Zgodba Damn Plastic


Ko se v Ljubljani sprehodite po Prečni ulici navzdol proti Trubarjevi, vas na Trubarjevi 24 pozdravi vhod v trgovino »Damn Plastic«. Malokdo ve, da je to zgolj 20 % veliko večjega projekta, ki se je pred tremi leti začel v Avstriji in se je z eksplozivno hitrostjo razširil med avstrijskimi potrošniki. Zadnje leto se intenzivno širi tudi v Sloveniji.


Ustanoviteljici projekta Damn Plastic Stephanie Sinko in Victoria Neuhofer
Ustanoviteljici projekta Damn Plastic Stephanie Sinko in Victoria Neuhofer

Vse se je začelo s kupi smeti, plastičnih kozarcev in odvrženih plastičnih in papirnatih krožnikov na zabavi, ki sta se je udeležili ustanoviteljici projekta Victoria Neuhofer in Stephanie Sinko. Ko so se razkadile posledice izdatnega žura in so se misli umirile, se je pojavilo temeljno vprašanje: »Ali so vse te smeti in vsa ta navlaka resnično potrebne? Verjetno obstaja boljši način, da vse, kar takšna zabava povzroči kot posledico, ne pristane v okolju.« In drugo temeljno vprašanje: »Kako spremeniti navade ljudi, ne da bi spremenili njihov način življenja? Kako lahko vse to počnemo drugače«. Torej, ne gre za plastiko, gre za ljudi.

Tim Bučan vodi slovensko franšizo projekta Damn Plastic
Tim Bučan vodi slovensko franšizo projekta Damn Plastic

»Ljudje smo bitja navad, praviloma zelo nenaklonjeni spremembam, še posebej, če globoko posežejo v naš način življenja. Za povrh smo ponavadi malce leni in ležerni, ko je potrebno kaj spremeniti v našem življenju. Čeprav vemo, da je še kako pomembno in potrebno,« pravi Tim Bučan, njun dober prijatelj, ki se je Victoriji in Stephanie pridružil kmalu po ustanovitvi in vodi slovensko franšizo projekta Damn Plastic. »Zato je potrebno iskati načine, ki nam omogočajo, da smo ekološki. Tako za sproti brez posebnega angažmaja.« Tako je nastal koncept »Green couch potato«, z zavedanjem, da smo kot kupci v »zelenem« pogledu ležerni in neaktivni, kar pa ne pomeni, da tako za sproti ne moremo biti okoljsko naravnani.

Damn Plastic ne pomeni »presneta« plastika. Pomeni »daaaammmn« plastiko v smislu, da je lahko »kul«, vendar samo, če jo pustimo v ciklu uporabe. Tako je nastalo zagonsko podjetje, ki vodi pot v prihodnost brez odpadkov in želi svetu dokazati, da lahko preprosto, z majhnimi trajnostnimi odločitvami, močno vplivamo na našo okoljsko dilemo.

Delo v projektu Damn Plastic je ustanoviteljicama prineslo že dobršno mero javnega, poslovnega in strokovnega priznanja in nagrad, med njimi so Austrian SDG AWARD 2020, nagrada za Startup Founder of the year v letu 2021, HIPE award 2021 in Minerva Award 2021 za žensko podjetništvo. Najbolj sveže pa so Retail start/up of the year 2023 in Global business award 2023, 1st place in retail.

»Ne gre za to, da bi se odrekli vsemu. Gre za ohranjanje in izboljšanje ekološkega ravnovesja. Vse izdelke v gospodinjstvu lahko zamenjamo z okolju bolj prijaznimi v nekaj minutah in živimo kot prej, vendar proizvedemo manj odpadkov,« pravi Tim Bučan.

Kredo Victorie Neuhofer, Tima Bučana in Stephanie Sinko je pasivno podpiranje čiščenj (clean-upov), socialnih projektov in večkratna uporabnost. Dober primer izdelka, ki zajema vse vrednote in funkcionalne sestavine ciklične ponovne uporabe, je kuhinjska folija, narejena iz medicinskega silikona. Uporabljamo jo lahko za zavijanje in hrambo živil, neprodušno pokrivanje posod in peko v pečici do 220 °C, pa še kaj. Po uporabi jo operemo in ponovno uporabimo. Za vedno.

»Tudi veganska blazinica iz blaga je nesmiselna, če jo uporabim samo enkrat. Papirnata vrečka postane bolj trajnostna od plastične šele, ko je uporabljena vsaj 25-krat,« pojasnjuje Victoria Neuhofer.

