Jože Volfand

Telekomunikacije in okolje

S pobudo Misli zeleno je družba Telemach začela proces, pravi mag. Adrian Ježina, predsednik poslovodstva družbe, ki bo dolgotrajen in želijo, da se ne konča. Sogovornik je v Telemach prinesel dragocene strokovne in poslovne izkušnje, saj je delal v telekomunikacijah in mobilni telefoniji v podjetjih po Evropi. Njegovo poznavanje trendov na trgu in razvojnih premikov v telekomunikacijah se pozna v poslovnih rezultatih Telemacha, saj so v mobilni ponudbi prvi ponudili več novosti in zahtevnih kakovostnih paketov, zrasli pa za velikih 5 %, poudari predsednik poslovodstva. Vlagajo v inovacije in razvoj, s sončno elektrarno in drugimi ukrepi pa želijo zmanjšati izpuste toplogrednih plinov. Posebej so ponosni na vzpostavitev nacionalne blockchain infrastrukture (SiChain).

mag. Adrian Ježina (foto: zigaintihar.com)
mag. Adrian Ježina (foto: zigaintihar.com)

Kateri poslovni, tehnološki in okoljski dogodek je najbolj zaznamoval lansko poslovanje? Ste razmišljali predvsem bolj o rasti ali si morda tudi postavljate vprašanja o modelu vzdržnega razvoja gospodarstva Slovenije?

Na globalni ravni je poslovanje gotovo najbolj zaznamovala trgovinska vojna med ZDA in Kitajsko, poleg nekaterih dodatnih konfliktov, ki so imeli kratkotrajnejše vrhunce, kot denimo pri Iranu in Siriji. V današnjem globalno prepletenem svetu to vpliva na gospodarstvo na vseh ravneh in ničesar ne moremo izolirati. Nov primer te dni je koronavirus, ki bo gotovo oziroma že vpliva na globalno gospodarstvo. Na lokalni ravni smo zaradi menjav oblasti priča pogostim menjavam uprav in še nekaterim spremembam v ciljih slovenske politike, kar vpliva na gospodarstvo države. Tu v prvi vrsti merim na pomanjkanje oziroma odsotnost konsenza glede dolgoročnih strategij. Z vsakim prihodom nove oblasti smo priča spremembam, kar otežuje stabilnost pri načrtovanju. Kot podjetje imamo svojo strategijo in cilje, ki jih uspešno izpolnjujemo. Še naprej se razvijamo na vseh ravneh. Lahko rečemo, da večjih sprememb nismo občutili. Pri poslovanju se vse bolj obračamo proti trajnostnim rešitvam, želimo optimizirati procese in pri tem ravnati odgovorno do okolja.

Omenili ste trajnostne rešitve. Po nekaterih ocenah naj bi bili tuji lastniki, ste v skupini United Group, ki je v lasti mednarodnega investicijskega sklada, bolj ozaveščeni glede zmanjševanja toplogrednih plinov in krožnega gospodarstva, skrbnega ravnanja z viri. Se vam zdi, da pogledi na razvoj telekomunikacij začenjajo upoštevati zelene elemente? Kje, kako?

Želimo zmanjšati količino toplogrednih plinov, to je poslanstvo celotne Skupine. Razvili smo tudi filozofijo »Misli zeleno«, s katero na vseh ravneh podjetja in tudi v razmerju do svojih naročnikov opozarjamo na pomen okolju prijaznega delovanja. S tem namenom smo konec prejšnjega leta na strehi Telemachove poslovne stavbe postavili sončno fotonapetostno elektrarno. Z njeno pomočjo bomo naslednjih 20 let vsaj 20-odstotno energetsko samooskrbni v glavni stavbi. Omogoča pa nam tudi polnjenje električnih vozil, ki jih naše tehnične in poslovne službe uporabljajo za obiske uporabnikov. S sončnimi celicami želimo prispevati svoj delež k razogljičenju gospodarstva in k temu spodbuditi tudi ostale deležnike. Letos smo se povezali s Petrolom, Gen-I-jem in drugimi slovenskimi podjetji v projektu E-Mobility, s katerimi želimo doseči, da bo polnjenje električnih avtomobilov za uporabnike veliko lažje. Ravno tako pri naročilu nove tehnične opreme nadzorujemo količino porabe energije. Uporabljamo opremo, ki je energetsko varčna. Poleg ločevanja odpadkov, e-računa, ekoloških vrečk in ostalih aktivnosti med zaposlenimi širimo miselnost »Misli zeleno« in trajnostni ekosistem v Telemachu. Gre za on-going projekt, ki ga bomo neprestano razvijali.

Med poslovnimi dogodki lanskega leta je vzbudilo pozornost vaše sodelovanje s podjetjem Hashnet. Zagnali ste testno nacionalno blockchain infrastrukturo. Kaj pomeni ta projekt za Slovenijo, ki ima kot prva država v EU na državni ravni vzpostavljeno testno infrastrukturo za testiranje blockchain aplikacij?

To je sodelovanje, na katerega smo zelo ponosni. Zagotovo prinaša nekaj novega in predstavlja razvoj. Z vzpostavitvijo nacionalne blockchain infrastrukture (SiChain) bo omogočeno testiranje obstoječih in novih blockchain aplikacij za uporabo v javnem in zasebnem sektorju. Načrtujemo vzpostavitev prve testne čezmejne blockchain infrastrukture v EU. Cilj je razvoj interoperabilne blockchain mreže na meddržavni ravni in razvoj distribuiranih aplikacij za javni in zasebni sektor v Sloveniji ter EU. Predvsem želimo predstaviti možnosti povezovanja in poenotenja nekaterih storitev, ki bodo olajšale vsakdan in tudi dodatno povezale države ter ljudi.

