E-kolesa postajajo vse bolj priljubljen način mobilnosti tako za rekreativno kolesarjenje kot za mobilnost po mestu ali na delovno mesto. Priložnost sta v e-kolesih zaznala tudi brata Andraž in Aljaž Fužir, ki sta v letu 2020 kot mlado start-up podjetje vzpostavila specializiran center za e-kolesa v Sloveniji ELPEC eBikes. Posebno pozornost namenjajo rabljenim e-kolesom, ki jih celovito obnovijo in vključijo v prodajo oziroma najem. Prepričani so, da lahko vožnja z e-kolesi na kratke razdalje v bližnji prihodnosti nadomesti vožnjo z avtomobili.

Ste specializiran center za e-kolesa ter prvi in največji tovrstni center v Sloveniji. Prodajni in servisni mesti imate v Ljubljani in v Šempetru v Savinjski dolini. Kakšno je povpraševanje po e-kolesih in kdo so vaši najpogostejši kupci, uporabniki? Za kakšne vrste e-koles je največ zanimanja?

Aljaž Fužir: Povpraševanje po e-kolesih je brez dvoma v vzponu. Ker sem tudi sam rekreativen gorski kolesar, sem različne vrste e-koles najprej testiral sam. Z e-kolesom sem se prvič srečal pred dvanajstimi leti. Navdušenje je bilo nepopisno, tako da sem vztrajal vse do danes in se mi je, lahko rečem, dobro obrestovalo. V področje e-kolesarstva se je vključil tudi moj starejši brat Andraž Fužir. Projekta sva se lotila skupaj in v oktobru leta 2020 odprla prvo trgovino v Šempetru v Savinjski dolini. Letos v mesecu aprilu smo odprli še specializiran center e-koles v Ljubljani v BTC. Odločila sva se, da se bomo specializirali v ponudbo e-koles, katerega poslovna dejavnost je prodaja, najem in servisiranje novih in rabljenih e-koles. E-kolesa so v tujini že ustaljena praksa in običajnih koles praktično ne vidimo več. Tako da verjamem, da smo na pravi poti in da so e-kolesa naša prihodnost.

Andraž Fužir: Menim, da e-kolesa predstavljajo pomemben segment na področju e-mobilnosti. Nekateri uporabniki pred nakupom e-kolesa morda niso bili strastni kolesarji, so pa sedaj postali pravi navdušenci vožnje z e-kolesi. Ti kupci gledajo na električno kolo kot na nov način preživljanja prostega časa oziroma kot nov življenjski slog.

Kupce bi lahko razdelili v tri skupine. Prva in hkrati največja skupina so starejši od 40 let. E-kolo si največkrat kupijo v paru za skupno preživljanje prostega časa in raziskovanje destinacij, ki so jim bile sicer nedostopne. Ti se največkrat odločijo za nakup klasičnega gorskega e-kolesa. Uporabnikom, ki si želijo v vožnji nekoliko več udobja in dodatne opreme, svetujemo izbiro treking e-kolesa. V naslednji skupini so posamezniki, ki uporabljajo e-kolo za prevoz do službe. E-kolo je odličen substitut avtomobilu tako funkcionalno kakor stroškovno. Te vrste uporabniki se v večini odločajo za mestna kolesa, saj gre za vožnjo po ravnih, urejenih in asfaltiranih površinah. Teh kupcev je vse več. Tretja skupina pa so gorski kolesarji, ki se z e-kolesarstvom ukvarjajo rekreativno ali profesionalno in lahko tako premagujejo vzpone največje težavnostne stopnje ter dosegajo tudi daljše razdalje.

Velik del vaše ponudbe obsegajo obnovljena e-kolesa. Od kod pridobivate rabljena e-kolesa in kaj je pomembno pri prenovi?

Aljaž Fužir: Rabljena e-kolesa pridobivamo na dva načina. Prvi je odkup e-koles iz poslovnih najemov. V tem primeru gre za e-kolesa, ki so bila eno ali dve sezoni vožena v sklopu turističnih obratov ali znotraj podjetij s strani zaposlenih. Odkupujemo izključno e-kolesa priznanih evropskih proizvajalcev, s preverjeno zgodovino uporabe in servisnih storitev. Iz tega razloga smo sprejeli odločitev, da rabljenih e-koles s strani fizičnih oseb ne bomo odkupovali. Drugi način pridobivanja rabljenih e-koles je zagotavljanje flote v lastni režiji. Skozi večmesečne najeme namreč ob koncu sezone razpolagamo z lastno floto rabljenih e-koles, katere v servisnem centru profesionalno obnovimo in opravimo generalni servis vključno z meritvami kapacitete baterije.

