Iz poročila inšpektorjev za leto 2012 |
 
V letnem poročilu inšpektorjev za okolje je več zanimivih ocen in podatkov. Morda si posebno pozornost zasluži tisti del, ki se nanaša na ravnanje z embalažo in odpadno embalažo. Kakor je znano, je v tem letu dokončno počilo, saj s sistemom skoraj nihče več ni bil zadovoljen. Tudi MKO je že začel pripravljati radikalnejše rešitve, ki naj bi spodbudile k razumnim spremembam. In kaj je storila Inšpekcija za okolje in naravo je v obdobju med mesecem marcem in novembrom lani? Izvedla je koordinirano akcijo nadzora nad skladnostjo ravnanja posameznih udeležencev v sistemu ravnanja z embalažo in odpadno embalažo.
 

Cilji akcije so bili naslednji:

  • ugotoviti stanje na področju ravnanja z odpadno embalažo z vidika nadzora zavezancev za plačilo embalažnine, njihove vključenosti v shemo ali izpolnjevanja obveznosti posredovanja izjave na ARSO;
  • preveriti izpolnjevanje obveznosti ravnanja z embalažo pri družbah za ravnanje z odpadno embalažo in njihovo izpolnjevanje določb OVD, predvsem pa doseganje okoljskih ciljev nadaljnjega ravnanja z odpadno embalažo in zagotavljanje prevzemanja odpadne embalaže;
  • nadzor nad ravnanjem s komunalno odpadno embalažo (zbiranje, oddaja, poročanje…);
  • vzpostavitev poenotenega nadzora nad ravnanjem z odpadno embalažo;
  • odprava ugotovljenih nepravilnosti;
  • priprava predlogov za nadaljnje aktivnosti na tem področju in morebitnih predlogov za izboljšanje podzakonskih predpisov.

Eden izmed namenov nadzora je bil ugotoviti, koliko embalaže je posamezen zavezanec dejansko dal na trg in zakaj niso bile sporočene količine o dani embalaži na trg Carinski upravi RS (CURS) enake količini, o kateri je zavezanec poročal družbam za ravnanje z odpadno embalažo (DROE). Inšpektorji so opravili nadzor pri 100 zavezancih. Pri 26 zavezancih so bile ugotovljene nepravilnosti, zato so inšpektorji izrekli 17 opozoril, izdali 6 ureditvenih odločb ter v 3 primerih podali odstop na CURS. Zaradi ugotovljenih kršitev je bilo izrečenih 9 opozoril, izdane so bile tri prekrškovne odločbe in izrečen 1 opomin, 2 prekrškovna postopka pa sta še v teku.

V okviru akcije so inšpektorji ugotavljali, ,ali imajo DROE sklenjene pogodbe z vsemi izvajalci javnih služb (IJS) v zvezi z zagotavljanjem predpisanega ravnanja s komunalno odpadno embalažo. Ugotovljeno je bilo, da družba Surovina d.o.o. ni imela sklenjenih pogodb z dvema IJS; zato je bila v enem primeru izdana ureditvena odločba in uveden prekrškovni postopek, v enem primeru pa ugotovitveni postopek še poteka. Uveden bo tudi prekrškovni postopek.

Pri vseh 64 IJS je bilo ugotovljeno, da oddajajo zbrano odpadno embalažo družbam za ravnanje z odpadno embalažo oziroma njihovim podizvajalcem. Zagotavljanje obveznosti oddaje odpadne embalaže po deležih smo ugotavljali na podlagi pregleda podatkov letnih poročil o ravnanju z odpadki (baza IJSVO) za leti 2010 in 2011. V posameznih primerih je bilo ugotovljeno, da IJS sicer oddajo odpadno embalažo DROE, vendar so deleži oddane odpadne embalaže posamezni družbi v letih 2010 in 2011 bolj ali manj odstopali od deležev, ki jih je določilo ministrstvo. Po izvedbi akcije nadzora ravnanja z odpadno embalažo pri IJS pričakujemo, da se bodo učinki akcije pokazali pri analizi poročil IJS za leto 2012, saj so IJS po opravljenih inšpekcijskih pregledih doslednejše pristopili k oddaji odpadne embalaže po predpisanih deležih.

