Poročanje po standardih ESRS

| Avtorica: Mag. Marjetka Raušl Lesjak |


Letošnje leto predstavlja pomemben mejnik za številna podjetja, ki so se prvič soočila s pripravo poročil v skladu z Evropskimi standardi za trajnostno poročanje (ESRS). Novi okvir, uveden z Direktivo o trajnostnem poročanju podjetij (CSRD), od podjetij zahteva bistveno bolj strukturirano, pregledno in celovito razkrivanje podatkov o okoljskih, družbenih in upravljavskih vidikih njihovega poslovanja. Za mnoge je to pomenilo precejšen premik v načinu zbiranja, analiziranja in poročanja informacij.


Predstavljamo prve izkušnje izbranih podjetij, ki so delila svoj pristop k poročanju po ESRS, izpostavila ključne izzive ter podala vpogled v lekcije, ki so se jih naučila ob tem zahtevnem, a tudi razvojno pomembnem procesu. Vprašali smo jih:

  1. Kako je vaše podjetje pristopilo k pripravi prvega poročila po standardih ESRS in kateri vidiki so se izkazali za najzahtevnejše?
  2. Kaj vam je bilo pri poročanju po ESRS najbolj v pomoč in kako ste usklajevali notranje procese med različnimi oddelki?
  3. Kaj je podjetju prineslo poročanje po ESRS?

Krka, d. d., Služba za odnose z javnostmi:

»V Krki smo se uvedbe zahtev standardov ESRS lotili že v letu 2023. Oblikovali smo projektno skupino, ki jo sestavljajo strokovnjaki različnih področij. Najprej smo dodobra preučili zahteve posameznih standardov ESRS ter identificirali t.i. poročevalsko vrzel. Zaradi kompleksnosti standardov je bil eden ključnih izzivov ravno pravilno razumevanje poročevalskih zahtev, torej na kakšen način, v kakšnem obsegu in kako natančno moramo poročati v posamezni podatkovni točki in kaj morda v poročanje ne sodi.

Zavedali smo se, da je poročanje le posledica aktivnosti in procesov, ki se v podjetju že odvijajo. Kljub temu smo dopolnili in pripravili nekaj novih korporativnih politik, s katerimi smo še jasneje začrtali naše smernice na področju varstva okolja, človekovih pravic in zaposlenih. V pripravo izjave o trajnostnosti so bili poleg sektorja financ in računovodstva vključeni še sodelavci iz varstva okolja, nabave, proizvodnje, marketinga, prodaje, varnosti in zdravja pri delu, kadrovskega sektorja ter številni drugi, saj je skupina Krka zaradi svoje razvejanosti precej velika, slednje se je posebej odrazilo pri izračunih ogljičnega odtisa.

V času priprave letnega poročila in revizije poročanja o trajnostnosti se je izkazalo, da imamo v skupini Krka večino procesov, aktivnosti in ukrepov skupaj s politikami upravljanja in cilji že vzpostavljenih in da se močno prekrivajo s sistemom vodenja kakovosti po ISO 9001, pa okoljskega standarda ISO 14001, idr. Celoten proces našega delovanja je strogo reguliran in poteka po najvišjih zahtevah zakonodaje v farmacevtski industriji. Sledimo najvišjim standardom dobre poslovne prakse (GxP). Tudi na področju korporativnega upravljanja vseskozi zasledujemo visoke standarde poslovne etike in integritete, opredeljene v Krkinem kodeksu ravnanja.

Končno poročilo oz. izjava o trajnostnosti je celovit pregled, ki transparentno prikazuje, na kakšen način in kako učinkovito v Krki upravljamo s posameznimi pomembnimi vplivi, tveganji in priložnostmi. Obenem je dobra osnova za nadgradnjo poročanja pa tudi za izboljšave posameznih segmentov upravljanja s trajnostnostjo. Poročanje o trajnostnosti je še utrdilo in potrdilo visoko integracijo trajnostnosti v Krkino poslovanje.«

Pošta Slovenije:

»Skupina Pošta Slovenije je kot velika gospodarska družba že leta 2022 vzpostavila strukturiran model Strateško upravljanje trajnosti in v zadnjih dveh letih okrepila aktivnosti, vezane na trajnost. K pripravi prvega konsolidiranega Poročila o trajnostnosti v okviru Letnega poročila 2024 je pristopila sistematično in strateško, saj poročilo prikazuje celovit vpogled v delovanje Skupine Pošta Slovenije z vidika trajnostnih dejavnikov, vključno z vplivi, tveganji in priložnostmi, povezanimi z okoljskimi, družbenimi in upravljavskimi vidiki poslovanja. Najzahtevnejši del poročanja je bilo obvladovanje velikih količin podatkov, ki jih je bilo potrebno razkrivati na ravni celotne Skupine Pošta Slovenije in kompleksnosti poročanja ob še nerazvitih dobrih praksah. Prav tako je bil izziv zajem podatkov iz vrednostne verige, zlasti pridobivanje zanesljivih informacij od deležnikov in uporaba posrednih podatkov, na primer pri izračunu emisij v obsegu 3 (Scope 3), kjer so bile izražene tudi negotovosti glede razpoložljivosti dejanskih podatkov, kjer gre za ostale posredne emisije, ki nastanejo zaradi procesov, ki niso v lasti organizacije, vendar so povezane z njeno dejavnostjo.

