Prestrukturiranje zasavske regije z zelenimi rešitvami
| Avtor: Jože Volfand |
Izlaška družba ETI Izlake je med akterji prestrukturiranja zasavske regije. Zato tudi sodeluje s projekti na razpisih agencije SPIRIT za nepovratna sredstva, pri čemer so z razvito inovacijsko kulturo izrazito usmerjeni k obnovljivim virom. Generalni direktor mag. Tomaž Berginc je nedvoumen: »Zavedamo se, da mora biti evropska industrija del rešitve, ne pa žrtev zelenega prehoda. Naše nove rešitve, od zaščite za obnovljive vire do naprednih indikatorjev in pametnih naprav, omogočajo učinkovitejše in bolj trajnostne elektroinštalacije.« Letos bodo v tehnologijo investirali 10 milijonov, toda še posebej zgledna je njihova strateška kadrovska politika. Na čelu družbe je od leta 2007, že z 16. letom pa je postal jadralni pilot.
Razpis za spodbujanje naložb za gospodarsko prestrukturiranje v zasavski in savinjsko-šaleški premogovni regiji je bil razveljavljen. Za subvencije ste kandidirali s šestimi projekti, prejeli bi 9,6 milijona evrov nepovratnih sredstev. Kaj pomeni razveljavitev za vaše naložbene načrte in kako je z novim razpisom?
Seveda smo naložbene načrte morali prilagoditi. Vložki v razvoj in modernizacijo so za podjetje strateškega pomena, zato nismo ustavili priprave projektov, le prilagodili smo časovnice in vire financiranja. Na novi razpis se bomo prijavili v skladu z novimi pogoji, saj verjamemo, da takšni programi predstavljajo pomemben vzvod za razvoj gospodarstva v regiji.
Zasavska regija je na gospodarskem zemljevidu Slovenije znana po nekaterih manjših podjetij, ki so igralci tudi na globalnem trgu, med večjimi pa sta seveda ETI in hrastniška steklarna. Toda regija nujno potrebuje razvojne projekte in subvencije za hitrejše prestrukturiranje. Kje so skriti potenciali regije? Kaj pomenita za regijo naložba Kemijskega inštituta in živahna startup scena?
Zasavje ima velik, a še ne v celoti izkoriščen potencial – tako v znanju kot tudi v industrijski tradiciji. Naložba Kemijskega inštituta v regijo pomeni pomemben premik k razvoju znanstveno-tehnološkega okolja in povezovanja gospodarstva z raziskovalnimi institucijami. Startupi pa kažejo, da so mladi pripravljeni ostati v regiji, če obstajajo priložnosti za razvoj idej in podjetništva. To je tudi eden od pogojev za trajnostno prestrukturiranje regije.
Vaša družba je med akterji sprememb. Toda razmere na trgu so tudi za vašo panogo vsako leto zahtevnejše. Kljub temu ste se v zadnjih dveh letih podpisali pod dobro poslovno bilanco. Kako kaže letos in kako z vašim tržnim pristopom in proizvodi ohranjate konkurenčnost? Kdaj bo dosežen vaš cilj o 200 milijonih realizacije? S katerimi izdelki prehitevate konkurenco?
Za letošnje leto predvidevamo 4-odstotno rast prihodkov od prodaje, kar pomeni, da s tem presežemo magično mejo 200 milijonov. To je ambiciozen cilj v panogi. Razmere se res zaostrujejo, saj na ponovni zagon rasti še čakamo. Vse močnejši pa je pritisk proizvajalcev iz Kitajske. Vseeno pa naša konkurenčna prednost ostaja pred- in poprodajna podpora, saj kupcem znamo svetovati, pomagati in reševati njihove težave.
A to ni vse, kar ponujate trgu.
Seveda ne. Poleg tega smo v ETI-ju vedno med pionirji pri razvoju rešitev za zaščito obnovljivih virov, kot so fotovoltaični sistemi, baterijski sistemi, električna vozila. V zadnjih letih smo bili med drugim eden prvih, ki je razvil NV varovalke z merilno funkcijo in pa prvi proizvajalec, ki je na globalnem trgu ponudili IR daljinski elektronski indikator za javljanje napak v cilindričnih varovalčnih ločilnikih.
Po številu inovacij je sicer ETI že nekaj let med najboljšimi v Sloveniji. Kakšen sistem spodbujanja inovacijske kulture ste razvili in kako ste z novimi izdelki uspešni pri odgovorih na izzive zelenega prehoda? Kje ste z novimi rešitvami v primeri s panogo in kako komentirate nekatere ocene, da evropska industrija ne more biti žrtev zelenega prehoda?
