Kadri v prometu in logistiki |
 
O tem, kateri kadri so v prometu, transportu in logistiki vitalni za konkurenčnost panoge, ni mnogo razprav. Tudi projektov ne. Zato zasluži pozornost Kompetenčni center za logistiko Logins, ki je združil interes koordinatorja, podjetja B & B, in več partnerskih podjetij. Kateri model kompetenc je najboljši za pomembne panožne profile, kot so voznik, upravljavec viličarja, vodja voznega parka in disponent? Katere kompetence panoga potrebuje? Odgovarja in pojasnjuje projekt Logins mag. Brane Lotrič, direktor podjetja B&B.
 
mag. Brane Lotrič

mag. Brane Lotrič

Za Kompetenčni center Logins ste se zagotovo odločili zato, ker v podjetjih ugotavljajo primanjkljaj v sposobnostih nosilcev določenih vlog v logistiki in transportu. Katerih kompetenc najbolj manjka, kje je največ ozkih grl v podjetjih?
Za vzpostavitev Kompetenčnega centra za logistiko Logins se nismo odločili, ker bi v podjetjih zaznali nezadosten nivo kakovosti in usposobljenosti zaposlenih na ključnih delovnih mestih. Partnerji, ki sodelujejo v projektu, so uspešna transportna in logistična podjetja. Se pa zavedajo, da je razvoj človeških virov ključnega pomena za konkurenčnost na trgu. Namen projekta je razvoj profesionalnih znanj, sposobnosti in veščin zaposlenih za dvig kakovosti celotne panoge, ki je zelo pomembna za razvoj gospodarstva. Usposabljanja, ki potekajo v okviru projekta, so usmerjena k doseganju zaznanih zahtevanih kompetenc, ki bodo v prihodnje potrebne za razvoj panoge.

Na katere kompetence mislite?
S projektnimi partnerji smo razvili kakovosten model kompetenc, v katerem smo opredelili potrebne splošne in specifične kompetence štirih ključnih panožnih profilov, to so voznik, upravljavec viličarja, vodja voznega parka in disponent. Ugotovili smo dejansko stanje in na podlagi tega pripravili ustrezna izobraževanja. Izobraževanja so po eni strani usmerjena v razvoj strokovno specifičnih znanj posameznega profila, ki jih narekujejo na primer razvoj tehnologije, spremembe zakonodaje, širjenje dejavnosti podjetja in podobno. Po drugi strani pa v razvoj splošnih kompetenc, med katere spadajo t. i. mehke veščine in znanje tujih jezikov. Omeniti je potrebno še, da je Kompetenčni center Logins projekt, ki ga delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007–2013. Glavni cilji projekta so vzpostavitev sistema stalnega strokovnega usposabljanja pa tudi mreženje in razvoj novih poslovnih odnosov, prenos dobre prakse med podjetji in dvig ugleda panoge.

To je za podjetja vabljivo, za manjša in večja. Vendar med njimi niso velika logistična in transportna podjetja. Kakšno je bilo zanimanje za projekt, kaj podjetja pričakujejo in kaj bodo zares dobila? Kakšen je njihov vložek v Logins?
V projekt je poleg nosilnega partnerja, podjetja B&B, d.o.o., vključenih 17 podjetij, ki že vrsto let delujejo na področju logistike in transporta. Med njimi so tako podjetja z velikim številom zaposlenih kot majna in srednje velika podjetja, ki so v projektu takoj prepoznala odlično priložnost za razvoj, dvig konkurenčnosti in nove poslovne povezave. Podjetja se zavedajo, da odličnost in kakovost dajejo ljudje, zato želijo vlagati v izobraževanje svojih zaposlenih. V projektu bodo pridobila implementiran model panožnih kompetenc, širok nabor usposabljanj za svoje zaposlene za nizke stroške, višjo stopnjo razvitosti kompetenc vseh vključenih v projekt, dvig konkurenčnosti. Vložek, ki ga podjetja prispevajo k projektu, je predvsem čas, ki ga namenijo za izobraževanje.

