Med komunalnimi podjetji


Komunalno podjetje Idrija, ki nekaj javnih storitev izvaja tudi za cerkljansko občino, je mag. Brigita Šen Kreže prevzela pred dvema letoma. Ko je poslovalo z izgubo in ko je razmere na trgu poslabšal še virus. Toda zdaj, pravi direktorica, poslujejo pozitivno. Glede na velike težave pri oskrbi s pitno vodo pojasnjuje, da jih je reševal dodatni vodni vir, občina Idrija pa pripravlja že nove projekte, da oskrba z vodo v prihodnje ne bo ogrožena. Na vprašanje o zadrževanju izvajanja nekaterih členov ZVO-2, kar je odločilo ustavno sodišče, odgovarja, da so pri prevzemu odpadne embalaže še vedno težave, pri zmanjševanju količin odpadkov pa so boljši od slovenskega povprečja. Za Zero waste se še niso odločili.


Podjetje ste prevzeli pred dobrima dvema letoma, ko je zaradi več vzrokov pridelalo izgubo, zdaj poslujete pozitivno. Še s krediti? Ali bodo cene energentov in rast stroškov poslovanja zvišali tudi cene vaših komunalnih storitev?

Podjetje sem prevzela s 1. aprilom 2020, torej ravno v času, ko je začel razsajati virus. Tako sem bila na samem začetku soočena z izzivom, kako izboljšati finančno stanje podjetja, ki je bilo na robu insolventnosti. Hkrati so bile precej neznane in neobvladljive razmere, povezane z virusom. Komunala je v letih 2017-2019 pridelala dober milijon izgube in ob koncu leta 2019 skoraj milijon negativnega obratnega kapitala. Pri letnih prihodkih iz poslovanja »zgolj« med 5,0 in 5,5 mio €. V strukturi virov sredstev je imel kapital vedno manjši delež. Prevladovale so obveznosti do financerjev in dobaviteljev. Vse večji delež je slonel na kratkoročnih virih oziroma obveznostih do dobaviteljev, ki so znašale skoraj 1,6 mio €.

Kako ste se lotili sanacije?

Z nujno prevetritvijo in prenovo ključnih procesov, z učinkovitimi ukrepi za stabilizacijo in sanacijo stanja. S sodelavci smo v dveh letih opravili veliko delo. Finančni položaj podjetja se je občutno izboljšal.

Torej izgube ni?

Ne. Ob koncu letošnjega prvega polletja smo izkazovali že več kot 400.000 € pozitivnega obratnega kapitala. Pri plačilu dobaviteljem ni več zamud, kar je pomembno vplivalo na ponovno vzpostavitev zaupanja dobaviteljev do našega podjetja. Dolgoročne obveznosti do financerjev smo poplačali, kratkoročne finančne obveznosti pa smo v primerjavi s stanjem na 31. 12. 2019 zmanjšali za dobrih 400.000 € oziroma za skoraj 80 %. Ustreznejše je tudi razmerje med dolgoročnimi in kratkoročnimi viri financiranja, ki sicer še vedno ni optimalno, kar bo zlasti treba upoštevati pri zagotavljanju virov financiranja za nekatere nujne prihodnje naložbe v dolgoročna sredstva.

Cen še niste zvišali, za kar so se nekatera komunalna podjetja že odločila?

Vsekakor je redno usklajevanje cen komunalnih in drugih storitev med ključnimi dejavniki, ki omogočajo uspešnost poslovanja oziroma finančno stabilnost. Glede na skokovito rast cen energentov, drugih materialov in storitev, bo potrebno del stroškov skladno s predpisano metodologijo sproti upoštevati pri izračunih cen.

Kot izvajalec javne službe oskrbe s pitno vodo na območju idrijske občine morate v sedanji suši omejevati porabo pitne vode? Kako je z vodnimi viri in uporabo podtalnice in kakšne naložbe načrtujete v nove vodne vire za kar najbolj zanesljivo oskrbo s pitno vodo?

Storitev oskrbe s pitno vodo izvajamo le v občini Idrija. Ob pomanjkanju pitne vode zaradi letošnjih ekstremnih sušnih razmer nam je pri oskrbi pomagal dodatni vir. Če ni suše, ga ne uporabljamo v polni izdatnosti. Poleg tega smo aktivirali še rezervni vodni vir v eni izmed krajevnih skupnosti. Pogoje za varno oskrbo bomo še izvajali, saj Občina Idrija že pripravlja projekte za povezavo posameznih vodnih virov. Izvedli bi jih v prihodnjih letih. Tečejo tudi prvi postopki za določitev dodatnega vodnega vira v eni od krajevnih skupnosti.

Voda na vašem območju je tako kakovostna, da jo lahko pijejo uporabniki iz pipe. Kakšna je poraba vode v zadnjih letih in kako spremljate izgube v vodovodnem omrežju?

Pitna voda iz vodnih virov našega oskrbovanega območje je kakovostna. Z vidika zagotavljanja pogojev za ustrezno raven varne in kakovostne oskrbe pa je treba upoštevati značilnosti infrastrukture na našem oskrbovanem območju. Gre za precejšnjo razdrobljenost objektov in tehnološko raznolikost, tudi zastarelost. Nujna so sprotna vlaganja v novogradnje in obnove te infrastrukture. Občina je prav letos zaključila z večjo naložbo v dodatno filtracijo vodnega vira, s čimer je bila odpravljena težava zaradi previsoke motnosti vodnega vira, ki se je pojavljala ob večjem deževju.