ETI je že pred več kot 15 leti razvil prve varovalke za zaščito fotonapetostnih sistemov, s čimer smo postavili temelje inovacij na področju obnovljivih virov. Inovacijsko kulturo spodbujamo s sistemom predlogov, internimi razvojnimi ekipami in sodelovanjem z inštitucijami znanja. Zavedamo se, da mora biti evropska industrija del rešitve, ne pa žrtev zelenega prehoda. Naše nove rešitve, od zaščite za obnovljive vire do naprednih indikatorjev in pametnih naprav, omogočajo učinkovitejše, varnejše in bolj trajnostne elektroinštalacije.
Kaj vam utrjuje trdno pozicijo na globalnem trgu – dobra tržna mreža z jasno strategijo z vašo lastno blagovno znamko, unikatni izdelki, produktivnost, dodana vrednost, kadri, prilagajanje zelenemu prehodu, avtomatizacija proizvodnje? Produktivnost in dodana vrednost sta še vedno rani v poslovanju slovenskih podjetij.
To je točno. Našo pozicijo utrjuje dobro vzpostavljena tržna mreža z jasno strategijo lastne blagovne znamke, vlaganje v inovacije, produktivnost, avtomatizacijo in kakovostne kadre. Prilagajamo se zahtevam zelenega prehoda in digitalizacije ter gradimo dolgoročne odnose s kupci. Poudarek na dodani vrednosti je ključen. Ne tekmujemo le s ceno, ampak z znanjem, zanesljivostjo in odzivnostjo.
Še vedno četrtino izdelkov prodate pod tujo blagovno znamko. Zakaj?
Gre za premišljeno odločitev z vidika diverzifikacije. Prodaja pod tujo blagovno znamko nam omogoča doseganje višjih količin, s čimer izkoriščamo ekonomijo obsega in ohranjamo optimalno izkoriščenost proizvodnih kapacitet. Sodelovanje z velikimi ima za nas tudi pozitivne vplive pri aktivnostih raziskav in razvoja. Seveda pa ti kupci predstavljajo tudi pomembno referenco, ki paralelno gradi tudi moč blagovne znamke ETI.
Podjetja imate v več državah. Kakšne so razlike v poslovnem okolju? Delo je dražje v vseh evropskih državah, v Sloveniji pa je obremenitev plač, je kritično gospodarstvo, previsoka. Kaj pričakujete od slovenske ekonomske politike?
V vseh evropskih državah so stroški dela visoki, je pa v Sloveniji dodatna obremenitev plač kar precejšnja. To vpliva na konkurenčnost in zadrževanje kadrov. Od ekonomske politike pričakujemo predvidljivost in še več spodbud za raziskave, razvoj in avtomatizacijo, kar so ključna področja za dolgoročni preboj slovenskega gospodarstva.
Proaktivne kadrovske politike v podjetjih je premalo. Pri vas ste se že zgodaj odločili za štipendiranje, pozorni ste do talentov, zaposlili ste mentorje. Kaj je temelj vaše kadrovske strategije, še posebej pa, kako nagrajujete najbolj uspešne strokovne kadre? Upoštevate pri kadrih ESG?
Ključno je vlaganje v razvoj zaposlenih. Že zgodaj smo uvedli štipendijski sistem, sodelujemo z lokalnimi šolami in fakultetami, spodbujamo mentorski sistem ter omogočamo karierni razvoj znotraj podjetja. Najbolj uspešne strokovne kadre prepoznavamo in nagrajujemo z napredovanji, finančnimi nagradami in vključenostjo v strateške projekte. Pri upravljanju kadrov upoštevamo tudi ESG vidike – tako pri raznolikosti kot vključevanju trajnostnih načel v delovno okolje.
Pomembni projekti in naložbe? Roboti v proizvodnji?
V letošnjem letu bomo v tehnologijo ponovno investirali 10 milijonov evrov. Med ključnimi projekti sta dve novi avtomatski proizvodni liniji – ena za nizkonapetostne varovalke, druga za inštalacijske odklopnike. Nadaljujemo z uvajanjem robotizacije in digitalizacije proizvodnih procesov, saj sta to ključni komponenti za višjo produktivnost in s tem konkurenčnost v naši panogi.
Koliko časa vam še ostaja za jadranje po zraku, saj ste že skoraj dve desetletji na čelu ETI Izlake?
Časa za letenje ni ravno na pretek. Se pa najdejo kakšni dnevi med vikendi, ko lahko izkoristim primerno vreme in uživam v letenju.