Luka Ambrožič. Foto: Boštjan ČadejLuka Ambrožič, Elaphe pogonske tehnologije d.o.o.

Okoljsko dogajanje v zadnjem desetletju je vzpodbudilo različne podjetnike, da so začeli uresničevati, udejanjati svoje vizije o čistejšem in učinkovitejšem transportu. Pravzaprav je to najprej postal trend, sedaj pa so električni avtomobili stalnica. V našem podjetju se ukvarjamo z razvojem naprednih in inovativnih pogonskih sistemov v kolesu. Del teh pogonskih sistemov so električni motorji, ki se namestijo v platišča vozil in so kolesa tako neposredno gnana. Ni nobenih mehanskih prenosov. Edini gibljiv del je ležaj od kolesa.

Verjamemo, da je to tehnologija, ki bo zelo spremenila obliko avtomobilov v prihodnosti. Izgled vozil je zadnjih 120 let narekoval motor z notranjim izgorevanjem, torej velik motor v sprednjem ali zadnjem delu avtomobila. Pri nas se trudimo razmišljati izven okvirov trenutnih zasnov in razvijamo tehnologijo, ki bo povzročila stopničasto spremembo. Razvoj podjetja in tehnologije se je začel s konceptom in zadali smo si nalogo, da tehnologijo preizkusimo tudi v praksi. Že v začetku drugega tisočletja smo sodelovali z nekaterimi proizvajalci in naredili prototipe novih električnih motorjev. Tehnologijo in razvite motorje smo preizkušali večkrat, z vsakim preizkusom pa smo se nekaj naučili. Nauke smo implementirali pri razvoju novih električnih motorjev in ponovno preizkušali nove prototipe. Tehnologijo, inovacije smo začeli testirati na manjših motorjih in po vsakem preizkusu smo se osredotočili na malo bolj zahtevno aplikacijo, na večja vozila. Pri nas je v razvoju stalnica, da moramo čimprej prakticirati. To je edini način, da se učiš, da lahko ekipo konstantno motiviraš in da pokažeš, kaj znaš.

Trenutno smo v položaju, ko imamo možnost našo tehnologijo pripeljati na trg. V več iteracijah smo uspeli razviti zelo optimiziran motor za osebna vozila. Rezultat naše bogate razvojne zgodovine so motorji z največjim specifičnim navorom na trgu. To pomeni, da smo glede na velikost in težo motorja sposobni proizvesti največji navor brez uporabe menjalnikov. Gre za neposredni navor na platišče. Pri tem je potrebno poudariti tudi izjemno energijsko učinkovitost motorjev (preko 93 %), kar pomeni, da so izgube pri pretvorbi energije iz električne v mehansko izredno majhne. Mehanskih izgub skorajda ni. Sposobni smo razvijati motorje visokih moči in imamo tako kompakten dizajn, da motor lahko namestimo v platišča standardne velikosti, znotraj statorja motorja pa je dovolj prostora, da se lahko vanj vgradi tudi druge komponente. Pri tem smo vodilni na svetu. Edini smo sposobni narediti aktivni del tako tanek, lahek in energijsko učinkovit ter motor zasnovati na tak način, da je še vedno dovolj prostora v notranjosti. Pri vozilih je pomembno, da je v kolesu tudi mehanska zavora, ker je pomembna zaradi varnosti, čeprav naš pogonski sistem omogoča tudi električno zaviranje.

Razvili in patentirali smo elektromagnetno topologijo, ki nam omogoča, da lahko s svojimi produkti in znanjem prispevamo k trajnostnemu razvoju na področju mobilnosti. Imamo ogromno razvitih simulacijskih orodij, ki bistveno skrajšajo čas razvoja. Če smo včasih potrebovali nekaj let, da smo zasnovali motor, zdaj to lahko naredimo bistveno hitreje. Vedno težimo k optimizaciji – časa, procesa, porabe energije. Če povzamem, smo po inovacijah oziroma zasnovi motorjev med redkimi na svetu, ki smo sposobni konstruirati takšne tipe električnih motorjev z več kot 1.000 Nm navora.