Sledljivost živil | Tanja Pangerl |
Sledljivost živil in prikaz njihovega porekla ni več zgolj trend, je normativna zahteva in pomembno merilo za nakupne navade potrošnikov. Tem zahtevam sledijo nekatera slovenska podjetja, ki preko aplikacije OriginTrail, ki jo je razvilo mlado start-up podjetje Prospeh d.o.o, razkrivajo poreklo svojih živil vse do kmetije. Žiga Drev, soustanovitelj in prokurist v podjetju Prospeh, pravi, da je v sistemu proizvodnje živil, kjer z dolžino dobavnih verig odgovornost za varnost in sledljivost razvodeni, pomembno centralizirano spremljanje dogodkov pri proizvodnji živil. Le na ta način se kupcem lahko zagotovi sledljivost celotne dobavne verige.

Prehrambna veriga je še posebej zahtevna glede izvora surovin za izdelke. Razvili ste aplikacijo OriginTrail, ki omogoča sledljivost prehrambnih izdelkov. Od kod ideja za aplikacijo in kako je potekal razvoj? So zgledi v tujini?

Z razvojem sistema preverjanja porekla živil smo se pričeli ukvarjati pred 4 leti, ko smo tedaj še kot študenti razvili prvo in razmeroma enostavno različico sistema za preverjanje porekla na primeru lokalnega ekološkega mesa Ekodar. Prva verzija ali bolje rečeno testiranje, kako pomembna je za kupce možnost, da preverijo poreklo prehrane, je potrdila, da kupci želijo poznati točno poreklo hrane, ki jo kupujejo. Z nadgradnjo koncepta smo nadaljevali, ko smo se leta 2013 odločili za ustanovitev podjetja in razvijanje produkta OriginTrail, kot ga poznamo danes. Je dosti bolj kompleksen, kot je bila prva ideja. Razvoj sistema OriginTrail je vselej potekal v tesnem sodelovanju z našimi partnerji v prehrambni industriji. Sprva skupaj z Mlekarno Celeia, ki je tudi prva mlekarna na svetu, ki kupcem omogoča, da preverijo poreklo mleka v vsaki seriji proizvodov do kmetije natančno, kasneje pa tudi s podjetjema Perutnina Ptuj ter kamniško Natureto. Tako danes OriginTrail omogoča sledenje poreklu mlečnih, mesnih in tudi zelenjavnih proizvodov.

Kako deluje aplikacija in za kakšen sistem sledljivosti gre? Na kakšen način je sistem povezan z obstoječimi podatki o izvoru izdelkov, surovin in kako se aplikacija oziroma sistem posodablja?

Zaradi globalizacije poslovanja prehrambnih podjetij se povečuje tudi kompleksnost dobavnih verig hrane in posledično tveganje zlorab povezanih z dobavo surovin. Pomnimo denimo samo primer konjskega mesa v lazanjah, ki je zgolj nakazal ogromne dimenzije problema sledljivosti hrane, ki jo vsak dan uživamo. Z dolžino dobavnih verig hrane razvodeni tudi odgovornost za varnost in sledljivost. Vsako podjetje, ki sodeluje v procesu, je odgovorno zgolj za sledenje dobavljeni surovini za en korak naprej in en korak nazaj. Da bi zagotovili kupcem varnost in sledljivost celotne dobavne verige prehrambnega izdelka, je potrebno centralizirano spremljanje dogodkov pri proizvodnji hrane. Vse več uveljavljenih nosilcev blagovnih znamk povezanih s hrano tudi povečuje svoje vložke, da bi zagotovili transparentnost pri proizvodnji hrane.

OriginTrail sistem omogoča vsem podjetjem vzdolž celotne dobavne verige hrane, da avtomatizirano na dnevni ravni prenašajo podatke o izvoru vhodnih surovin prehrambnih proizvodov v eno podatkovno bazo, ki deluje v sklopu sistema. Zbiranje podatkov o izvoru surovin na enem mestu omogoča poizvedbo o poreklu do primarnega proizvajalca/kmetije natančno tako pri nepredelanih prehrambnih proizvodih, kjer je dobavna veriga razmeroma kratka (primer je lokalno sadje in zelenjava), kot tudi pri predelani hrani, kjer v procesu proizvodnje navadno sodeluje več podjetij. Tako lahko podjetje v vsakem trenutku preveri poreklo proizvoda do primarnega proizvajalca natančno in hkrati to omogoči tudi kupcem. Kupci dostopajo do informacij preko uporabniškega vmesnika na spletnih straneh podjetij, ki sodelujejo z nami, ter preko mobilne aplikacije Izvor – by OriginTrail (za Android in iOS).

