Info kioski na pokopališčih in v mestih |
 
En Memoro Ali morda veste, kaj pomeni En Memoro? Informacijske postaje ali info kioski na pokopališčih sicer niso novost, a v Sloveniji so še izjema. V Velenju ne, saj je bila izkušnja z interaktivno info postajo za domačine in tujce, ki iščejo grobove in druge informacije o pokojnikih, zelo dobro sprejeta. Celjsko podjetje T.R.I. s sodobnimi kioski zagotavlja informacije iz »oblaka« in olajša delo upravljavcem pokopališč in uporabnikom. A to ni edini informacijski produkt, pravi Miran Potočnik, direktor podjetja T.R.I. Za mesto pa imajo pripravljene programe in opremo za informacijske postaje, ki jih lahko občina postavi na najbolj frekventno mesto, občani in obiskovalci pa lahko v trenutku zvedo o mestu skoraj za vsako informacijo, ki jo iščejo.
 
Miran Potočnik. foto: Boštjan Čadej

Miran Potočnik. foto: Boštjan Čadej

Kaj vas je motiviralo, da ste razvili zanimiv in aktualen produkt En Memoro? Ali ste ugotovili, da na pokopališčih, razen redkih izjem, še niso razvili informacijskega sistema za upravljanje grobov?
Naše podjetje se ukvarja z razvojem in proizvodnjo informacijskih sistemov ter produktov. Vsak od nas želi uporabne informacije. Raziskava trga nam je pokazala, da je bela informativna lisa tudi pokopališka dejavnost in z njo povezane informacije. Tako smo zasnovali idejni projekt svojcem in obiskovalcem “prijazno pokopališče”. Ugotovili smo, da so označitve grobov v glavnem klasične, z oštevilčenjem vrst, poimenski seznam grobov in pokojnikov pa je zapisan v knjigah ali računalniških izpiskih.

Kaj upravljavcu pokopališča in kaj uporabniku daje En Memoro in kakšna je praktična izvedba? Bo obiskovalec takoj našel grob, ki ga išče?
Obiskovalcem in svojcem pomeni En Memoro predvsem informacijsko “prijazno pokopališče”. Upravljavcu pokopališča pa veliko razbremenitev zaposlenih na pokopališču, zlasti 1. novembra. Ugotovili smo, da je iskalnik grobov na dneve okoli prvega novembra uporabilo povprečno več kot 400 uporabnikov dnevno.

Pot do groba torej ni več težava.
Ne. Največja uporabna vrednost produkta En Memoro je prav ta, da se ob vpisu imena in priimka pokojnika takoj na ekranu izriše najkrajšo pot od točke, kjer je lociran informacijski kiosk, pa do lokacije groba. Produkt pa uporabniku ponuja še veliko drugih možnosti. Poleg podatka o grobnem mestu in prikazu poti do groba, so na razpolago še drugi koristni podatki za svojce umrlih, kot so npr. napotki v primeru smrti, cenik pogrebnih storitev, seznam pevcev in glasbenikov, kamnosekov, cvetličarjev, piscev govorov… Pri oblikovanju smo upoštevali predvsem to, da mora biti uporabniški vmesnik prijazen vsem generacijam. Glavno vodilo je bilo predvsem enostavnost uporabe. Iskalnik je prilagojen tudi starejšim, npr. velike črke, povečava, tako da tudi tisti, ki slabše vidijo, nimajo problemov. Uporabnik bo takoj našel grob, potrebno je samo vedeti priimek in ime pokojnika, v primeru več zadetkov pa leto rojstva ali leto smrti. Iskalnik namreč prikaže vse pokojnike z določenim kriterijem. Razen lokacije groba, se ostali podatki o pokojniku objavijo samo v soglasju sorodnikov.

Kako je En Memoro spletni portal z informacijami o pokopih in o drugem koristen za uporabnika?
Praviloma se informacijski kiosk postavi na lokaciji, kjer je najbolj viden in dostopen, kjer je največja frekvenca obiskovalcev, torej na lokaciji žalnega objekta. Na info portalu En Memoro, lahko bi rekli kar na elektronski informacijski tabli, pa upravljavec pokopališča objavi aktualne informacije o pogrebih, žalne “parte” o pokojnikih in ostale informacije, do katerih pride uporabnik z enostavnim dotikom na ekran. Da so informacije ažurne in aktualne, mora seveda skrbeti upravljavec portala.

