Vzdrževanje in trajnostnost


Vzdrževanje je pogosto skriti del proizvodnih procesov, brez katerega pa ne bi bilo prave učinkovitosti in delovanja naprav. Zato je še kako pomembno za zagotavljanje in doseganje trajnostnih ciljev, predvsem z vidika zmanjševanja emisij in rabe energije, odpadkov ter varnega delovnega okolja. Kot pravi Boštjan Podkrajšek, direktor PE Vzdrževanje in energetika v družbi Cinkarna Celje, d.d., med najsodobnejše pristope sodijo prediktivno vzdrževanje, ki temelji na analizi podatkov, IoT senzorika za spremljanje stanja v realnem času in uporaba umetne inteligence za analizo trendov okvar. V okviru informacijskega sistema Moja Cinkarna pa so z aplikacijo Prijava okvare tudi zaposlenim omogočili prijavo okvar v realnem času. Izziv pridobivanja mladih zavzetih za tehnične poklice rešujejo na različne načine.


Vzdrževanje industrijskih procesov je ključnega pomena za zagotavljanje nemotenega in varnega delovanja različnih sistemov, strojev in naprav. Kako v Cinkarni Celje pristopate k vzdrževanju in kako je organizirano? Za koliko strojev in opreme skrbi vaša ekipa vzdrževalcev?

V Cinkarni Celje je vzdrževanje organizirano kot strateška podpora proizvodnim procesom. Ekipa vzdrževalcev skrbi za več kot 4.500 kosov opreme, od kritičnih tehnoloških naprav do podpornih sistemov. Vzdrževanje je razdeljeno na več manjših organizacijskih enot – operativnega vzdrževanja (mehansko, elektro, avtomatizacija/regulacije/meritve), centralnih delavnic, priprave dela, investicije, vodenje procesov – in izvaja tako preventivno kot korektivno vzdrževanje.

S katerimi ključnimi izzivi se soočate pri vzdrževanju?

Ključni izzivi vključujejo zagotavljanje visoke razpoložljivosti in zanesljivosti delovne opreme, z zagotavljanjem kompetentnih vzdrževalcev ter uporabo sodobnih digitalnih orodij v tradicionalnih vzdrževalnih pristopih.

Redno vzdrževanje prispeva k optimizaciji tehnoloških procesov in trajnostnosti, predvsem z vidika zmanjšanega vpliva na okolje in zagotavljanja varnosti zaposlenih. Pri katerih trajnostnih ciljih Cinkarne Celje igra vzdrževanje ključno vlogo oz. kako je vpeto v celotno trajnostno delovanje podjetja?

Vzdrževanje posredno prispeva k izpolnjevanju trajnostnih ciljev Cinkarne Celje, predvsem na področjih zmanjševanja emisij in porabe energije, zaradi učinkovitejšega in optimalnega delovanja naprav. Vlogo ima tudi pri podaljševanju življenjske dobe naprav, kar zmanjšuje odpadke, pri zagotavljanju varnosti zaposlenih z rednim pregledovanjem kritične opreme, z nego olja za naprave pa posledično podaljšujemo uporabo naprav in zmanjšujemo porabljene količine, kar znižuje emisije. Z izobraževalnimi vsebinami skrbimo za stalen razvoj naših zaposlenih.

Vzdrževanje in trajnostnost - foto Cinkarna Celje
Vzdrževanje in trajnostnost – foto Cinkarna Celje

V preteklem letu ste v Cinkarni Celje v PE Titanov dioksid pričeli s projektom uvajanja Sistema odličnosti, ki temelji na principih vitke proizvodnje. Kako to spreminja delovne procese in procese vzdrževanja? Kakšni so pričakovani cilji?

V skladu s projektom Sistema odličnosti, ki temelji na principih vitke proizvodnje (Lean), na področju vzdrževanja uvajamo pristope TPM (Total Productive Maintenance), ki spodbujajo večje sodelovanje operaterjev pri vzdrževanju z avtonomnim vzdrževanjem, večji je poudarek na načrtovanem oziroma planiranem vzdrževanju, kar zmanjšuje nepotrebne posege. S pomočjo vzdrževanja po stanju je cilj zmanjšanje zastojev, povečanje učinkovitosti (OEE) in krepitev kulture nenehnih izboljšav.

Z odkrivanjem nepravilnosti je lahko področje vzdrževanja tudi pobudnik inovacij, ki vodijo do izboljšav. Kateri so najsodobnejši pristopi k vzdrževanju? Kakšno vlogo imata pri tem digitalizacija, umetna inteligenca?

Med najsodobnejše pristope sodijo prediktivno vzdrževanje, ki temelji na analizi podatkov (npr. vibracij, temperature), IoT senzorika za spremljanje stanja v realnem času in uporaba umetne inteligence za analizo trendov okvar – diagnostika in priporočila ukrepov. Digitalizacija omogoča boljše odločanje, hitrejše odzivanje in zmanjšanje stroškov vzdrževanja.

Učinkovito upravljanje tveganj in prepoznavanje priložnosti je sestavni del odpornosti in prilagajanja podjetja na spremembe v okolju. Katera ključna tveganja in priložnosti prepoznavate na področju vzdrževanja?

Na področju vzdrževanja prepoznavamo tveganja, kot so okvare ključne opreme in s tem povezani izpadi proizvodnje, staranje opreme, ki zahteva obnovo ali zamenjavo, ter kibernetske grožnje, posebej pri povezani avtomatizaciji in SCADA sistemih.

