Vseživljenjsko izobraževanje za logiste

| Avtorica: Bojana Slomšek Šlamberger, Univerza v Mariboru, Fakulteta za logistiko |


V današnjem hitro spreminjajočem se gospodarskem okolju je ključno, da podjetja nenehno sledijo novim trendom in pridobivajo sveža strokovna znanja. Zaposleni v organizacijah, odločevalci, so v večji meri zaključili formalno izobraževanje pred 10-imi leti ali več, ko digitalizacija in trajnostni razvoj še nista bili prioritetni tematiki in njune vsebine niso bile sistematično vključevane v študijske programe. Zato je v poslovnem svetu večkrat zaznati manjko znanj s področja uporabe simulacij, digitalnih dvojčkov, informacijskih sistemov, avtomatizacije skladišč, izračuna ogljičnega odtisa, krožnega gospodarstva in ostalih, v današnjem obdobju strateško pomembnih tematik.


Tako bodo lažje sledili hitrim spremembam trga ter povečali svojo konkurenčnost. Na Fakulteti za logistiko Univerze v Mariboru smo zato priložnost za naš prispevek k večji konkurenčnosti slovenskih logističnih podjetij zaznali tudi z razvojem inovativnega koncepta vseživljenjskega izobraževanja – DigInGreen. Z njim želimo ponuditi aktualna znanja v obliki krajših delavnic izvedenih v živo in v e-obliki. S tem omogočamo ustvarjanje inovativne izobraževalne klime v slehernem slovenskem podjetju.

Razvoj in implementacija koncepta DigInGreen ni le še en, nov program ponudbe izobraževanj za podjetja. Predstavlja interdisciplinarno okolje za učinkovito izobraževanje za zeleni in digitalni prehod na nivoju poslovno-gospodarske in tehniške logistike ter oskrbovalnih verig. Je praktični odgovor na izzive, s katerimi se srečujejo podjetja v sodobnem poslovnem svetu. Zato gospodarstvu, javnemu sektorju in organizacijam ponujamo edinstven razvijajoči se koncept vseživljenjskega izobraževanja, ki bo podprt z mikrodokazili za udeležence.

DigInGreen koncept, ki ga prikazujemo na sliki, temelji na štirih ključnih področjih:

  • upravljanje izzivov trajnosti,
  • digitalizacija v logistiki,
  • krepitev odpornosti v oskrbovalnih verigah,
  • interdisciplinarna in splošno uporabna znanja.

Za kaj pravzaprav gre pri konceptu vseživljenjskega izobraževanja za zeleni in digitalni prehod?

Gre za celovit sistem izobraževanj, ki združuje interdisciplinarna ter uporabna znanja s področja zelene in digitalne logistike. Projekt temelji na tesnem sodelovanju med strokovnjaki Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru ter slovenskimi podjetji. Skupaj se oblikujejo smernice, katere nove veščine in znanja so potrebne danes in katere bodo prioritete v gospodarstvu čez 5 let in več. Glavni cilj projekta je zagotoviti nova aktualna znanja za vse tiste, ki v času formalnega izobraževanja niso pridobili dovolj znanj s področja trajnosti, zelenega prehoda in digitalizacije, saj ta področja pred 10 in več leti še ali niso niti prav obstajala ali pa jih niso sistematično vzpodbujali. Tako bodo lažje sledili hitrim spremembam trga ter povečali svojo konkurenčnost.

Implementacija projekta DigInGreen prinaša številne koristi tako zaposlenim kot tudi podjetjem samim. Zaposleni bodo imeli možnost nadgraditi svoje strokovno znanje in si pridobiti nova orodja za inovativno delo, podjetja pa bodo imela dostop do bistveno bolje usposobljenega kadra, kar jim bo omogočilo izboljšanje procesov, povečanje učinkovitosti in konkurenčnosti na trgu ter sledenje smernicam trajnostnega poročanja, digitalizacije in aplikacij umetne inteligence v logistične procese.

V okviru okoljske presoje projekta raziskujemo upravljanje trajnosti

Upravljanje trajnosti mnoga podjetja že izpostavljajo kot ključni element uspeha. Podjetja izpostavljajo predvsem pomen krožnega gospodarstva, okoljske presoje, zmanjševanje ogljičnega odtisa in odgovorno ravnanje z omejenimi naravnimi viri. Delavnice upravljanja trajnosti so tako kreirane na osnovi raziskave prednostnih področij, ki smo jo izvedli v preko 600 slovenskih proizvodnih in logističnih podjetjih.

Digitalizacija v logistiki

Zaradi obsega kreiranih podatkov predstavlja pomemben korak naprej za učinkovito delovanje oskrbovalnih verig. Sodobna tehnologija omogoča zbiranje in obdelavo podatkov, sledenje, optimizacijo procesov ter hitro in točno informiranje. Vse to prispeva k večji produktivnosti in konkurenčnosti podjetij. V okviru izpostavljenih prioritet s strani podjetij se pri vseživljenjskem izobraževanju osredotočamo na razumevanje, načrtovanje in izvedbo digitalizacije, uporabo simulacijskih orodij kot podporo pri odločanju, na avtonomna vozila v logistiki ter na informacijsko in računalniško varnost.