Pri IJS je bil opravljen tudi nadzor spoštovanja določbe prvega odstavka 20. člena Uredbe, ki določa, da IJS ne sme pri opravljanju storitev obvezne gospodarske javne službe zbiranja in prevoza komunalnih odpadkov prevzemati odpadne embalaže, ki ni komunalni odpadek, razen odpadne embalaže iz trgovinske in storitvene dejavnosti. Ker klasifikacijske številke za posamezne vrste embalaže niso ločene še na komunalno in nekomunalno embalažo, je to določbo možno kvalitetno nadzirati le neposredno pri povzročiteljih (končnih uporabnikih) v okviru rednih pregledov. Nadzor otežuje tudi dejstvo, da so nekateri IJS vpisani tudi v evidenco zbiralcev odpadkov in poročajo za vso zbrano odpadno embalažo skupaj. Pri 11 od 64 IJS je bilo ugotovljeno, da pri opravljanju storitev javne službe prevzemajo tudi odpadno embalažo, ki ni komunalna odpadna embalaža (razen iz trgovske in storitvenih dejavnosti).

Pri zavezancih je inšpekcija za okolje ugotavljala, ali so vključeni v sistem DROE oziroma ali imajo prijavljen individualni načrt ravnanja z odpadno embalažo, kadar dajo v promet ali sami uporabijo več kot 15 ton embalaže. Pri zavezancih, ki dajo na trg med 5 in 15 ton embalaže, je bilo kontrolirano, ali so na ARSO posredovali izjave, da so na trg v Sloveniji dali manj kot 15 ton embalaže. V primeru ugotovljenih nepravilnostih je inšpekcija za okolje ukrepala tako v upravnem kot v prekrškovnem postopku. Izbor inšpekcijskih zavezancev je bil narejen na podlagi naslednjih seznamov, in sicer glede na cilj akcije:

  • pregledano je bilo 6 zavezancev, ki so imeli velike razlike med količinami embalaže dane v promet v RS iz evidence CURS in evidence DROE. Pri 1 zavezancu je bilo izrečeno opozorilo po ZIN, ki je bilo nato izpolnjeno in uveden je bil prekrškovni postopek. Pri ostalih 5 zavezancih ni bilo ugotovljenih nepravilnosti;
  • inšpekcijski nadzor v zvezi z ravnanjem z odpadno embalažo je bil opravljen pri 65 zavezancih iz I. in II. prioritete Programa dela 2012. Pri 11 zavezancih so bile ugotovljene nepravilnosti, zato je bilo izdanih 11 opozoril po ZIN, pri 2 zavezancih sta bili nepravilnosti tudi že odpravljeni. V zvezi z nepravilnostmi, ki so bile ugotovljene pri 11 zavezancih, so bili uvedeni 4 prekrškovni postopki, od tega 2 opomina. Pri ostalih 7 zavezancih ni bilo uvedenega prekršovnega postopka;
  • inšpekcijski nadzor v letu 2012 je bil opravljen pri 28 zavezancih, ki so vpisani v evidenco proizvajalcev in pridobiteljev električne in elektronske opreme in pri nobenemu zavezancu ni bilo ugotovljenih nepravilnosti;
  • nadzor se je opravil tudi pri veletrgovcih z zdravili. Inšpekcijski nadzor je bil opravljen pri 35 zavezancih. Pri 5 zavezancih so bile ugotovljene nepravilnosti, zato je bilo izdanih 5 opozoril po ZIN. Pri zavezancu, ki je nepravilnost odpravil, ni bilo uvedenega prekršovnega postopka, pri ostalih 4 zavezancih pa je bil uveden prekrškovni postopek, in sicer 1 opomin in 3 opozorila;
  • inšpekcijski nadzor je bil opravljen pri 11 zavezancih, ki so vpisani v evidenco proizvajalcev, pridobiteljev in uvoznikov fitofarmacevtskih sredstev. Pri nobenem zavezancu ni bilo ugotovljenih nepravilnosti, zato tudi ni bilo izrečenega nobenega ukrepa.