Primer dobre prakse v turizmu

| Avtorica: mag. Marjetka Raušl Lesjak |


Terme Sveti Martin, turistični biser v hrvaškem Medžimurju, ki ga od začetka leta 2022 vodi slovenska direktorica Nuša Korotaj, je med prvimi na Hrvaškem v svoji kategoriji razvil in javno predstavil svojo lastno strategijo ESG v skladu z ESRS, čeprav k temu še niso zakonsko zavezani.


Čeprav Terme Sveti Martin kot srednje veliko podjetje niso med subjekti, ki morajo poročati o trajnosti v skladu z veljavnimi predpisi CSRD, se je uprava podjetja strateško odločila, da bo razvila strategijo ESG v skladu z najvišjimi evropskimi standardi in se zavezala k letnemu poročanju o trajnosti, kot da bi bilo to zakonsko obvezno. Ta pobuda ni le ambiciozen interni korak. Je tudi primer dobre prakse za druga podjetja, ne glede na njihovo velikost ali pravni status.

Strategija ESG Term Sveti Martin je v celoti usklajena z evropskim regulativnim okvirom, vključno z obveznimi kazalniki za okoljske, družbene in upravljavske vidike. Poleg tega vsebuje konkretne cilje, jasno opredeljene časovnice in sistem za spremljanje napredka.

Najava prihaja v času, ko se mnoga hrvaška podjetja šele začenjajo pripravljati na skladnost z novimi pravili poročanja, Terme Sveti Martin pa kažejo, kako lahko proaktivnost in strateško načrtovanje prineseta dolgoročno konkurenčno prednost. S svojim ESG pristopom formalizirajo tisto, kar živijo že leta: podjetje, ki ne jemlje več, kot lahko vrne – naravi, skupnosti, partnerjem in zaposlenim.

Okoljska komponenta strategije ESG v Termah Sveti Martin sega veliko dlje od zgolj recikliranja. Že več kot desetletje sistematično vlagajo v energetsko učinkovitost, uporabo obnovljivih virov energije, digitalizacijo in zmanjševanje ogljičnega odtisa. Primeri dobrih praks so izdelava sveč iz odpadnega jedilnega olja, nakup kompostnikov za predelavo živilskih odpadkov, sodelovanje z več kot dvajsetimi domačimi in lokalnimi podjetji za prehrano, sortiranje odpadkov in skrb za zapuščene živali.

V svetu, ki vse bolj ceni pristnost, odgovornost in namen v Termah Sveti Martin dokazujejo, da so lahko srednje velika podjetja odlične vodje sprememb. Njihova strategija ESG ni le odraz odgovornosti, temveč tudi vizija turizma prihodnosti: takšnega, ki ceni naravo, podpira skupnost in deluje transparentno.

Razlog več, da smo k intervjuju povabili Nušo Korotaj, Slovenko, ki že tri leta vodi priljubljeno trajnostno naravnano turistično točko.

Nusa Korotaj copy
Nuša Korotaj, direktorica Term Sveti Martin

Terme Sveti Martin so kot prvo srednje veliko turistično središče na Hrvaškem proaktivno razvile in objavile strategijo ESG po standardih ESRS. Kaj vas je motiviralo k temu koraku, čeprav zakonsko niste bili zavezani?

Ker verjamemo, da je to pravilno. Nismo čakali, da nas k temu prisili zakon, saj trajnost »živimo« že vrsto let. ESG za nas ni »projekt«, temveč naravno nadaljevanje našega načina dela. Jasno smo želeli pokazati – tako sebi kot našim partnerjem in gostom – da skrb za okolje, skupnost in transparentnost ni stvar trenda, temveč temelj našega poslovanja.

Poudarjate, da strategija ESG ni posledica regulatornega pritiska, ampak prepričanje. Kateri so po vašem mnenju ključni razlogi, da bi se tudi druga, srednje velika podjetja odločila za takšen korak?

Ker dolgoročno prinaša vrednost. ESG ni strošek, temveč naložba v ljudi, naravo, ugled oziroma blagovno znamko. Ko podjetje to enkrat razume, ni razloga, da se ne poda na to pot. Poleg tega danes to pričakujejo tudi gostje in partnerji. Ljudje prepoznajo pristnost. Če podjetje pokaže, da mu je mar, se to vrača skozi lojalnost, kakovostnejše zaposlene in tudi boljši položaj na trgu.

V sporočilu za javnost ste zapisali, da Strategija ESG Term Sveti Martin ni le dokument, temveč odraz kulture, vrednot in ljudi. Kako ste uspeli v proces oblikovanja strategije vključiti celotno ekipo in zagotoviti, da so zaposleni resnično sprejeli te vrednote?

Tako, da nismo delovali »od zgoraj navzdol«. Zaposlene smo vključili v proces že od samega začetka – skozi delavnice, pogovore, predloge. Vprašali smo jih, kaj jim je pomembno, kje vidijo prostor za napredek, kaj bi sami spremenili. Ko so videli, da jih poslušamo in da njihove ideje postajajo resničnost, so to sprejeli kot »svoje«. In zato ESG za nas ni breme, temveč nekaj, kar živimo vsak dan.