Podjetja želimo opolnomočiti tudi z različnimi pristopi za izgradnjo večje odpornosti s poudarkom na strateški nabavi, iskanju alternativnih dobaviteljev, simulacijskih metodah za analizo tveganj na področju logističnih procesov, strategiji mestne logistike in načrtovanju hibridnih delovnih mest človek-stroj.

Interdisciplinarna in uporabna znanja niso samo za logiste

Logistika je kompleksna in zahteva združevanje različnih znanj ter veščin. Določena znanja pa so uporabna ne le za logiste, temveč tudi za širšo javnost. V tem sklopu ponujamo delavnice o osnovah poslovnega odločanja, organizaciji potovanja na trajnosten način, organizaciji logistike razpršenega hotela, informacijski in računalniški pismenosti v podjetjih, primernih načinih komuniciranja za vodje ter ustvarjanju video vsebin.

Pilotna izvedba prvih delavnic je že za nami – občutki so odlični

V letu 2023 smo na Fakulteti za logistiko izvedli 15 delavnic, ki se jih je udeležilo skupaj 359 udeležencev. Največjo udeležbo so zaradi booma v lanskem letu pričakovano požele delavnice, vezane na uporabo orodij umetne inteligence. Večina delavnic je potekala v živo, dve delavnici smo izvedli na daljavo in eno v hibridni obliki. Delavnice so večinoma organizirane za manjše skupine in udeležencem omogočajo poglobljeno delo na konkretnih primerih. Povratne informacije udeležencev kažejo visoko zadovoljstvo in motivacijo za nadaljnje izobraževanje.

Ponosni smo, da je kar 66 % udeležencev izrazilo namero, da bodo poglobili in nadgradili znanja, ki so jih pridobili na delavnici. Kar 95 % jih bo udeležbo na delavnici priporočilo tudi svojim sodelavcem, znancem in poslovnim partnerjem, kar je zavidljiv rezultat. Večina udeležencev je izpostavila, da so na obiskani delavnici nadgradili obstoječa ali pridobili tudi nova znanja za izboljšanje svojih digitalnih ter trajnostnih veščin.

Udeleženci so ocenjevali tudi svoje zadovoljstvo s posameznimi elementi delavnice, ki so se je udeležili. V več kot 70 odstotkih so z oceno 5 ocenili vse ponujene dejavnike. Najbolje so bili ocenjeni: vsebina delavnice, prostor izvedbe in enostavnost prijave.

Namesto zaključka – v razmislek

DigInGreen želimo približati vsem, ki si prizadevajo razvijati smernice za vseživljenjsko izobraževanje v slovenskih podjetjih na področju logistike. Cilj je izboljšati upravljanje trajnosti, zelene in digitalne logistike, odpornosti v oskrbovalnih verigah ter interdisciplinarnih in uporabnih znanj. Udeleženci delavnic bodo v bodoče pridobili tudi formalno mikrodokazilo za novo pridobljena znanja.

Uvedba vseživljenjskega izobraževanja prinaša v podjetja številne prednosti, saj rešuje izziv, kako zagotavljati nenehno učenje zaposlenih ob hitrih spremembah tehnologij in potreb na trgu. Z vseživljenjskim izobraževanjem se spodbujajo tudi kreativnost, inovativnost ter razvoj novih idej. Zaposleni imajo hkrati priložnost pridobiti interdisciplinarna znanja ob sodelovanju s strokovnjaki iz drugih področij. Vse to pripomore k celostnemu pogledu na določeno specifično problematiko izbranega podjetja ter omogoča sinergijske rešitve, ki jih morda na prvi pogled niti ne opazimo.

Poleg tega uvedba vseživljenjskega izobraževanja krepi vez med univerzitetnim okoljem in gospodarstvom. Sodelovanje med fakultetami in podjetji omogoča pretok svežih znanstvenih dognanj ter praktičnih izkušenj. Tako so lahko s tovrstnim sodelovanjem ponujene smernice za nova znanja, ki jih slovenska podjetja potrebujejo za svoj razvoj in večjo konkurenčnost.

Zaznavamo, da je mnogo podjetij zainteresiranih za pridobivanje novih znanj, da pa so izobraževanja večkrat predraga ali predolga. Zato smo za njihovo izvedbo pridobili zunanje financiranje s strani programa Načrt za okrevanje in odpornost (Financed by Next Generation EU). Dodatna izobraževanja zmeraj koristijo, saj so najbolj inovativna podjetja prav tista, ki največ vlagajo v raziskave, razvoj in izobraževanje.

Menimo, da bi podjetjem sodelovanje na DigInGreen delavnicah nedvomno koristilo. Ob pomanjkanju časa in večjem številu udeležencev pa lahko delavnice izvedemo tudi na sedežu podjetja – imamo še nekaj možnosti za brezplačne izvedbe.

S pomočjo sodelovanja s Fakulteto za logistiko Univerze v Mariboru lahko podjetja enostavno identificirajo potrebe po dodatnih znanjih svojih zaposlenih ter prepoznajo ključna področja za usmerjanje naložb. Na Fakulteti za logistiko se nenehno oziramo za novimi primeri reševanja logističnih izzivov v praksi, ki jih vključujemo tudi v formalno izobraževanje.