Carinjenje poštnih pošiljk | Tanja Pangerl |
 
Pošta Slovenije je s svojim inovativnim sistemom carinjenja poštnih pošiljk prepričala zahtevno svetovno javnost in za projekt »Carinjenje poštnih pošiljk« v kategoriji digitalnih inovacij prejela prestižno mednarodno nagrado Postal Tehnology International. Projekt je prepričal predvsem z izvirnostjo, saj podobnega sistema na svetu še ni. Najpomembnejša pridobitev je portal za uporabnike, ki omogoča hitro in varno komunikacijo s carinsko pošto v zvezi s prispelo pošiljko. Kot je povedal Marjan Osvald, direktor Področja mednarodnih odnosov pri Pošti Slovenija, so tudi v prihodnosti njihovi načrti usmerjeni k nadaljnji optimizaciji in modernizaciji obstoječih carinskih procesov. V prihodnosti bodo zagotovo poostreni nadzori glede prepovedi in omejitev pošiljanja.
 
Marjan Osvald

Marjan Osvald

Pošta Slovenija je za projekt »Carinjenje poštnih pošiljk« prejela prestižno nagrado Postal Tehnology International v eni od najbolj zaželenih kategorij, in sicer digitalnih inovacij. Kaj vam nagrada pomeni?
Že sama uvrstitev v finalni izbor v kategorijah Postal Technology International (PTI) za poštnega operaterja pomeni veliko priznanje. Glavna nagrada v tako prestižni kategoriji, kot so digitalne inovacije, pa presega celo najbolj drzna upanja. Nam so se izpolnila in ponosni smo na to.

A kako ste predstavili projekt, da je bil opažen? Nagrado ste prejeli na največji mednarodni razstavi in konferenci poštne tehnologije Post Expo.
Projekt je že pred začetkom izvajanja, 1. 6. 2014, požel veliko zanimanja tujih poštnih operaterjev in je bil v obdobju po njegovi uvedbi večkrat predstavljen na rednih srečanjih poštnih operaterjev. Gre za srečanja, ki so namenjena carini in carinskim zadevam v poštnem prometu. Objavljen je bil tudi strokovni članek o projektu v posebni izdaji revije PTI. Sam sem dal za to priložnost tudi kratek intervju.

Pri projektu ste sodelovali s Finančno upravo RS in IT podjetjem Trinet. Kako ste razvili nagrajeni sistem carinjenja poštnih pošiljk? Ste se zgledovali po kakšnem že obstoječem sistemu v svetovnem merilu?
Glavni razlog za tako veliko zanimanje je izvirnost projekta. Podobnega sistema v svetovnem merilu namreč ni, saj do sedaj noben evropski ali svetovni operater ni pridobil tovrstnih pooblastil za izvajanje carinskih nalog. Ta pooblastila, ki nam omogočajo zelo široko zasnovano področje delovanja, so plod dolgoletnega izredno dobrega sodelovanja s Finančno upravo Republike Slovenije, pred tem Carinsko upravo Republike Slovenije. Njihove usmeritve in zahteve smo v celoti spoštovali in jih v kar največji meri vključili v naše programske rešitve. Te rešitve je zasnovalo podjetje Trinet. Gre za vodilnega ponudnika aplikacij za avtomatizacijo carinskega poslovanja in logistike na slovenskem trgu.

Z vašim projektom je Slovenija postala ena prvih držav v svetu z najsodobnejšim načinom carinjenja poštnih pošiljk. Kaj sistem pomeni za vaše stranke?
Ne gre le za sistem, gre za povezano celoto aktivnosti, ki so podprte z modernimi programskimi rešitvami. Te se še vedno sproti dopolnjujejo in nadgrajujejo. Carinjenje poštnih pošiljk, tako delamo na Pošti Slovenija, se mora nenehno razvijati, posodabljati. Našim strankam novi postopki prinašajo številne prednosti. Najpomembnejša pridobitev je portal za uporabnike. Ta strankam že omogoča enotno točko komunikacije s carinsko pošto v zvezi z že prispelo pošiljko. Dana je možnost preverjanja statusa pošiljke vse od njenega vstopa v carinsko obravnavo vključno z zahtevami in potrebami za izvedbo carinskih postopkov, kot sta pošiljanje dokumentov, pojasnila naslovnikov. V izdelavi je verzija, ki bo omogočila tudi najave pošiljk, kar pomeni izvedbo predhodnih carinskih postopkov, torej pred prispetjem pošiljke.

