Hladna logistika | Urška Košenina |
 
Frigologo sodi med vodilna slovenska podjetja na področju logistike živil. Po novem letu so preselili svoje poslovanje iz Ljubljane v večji in sodobnejši logistični center v Komendi. Skladiščne zmogljivosti so povečali za dvakrat, v delu zamrznjenih živil pa celo za desetkrat. Začetek leta niso zaznamovali samo s selitvijo, ampak tudi z intenzivno prodajo skladiščnih in logističnih kapacitet. O hladni logistiki, novem logističnem centru, o sledljivosti blaga, o samovozečih tovornjakih in o obujeni gospodarski rasti govori Aleš Erčulj, direktor podjetja Frigologo.
 
Aleš Erčulj Foto: Uroš Podlogar

Aleš Erčulj

Logistika živil zaradi temperaturno občutljivega blaga zahteva kakovostne rešitve – od prevoza in skladiščenja do celotne oskrbovalne verige. Kaj je vaša konkurenčna prednost, saj je na primer prevoz živil zahtevnejši in ima več posebnosti?

Frigologo je podjetje, specializirano za prevoz živil in vsi naši procesi so prilagojeni ter usmerjeni v to področje. Vse v podjetju je zasnovano za področje živilske logistike. Naši zaposleni so strokovnjaki s tega področja. Prav tako je vsa naša oprema, tako skladiščna kot logistična, in informacijska struktura prilagojena logistiki živil. Naša prednost je seveda tudi nov logistični center v PC Komenda, ki je izdelan po vseh najmodernejših standardih. Kot prednost lahko izpostavimo tudi sodelovanje s tujimi partnerji, na primer Frigologo Gmbh in Stef logistics, s pomočjo katerih pokrivamo celotno področje Evrope in Balkana.

Katere trge pokrivate in iz katerih držav ter panog prihajajo vaši naročniki?

Naše storitve že vrsto let usmerjamo širše na trge Evrope in nekdanje Jugoslavije, seveda pa v celoti pokrivamo domači trg. Na Hrvaškem s pomočjo partnerjev zagotavljamo distribucijo na celotnem teritoriju, s pomočjo avstrijskih partnerjev Frigologo Gmbh in Stef logistics pa omogočamo dostop do vseh evropskih trgov. Slovenija je zaradi svoje geostrateške lege vse pomembnejši vezni člen med evropskimi in balkanskimi državami. Za prve predstavlja pomembno stično točko, za podjetja iz balkanskih držav pa odskočno desko za prodor na trge srednje in zahodne Evrope. Zahvaljujoč našemu novemu logističnemu centru v PC Komenda bo Slovenija še utrdila položaj stične točke za globalna podjetja.

A glavna je živilska panoga?

Seveda. Največ naših naročnikov je iz živilske industrije, pri čemer prednjačijo mlečni izdelki. Naš center omogoča regulacijo temperaturnih režimov med -20 °C in 4 °C. Torej so naši naročniki tudi podjetja, ki potrebujejo zamrzovalnico. Sodelujemo z domačimi in mednarodnimi podjetji, proizvajalci in prodajalci živil. Naši partnerji so Mercator, Ljubljanske Mlekarne, Mlekarna Celeia, Kodila, Zott, Mlinotest, F. Krainer, Košaki in še mnogo drugih.

V živilski industriji je čedalje večja težnja po svežih izdelkih, ki imajo naravne sestavine. Koliko to vpliva na spremembe in standarde hladilne logistike?

V težnji po uporabi naravnih sestavin s čim manj konzervansi mnogi trgovci uporabljajo t. i. predpripravljene izdelke. Na primeru pekovskih izdelkov to pomeni, da pekarna pripravi izdelek do določene stopnje, ga zamrzne in ga takšnega potem dostavimo trgovcu. Ta pa pred prodajo kruh dopeče in tako lahko kupec dobi kar se da svež izdelek. Zamrzovanje je zelo razširjena metoda podaljševanja obstojnosti živil in je najboljša tehnologija ohranjanja prehranske ter hranilne vrednosti živil. Zamrzovanje zaradi nizkih temperatur zelo zmanjša ali pa popolnoma prepreči razvoj mikroorganizmov. In prav zato je v logistiki rokovanje z zamrznjenimi živili velik potencial, ki pa zahteva izjemno kompleksne logistične procese, ki ne dopuščajo napak. V našem centru v Komendi imamo na voljo kar 2500 paletnih mest za shranjevanje zamrznjenega blaga.

Za sveže izdelke s čim bolj naravnimi sestavinami in brez konzervansov in za zamrznjeno blago velja stroga zakonodaja, kar je seveda pravilno. Da lahko kupec na trgovskih policah kupuje čim bolj sveže izdelke, so potrebne tehnično dovršene in odlično organizirane logistične rešitve. Seveda delujemo v skladu z vsemi zakonskimi predpisi in drugimi standardi kakovosti, ki veljajo na tem področju.

Z januarjem ste se preselili v nov logistični center v Komendi. Kako bo selitev vplivala na optimizacijo poslovanja?

