Hitra pošta | Majdi Kosi |
 
Kako hitra je hitra pošta in kje je najbolj razvita? Bistvena je seveda hitrost. Zagotavljati prenos pošiljk od vrat do vrat s hitro dostavo v časovno omejenem obdobju – znotraj enega do treh delovnih dni. Najpomembnejše značilnosti ponudnikov so dostava od vrat do vrat, lastna prevozna sredstva, močno razvita informacijsko-komunikacijska tehnologija (npr. sledenje, programi za podporo uporabnikom). Pa vendar v tej izjemno konkurenčni panogi štejejo tudi drugi dejavniki, predvsem inovativnost in prilagajanje željam ter potrebam uporabnikov. Največ hitre pošte je v ZDA, a tudi na slovenskem trgu ne manjka konkurence.
 

paketiGlobalni trg hitre pošte obvladujejo štiri največja podjetja v panogi, ki tvorijo jedro panoge ter konkurenco in sodelovanje na trgu: DHL, UPS, FedEx in TNT. Po oceni USASEAN Business Council iz leta 2005 predstavlja promet ključnih štirih akterjev približno 85 % svetovne hitre pošte. V tej izjemno konkurenčni panogi seveda obstajajo še mnoga druga manjša logistična podjetja, ki pa uporabniku ne morejo zagotoviti tako učinkovitih, hitrih, zanesljivih storitev, razpršenih na širok spekter destinacij. Po podatkih publikacije Oxford Economics iz leta 2009 je največji delež hitre pošte ustvarjen znotraj ZDA (42 %), sledita Evropa (28 %) in Azija s Pacifikom (24 %), medtem ko je najmanjši delež prodaje ustvarjen v Južni Ameriki, na Karibih, v Afriki in na Srednjem vzhodu.

Trend – internetizacija poslovanja

Sodobni načini poslovanja podjetij so vse bolj usmerjeni v specializacijo proizvodnje in iskanje nišnih trgov, kar podjetja sili v delovanje na globalnem trgu. Ključni sta učinkovita logistika in integrirana storitev z najnovejšo informacijsko podporo. Vsi štirje največji globalni predstavniki panoge hitre pošte svojim uporabnikom ponujajo programe za pripravo pošiljk prek spletnih aplikacij, ki nudijo uporabniku pomembne prednosti: tiskanje tovornih listov, nasvete za pripravo pošiljke, naročanje prevzema pošiljk, avtomatično določanje kode namembnega kraja, opozorila prejemniku o prispetju pošiljke prek elektronske pošte, sledenje pošiljk, izbira med različnimi dostavnimi možnostmi, naročanje embalaže prek funkcije v programu, vodenje evidence preteklih pošiljk, standardna poročila za hitri pregled stroškov, vzdrževanje imenika poslovnih partnerjev, zbrana priporočila in obvestila za posamezne države. Trend storitev družbe DHL Ekspres je že nekaj let usmerjen na elektronska orodja za oddajo naročil za prevzeme pošiljk. Eno takih orodij, pravi vodja marketinga Dolores Lakovič, je DHL ShipNow, do katerega uporabnik dostopa prek spletnih strani. Elektronsko orodje DHL Intraship je namenjeno zahtevnejšim uporabnikom in omogoča pripravo imenika, poročil preteklih naročil in nastavitve različnih profilov uporabnikov. To pomeni, da lahko en uporabnik pošiljko pripravi v sistemu, drugi natisne dokumentacijo (npr. v skladišču), medtem ko tretji pripravi poročila pošiljk in stroške (nadzornik). Orodjem za oddajo naročil prevzema pošiljk so dodali tudi možnost e-fakturiranja, kjer lahko preko posebnega varnostnega portala uporabniki dostopajo do faktur v elektronski obliki, jih v različnih možnih oblikah prenesejo neposredno v svoje finančne sisteme, podajo morebitno reklamacijo in kliknejo na tovorni list. Tako lažje določijo stroškovno mesto znotraj svojega podjetja. E-fakturiranje je storitev, ki je za uporabnike brezplačna, v Sloveniji pa je družba edini ekspresni prevoznik, ki jo ponuja.

