Urška Košenina

Plastična embalaža in inovacije

Podjetje K2 Pak je prevzelo embalažni posel podjetja KMK po odločitvi lastnikov o deljenju dejavnosti, pravi Marko Krmac, direktor K2 Pak. Podedovali so več kot 20-letno tradicijo pri izdelavi embalaže iz polipropilenskih plošč. Njihov glavni proizvod je transportna embalaža z vsemi dodatki, kot so satovja oz. križne pregrade, vmesniki in škatle oz. zaboji. Vsaka embalaža je “custom made” oz. narejena po meri in prilagojena izdelku. Zavzemajo se za zeleno vizijo in sledijo načelu 3R. Njihove polipropilenske plošče so namreč reciklabilne. Trenutno imajo 70 % izvoza, večinoma za avtomobilsko in farmacevtsko industrijo. Nenehno inovirajo. Najbolj so ponosni na vmesnik za mrežaste zaboje, ki so ga izdelali v sodelovanju z Renaultom ter dvižno omaro v sodelovanju z BSH iz Nazarij.

Pravite, da ste zeleni, ekološki, da je zeleno del vaše vizije. Kako se to kaže v vaših izdelkih in v poslovanju? Koliko je trg naklonjen zelenim notam v izdelkih?

Naša embalaža v celoti sledi ciljem Direktivi Evropskega parlamenta in Sveta 94/62/ES “ Zero waste” oz. načelu 3R (reduce, reuse, recycle). Zaradi te lastnosti so naši izdelki zelo uporabni predvsem v avtomobilski industriji, ki je naš največji kupec. Naše proizvode uporabljajo za prevoz komponent med avtomobilskimi dobavitelji v glavnem v zaprtih sistemih. Življenjski cikli proizvodov oz. avtomobilskih komponent so relativno dolgi (trajajo do 7 let), zato so naši proizvodi ena od idealnih rešitev. Večina izdelkov je zložljivih. To pomeni, da je vračljivih pod 20 % volumna, s čimer pripomoremo k manjšim izpustom CO₂-ja. Vsak naš izdelek je edinstven, prilagojen posameznemu izdelku. Zato pri načrtovanju z našimi strankami vedno poskušamo optimizirati izbiro materiala na podlagi njihovih potreb. To pomeni, da poskušamo varčevati s težo materiala – plastike, saj je teža osnova pri izračunu cene. Drugi večji segmet kupcev prihaja iz farmacevtske industrije, kjer je najpomembnejša čistoča materiala in procesa izdelave. Farmacevtska industrija uporablja naše izdelke za enkratno uporabo, in sicer za transport steklenih flašk (praznih ali pa polnih z zdravili). Po uporabi lahko gredo naši izdelki na recikliranje. Polipropilenske plošče oz. embalaža iz PP plošč je namreč 100 % snovno reciklabilna.

Uporabljate torej več materialov. Trg daje prednost izdelkom iz primarnih materialov, koliko pa lahko uporabljate reciklate? Ali naročniki danes bolj kot včeraj razmišljajo o življenjskem ciklu izdelka? Ali kupci postavljajo zahteve po materialih, ki jih navadno označujemo kot zelene ali skladne s simboli za trajnostni razvoj: RRR?
Večinoma uporabljamo plošče iz PP (polipropilena). To je naš osnovni material. Obstajajo različne strukture plošč, izbiramo jih pa na podlagi strankinih zahtev oz potreb, vendar vedno polipropilen. Večina izdelkov, ki jih proizvedemo, je 100 % iz enega materiala, torej se po uporabi lahko reciklirajo. Črna-siva barva je najbolj iskana, ker vsebuje tudi reciklat (odvisno od želene kvalitete materiala tudi do 100 %). Kar pomeni, da je tudi cenovno zanimiv. Od zahtevnosti izdelka je odvisen odstotek reciklata. Na podlagi zahtevnosti oz. občutljivosti izdelka, za katerega moramo narediti embalažo, pa lahko dodajamo druge materiale, in sicer različne vrste tekstila ali pene. Taki izdelki so sestavljeni iz več materialov in posledično niso enostavni za reciklažo, saj se jih mora ločiti. V primeru, da se jih ne da, pa se jih lahko uporabi za energetsko predelavo.

Največ uporabljate plastiko, ki je med vsemi materiali najbolj na udaru. Ali se naročila za plastično embalažo zmanjšujejo? Kako se odzivate na spreminjajoče razmere na trgih? Kakšna je prihodnost plastične embalaže?
Res je plastika na udaru, vendar je in bo zelo uporaben material. Pomembno ga je pametno uporabljati in slediti življenjskemu krogu, tako da jo na koncu lahko recikliramo. Sam se strinjam z omejitvijo uporabe plastike za enkratno uporabo in za primarno embalažo, saj se ta po uporabi zavrže. Izkoristiti moramo njene pozitivne lastnosti in jo uporabljati, kjer te lastnosti pridejo najbolj do izraza. Kot sem prej omenil, je njena prednost vzdržljivost in se zaradi tega lahko večkrat uporabi. Na nas trenutne omejitve nimajo vpliva in glede na 100 % snovno reciklabilnost našega materiala smo kar optimistični glede nadaljnje uporabe. V industrijah, kjer smo prisotni, se potreba po naših rešitvah zaradi čistosti in večkratne uporabe povečuje, saj je naš material skladen z najstrožjimi zahtevami avtomobilskih standardov.

