ZDA ostro nasprotujejo načrtu EU za uvedbo globalnega sistema za zaračunavanje emisij v pomorstvu, ki bi lahko začel veljati leta 2027, poroča ESG News.

Pred odločilnim glasovanjem na Mednarodni pomorski organizaciji (IMO) so ameriški predstavniki zagrozili celo s sankcijami in prepovedjo dostopa do pristanišč za države, ki bodo podprle predlog.

Kaj predvideva načrt?

EU pod okriljem IMO zagovarja prvi globalni mehanizem za določanje cene ogljičnih emisij v ladijskem prometu. Sistem bi uvajal:

  • omejevanje emisij na enoto energije,

  • spodbude za uporabo čistih goriv (npr. amonijak, metanol),

  • pobiranje prispevkov za financiranje prehoda v državah v razvoju.

Ameriški odgovor: »Globalni ogljični davek«

Ameriški uradniki trdijo, da gre za evropski izvoz podnebnih pravil, ki bi škodoval državam v razvoju in povišal stroške ladijskega prevoza za do 10 %. Predlog označujejo kot prekomerno regulacijo, ki bi prizadela svetovno trgovino.

Deljena industrija, a močan pritisk

Pomorski sektor predstavlja 1,4 % svetovnih emisij (več kot milijarda ton CO₂ letno). Podjetja, kot sta Maersk in Hapag-Lloyd, podpirajo uvedbo sistema, saj želijo jasna pravila za vlaganja v zelene tehnologije. Manjši prevozniki in države izvoznice pa opozarjajo na nepoštene stroške.

Kaj sledi?

Če bo okvir potrjen, bodo nova pravila veljala od 2027, plačila pa se bodo začela leta 2029. Rezultati glasovanja bodo pokazali, ali se bo svetovni pomorski promet dekarboniziral skozi globalni konsenz ali bodo rešitve uveljavljale regionalne pobude.