Glavni akterji so velika poštna podjetja

Globalna podjetja izkoriščajo lokalne proizvodne vire: po svetu so odprla podružnice ali sklenila partnerstva z lokalnimi kurirskimi podjetji. Ponekod so se povezala tudi z javnimi poštnimi operaterji. Storitve opravljajo prek osrednjih distribucijskih centrov, ki so običajno v bližini letališč. Značilnost tržnega dogajanja so prevzemi in spojitve podjetij, poleg tega pa tudi strateška partnerstva. Glavni akterji so velika privatizirana poštna podjetja. Značilen je vstop na trg štirih velikih pošt (nemške, britanske, francoske in nizozemske), ki so ustanovile posebna podjetja za paketne storitve. Poštna podjetja širijo svojo dejavnost tudi na področje špedicijskih in drugih logističnih storitev.
Razvoj hitre pošte gre tudi v smeri zunanje oskrbe (outsourcing). Nekateri operaterji naj bi določene aktivnosti prenesli na specializirana podjetja. Družba TNT Express Worldwide pri organiziranju komercialnih letov in ladijskih prevozih denimo sodeluje z zunanjimi letalskimi in ladijskimi prevozniki, pri prevozu težjih in večjih pošiljk sodeluje s poslovnimi partnerji, ki zagotavljajo posebna vozila ipd. Tatjana Lovrak iz oddelka za marketing v družbi TNT Express Worldwide dodaja, da na tem področju letos opažajo porast povpraševanj po tovrstnih storitvah.
Tudi Pošta Slovenije po besedah Mateje Korber iz službe za odnose z javnostmi v določeni meri naroča zunanje izvajalce, saj s kombinacijo zunanjih izvajalcev lažje obvladujejo konice prometa in s tem optimirajo svoje poslovanje. Slednje se v večji meri nanaša na transport, četudi pa za zdaj še ne morejo govoriti o večjem obsegu tovrstnega poslovanja. Pošta Slovenije je namreč zavezanka za javna naročila, kar zaradi zahtevanih postopkov znižuje reakcijski čas in s tem posledično zmožnost hitrega odzivanja na priložnosti na trgu. Zaradi tega se Pošta Slovenije pri iskanju rešitev za trg ne more toliko opirati na možnost outsourcinga kot na rešitve v lastnem okolju.
Mag. Maja Erman, vodja prodaje in trženja v družbi DPD, pravi, da se družba DPD lahko pohvali z najučinkovitejšo cestno transportno mrežo v Evropi, ki omogoča skoraj tako hitre dostave na področju Evrope kot letalski prevozi, hkrati pa tak način dostave predstavlja veliko cenejši in okolju prijaznejši način dostave, saj je raven izpustov emisij CO2 na vsak poslan paket po cesti kar 8-krat nižja kot pri letalskem prevozu paketa. V zadnjem letu so uvedli precej novih storitev, izboljšav in nadgradenj že obstoječih produktov in storitev, izmed katerih so najpomembnejše: boljša pokritost in hitrejša dostava na področju Evrope zaradi uvedbe dodatnih mednarodnih linij, nadgradnja in izboljšava produkta GICP – medcelinske dostave paketov, nadgradnja klicnega centra ter izboljšava produkta B2C z vpeljavo sistema EDI – interaktivnega obveščanje strank o dostavi paketov.