Axiom Memento je namenjen upravljavcem pokopališč. Kaj pridobijo s tem informacijskim sistemom?
Axiom Memento je namenjen upravljavcem pokopališč, ki še nimajo informacijskega sistema s temi podatki. Produkt je kompleksen, saj ob bazah podatkov pokopanih, naročnikov, s knjigovodskim delom, statistiko, omogoča vse do izdaje položnic.

Ali info kiosk ali postajo postavite na prostem? V koliki meri je uporaba info sistema preprosta tudi za starejše, ki so najpogostejši obiskovalci pokopališč?
Info kiosk ali postajo, kot sem omenil, postavimo na vhodih na pokopališče oziroma na frekventno mesto na prostem. Obiskovalce obvešča tudi izven uradnih ur, saj so informacije dostopne 24 ur na dan, 7 dni v tednu, torej 365 dni v letu. Posebej smo bili pozorni glede enostavnosti uporabe in izbora vsebin. Uporabnik že z enim dotikom ekrana dobi vse informacije. Prilagojen je starejšim občanom in ne potrebujejo znanja računalništva, saj je izdelan po sistemu “SaP- simple as possible”.

Kakšna je ponudba te vrste produktov v Sloveniji, kakšno je zanimanje in kakšne so izkušnje tam, kjer ste idejo realizirali?
Idejo smo začeli z mislijo, da ni pietetno, če za pokojnikom ostane samo suhoparen napis z imenom in datumom. Izgubijo pa se vsa njegova znanja in veščine, ki so si jih pokojniki pridobili skozi svoje življenje. Saj lahko z njihovimi izkušnjami bogatijo tudi nove rodove. Kot je rekel William James: “Življenje najbolje uporabimo, če ga porabimo za nekaj, kar traja dlje kot življenje samo.”

Ime produkta je torej premišljeno izbrano?
Seveda. Produktu smo dali ime En Memoro, v spomin. Da smo lahko idejo predstavili upravljavcem pokopališč, smo naredili obširno raziskavo v Sloveniji in se seznanili z izkušnjami v tujini. K oblikovanju produkta smo povabili tudi upravljavce pokopališč in obiskovalce, saj smo njihova praktična priporočila vtkali v rešitve, ki so sedaj v veliko pomoč obiskovalcem kot upravljavcem.

Kakšni so odzivi?
Odzivi uporabnikov, ki jih dobivamo, so zelo pozitivni, kar nas prepričuje, da smo izdelali resnično dober produkt, uporaben za upravljavca in prijazen do uporabnikov. To kaže tudi pohvala skupine Švedov, ki so obiskali vodjo pokopališča v Velenju in takoj našli grob sorodnika, ki so ga iskali. Produkt so dobro sprejeli številni starejši obiskovalci, ki se ustavijo pred postajo En Memoro. Najprej sicer malo nezaupljivo, ko pa ga prvič uporabijo, to z velikim veseljem razlagajo svojim znancem in prijateljem. Statistični podatki na velenjskem pokopališču kažejo, da uporablja En Memoro več kot 50 obiskovalcev na dan, okoli prvega novembra pa se številka povzpne nad 400 in več uporabnikov na dan.

V Sloveniji smo s takšnim produktom še edini, sledijo nam še v Ljubljani in Mariboru, kjer pa njihov produkt še ni tako obsežen in tudi še nimajo dostopa do informacij na zunanjih postajah.

Katere informacije lahko še uvrstite v info sistem? Takšne, ki so za uporabnika koristne – na primer, kje najti kamnoseka, kje izdelovalca okvirjev za nagrobne slike pokojnikov itd.
Sistem je zasnovan tako, da lahko enostavno dodajamo nove ponudnike storitev in informacije, ki jih potrebujejo svojci pokojnih. Med ostalimi koristnimi informacijami so sedaj navedeni kamnoseki, cvetličarji, govorniki, pevci, pisci govorov, napotki v primeru smrti ter napotki v primeru smrti ali pogreba v tujini.