V čem pa je konkurenčna prednost vaše mobilne ponudbe, za katero pravite, da je spremenila trg mobilne telefonije in da ste najhitreje rastoči mobilni operater v Sloveniji?

Naša prednost je enostavnost in preglednost ponudbe ter dokazana kakovost. Ni dvomljivega drobnega tiska in nepredvidenih stroškov. Ponujamo tri pregledne pakete – VEČ, ŠE VEČ in NAJVEČ z dvema dodatnima možnostima pri paketu VEČ. S takšno ponudbo lahko uspešno zadovoljimo vse potrebe državljanov Slovenije. Smo inovativni. Prvi smo v mobilni ponudbi uvedli enostavnost in transparentnost. Obenem smo z data šoki, povečevanjem prenosa podatkov, premikali meje. Paket NAJVEČ je postal prvi paket z neomejenim prenosom podatkov v Sloveniji. S tem denimo pridemo do situacije, ko ljudem ni treba več razmišljati o porabi prenosa podatkov. Imajo ga, kolikor ga želijo oziroma potrebujejo, pri tem pa se strošek ne povečuje. Vsakdo v preprosti ponudbi najde pravi paket zase. Imamo tudi lastno mobilno omrežje. Polletno testiranje neodvisne družbe Umlaut na slovenskem trgu je pokazalo, da imamo najboljše omrežje po uporabniški izkušnji. Vse to prinaša zadovoljstvo in brezskrbnost uporabnikom, kar je za nas ključno.

Takšen razvoj zahteva naložbe. Katere naložbe v tehnološke inovacije storitev načrtujete? Kakšno rast mobilne telefonije še pričakujete in kje so še potenciali na slovenskem trgu?

Spremljamo tehnološke trende in nenehno vlagamo v inovacije in napredek, saj menimo, da to naši naročniki tudi pričakujejo. Lahko rečem, da pričakujemo zaradi kakovosti, ki jo nudimo v mobilnem, fiksnem ali poslovnem segmentu, kontinuirano rast na vseh področjih storitev. Slovenija ima brez naravne rasti prebivalstva omejeno rast gospodarstva, zato je tudi rast telekomunikacijskega trga omejena. Poleg tega je trg zasičen. Veliko število operaterjev se bori na majhnem trgu. Lahko se pohvalimo, da konstantno rastemo na vseh področjih trga. Na področju mobilnih storitev smo denimo v zadnjih devetih trimesečjih zrasli za velikih 5 %. To je očiten znak, da uporabniki skozi daljše časovno obdobje prepoznavajo našo kakovost. Zaradi kakovosti storitev pa nameravamo narediti korak naprej tudi na področju poslovnih uporabnikov.

Razvijate tudi pobudo Mislim zeleno. Je sončna elektrarna na več kot 3000 m2 strešne površine na poslovni stavbi začetek novih okoljskih načrtov?

Tako je. Sončna elektrarna je dober začetek, osnova. V pobudi Misli zeleno gre za proces, ki je dolgotrajen in ne želimo, da se kadarkoli konča. Želimo si, da to postane način razmišljanja. Prizadevamo si tudi za uporabo električnih avtomobilov za naše zaposlene. Kot sem že dejal, smo se povezali s partnerji pri različnih novih storitvah, na primer pri ustvarjanju aplikacije, ki bi omogočala polnjenje električnih avtomobilov njihovim uporabnikom. Želimo, da s temi projekti gradimo neko novo miselnost za vse naše zaposlene. Ne gre le za neko kratkotrajno rešitev.

Kako skrbite za ravnanje z odpadki v podjetju in kako sodelujete v shemi ZEOS, saj je odpadno ravnanje z električno in elektronsko opremo še posebej pomembno glede na njuno drugačno ravnanje z viri? Kaj bi morala Slovenija storiti za več reciklaže o OEEO?

Z uvajanjem sistema upravljanja ISO 50001 in 14001 bomo sistemsko spremljali uspešnost naših aktivnosti in iskali možnosti izboljšav, da bi dosegli optimalno delovanje podjetja. To bo imelo pozitiven učinek na naš vpliv na okolje – od pravilnega gospodarjenja z odpadki do optimizacije potrošnje energije.

Kakšne načrte imate na področju digitalizacije poslovanja?

V Telemachu smo že sedaj digitalizirani v veliki meri. Seveda vedno obstaja možnost napredka, da počasi preidemo na primer na popolnoma brezpapirno delovanje. Ampak to so postopki, ki potrebujejo nekaj časa. Je pa to zagotovo eno izmed področij, ki nam je pomembno in na katerem še nameravamo delati.

Kot ponudnik TV paketov boste najbrž težko odgovorili na vprašanje, a vseeno. Gledalci filmskih programov se vprašujemo, ali se res ni mogoče izogniti nenehnemu ponavljanju istih filmov na različnih kanalih in iz izjemnega filmskega fonda ponuditi uporabnikom bolj domiseln filmski program? Na koga boste pokazali s prstom?

Mi žal ne moremo vplivati na vsebino programov. Telemach kot telekomunikacijski operater ponuja programe, ki imajo svojo vsebino in svojo politiko, v katero se ne smemo vtikati. Kar lahko storimo kot ponudniki, je to, da našim naročnikom ponudimo raznolik izbor programov z raznovrstnimi vsebinami, kjer vsakdo lahko najde nekaj zase. Tako omogočamo, da uporabniki izbirajo, kar želijo. Obenem pa lahko spremljajo vsebine na različne načine – linearno, s časovnim zamikom in ne nazadnje tudi z obširnim video klubom z več kot 16 tisoč vsebinami na zahtevo. Verjamem, da ob vsej tej izbiri gledalec lahko najde nekaj, česar še ni gledal. Torej s širino ponudbe rešujemo to zagato.