih letih sooča s številnimi izzivi. Največji izziv je zagotavljati konkurenčnost proti regijam kot so ZDA, Kitajska in Srednji Vzhod, kar ji ne uspeva, predvsem zaradi dražje energije. Pri naših nabavnih odločitvah gre tako za nenehno iskanje ravnotežja med dobavami iz regionalnih evropskih virov ter dobavami iz globalnih virov, predvsem iz azijskih trgov. Z leti se naš delež dobav iz neevropskih držav sicer povečuje, vendar glavnina naših dobav še vedno prihaja iz Evrope. Pravilnost take politike se je pokazala v ne tako oddaljenem covidnem obdobju, ko smo zaradi dolgotrajnih odnosov z evropskimi dobavitelji in globalnih logističnih težav bili v prednosti pred konkurenco s stabilnostjo in zanesljivostjo naše oskrbne verige.
Kako v vašem podjetju integrirate trajnostne cilje in ESG v nabavne odločitve?
ESG in trajnost sta v zadnjem obdobju temeljito spremenili delovanje nabav. V proizvodnih podjetjih preko surovin vnašamo glavnino ogljičnega odtisa podjetij, poleg tega z izbranimi dobavitelji in dolgoročnimi odnosi soustvarjamo bolj družbeno odgovorno dobavno verigo. Z ambiciozno zastavljenimi korporativnimi ESG cilji do leta 2030 stremimo k izboljšanju na obeh področjih – zmanjševanje celotnega ogljičnega odtisa in z izborom dobaviteljev zagotavljamo družbeno odgovornost skozi celotno dobavno verigo.
Kako v vašem podjetju spodbujate odgovorno ravnanje in transparentnost v nabavnih procesih?
Osnova so dobro definirani procesi, integriran informacijski sistem in kontrolne točke na ključnih mestih. Kot del velikega korporativnega sistema so po eni strani zahteve lastnikov po odgovornem ravnanju in transparentnosti visoke, po drugi strani pa imamo priložnost izmenjave najboljših praks. Transparentnost ni enkratna naloga, temveč stalen proces izboljševanja, ki zahteva sodelovanje, zavedanje in podporo celotne organizacije.
Kako umetna inteligenca in digitalna orodja spreminjajo način delovanja v nabavi?
Umetna inteligenca je danes ena bolj izpostavljenih tem, ki sicer ne bo rešila vseh izzivov, vendar predstavlja močno orodje za optimizacijo procesov in podporo pri odločanju. Najprej jo vidim kot veliko pomoč pri operativni nabavi; pri vseh definiranih in ponavljajočih se postopkih. Pri bolj strateških odločitvah pa kot močno analitsko orodje, ki bo lahko obravnavalo veliko število spremenljivk in možnih scenarijev. Verjamem, da bodo človeške odločitve še naprej ključne, res pa je, da se razvoj odvija tako hitro, da nas na tej poti gotovo čakajo številna presenečenja in priložnosti, ki si jih danes še težko predstavljamo.
Kakšne kompetence bodo po vašem mnenju ključne za nabavnike prihodnosti?
Tudi v prihodnje bodo morali uspešni nabavniki združevati več lastnosti, strateški pristop, pogajalske veščine, obvladovanje digitalnih orodij, trajnostno razmišljanje in podobno. Ključno pa bo sposobnost prilagajanja na spremembe in nenehno učenje. Delo v nabavi ni – in tudi v prihodnje ne bo – za tiste, ki si želijo rutine in stabilnosti.
Na kakšen način nabava v vašem podjetju ustvarja strateško vrednost?
Kot del velike globalne korporacije Kansai Paint imamo možnost, da izkoristimo tako globalno moč kot vse lokalne in regionalne prednosti. Tako ostajamo prilagodljivi in hitro odzivni, kar je nujno v hitro se spreminjajočem poslovnem okolju. Z izbranimi dobavitelji krepimo dolgotrajne in tesne odnose, kar nam omogoča dostop do novih znanj in inovacij, brez izgube konkurenčnosti. V Sloveniji razpolagamo z zelo močnim razvojnim oddelkom (132 zaposlenih), s katerim tesno sodelujemo pri iskanju inovativnih in optimalnih rešitev.
Kakšna so vaša pričakovanja glede prihodnjega razvoja nabavnih praks v naslednjih 3–5 letih?
V prihodnje se bo vloga nabave v uspešnih podjetjih še povečevala – postala bo ena ključnih sil razvoja. Digitalizacija in umetna inteligenca bosta zmanjšali rutinsko naročanje, izboljšali napovedovanje potreb in upravljanje z zalogami, hkrati pa pospešili odzive na motnje v dobavnih verigah. Nabavniki bodo že v zgodnjih fazah razvoja izdelkov igrali pomembno strateško vlogo. S poglobljeno izbiro dobaviteljev bodo zmanjševali dobavna tveganja, uresničevali trajnostne usmeritve in ESG cilje, ter z empatijo in negovanjem odnosov omogočali trajna strateška partnerstva z dobavitelji.
V prihajajoči dobi digitalizacije in umetne inteligence bodo nabavniki še bolj pokazali svoj človeški obraz – empatijo, zaupanje, delovanje z integriteto in pogum za sprejemanje odločitev, ki ne temeljijo zgolj na številkah, temveč tudi na vrednotah.