Kakšna je cena vaših produktov?
Cena je odvisna od modela informacijske postaje in od obsežnosti ter urejanja baz podatkov, giblje pa se med 6.000 in 12.000 EUR.

Poleg produkta En Memoro je za informacijsko podobo oz. upravljanje mesta zelo zanimiva tudi vaša rešitev za Info kiosk v mestu. Pravite, da se vaše informacijske postaje lahko uporabljajo za brezplačno informiranje, oglaševanje, prodajo izdelkov in storitev na javnem mestu, torej zunaj. Razložite, kaj je lahko v programu, in kaj sestavlja opremo?
Informacijska postaja v mestu je informacijska točka, ki občanom, gostom in turistom približa koristne informacije o mestu, jih informira o zanimivih dogodkih, prireditvah in servisnih storitvah. Zagotovo so za domače in tuje turiste zanimive turistične informacije, pregled prireditev, ponudnikov prenočišč, kulinarika, športni programi in dogodki ter atrakcije, ki jih mesto ponuja domačim in tujim gostom. Informacijski kiosk je sestavljen iz ekrana na dotik in povezave preko interneta v “oblak”. Različni modeli omogočajo postavitev in instalacije zunaj ter v notranjih prostorih. So samostoječe ali pritrjene na steni. Slika pa je postavljena v vertikalni ali horizontalni smeri. Kiosk deluje v povezavi z brezžičnim internetom ter produktom “INFO WiFi”, ki ponuja enake vsebine kot postaja ter omogoča uporabnikom priklop na internet. Z vsakim naročnikom posebej uskladimo njegove želje glede vsebin in opreme.

Ali to pomeni, da kiosk postavite na železniško postajo ali v najbolj frekventnem delu mesta in si obiskovalec lahko na zaslonu na dotik ogleda 10 top turističnih zanimivosti?
Da, naročnik mora izbrati in podati vsebine, ki so praviloma naravnane za različne ciljne skupine. Mi pa s tehničnimi rešitvami zagotovimo, da so vidne 24 ur na dan in 365 dni v letu. Odgovornost za točnost in ažurnost informacij mora zagotoviti naročnik, upravljavec kioska.

V čem je posebnost vaše rešitve? Inter­aktivnost, povezavami z drugimi ponudniki informacij, pomembnimi za obiskovalca ali občana?
Z našim projektom smo zagotovili, da smo celovit partner pri projektih po principu “Ain1- all in one”. Naše podjetne je znano, da po tehnološki plati sledi najnovejšim trendom komunikacijsko računalniške tehnologije. Ta danes omogoča, da se informacija, ki je koristna za uporabnika, objavi kadar koli, kjer koli ter se tudi lahko takoj spremeni.

Kaj ponuja sistem Info – WiFi in kakšno informacijsko bogastvo lahko pomeni za mesto ali občino?
Sistem Info WiFi je predvsem prijazen do uporabnika. Na enem mestu omogoča dostop do informacij, ki so koristne za občane, goste, turiste v mestu in jim omogoča dostop do interneta oziroma storitev. Vsebine oblikuje upravljavec in so lahko enake kot na informacijski postaji, so pa dostopne na različnih lokacijah v mestu.

Kakšno informacijo lahko še dodate?
Ker so vsebine vidne preko “oblaka”, lahko zainteresirani dostopajo do naših produktov v živo ter pregledujejo tudi vsebine iz drugih mest ter pokopališč, ki so vključeni v naš sistem, vključno z INFO WiFi.

Pri pripravi celovitega produkta in vsebin skupaj z naročnikom izdelamo testno delovno verzijo, ki jo po pregledu in potrditvi naročnika brezplačno instaliramo na INFO postajo ali INFO WiFi za dogovorjeno testno obdobje. Po tem roku se z naročnikom dokončno pogodbeno dogovorita vsebina in oprema, produkt pa se lahko namesti na lokacijah, ki jih je določil naročnik.