Naš novi logistični center ni zgolj skladišče, saj smo razvili in implementirali novo informacijsko strukturo, ki omogoča boljšo komunikacijo znotraj podjetja in s partnerji, hkrati pa nudi boljšo informiranost in povezljivost 24 ur na dan. To vsekakor pripomore k optimizaciji našega delovanja, saj nove IT rešitve omogočajo boljše delovanje znotraj podjetja in s poslovnimi partnerji. Novi informacijski strukturi je sledila reorganizacija znotraj podjetja. Vse skupaj – nov logistični center, IT rešitve in reorganizacija v podjetju omogoča hitrejšo odzivnost na željo stranke in kvalitetnejšo celokupno storitev.

Tudi prihranki bodo.

Nova postavitev skladišča omogoča tudi do 50-odstotne prihranke pri času za posamezna dela v skladišču, kar poleg prihrankov pri delu omogoča tudi hitrejši pretok blaga. Omeniti je potrebno tudi bistveno lažje zagotavljanje standardov z minimalno porabo časa za njihovo vzdrževanje. Organizacijo smo »sploščili« tako, da v nobenem primeru med vodstvom in katerim koli zaposlenim ni več kot en nivo. Pretok informacij je hiter in jasen. Hkrati reorganizacija omogoča preglednost za vse zaposlene in jasnejše odgovornosti posameznikov. Nova IT podpora pa zagotavlja stabilno delovno okolje brez nepotrebnih prekinitev ob sočasni uporabi večjega števila terminalov ter jasno in pregledno informiranje vseh zaposlenih, kar je še posebno pomembno za pravočasne odločitve vodilnih delavcev.

Kako ste financirali naložbo?

Projekt izgradnje je večinsko financiran s strani tujega sklada, delno pa z našimi sredstvi. S tem smo si zagotovili stabilno finančno delovanje na dolgi rok in dovolj sredstev za sprotne investicije v bližnji prihodnosti.

Sodobne logistike ni brez sledljivosti blaga. Kako jo zagotavljate in kakšni so najnovejši trendi sledljivosti blaga v logistiki?

Trend je vsekakor popolna sledljivost blaga, vse od njive ali hleva pa do trgovske police. Frigologo sledljivost blaga zagotavlja z naprednim in sodobnim IT sistemom. Izdelkom sledimo na podlagi rokov uporabe in serije izdelkov, lotov. Našim partnerjem so informacije vedno na voljo. Prav tako je seveda pomembno, da imamo nadzor nad zalogo, nad roki uporabe izdelkov, ki so bodisi v skladišču ali pa nekje na poti.

Kaj menite o najnovejših samovozečih tovornjakih in ali je to novost, o kateri razmišljate v razvoju podjetja?

Menimo, da človeškega faktorja ne gre zanemariti. Delo voznika je zelo zahtevno, naporno in odgovorno. Tega se zavedamo in posebno pozornost namenjamo izboru in izobraževanju tovrstnih kadrov. Novim tehnologijam v razvoju z zanimanjem sledimo, tudi prevozom blaga z brezpilotniki. Pri njihovi implementaciji pa bomo primerno skeptični in previdni. Trenutno menimo, da mora biti tehnologija v službi človeka, ki pa za enkrat še ni zamenljiv.

Cestni transport je velik okoljski problem. Nekateri logisti se odločajo za modalni transport, spet drugje uvajajo (Scania) električne tovornjake. Kakšna je vaša zelena prometna strategija in kateri zeleni trendi v logistiki bodo uspeli?

Skrb za okolje je pomemben del vizije našega podjetja, zato vedno stremimo k optimizaciji tudi na tem področju. Kupujemo varčna vozila in upoštevamo vsa priporočila proizvajalcev vozil, ki se nanašajo na porabo goriva. Voznike redno izobražujemo tako na področju varnosti kot varčnosti, kar je izredno pomemben faktor v logistiki. Trudimo se, da so kamioni vedno optimalno natovorjeni – načeloma so vedno napolnjeni na vsaj 90 odstotkov priporočene kapacitete. S tem skrbimo, da s čim manj porabljene energije prepeljemo iz ene lokacije na drugo čim več blaga. V desetih letih je razvoj pripeljal do tega, da prepeljemo približno sedemkrat več blaga ob enaki porabi energije, na kar smo seveda ponosni.

Pričakujemo, da bodo šli trendi še vedno v smer najemanja logističnih podjetij, kot je naše. Marsikatera večja in manjša podjetja še vedno sama prevažajo svoje produkte, kar pa pogosto ni tako učinkovito in optimizirano, kot je v primeru logističnih podjetij, kjer lažje skrbimo za optimizacijo.

Kakšni so vaši letošnji načrti, je povpraševanje skladno z ocenami dobre gospodarske rasti?

V letošnjem letu smo si zadali nekaj izzivov. Med glavne izzive spadajo še močnejši vstop na trg logističnih storitev zamrznjenih živil, optimiziranje procesov v novem skladišču in zapolnitev kapacitet skladišča ter načrtovanje druge faze izgradnje logističnega centra, ki bo meril dodatnih 5.000 m2. Prioriteta nam je, da zaključimo dogovore o sodelovanju z novimi večjimi in manjšimi poslovnimi partnerji, domačimi in mednarodnimi. Povpraševanje je večje. Gospodarska rast se vidi tudi v logistiki.