Kako varni so sistemi za vzdrževanje pred raznimi kibernetskimi napadi?

Zavedamo se, da nismo imuni na kibernetske grožnje in v ta namen izvajamo več različnih aktivnosti, da bi tveganja minimizirali. Komunikacija med poslovnimi sistemi in SCADA sistemi je strogo ločena in zelo omejena. Izvajamo redne preglede in penetracijske teste, s katerimi preverjamo ustreznost vzpostavljenih mehanizmov in iščemo priložnosti za izboljšave.

Za učinkovito vzdrževanje, ki omogoča tudi učinkovitejše delovanje proizvodnje, je pomembno ustrezno planiranje. Na podlagi česa planirate načine in čase vzdrževanja ter kako si pri načrtovanju pomagate z ustrezno programsko opremo?

Vzdrževanje se načrtuje na podlagi zgodovine posegov in plana preventivnega vzdrževanja, analize kritičnosti opreme, na podlagi online meritev s senzorji in na podlagi zakonskih zahtev. Trenutno smo v fazi prenove vzdrževalnega informacijskega sistema, tako da si pri planiranju del pomagamo z obrazci narejenimi v Microsoft Excel orodju. Informacije pa seveda črpamo iz vzdrževalskega sistema in aplikacije Moje Cinkarne.

Pri vzdrževanju se pojavlja množica podatkov in informacij. Digitalizacija procesov vzdrževanja prispeva k povečanju produktivnosti in zmanjšanju zastojev v proizvodnji. Kakšni so trendi na tem področju v vaši industriji? Kateri so ključni podatki, ki jih spremljate in kako je v vaše sisteme vključeno zbiranje podatkov v realnem času, ki omogoča hitrejše odzivanje na okvare?

V industriji se uveljavlja koncept Smart Maintenance, ki temelji na realnočasovnem zbiranju podatkov. V Cinkarni Celje že uvajamo določene sisteme, predvsem online informacije o stanju ležajev na rotirajočih se delih ključne opreme, kot so razni ventilatorji, črpalke in elektro motorji. V proizvodnji spremljamo številne signale, ki jih lahko kasneje analiziramo. Smo sredi projekta nadgradnje procesa vzdrževanja, ki bo omogočal centralno spremljanje KPI-jev (MTTR, MTBF, OEE) ter uporabo mobilnih naprav in senzorike za izboljšano odzivnost in večjo transparentnost podatkov.

Za zaposlene ste vzpostavili mobilno aplikacijo Prijava okvare – Modul vzdrževalnega informacijskega sistema v Moji Cinkarni. Aplikacija omogoča hitro in preprosto prijavo okvar po mobilnem telefonu ali namizni aplikaciji, s tem pa tudi hiter odziv za odpravo okvare. Kako aplikacija prispeva k izboljšani kakovosti vzdrževalnih procesov?

Z aplikacijo »Prijava okvare« smo omogočili prijavo okvar v realnem času. To omogoča predvsem, da lažje planiramo posege, saj sedaj dobimo bolj točne informacije, ki nam pomagajo pri določanju prioritet. Na podlagi teh informacij tudi prepoznavamo kritično opremo za vpliv na produktivnost, informacije pa vplivajo na planiranje in postavljanje prioritet.

Koliko so zaposleni aktivni pri sporočanju okvar?

Zaposleni vse pogosteje uporabljajo aplikacijo – dnevno se zabeleži več deset prijav, kar povečuje transparentnost in učinkovitost odziva. Aplikacijo so prepoznali kot orodje za hitro sporočanje anomalij, saj jim omogoča hitro izbiranje področja in hitro vstavljanje slik.

Tako kot pri mnogih tehniških poklicih se tudi na področju vzdrževanja soočate z izzivom pridobivanja mladih talentov. Kako rešujete ta izziv in kakšen je vaš pristop k iskanju, usposabljanju mladih kadrov na področju vzdrževanja?

Res je, tudi mi se soočamo z izzivom pridobivanja mladih zavzetih za tehnične poklice. Izziv skušamo reševati na več načinov. Eno je s štipendijskimi shemami in sodelovanjem s tehničnimi šolami, s čimer skušamo motivirati mlade, da se ne samo odločajo za tehnični poklic, ampak tudi za delo pri nas. Mladim ponujamo opravljanje počitniškega dela, diplomskih in magistrskih nalog ter izvajanje prakse. Na takšen način spoznajo nas in naše okolje in se kasneje lažje odločijo za delo v našem kolektivu. Udeležujemo se raznih kariernih sejmov, organiziramo dneve odprtih vrat, o poklicih v Cinkarni Celje pa seznanjamo ciljno skupino tudi preko socialnih medijev. Trenutno izvajamo projekt za prenos znanja, kjer ciljno prenašamo znanje iz starejše generacije na mlajše.

Ali mlade vključujete tudi v izvajanje konkretnih projektov?

Mladim ponujamo tudi hitro vključitev v projekte, da se lahko čim prej vključijo v delovni proces. To jim daje občutek, da lahko pomagajo pri spremembah in da njihovo delo šteje, kar je dodatna motivacija. Ponujamo jim ne samo interna izobraževanja, ampak tudi zunanja izobraževanja, tako v Sloveniji kot v tujini. Omogočamo jim tudi nadaljevanje šolanja. Organiziramo oglede različnih strokovnih sejmov po tujini, kar jim daje občutek vrednosti in možnost za pridobivanje dodatnih znanj. Povezujemo se z različnimi podjetji in jih spodbujamo k povezovanju.