Zeleni avtobusi |
 
Koliko zelene mobilnosti je na slovenskih cestah, se ne ve. Je pa vse več primerov, zlasti v nekaterih občinah, kjer se hočejo predvsem v mestnem prometu izogniti vozilom na gorivo, ki onesnažujejo zrak. Prav promet je v Ljubljani in Mariboru najhujši onesnaževalec zraka. Mariborsko prometno zgodbo – začela se je z napovedano odločitvijo, da bo Marprom posodobil vozni park – je pojasnjeval Bernard Majhenič, direktor Marproma. Pomladitev zastarelega voznega parka je povečala apetite tistih, ki so želeli ostati pri nafti. Vendar pa naj bi več podore dobili privrženci zelenih avtobusov, avtobusov na elektriko. Eden že vozi po Mariboru. Kako bo z drugimi, na ceste naj bi jih prepeljali 23, naj bi povedala strokovna študija. V branje jo bodo dobili ob koncu junija, nato pa naj bi se v mestu odločili o zeleni mobilnosti, pri čemer je prav vseeno, ali bodo avtobuse kupili ali pa jih bo Marprom vzel v najem. Direktor Bernard Majhenič je prepričan, da je tudi za avtobuse elektrika energent prihodnosti.
 
Bernard Majhenič

Bernard Majhenič

Kako se Marprom vključuje v strategijo trajnostne mobilnosti v okviru prometne politike Mestne občine Maribor? Pri predvidenem nakupu vozil so bile močne težnje, da ostane vozni park z energenti, s katerimi ne bi sledili obveznostim Slovenije pri zniževanju CO2.
Ko sem prevzel funkcijo direktorja družbe Marprom, smo sprejeli plan razvoja izvajanja JGS (javne gospodarske službe), v katerem smo zapisali, da bosta kot merilo za izbor energentov prevladovala ekologija in stroški izvajanja JGS.

Kaj pomeni navedba prvega zelenega električnega avtobusa? Kakšen je načrt ureditve mestnega prometa z okolju prijaznimi vozili?
Marprom je najel poslovna vozila, ker nam najem omogoča, da se prilagajamo novimi tehnologijami. Električni avtobus, ki je pri nas, je brezplačno na testiranju polnih devet mesecev. V tem času se želimo prepričati, da je elektrika tisti energent, ki je stroškovno najugodnejši in zagotovo brez emisij. Elektrika nas stane na kilometer samo 4 cente, medtem ko zemeljski in naftni plin okrog 20 centov.

Kako boste spodbujali uporabo javnih prevoznih sredstev in tako sodelovali v akcijskem načrtu za boljši zrak v mestni občini?
Začeli smo izvajati program izobraževanja osnovnošolskih otrok o uporabi javnega potniškega prometa, hkrati pa smo pripravili program popularizacije JPP v mestu Maribor.

Kakšen je trend uporabe javnega potniškega prometa v zadnjih treh letih in za kakšno cenovno politiko se odločate?
Število potnikov se je v preteklem letu povečalo za 2,3 % in ta trend se nadaljuje.

Kaj bi morala Slovenija storiti za učinkovitejše spremembe glede trajnostne prometne politike v državi, zlasti v mestnem prometu? Kaj občine?
Zagotovo se država oziroma ministrstvo ne obnaša kot dober gospodar sredstev, ki so namenja prevoznikom kot subvencija, iz katere izključuje mestni promet ob tem, da si Mesto Maribor in Mesto Ljubljana intenzivno prizadevata, da se na državni ravni najde skupni jezik. Vendar lahko na koncu potrdim, da ni preprosto premikati gore, toda zelo počasi ministrstvo le spoznava, da ni integracije javnega prevoza brez vključitev mestnega prometa.

Kakšna je realna prihodnost za uporabo električnih avtobusov?
Mislim, da zelo velika, predvsem v središču mesta oziroma na krajših linijah. Zagotovo pa je elektrika energent prihodnosti.