Ministrstvo za podnebje, okolje in energijo smo vprašali, kaj je treba nemudoma spremeniti za hitrejše uvajanje OVE, saj Slovenija ne dosega ciljev in deleža obnovljivih virov v bruto rabi končne energije. Odgovorila je Služba za odnose z javnostjo. Problematika OVE in prihodnost jedrske energije v Sloveniji sta osrednji temi aprilske številke ESG.

K pohitritvi postopkov pri umeščanju OVE v prostor bi po eni strani veliko pripomogel strokovni pristop k pripravi zahtevane dokumentacije s strani vseh akterjev, še posebej s strani investitorjev, kar v nekaterih primerih in projektih žal umanjka, to pa podaljša časovnico postopkov. Država mora poskrbeti za vsaj osnovno usmerjanje glede potencialne ustreznosti in primernosti lokacij za umeščanje. Del te naloge smo na ministrstvu naredili s projektom RES Slovenia, ki je bil izveden v sklopu tehnične pomoči Evropske komisije. Cilj projekta je bil pripraviti celovito analizo in pregled nadaljnjega potenciala rabe OVE za proizvodnjo električne energije v Sloveniji, pri čemer smo upoštevali občutljivost in ranljivost zavarovanih vrst in habitatov, varstvo območij Natura 2000 in drugih območij pod različnim varstvom.

Trenutno smo na MOPE v fazi priprave javnega naročila za izvedbo Tematskega akcijskega programa za potencialna prednostna območja za sonce in veter, ki bo pokazal ustrezna območja za umeščanja vetrnic in fotonapetostnih naprav. Aktivnosti vključujejo nadgradnjo strokovnih podlag, oceno območij glede na obstoječe varstvene režime ter identificiranje potencialnih prednostnih območij. Hkrati bo za program izvedena tudi celovita presoja vplivov na okolje. Cilj na področju vetra je najti ustrezne lokacije za uresničitev cilja, ki je zapisan v NEPN, to je približno 150 MW kapacitet vetrne energije do leta 2030 – to pomeni umestitev približno 30-50 vetrnic.

Komunikacijska kampanja za ozaveščanje o OVE je zgolj del strateškega pristopa pri reševanju problematike. Poleg tega obravnavamo ovire v sklopu samih procesov in postopkov umeščanja projektov, pripravljamo Tematski akcijski načrt za potencialna prednostna območja za sonce in veter. Sprejet je bil Zakon o uvajanju naprav za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov energije, ki je odstranil nekatere absolutne ovire pri umeščanju ter določil prednostna območja za umeščanje, sprejeti pa so bili tudi podzakonski akti, katerih namen je spodbuditi uvajanje novih OVE naprav, kot sta enkratno nadomestilo občini za spodbujanje uvajanja vetrnih proizvodnih naprav ter Uredba o podrobnejših pravilih urejanja prostora za umeščanje fotonapetostnih naprav. V pripravi pa je tudi Pravilnik o agrofotovoltaiki. Za uvajanje novih OVE naprav so na voljo tudi številne finančne spodbude, nekaj dodatnih razpisov in pozivov zanje je še v pripravi.

Del ovir pri umeščanju OVE proizvodnih naprav bi lahko investitorji premostili z vključevanjem lokalnega prebivalstva v projekt – torej, da bi se projekti izvedli na skupnosten način: ali v obliki skupnostne samooskrbe ali pa v obliki skupnostnega (so)financiranja in vlaganja v projekt, pri čemer bi finančne koristi imeli tudi lokalni prebivalci.

Vir: ESG