Kakšna zapirala uporabljate za svoje izdelke? Jih nabavljate na domačem ali tujem trgu? Katere novosti ste uvedli v zadnjem obdobju?

Alojzija Korbar Tacar
Alojzija Korbar Tacar

Alojzija Korbar Tacar, direktorica nabave v Iliriji: Pri uporabi zapork upoštevamo njihovo tržno, funkcionalno in oblikovno vrednost, ki se razlikuje za vsako vrsto izdelka. Glede na funkcionalnost uporabljamo zaporke, ki so ali navojne ali fiksirane na embalažo in se odpirajo drugače kot standardno odvijanje, pršilke flip flop, disk top in aplikatorji. Ker pa je pomembna tudi zunanja privlačnost izdelka, se zaporke razlikujejo po obarvanosti in stopnji obdelave dizajna, ki omogoča, da so lahko zaporke peskane ali svetleče. Osnovni barvi se lahko dodajo metalizirani pigmenti, ki zaporki dajo poseben metalni videz. Nekatere zaporke nabavljamo pri domačih dobaviteljih, s katerimi smo skupaj razvili tudi nekaj zapork, ki so postale zaščitni znak blagovnih znamk Subrine, Green Line in posameznih segmentov Vitergina. Za nekatere izdelke nabavljamo zaporke v tujini, če jih ne najdemo pri slovenskih dobaviteljih. Pred kratkim smo prenovili šampone in balzame blagovnih znamk Subrina in Green Line, kjer smo upoštevali tudi ekološki vidik. Zmanjšali smo velikost zaporke in ji znižali težo. Tudi oblikovno so zaporke prijaznejše kupcem, saj smo za vsak tip izdelkov zaporko obarvali drugače in s tem preprečili napačen nakup sorodnega izdelka iste družine. To je še posebno praktično za starejše kupce in vse, ki slabo vidijo, saj lahko tako izdelke med seboj razlikujejo po barvi zapork in se jim ni treba stegovati po očalih, da bi izdelke razlikovali po tekstu.

Mateja Juvančič
Mateja Juvančič

Mateja Juvančič, vodja razvoja v Ljubljanskih mlekarnah: Ker proizvajamo živilske izdelke, moramo ustrezno poskrbeti za njihovo varnost, saj morajo ostati kakovostni do konca roka trajanja. Ne glede na dejstvo, da so mlečni izdelki relativno hitro pokvarljiva živila (predvsem če je prekinjena hladna veriga transporta) in njihov rok uporabe ni zelo dolg (razen trajnega programa), je naša obveznost in dolžnost potrošniku zagotoviti kakovosten in varen izdelek. Glede na zelo širok asortiment izdelkov uporabljamo tudi zelo različne pokrovčke. Večinoma gre za plastične ali aluminijaste pokrovčke ali za kombinacijo (dvojno zapiranje). Izbira materiala pokrovčka je vezana na material osnovnega pakiranja, saj moramo zagotoviti popolno zaporo pred morebitnim izlitjem vsebine. V Ljubljanskih mlekarnah smo v lanskem letu na trg poslali nove izdelke v plastenki, kar je za nas pomenilo poseg na novo področje embalažnih materialov in razumevanja njihove kompatibilnosti (Slim & Vital, Smuthie, mleko s podaljšano trajnostjo, jogurt). Zapiral ne nabavljamo samo v Sloveniji, kupujemo jih tudi v tujini.

Barbara Tisovec
Barbara Tisovec

Barbara Tisovec, vodja Oddelka za razvoj embalaže v Krki, tovarni zdravil, Novo mesto: Krka za opremljanje izdelkov izbira zapirala oziroma zamaške iz materialov, ki ustrezajo najnovejšim direktivam Evropske farmakopeje in standardom ICH. Skladnost s slednjim zagotavlja okolju sprejemljive materiale. Hkrati pa je izbira vezana na zagotavljanje kakovosti in varnosti Krkinega izdelka.

Katera vrsta zapork in pokrovčkov je v vaši panogi trendovska? Kaj si najbolj želijo potrošniki?

Mateja Juvančič: Pred večjimi investicijami, ki po navadi pomenijo tudi spremembo embalaže, je normalen postopek, da poskušamo naše ideje in predloge uskladiti z željami potrošnikov. Raziskave javnega mnenja so za nas dobrodošle, izvajamo jih sami ali pridobimo relevantne podatke od naših partnerjev. Investicije niso naložba le za jutri, ampak tudi za pojutrišnjem in še naprej. Napak, ki bi jih naredili pri nepravilni odločitvi, morda ni preprosto popraviti. Značilnost predvsem slovenskih potrošnikov je, da nimajo enopomenskega mnenja o embalažnih materialih, uporabljenih za pakiranje mlečnih izdelkov. Nekateri prisegajo na vsebino in jim oblika ni pomembna, drugim največ pomeni uporabnost embalaže, tretji zaradi okoljskega prepričanja odklanjajo plastiko in še bi lahko naštevali. Vsem je pomembno, da je izdelek zaščiten pred zunanjimi vplivi, ki bi lahko povzročili neželene spremembe izdelka, in da je embalaža praktična. Pri izdelkih on-the-go to pomeni, da se dajo preprosto odpreti (one step opening) in ponovno zapreti in da ni treba skrbeti, da bi se jogurt v torbi razlil. Tudi pri večjih pakiranjih dajejo potrošniki prednost možnosti ponovnega zapiranja, da se ohrani dolgotrajnost izdelka, če ga ne porabijo takoj. Mlečni izdelki namreč zaradi vsebnosti maščobe zelo radi vežejo vonjave, ki so v hladilniku.

Alojzija Korbar Tacar:  Moda ni rezervirana le za oblačilno in obutveno panogo, ampak že dolgo oblikuje kozmetično embalažo. Smernice razvoja zapork na trgu kozmetike se prikazujejo na strokovnih sejmih embalaže, v strokovnih revijah in biltenih posameznih proizvajalcev embalaže. Vendar pa se moramo zavedati, da se dizajn embalaže razlikuje glede na trg. Dežele severa se nagibajo k minimalističnemu slogu, trg vzhodnih in južnih dežel pa k bleščečemu in bogatemu dizajnu. Pri industrijskem oblikovanju je treba upoštevati pričakovanja in kulturo kupcev in na podlagi tega ustvariti izdelek, ki je kupcem oblikovno blizu. V Iliriji si prizadevamo, da upoštevamo pričakovanja kupcev različnih trgov, zato se lahko s svojim dizajnom enakovredno kosamo s konkurenco na domačem in tujih trgih. Čeprav je trendovska usmeritev pomembna, pa dajemo prednost funkcionalnosti, ki šele prek trendovskega dizajna omogoči kupcu ugodje. Glede pričakovanj kupcev redno delamo tudi raziskave, ki potekajo med lastniki elitnih tujih frizerskih salonov in kupci v naših veleblagovnicah.