Nove storitve, novi produkti po željah uporabnikov

V družbi TNT Express Worldwide je temeljna usmeritev nenehno vlaganje v zagotavljanje kakovostnih storitev in skladno s tem tudi v povečevanje zadovoljstva strank, zato na tem področju vedno znova ponujajo izboljšave. Da so uspešni, kažejo tudi rezultati ankete o zadovoljstvu strank, kjer je 98-odstotni delež vprašanih strank zatrdil, da dosegajo njihova pričakovanja. Ena izmed uspešnih inovacij je konec leta 2010 uvedena storitev Special Express Italija, s katero so vsakodnevno neposredno povezani z domačim omrežjem TNT Italije, kar predstavlja najbolj zanesljivo dostavo v Italiji. S storitvijo je zagotovljena popolna sledljivost vseh pošiljk, podobno povezavo pa zaradi povečanega zanimanja načrtujejo tudi za Hrvaško, BIH, Srbijo, Črno goro, Kosovo, Makedonijo in Albanijo. Junija 2011 so uvedli storitev Economy Freight, ki ponuja dostavo od vrat do vrat za težje pošiljke – od 45 kg do 1.000 kg in več. S to storitvijo omogočajo dostavo težjih pošiljk v Azijo, ZDA, Indijo in na Bližnji vzhod ter tako strankam ponujajo kratke, redne in zanesljive tranzitne čase kot tudi popoln pregled in nadzor nad dostavo pošiljk.
V družbi DHL Ekspres bodo v naslednjem letu uvedli tudi nov produkt JumboBox. Gre za carinsko pošiljko z brezplačno embalažo in enotno ceno do 10 kg oziroma do 25 kg. Produkt bo cenovno pozicioniran tako, da bo ugodnejši od redne cene, kar bo še posebej zanimivo za pošiljatelje težjih pošiljk v balkanske države, ZDA ali v Azijo.
Tudi v družbi DPD svojim uporabnikom nudijo posebne, inovativne logistične rešitve in možnosti pošiljanja, kot je na primer DPD vinska logistika. V ta namen je podjetje razvilo posebno embalažo, ki vsem proizvajalcem vin omogoča varen transport steklenic tako po Sloveniji kot tujini. Inovativne DPD vinske embalaže, katerih razvoj in optimizacija sta trajala dve leti, so bile razvite v sodelovanju z nemškim proizvajalcem in testirane pod nadzorom nemškega Fraunhofer inštituta. Z več kot 20- letnimi izkušnjami in ob pošiljanju več tisoč steklenic vina na leto se lahko DPD s ponosom predstavi kot eden vodilnih distributerjev na tem področju.
Družba TNT Express Worldwide namenja poseben poudarek zadovoljstvu svojih zaposlenih, na katerih gradi svojo konkurenčno moč. Tako je družba letos pridobila mednarodni certifikat Vlagatelji v ljudi (Investors in People), ki je namenjen podjetjem z uspešnim vlaganjem v usposabljanje in razvoj zaposlenih. S tem so postali 1. logistična družba z omenjenim certifikatom v Sloveniji.

Omejitve ali priložnosti?

Protikonkurenčna dejanja državnih monopolnih podjetij (denimo ekskluzivne pravice podjetij v državni lasti do prednostne obravnave na državnih razpisih, subvencijah, uveljavljanju carinskih postopkov, omejevanje tujih investicij), neučinkoviti carinski postopki (neustrezna kadrovska in tehnološka podprtost, omejitev vrednosti in teže pošiljk, neusklajene in nepredvidljive spremembe carinskih postopkov), omejitve pri svobodni uporabi letalskega prostora, omejitev uporabe cestne infrastrukture in neizkoriščeni potencialni trgi (Azija, Latinska Amerika) predstavljajo hkrati omejitve in priložnosti za globalne igralce hitre pošte.

Pošta Slovenije in globalni ponudniki storitev

Pošta Slovenije od novembra lani na področju ponudbe ekspresnih pošiljk v tujino sodeluje s podjetjem UPS Adria. Na področju Hitre pošte v tujino – storitev EMS so za Hrvaško uvedli odkupno poslovanje. S ponudbo se prilagajajo predvsem slovenskim spletnim trgovcem (in seveda drugim podjetjem), ki širijo svoje poslovanje na sosednji trg. Na področju spletne trgovine ponujajo strankam tudi možnost brezplačnega vračanja paketov v tujino. Poleg Nemčije so ponudbo razširili na Belgijo, v kratkem pa se bosta omenjenima državama pridružili Velika Britanija in Nizozemska. Pošta Slovenije je s svojimi storitvami tako v večji meri prisotna na notranjem trgu, kjer pošiljke distribuira znotraj lastne mreže. Se pa pritiskom globalnih podjetij skorajda ni mogoče izogniti, saj je konkurenca na področju hitre pošte v tujini velika.