Na prvi Oblikovalski izziv programa Ekošola za mlade: oblikujmo trajnostno, oblikujmo krožno so se odzvali osnovnošolci, srednješolci in študentje, ki so zasnovali kar 50 različnih predlogov in izboljšav za bolj trajnostne izdelke v našem vsakdanu. Kar nekaj predlogov so – kljub šolanju in delu na daljavo – že izdelali, za nekatere med njimi so zasnovali celo poslovni načrt. Oblikovanje bolj trajnostnih in krožnih izdelkov, ki jim podaljšujemo življenjsko dobo oziroma življenjsko dobo njihovih materialov, je eden glavnih izzivov prehoda v nizkoogljično in zeleno družbo.

Tabure OŠ Leskovec
Tabure OŠ Leskovec

Predlogi mladih v Oblikovalskem izzivu dokazujejo, da je izboljšave in rešitve za bolj trajnostne izdelke v našem življenju mogoče udejanjiti na vseh področjih in z več zornih kotov, predvsem pa s sodelovanjem. Odzivi snovalcev novih rešitev in njihovih mentorjev so zelo pozitivni, saj so se pri oblikovanju rešitev povezali s strokovnjaki zunaj šol, tako da so rešitve nastajale tudi s povezovanjem različnih znanj.

To dokazujejo predlogi, v katerih so predelana oblačila in tekstilni izdelki. Med drugim so iz odpadnega jeansa izdelali nova oblačila visoke mode. V rabljeni tekstil so oblekli tabureje, izdelane iz plastenk. Izdelali so posodice za zobne ščetke iz odpadnih plastičnih izdelkov, zasnovali ptičje hišice iz recikliranih materialov, predlagali predelavo pohištva in celo nove rešitve za vodne turbine. Kar nekaj predlogov se je nanašalo tudi na načrtovanje bolj trajnostnih obrokov. Ugotovili pa so tudi, da je lahko študentska hrana bolj trajnostna in lokalna. Kot najbolj celovita krožna rešitev je izstopala izdelava ReOvitkov, to je ovitkov za zvezke iz okolju bolj prijaznega materiala, ki jih ne lepimo. Nanje ni treba lepiti nalepk z imeni, po uporabi pa jih je mogoče reciklirati in predelati.

ReOvitek
ReOvitek

S prvim oblikovalskim izzivom, ki so ga v programu Ekošola organizirali v sklopu projekta E-SPACE: Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo, so spodbudili mlade, da so zasnovali izdelke, s katerimi se podaljša njihova življenjska doba oziroma življenjska doba materialov, iz katerih so izdelani. Z izobraževanjem o krožnem gospodarstvu in Oblikovalskim izzivom bodo nadaljevali tudi v prihodnjem šolskem letu.

Devet predlogov bo prejelo nagrade, ki jih bodo prispevali: podjetje Valtex & Co. (izdelki Lucart Natural), Recosi (obnovljena računalniška oprema in spletne kamere), Zavod Knof in Zelena Slovenija kot podpornik Oblikovalskega izziva.

Nagrajeni predlogi Oblikovalskega izziva
Nagrajeni predlogi Oblikovalskega izziva

Petra Debelak, OŠ Ob Rinži, Kočevje, mentorica:

»Oblikovati izdelek, ki bo čim manj obremenilen za okolje, je res pravi izziv. Za našo idejo o ovitku za zvezke iz recikliranega papirja smo se najprej lotili raziskovanja. Naš izdelek smo poimenovali ReOvitek. Ugotovili smo tudi, kako pomembno je, da opravlja več kot zgolj osnovno nalogo. ReOvitek tako ne le ščiti zvezka, ampak odpravlja potrebo po uporabi etiket, saj so na njem že natisnjene črte za zapis podatkov. Z ozaveščevalnim sloganom na zadnji strani tudi spodbuja k skrbnemu odnosu do okolja. Med razvijanjem ideje smo spoznali, da je ključno sodelovanje z različnimi strokovnjaki, zato smo pri optimizaciji ReOvitka povabili k sodelovanju Alenko Šubic, univ. dipl. oblik., ki je ovitek oblikovala tako, da lahko zvezek ovijemo brez lepila. Oblikovalski izziv je prehod od besed k dejanjem, od ideje k izdelku.«

Liza Komar, Nika Drnovšek, Ana Šetina in Patricija Raspor, Pedagoška fakulteta, UL, študentke:

»V našem izzivu smo se usmerile v transportne poti t. i. študentske hrane. Ta pogost obrok študentov je okusen prigrizek, ki ima precej visoko hranilno vrednost. Želele smo narediti korak naprej in raziskati okoljski vidik tega izdelka, zato smo raziskale izvor sestavin in njihove transportne poti. Priznamo, da nas je presenetilo, koliko sveta prepotujejo sestavine, zato smo začele ugotavljati, ali jih je mogoče nadomestiti z lokalnimi sestavinami. Pri tem nam je bila v veliko pomoč predstavnica podjetja Odlično, saj smo dobile koristne informacije in usmeritve iz prve roke. Naš izziv in rešitev smo predstavile v videu, ki ga bomo lahko uporabile tudi v prihodnjem delu z otroki. Postavile smo si zahteven izziv, a je bilo koristno in zanimivo, zato bomo zagotovo še sodelovale.«