Ključno podporo pri poročanju so predstavljali strukturiran sistem upravljanja trajnosti in notranjih procesov, okrepljena koordinacija zbiranja ESG podatkov ter vključenost pristojnih strokovnjakov, vključno z novimi odgovornimi osebami za finančno in nefinančno poročanje. Usmerjeno sodelovanje med člani Strateškega tima za trajnost in organizacijskimi enotami, zunanjimi strokovnjaki ter zunanjimi revizorji je zagotovilo učinkovito integracijo trajnostnih ciljev v strateško odločanje, pri čemer so poslovodni in nadzorni organi aktivno obravnavali ključne trajnostne teme.

Skupina Pošta Slovenije je v teku poročanja dodatno pridobila znanja za prepoznavanje ključnih deležnikov, vplivov, tveganj in priložnosti v poslovnem okolju v okviru ESG tem. ESG v tem trenutku prinaša prihranke pri stroških (predvsem zaradi energetski učinkovitosti in elektrifikacije voznega parka, ki bo v Skupini Pošta Slovenije v 2025 dosegel skoraj 30 % in predstavlja največji e-vozni park v Sloveniji), večji delež motiviranih zaposlenih in večji ugled blagovne znamke, z večjim uveljavljanjem trajnostnostnih principov pa menimo, da bo le-to tudi prednost pri pridobivanju in ohranjanju strank. Poročilo o trajnostnosti, pripravljeno na osnovi ESRS, bo v prihodnje omogočilo vsem družbam večjo preglednost, primerljivost in skladnost z evropskimi zahtevami. Povečalo bo zaupanje deležnikov, hkrati pa tudi okrepilo notranje procese upravljanja trajnosti in spodbudilo nadaljnji razvoj trajnostnih praks in s tem doseganje globalnih ESG ciljev. Za pripravo Poročila o trajnostnosti, skladnega z ESRS, je bilo treba v Skupini Pošta Slovenije angažirati dodatne resurse.«

Teodor Prosen
Teodor Prosen

Telekom Slovenije, odgovore je pripravil Teodor Prosen, vodja trajnostnega poslovanja in poslovne odličnosti:

»Pristopili smo sistematično, z nadgradnjo obstoječih dobrih praks poročanja o trajnostnosti. Izvedli smo analizo vrzeli, oceno dvojne pomembnosti in vzpostavili procese za nove podatke. Najzahtevnejša sta bila interpretacija obsežnih standardov ESRS in zbiranje podatkov za celotno vrednostno verigo, npr. emisij Obsega 3. Izziv pa je bil tudi natančno opredeliti vplive, tveganja in priložnosti (IRO) ter se pripraviti na zunanje preverjanje.

Najbolj so nam pomagale naše pretekle izkušnje ter smernice uporabe ESRS in pojasnila s strani EFRAG. Ključna sta bila strokovna usposobljenost koordinatorjev in tesno sodelovanje med organizacijskimi enotami v podjetju. Oblikovali smo osrednjo skupino za pripravo razkritij s predstavniki vseh relevantnih področij, in sicer od trajnostnega poslovanja, kontrolinga, financ, nabave, upravljanja kadrov, korporativnega komuniciranja do operativnih enot in timov v podjetju, ter seveda tudi vseh družb v Skupini Telekom Slovenije. Določili smo jasne odgovornosti, skrbeli za redno komunikacijo in vzpostavili interne kontrole ter izobraževanja.

Prineslo nam je večjo transparentnost in primerljivost trajnostnih informacij, kar krepi zaupanje deležnikov, vse od vlagateljev in poslovnih partnerjev do naših uporabnikov in zaposlenih. Interno smo poglobili razumevanje naših vplivov, tveganj in priložnosti, kar je dragoceno za strateško odločanje, npr. pri doseganju cilja ogljične nevtralnosti lastnega delovanja do 2028. Verjamemo, da nam bo to, poleg zagotavljanja skladnosti, dolgoročno prineslo tudi večjo konkurenčnost in še okrepilo naš ugled kot odgovornega podjetja.«