Poraba vode raste?

Ne, ostaja na podobni ravni, ne beležimo bistvenih odstopanj. Za kakovostnejše merjenje količin in s tem tudi verodostojnejše podatke o vodnih izgubah je Občina v zadnjih nekaj letih pristopila k projektu posodabljanja tovrstne infrastrukture. V prihodnje bomo imeli več merilnih mest in s tem hitreje in učinkoviteje določali morebitne vodne izgube oziroma mesta izgub. Pri uporabnikih imamo sicer že skoraj na celotnem območju vgrajene daljinske vodomere, kar nam glede na razvejano mrežo omogoča hitrejše in pogostejše mesečno popisovanje stanj vodomerov.

Poleg vode so v aktualni okoljski politiki v ospredju odpadki. Ustavno sodišče je zadržalo izvajanje nekaterih členov ZVO-2, kar pomeni, da pri ravnanju z odpadno embalažo še ne bo sprememb. Kako je s prevzemom odpadne embalaže v obeh občinah in kako uspešni ste pri ločenem zbiranju odpadkov? Ali morda razmišljate o projektu Zero waste?

S prevzemom odpadne embalaže imamo podobne težave kot druga komunalna podjetja, saj se občasno še vedno pojavljajo zastoji s prevzemanjem embalaže s strani družb za ravnanje z odpadno embalažo. V zadnjih dveh letih smo izboljšali delež ločeno zbranih odpadkov in zmanjšali zaostanek za slovenskim povprečjem. V letu 2021 smo v občini Cerkno dosegli 68,4 %, v občini Idrija pa 65,7 % delež ločeno zbranih odpadkov. Vzpodbuden je tudi podatek, da je bilo v letu 2021 zbranih le 121,40 kg mešanih komunalnih odpadkov na občana v občini Idrija in 91,26 kg na občana v občini Cerkno. Še boljši od slovenskega povprečja pa so občani pri kazalniku skupno zbranih vseh odpadkov, saj so jih v letu 2021 ustvarili le 354 kg/občana v Idriji in 288 kg/občana v Cerknem. To je bistveno manj od slovenskega povprečja. O pristopu k projektu Zero waste smo v lokalni skupnosti že razmišljali. Za cilje te strategije si bomo prizadevali. Glede na naravo naših dejavnosti in ključne zaveze verjamemo, da so prvine konceptov družbene odgovornosti in trajnostno naravnanega razvoja že vpete v temelje našega poslanstva, vizije in vrednot.

Glede na geografske značilnosti goriškega območja ste pred odločitvijo o namestitvi malih komunalnih čistilnih naprav. Kakšne bodo potrebe v obeh občinah in v kakšnem stanju je kanalizacijski sistem?

Storitev odvajanja in čiščenja izvajamo le v občini Idrija. Sistem odpadne vode so v veliki meri dogradili pred približno sedmimi leti, ko je bila tudi rekonstruirana in povečana centralna čistilna naprava v Idriji. Letos se zaključuje rekonstrukcija oz. novogradnja čistilne naprave v Godoviču. Občina je že v fazi izdelave projektov nove čistilne naprave v Črnem Vrhu. Večji izziv čaka vse tiste uporabnike, ki so izven območja javne kanalizacije. Ti si morajo še urediti ustrezno odvajanje in čiščenje odpadne vode. S spremembami področne uredbe so sicer roki za navedeno ureditev podaljšani na konec leta 2025.

Katere komercialne dejavnosti vam pomagajo uravnavati finančno bilanco in katere naložbe so nujne, da boste uspešno izvajali naloge, ki vam jih nalagata država in občini?

Glede na razpoložljive zmogljivosti in upoštevajoč druge pogoje poslovanja smo se osredinili zlasti na izvajanje naših osnovnih dejavnosti. Teh je veliko in segajo na različna področja zlasti gospodarskih javnih služb. Mislim na oskrbo s pitno vodo, odvajanje in čiščenje odpadne vode, ravnanje s komunalnimi odpadki, vzdrževanje cest in javnih površin, pokopališko dejavnost, 24-urno dežurno pogrebno službo in pogrebne dejavnosti, upravljanje večstanovanjskih in drugih objektov, upravljanje športnih in kulturnih objektov v lasti občine ter manj obsežne gradbene projekte, ki so v osnovi povezani s katero od naših dejavnosti. Trenutno zaposlujemo relativno majhno ekipo sodelavcev, 58, zato je kar zahteven izziv zagotoviti dovolj ustrezno usposobljenega kadra za celovito in ažurno izvajanja naših zavez.

Sprotna vlaganja lastnika, to je Občine, v novogradnje in obnove javne infrastrukturne mreže so pomemben pogoj za zagotovitev ustrezne ravni oskrbe s storitvami gospodarskih javnih služb. S tem je omogočeno tudi celovitejše in kakovostnejše izvajanje vzdrževanja sistemov, kar je naša naloga. Glede na zastarelost in iztrošenost pa čaka več nujnih naložb v posodobitev vozil in opreme tudi naše podjetje.