Kako natančna je sledljivost oziroma kako natančno aplikacija opredeli izvor izdelka? Katere informacije ponuja?

Podatki o poreklu izdelkov so kupcem preko uporabniškega spletnega vmesnika ali preko mobilne aplikacije dostopni v nekaj sekundah. Vse, kar morajo narediti, je, da poskenirajo proizvod, s čimer dobijo dostop do informacij o proizvodu in možnost ocenjevanja proizvoda. Če vnesejo še rok uporabe, pridobijo pristop tudi do podatkov o sledljivosti – o posameznih podjetjih, vključenih v proizvodnjo, vse do posamezne kmetije.

Je aplikacija aplikativna tudi za sledljivost druge vrste izdelkov?

Trenutno je že izziv v prehrambni industriji ogromen, zato v druge industrije še nismo vstopali.

V Sloveniji že imate nekaj partnerjev. Vaš cilj pa je tudi tujina. Kateri so vaši ključni tuji trgi in kako je v tujini sprejeta sledljivost živilskih izdelkov? Kateri so vaši potencialni partnerji?

Zelo pomembno je, da smo s sistemom OriginTrail uspeli prodreti v tri pomembne segmente industrije hrane, in sicer v proizvodnje mleka in mlečnih proizvodov, mesa ter zelenjave. To nam omogoča boljše razumevanje problematike sledenja hrane, kar je izjemnega pomena, ko si v stiku s predstavniki velikih prehrambnih podjetij v tujini. Za sistem se zanimajo multinacionalna podjetja iz Skandinavije, katerim je še posebej pomembno, da bi s pomočjo našega sistema povečevali svojo kredibilnost na azijskih trgih.

Kakšni so rezultati oziroma odzivi na aplikacijo s strani proizvajalcev oziroma ponudnikov izdelkov in kupcev?

Proizvajalcem je zaenkrat pomembno predvsem to, da se s pomočjo sistema OriginTrail razlikujejo od svojih konkurentov, ki si zaenkrat še ne drznejo 100 % razkriti porekla svojih izdelkov. Ker poreklo postaja vse pomembnejši faktor pri nakupni odločitvi potrošnikov, pa se o možnostih za sodelovanje pogovarjamo tudi z večjimi trgovci. Odziv potrošnikov na možnost preverjanja porekla je izjemno pozitiven, vse več pa je pozivov, da bi v sistem vključili še več proizvodov. Seveda je sedaj žogica na strani prehrambnih podjetij, da za to poskrbijo.

Aplikacija proizvajalcem oziroma ponudnikom izdelkov omogoča tudi povratno informacijo o vedenju kupcev. Na kakšen način?

Mobilna aplikacija Izvor – by OriginTrail omogoča kupcem komunikacijo s proizvajalci ter ocenjevanje proizvodov. Proizvajalci lahko na odzive kupcev tudi odgovorijo.

Kako se aplikacija nadgrajuje in kakšni so vaši tržni in razvojni načrti?

OriginTrail vselej nadgrajujemo v tesnem sodelovanju z našimi parterji. Eden od izzivov, ki se ga želimo lotiti, je, da rešimo problem sledljivosti mesa, zelenjave in sadja v rinfuzi oziroma živil v razsutem stanju. Tukaj imajo podjetja še vedno ogromno težav z označevanjem in spremljanjem porekla.

Povezali ste se tudi z neodvisnim, nepridobitnim zavodom GS1 Slovenija. Zakaj? Za kakšne vrste sodelovanje gre in kakšna je vaša vloga oziroma vloga aplikacije Origin by Trail?

Z GS1 zaenkrat še nismo formalno povezani, sicer pa so pogovori tekli v smeri vpeljevanja obstoječih standardov GS1 v OriginTrail sistem ter o morebitnem sodelovanju pri razvoju novih standardov.