To je tudi vodilo edinstvenih steklenic. Zakaj? So »super smart« dizajn, ki se zloži kot origami in so narejene iz rastlinskih vlaken. Podjetje, ki izdeluje termovke, se je za trženje svojih produktov pridružilo projektu Damn Plastic. Za novo termovko uporablja oceansko plastiko. Termovka je narejena iz 1.000 plastenk PET, zbranih iz morja, in je znotraj obložena z recikliranim nerjavečim jeklom. Vedno je bolje proizvesti nekaj novega iz plastike, ki je postala neuporabna, kot jo zavreči. Med tovrstne produkte sodijo tudi vreče za oblačila, ki so narejene iz starih vreč za cement ali hrane za ribe, pa tudi ovitki za mobilne telefone, nahrbtniki in torbe.

Projektu se neprestano pridružujejo novi proizvajalci produktov, med njimi tudi avstrijsko podjetje, ki izdeluje čistila in detergente v prahu. Ti se samo zmešajo z vodo, ki jih potem uporabljamo z recikliranim pršilnikom. Ker je produkt fizično manjši, je cenejši za izdelavo in zato cenejši za potrošnika. Poleg tega je embalaža popolnoma kompostabilna. Ko k temu dodamo zobne ščetke iz koreninskega lesa, zobno pasto v obliki trdnih tablet, ki je na voljo v kozarcih za ponovno polnjenje, topljivo zobno nitko in žvečilni gumi brez plastike, se začne do popolnosti odražati koncept, ki ga razume še tako trdoglav »Green couch potato«.

Stephanie Sinko obožuje testeninske slamice, ki so sestavljene samo iz pšeničnega zdroba durum in vode, najpomembnejše pa je, da držijo svojo obliko. Na koncu ne predstavljajo odpadka, saj so popolnoma organske. Enako velja za žlice iz kakava in kokosovih vlaken ali krožnike iz pšeničnih otrobov. »Lahko jih celo postavite v mikrovalovno pečico na 780 vatov in v pečico na 180 °C,« razlaga Victoria Neuhofer.

Victoria, Stephanie in Tim svoj poslovni model neprestano razvijajo z dodajanjem novih proizvajalcev in dobaviteljev, ki razvijajo ekološko predelane in za ponovno redno uporabo prilagojene produkte. Sedaj jih je več kot 130, ki skozi prodajna mesta Damn Plastic in B2B program tržijo in prodajajo že več kot 3.000 produktov. Pri tem je Tim Bučan še posebej osredotočen na iznajdljive rešitve in izdelke slovenskih rok, katerim z vključevanjem v njihov asortiman ponudi možnost preboja na tuje trge.

Koncept ekološkosti in ponovne uporabe se odraža v vseh vidikih njihovega poslovanja – od načina dobave, pakiranja dobavljenega blaga (nekaj dobaviteljev so zavrnili, ker so reciklirano blago dostavljali v embalaži, ki ni trajnostna), opreme njihovih trgovin, kjer je blago razstavljeno na kartonskih policah in izpostavitvah, ter lesenih predelanih elementih. »Najprej moraš svojo zgodbo živeti, šele potem ti lahko drugi verjamejo, da je vse to, kar počneš, tudi resnično in iskreno,« pravi Tim Bučan.

Kaj je pravzaprav Damn Plastic (v slovenščino bi jo bolje kot Presneta plastika prevedli v Huuuda plastika). Damn Plastic je postalo široko podjetje, ki poskrbi, da pride v obtok manj plastike in da se obstoječa plastika bodisi umakne iz obtoka ali pa vsaj reciklira. Tisti, ki nakupujejo njihove izdelke in uporabljajo njihove storitve, lahko s ponosom štejejo, koliko plastike se je zaradi njih med čistilnimi akcijami izlovilo iz narave. Začetni preboj podjetja je bil v B2B ponudbi za organizatorje dogodkov, gostinstvo in turizem. Zelo hitro se je ponudba razširila tudi neposredno na potrošnike. Vse to v skladu z njihovim motom – vaše smeti so naš zaklad #yourtrashisourtreasure.

»Lahko ste pasivno zeleni. Samo nakupujte. Mi pa čistimo – hudo! Vse to na precej preprost in zabaven način! Tako popeljemo ljudi in ta svet iz krize ter v dobro in varno v prihodnost.« S tem konceptom so se Tim, Victoria in Stephanie usmerili tudi v B2B segment. Svetujejo in ponujajo rešitve za organizatorje dogodkov, cateringe, sejemsko dejavnost gostinstva in turistične organizacije. Vse z namenom, da se dogajanje ne zaključi z velikimi kupi odpadne plastike krožnikov in kozarcev, ki bi po nepotrebnem obremenili naš svet. In za povrh? Akreditirajo tudi s certifikatom Damn Plastic.

To Damn Plastic dela edinstvene. Kombinacija upravljanja dogodkov in svetovanja, šest vplivnih trgovin v kombinaciji s posebej razvitim franšiznim konceptom, kot tudi POS prisotnost za trgovce na drobno. In platforma, kjer lahko podjetja, gostinci in drugi pridejo do »kul« in trajnostnih izdelkov ter rešitev!