Pri prenovi težko opredelimo posamezen proces, ki je najbolj pomemben. Mislimo, da je proces obnove potrebno do neke mere standardizirati. S tem namenom smo strukturirali celotno pot obnove posameznega e-kolesa, ki je ključnega pomena za zagotavljanja standarda, h kateremu stremimo.

Kako so rabljena e-kolesa sprejeta pri kupcih v primerjavi z novimi? Kakšna je življenjska doba e-kolesa?

Andraž Fužir: Odziv kupcev na rabljena e-kolesa je zelo pozitiven. Če bi uspeli zagotoviti zadostno količino rabljenih e-koles, bi se prodajno verjetno osredotočili na prodajo tega segmenta. Vendar sta trenutno stanje na trgu in nabava e-koles nepredvidljiva, zato je kratkoročno in dolgoročno planiranje zelo težavno.

Zavedamo se namreč, da za vsak problem obstaja rešitev, tako da se ne ukvarjamo s problemi, temveč iščemo rešitve. Naš proces celostne obnove e-koles je izpopolnjen do te mere, da kolesa resnično izgledajo kot nova. Obnovljena e-kolesa so vsaj 30 % cenovno ugodnejša od novih. Za obnovljena e-kolesa zagotavljamo tudi 12-mesečno jamstvo. Predvidena življenjska doba e-koles s centralnim motorjem vodilnih proizvajalcev, kot so Bosch, Yamaha ali Shimano, je obdobje po prevoženih cca. 50.000 kilometrih.

E-kolesa postajajo vse bolj priljubljeno prevozno sredstvo. Za mestne opravke, za daljše izlete in za vozne parke v podjetjih. Kaj je treba vedeti pri uporabi in vpeljavi e-koles v vozni park oziroma kakšno vlogo imajo v konceptu trajnostne mobilnosti?

Andraž Fužir: Tako je, e-kolesa postajajo novi način mobilnosti tako v mestih kot na podeželju. Prepričani smo, da vožnja z e-kolesi na kratke razdalje do 20 km lahko v bližnji prihodnosti nadomesti vožnjo z avtomobili. Z e-kolesom prispemo na cilj bolj spočiti, hkrati pa nimamo nobenih skrbi glede zastojev na mestnih vpadnicah. Premagovanje kratkih razdalj z e-kolesom tako ni samo bolj okolju prijazno, temveč tudi bolj preprosto in hitro.

Glede na trenutno povpraševanje poslovnim partnerjem nudimo večmesečne najeme z vključeno celostno podporo. Gre za 3- do 12-mesečne najeme e-koles. Ob predaji e-koles opravimo izobraževanje osebja, ki bo skrbelo za e-kolesa in njihovo optimalno delovanje. Poleg tega opravljamo na lokaciji tudi servisne storitve za celotno floto e-koles iz najema. Po končani sezoni nam stranka e-kolesa iz najema vrne. Ta gredo v postopek obnove in nato v prodajo. V naslednji sezoni stranki dobavimo novo floto e-koles, tako da vedno razpolaga z novimi modeli. Na ta način zaključimo celotni življenjski cikel posameznega e-kolesa.

Aljaž Fužir: Pomembna tematika je tudi vzdrževanje e-koles in ozaveščanje uporabnikov. E-kolesa je treba redno in dosledno vzdrževati, saj samo na ta način lahko dosežemo predvideno življenjsko dobo e-kolesa. V primerjavi z običajnimi kolesi predstavlja vzdrževanje e-koles še toliko bolj pomemben aspekt uporabe. Vzdrževati je namreč treba tako strojno kot programsko opremo. Z obnovo e-koles poskušamo zmanjševati vse škodljive vplive, ki obremenjujejo okolje. Zagovarjamo odgovorno potrošnjo in to načelo tudi integriramo v našo poslovno strategijo. Prizadevamo si, da s svojim delom doprinesemo k skrbi za okolje, za katerega se zavedamo, da ni optimalno in da je na voljo še mnogo trajnostnih izzivov. Kot mlado start-up podjetje razvijamo trajnostno preobrazbo premišljeno in preudarno ter vztrajno sledimo razvoju e-kolesarstva.