Kot ste povedali, ste z določenim razlogom izpostavili štiri profile: voznik, disponent, vodja voznega parka in upravljavec viličarja. Zakaj te profile? Nekateri logisti ocenjujejo, da je v podjetjih največja rezerva v interni logistiki menedžment.
Izbrani profili poklicev – voznik, upravljavec viličarja, vodja voznega parka in disponent s svojimi kompetencami predstavljajo temelj panožne dejavnosti za projektne partnerje. Vsako podjetje, ki želi delovati na področju transporta in logistike, potrebuje voznika bodisi tovornega vozila bodisi avtobusa, ki skrbi za prevoz blaga in/ali potnikov. Statistika zaposlenih v logističnih podjetjih kaže, da imajo v povprečju največ zaposlenih prav na delovnem mestu voznik. To je tudi razlog za umestitev voznika v kategorijo ključnih panožnih profilov. Gre za najpomembnejši ključni panožni profil. Kot enega izmed ključnih panožnih profilov smo uvrstili tudi disponenta, ki skrbi za organizacijo in načrtovanje prevozov. Vsako logistično podjetje poleg voznikov potrebuje tudi nekoga, ki skrbi za načrtovanje prevozov, saj so običajno prav disponenti tisti, ki s svojim delom skrbijo za pravočasno dostavo blaga in predstavljajo vez med voznikom in naročnikom. Vodja voznega parka odgovarja za tehnično ustreznost vozil, organizira redne servise in vzdrževanje vozil ter organizira popravila vozil doma in v tujini. Velika večina logističnih podjetij ima tudi skladišče za lastne potrebe, v katerem viličaristi skrbijo za pravočasno razkladanje, pripravo in nakladanje blaga. Upravljavec viličarja je tako četrti ključni profil v panogi.

In menedžment?
Seveda so vodilni kadri ključnega pomena v vsakem podjetju, zato smo tudi njim omogočili izobraževanja. Velik pomen ima razvoj komunikacijskih in vodstvenih veščin, poznavanja zakonodaje ter seveda specifičnih strokovnih znanj, kot je na primer usposabljanje s področja vitke logistike, ki ga izvajamo. Če v podjetju izrazijo primanjkljaj kompetenc na področju, ki je zanje bistveno, jim omogočimo izobraževanje, četudi prvotno takšno usposabljanje ni bilo predvideno. Bistvo projekta je, da ponudi usposabljanja, ki so odraz dejanskih potreb in neposredno pripomorejo k večji kakovosti vključenih podjetij.

Sestavni del projekta je naloga, da boste za vsakega od izbranih profilov pripravili model kompetenc in preverili kompetenčni primanjkljaj. Potem pa izvedli programe usposabljanja. Kakšne zglede za te modele imate v tujini in čemu dajete prednost?
Kompetenčne panožne profile in kvalifikacijske strukture za področje logistike in transporta smo izdelali na osnovi obstoječih opisov del in nalog, trendov in potreb delodajalcev ter ob upoštevanju obstoječega Pravilnika o nomenklaturi poklicev in SKP (Standardne klasifikacije poklicev). Pri tem nismo upoštevali le poklicnih kompetenc, temveč tudi ključne kompetence, ki so nujne za vse in prenosljive med različnimi poklici, predvsem pa posamezniku omogočajo udeležbo v družbi in osebnostni razvoj. Svetovni trendi vse bolj poudarjajo pomen t. i. mehkih veščin, zato v okviru projekta Logins izvajamo tudi izobraževanja s tega področja za vse profile zaposlenih.

Logistika in promet zahtevata več specifičnih profesionalnih znanj, vendar pa ne le teh. Kolikšen poudarek dajete v fondu znanj kulturi in psihologiji, saj je znano, kaj pomenijo ta znanja za medčloveške odnose v podjetju in za ravnanje na cesti?
Zavedamo se velikega pomena organizacijske kulture, odnosov in komunikacije na delovnem mestu. Tem temam je namenjenih kar nekaj izobraževanje za vse ključne panožne profile in za vodstveni kader. Naj izpostavim le nekaj izobraževanj na to temo: Psihofizična sposobnost voznika, pravilna prehrana, obvladovanje stresa, motivacija, Delo z zadtevnimi strankami, Reševanje konfliktov in vodenje zaposlenih, Razvoj mehkih veščin, Komunikacija.

Kako bodo partnerska podjetja sodelovala pri pripravi kadrovske strategije?
Partnerska podjetja so pri pripravi kadrovske strategije sodelovala v začetni fazi projekta, ko smo v sodelovanju z njimi pripravljali kompetenčni model. S tem, ko smo opredelili zahtevane kompetence, smo lahko identificirali razkorak med obema vrstama kompetenc. Tako smo postavili temelje za oblikovanje kadrovske strategije za vsako partnersko organizacijo. S tem smo oblikovali enotni pristop k razvoju kadrov v okviru panoge, ki mu bodo podjetja lahko sledila dolgoročno.

Kaj pomeni projekt Logins za razvoj vaše inštitucije?
Kot nosilni partner projekta smo v podjetju B&B s projektom pridobili dragoceno izkušnjo s področja projektnega vodenja in dodatne kompetence za organizacijo izobraževanj. Projekt je za nas tudi dobra referenca, s katero smo še utrdili svoj položaj ene izmed vodilnih izobraževalnih ustanov s področja cestnega prometa, transporta in logistike. Pridobili smo nove poslovne stike in odprli vrata novim poslovnim priložnostim.