Katere so najbolj inovativne ali učinkovite okoljske prakse, ki ste jih uvedli in ki bi jih lahko posnemala tudi druga turistična središča?

Veliko delamo na energetski učinkovitosti, zmanjšujemo porabo vode, uvedli smo sistem pametnega upravljanja porabe energije, kar nam je že prineslo konkretne rezultate. Poleg tega skrbno izbiramo dobavitelje, kjerkoli je mogoče, se izogibamo plastiki in spodbujamo goste k majhnim, a pomembnim spremembam – na primer možnosti, da preskočijo storitev sobarice ali reciklirajo odpadke. Ena mojih najljubših praks pa je izdelava dišečih sveč iz odpadnega olja iz kuhinj.

Sodelovanje z več domačimi in lokalnimi podjetji za prehrano je odličen primer podpore lokalni skupnosti. Kako takšno sodelovanje prispeva k vaši ESG strategiji in kaj so njene največje prednosti?

To je »win-win« situacija. Mi dobimo sveže, lokalno in pogosto ekološko pridelano, naši kmetovalci (OPG-ji, oz. družinske kmetije, op. a.) pa varen prodajni kanal in promocijo. Gosti to prepoznajo in cenijo, saj občutijo pristnost – vedo, da jedo sir iz bližnje vasi ali da je vino od lokalnega vinarja. Poleg tega s tem ohranjamo delovna mesta v skupnosti in gradimo odnose, ki temeljijo na zaupanju. ESG ni nekaj, kar bi lahko izvajali sami – to je treba graditi skupaj z drugimi.

Turistična industrija se po vsem svetu sooča z izzivi podnebnih sprememb. Kako vidite vlogo Term Sveti Martin kot »vodje sprememb« v prihodnosti turizma na Hrvaškem in širše v regiji?

Mi se ne bojimo sprememb – nasprotno, radi jih spodbujamo. Verjamem, da imamo odgovornost biti vodilni, še posebej zato, ker smo pokazali, da se tudi srednje veliko podjetje lahko vede kot vodja. Prihodnost turizma mora biti trajnostna – brez tega ni dolgoročne perspektive. Če lahko drugim pokažemo, da je mogoče združiti dober posel z odgovornostjo, potem smo na pravi poti.

Kateri so bili največji izzivi, s katerimi ste se srečali pri razvoju in implementaciji ESG strategije, in kako ste jih premostili? Imate kakšen nasvet za podjetja, ki so na začetku te poti?

Največji izziv je bil pojasniti, da to ni le še en »papir«. Ljudje so upravičeno previdni, ko slišijo besedo »strategija«. Potrebovali smo čas, da smo si pridobili zaupanje – da so ljudje videli konkretna dejanja za besedami. Moj nasvet: začnite z majhnimi koraki, bodite dosledni, vključite ljudi in bodite transparentni. Ni vam treba vsega vedeti takoj – pomembna sta volja in iskren namen.

S kakšnimi konkretnimi cilji in časovnicami ste določili napredek na področju ESG in kako merite uspeh vaše strategije?

Postavili smo si merljive cilje – od zmanjšanja emisij CO₂, porabe energije in vode, do zadovoljstva zaposlenih ter deleža lokalnih dobaviteljev. Vse to redno spremljamo in o tem poročamo. Uspeh za nas ni le številka – uspeh je, ko gost reče, da čuti razliko, ko zaposleni ostane, ker se počuti cenjenega, ko sosed s ponosom pove, da je partner Term Sveti Martin.

Kako verjamete, da bo ta proaktivna ESG strategija prispevala k dolgoročni konkurenčni prednosti Term Sveti Martin na vse bolj ozaveščenem turističnem trgu?

Gosti danes izbirajo s srcem in vestjo. Želijo vedeti, kam gre njihov denar, iščejo doživetja, ki so pristna in odgovorna. ESG ustvarja to razliko. To je naša dodana vrednost – ne ponujamo le sobe in bazena, temveč zgodbo, občutek, vrednote. In tega ni mogoče skopirati čez noč. Zato verjamem, da nam ta strategija dolgoročno prinaša stabilno prednost.

Kakšen je po vašem mnenju pomen trajnostne usmeritve za prihodnost turizma nasploh, ne samo v kontekstu velikih, ampak tudi manjših in srednje velikih ponudnikov?

Trajnostni turizem ni rezerviran za velike. Ravno nasprotno – majhni in srednje veliki so lahko še bolj prilagodljivi in hitrejši pri spremembah. Trajnost ni razkošje, ampak nuja. Ne glede na to, ali imaš penzion z desetimi sobami ali resort, velja isto pravilo: če ne varčuješ z viri, skupnostjo in ljudmi, dolgoročno ne boš preživel. Trajnost je pravzaprav – zdrava pamet. In priložnost, da se izpostavimo na trgu, ki vse bolj ceni odgovornost in iskrenost.