Usmerjeni ste k industrijski embalaži. Kateri trgi so za vas najbolj zanimivi poleg Slovenije, ki je zdaj prvi trg? Kakšni so načrti pri izvozu?
Zanimivi so nam predvsem trgi, kjer sta prisotni avtomobilska ali farmacevtska industrija. Trenutno smo na vseh trgih osrednje Evrope. Največji in najzanimivejši je vsekakor nemški trg, kjer je večina najpomembnejših avtomobilskih koncernov. Glede na to, da imamo v Sloveniji veliko dobaviteljev avtomobilske industrije, je prav tako za nas zelo pomemben trg. Imamo direkten stik z uporabniki naših izdelkov in tako lažje dobimo povratne informacije o uspešnosti naših rešitev. Trenutno imamo okoli 70 % izvoza, tako da smo zelo izvozno usmerjeno podjetje, v naslednjih letih pričakujemo, da se nam bo ta delež še povečeval.

V avtomobilski industriji se je že pred pandemijo napovedoval padec. Kako je z naročili in kaj pričakujete do konca leta?
Že proti koncu lanskega leta smo opazili zamik nekaterih projektov in ta trend se nadaljuje v letošnjem letu. V primerjavi z lanskim letom smo zabeležili padec prodaje v prvem trimesečju, nato pa se je trend obrnil in smo pridobili kar nekaj večjih projektov. Zdaj so v realizaciji. Opaža se zmanjševanje količin za določene projekte, ki so bili načrtovani za letošnje leto. V tem letu pričakujemo vsekakor zahtevnejše okoliščine poslovanja zaradi izredne globalne pandemije. Lahko samo upamo, da se bodo razmere čimprej umirile oziroma se bomo prilagodili danim okoliščinam. Za prihodnje mesece bo pomembno, kako bodo države ukrepale pri vzpostavitvi normalizacije poslovanja. Pomoč je zaželena predvsem za likvidnost, ki je ogrožena bodisi zaradi zmanjšanja naročil ali celo zaprtja proizvodnje. Svet, kot ga poznamo, nima druge možnosti, kot da nadaljuje s potrošniško miselnostjo. Alternative obstajajo, vendar ne v tako kratkem času. Potrebno pa je upoštevati opozorilo, da smo lahko zelo ranljivi.

Po polipropenu povprašuje tudi živilska industrija. Kako ste se prilagodili težkim zahtevam stika embalaže z živili in koliko povečujte vsebnost reciklata?
Polipropilenske plošče, iz katerih izdelujemo embalažo, se lahko uporabljajo tudi v živilski industriji, saj imajo ustrezne certifikate. Za živilsko Industrijo se uporabljajo predvsem deviški materiali, saj se za reciklate težje pridobijo ustrezni certifikati. Na našem trgu skoraj da ni povpraševanja po naših rešitvah.

Leta 2018 ste preselili izolski obrat v Koper. Investirali ste tudi v stroje. Rezultati? Za koliko ste povečali proizvodnjo?
Odločitev za selitev je bila za naše podjetje nujna, saj na stari lokaciji ne bi mogli več dohajati povpraševanja. Moram priznati, da je bila selitev kar stresna, saj nismo ustavljali proizvodnje. Takoj po selitvi smo zaposlili okoli 20 novih sodelavcev. Proizvodnja poteka v dveh izmenah, tako da izpolnjujemo vsa naročila.

Ustanovili ste lasten razvojni oddelek, kupce vabite, naj delijo svoje ideje, ki jih boste potem vi uresničili. Na katere inovativne izdelke ste najbolj ponosni?
Razvojni oddelek smo ustanovili v prvi fazi, da bi razvili poseben pladenj za živilsko industrijo. Do realizacije tega projekta žal ni prišlo, čeprav so testi, ki smo jih opravili dali pozitivne rezultate. V bistvu je razvoj vsake embalaže projekt zase. Vsakič poskušamo uporabljati inovativne rešitve. Najbolj ponosni smo na dva izdelka, in sicer vmesnik za mrežaste zaboje (gitterbox), ki smo ga razvili skupaj z novomeškim Revozom in je bil nagrajen kot druga logistična inovacija v koncernu Renault. Rešitev omogoča velike prihranke v logistiki. Druga inovativna rešitev zagotavlja optimalno ergonomijo delovnega mesta. Več inovativnih rešitev smo razvili s podjetjem BSH iz Nazarij. Prva je dvižna omara, ki zagotavlja konstantno optimalno ergonomijo delovnega mesta pri jemanju in vstavljanju izdelkov v embalažo. Rešitev je kombinacija kovinske konstrukcije in polipropilenskih plošč. Druga rešitev pa je prav tako kombinacija kovinske konstrukcije in plošč, optimizira notranjo logistiko in pripomore k učinkovitemu proizvodnemu procesu (dvig produktivnosti).

Kateri trendi embalažne industrije bodo prevladali v prihodnjih letih?
Če se osredotočimo predvsem na avtomobilsko industrijo, ki je nekako “trendsetter”, so trenutno v porastu rešitve s tekstilom. Vedno pa so pomembni povratnost, čistoča in vzdržljivost embalaže. Tudi sami smo začeli ponujati tekstilne rešitve, vendar na Slovenskem zanje še ni tolikšne potrebe. Druge industrije, tu imam predvsem v mislih tiste, kjer se posluje med podjetji, bodo počasi sledila avtomobilski.