Sicer pa enotna programska rešitev za poenostavljene in redne carinske postopke prinaša hitrejše postopke tudi zaradi elektronske komunikacije, enotno obdelavo vseh vrst pošiljk, drugi operaterji poznajo carinske rešitve le za pakete in EMS pošiljke, varne, ustrezno hranjene in nadzorovane obdelave podatkov in na koncu tudi nižje stroške. Vem, da se morda nekatere stranke s slednjim ne strinjajo. Vendar bi rad poudaril, da so cene teh storitev v Pošti Slovenije veliko cenejše od kurirskih podjetij.

Kakšni so vaši načrti?
Naši načrti so nadaljnja optimizacija in modernizacija obstoječih carinskih procesov. Glede na usmeritve carine je namreč v prihodnosti pričakovati pri vseh operaterjih poostrene nadzore glede prepovedi in omejitev pošiljanja. Mislim na ponaredke, nedovoljene substance in podobno. V praksi to pomeni, da bi z optimalnimi postopki naslovnikom omogočili, da ne glede na zahtevane uvozne postopke pošiljke na dom dobijo enako hitro oziroma vsaj v najkrajšem možnem času.

Letos poleti ste uvedli spremembe pri carinjenju poštnih pošiljk, ki se pošiljajo v okviru pravil Svetovne poštne zveze. Kaj ste dosegli s spremembami in kaj pomenijo za pošiljatelja?
Spremembe izhajajo iz novih pooblastil in dovoljenj, ki zahtevajo od Pošte Slovenije strogo in kakovostno izvajanje postopkov, saj smo pod nenehnim nadzorom in kontrolo carine. Breme odgovornosti je v celoti na nas, zato delo izvajamo dosledno in zavzeto. Ko govorimo o pošiljateljih, bodo spremembe za tiste, ki so pošiljanje s pošto v preteklosti skušali izkoristiti za to, da bi se izognili izvedbi uvoznih carinskih postopkov, velike. Neprimerno deklarirane pošiljke ali sumljive pošiljke se sedaj ne izognejo carinskemu postopku. Po drugi strani pa za tiste, ki se zavedajo, da pri nakupih v mednarodni spletni trgovini gre za uvoz blaga v naslovno državo, spremembe niso velike. Še vedno velja, da morajo pošiljatelji iz tretjih držav v vsakem primeru pošiljko ob pošiljanju s pošto ustrezno opremiti s popolno in natančno izpolnjeno carinsko izjavo – mednarodnim poštnim obrazcem CN22/23, ki se v naslovni državi šteje kot prvi uvozni dokument.

V zadnjem obdobju se povečuje naročanje prek spleta, a Finančna uprava opozarja pošiljatelje, naj bodo previdni. Zakaj?
Vse več je pošiljk, ki vsebujejo ponaredke, prepovedane vsebine in v takih primerih naslovnik ostane brez kupnine in blaga, saj se takšne pošiljke zasežejo in kasneje uničijo, pogosto pa stroške uničenja nosi prav naslovnik.

Katere so glavne naloge področja, ki ga pokrivate, področja mednarodnih odnosov?
Področje mednarodnih odnosov v Pošti Slovenije na eni strani skrbi za povsem operativne zadeve, kot so izmenjave mednarodnih pošiljk, mednarodno logistiko, vključno s špedicijo, ter po novem tudi za carinjenje blagovnih poštnih pošiljk. Po drugi strani pa smo v našem področju odgovorni tudi za stike z mednarodnimi organizacijami, kot sta Svetovna poštna zveza in Zveza evropskih javnih poštnih operaterjev – PostEurop, regionalnimi zvezami in skupinami, kot sta Euromed Postal, Višegrajska skupina in drugi ter seveda za aktivno delo v njih. Sodelujemo tudi pri razvoju in trženju mednarodnih storitev in iskanju novih rešitev za stranke.

Kako zagotovite učinkovit nadzor nad tveganimi in za zdravje ljudi nevarnimi pošiljkami?
V Pošti Slovenije učinkovitemu nadzoru nad takšnimi pošiljkami dajemo velik pomen. Pošiljke večinoma prispejo preko letalskih prevoznikov, kjer se morajo upoštevati stroga pravila IATE za prevoz in prenos tovora, tudi poštnih vreč s pošiljkami na primer. To pomeni, da moramo pri odpravi pošte izvajati ustrezne varnostne in varstvene ukrepe še pred njeno odpravo na letalo. Vse poštne vreče se rentgenizirajo. Ob prispetju v Slovenijo se upoštevajo dejavniki tveganja, ki jih poda carina. Mišljeni so tvegani pošiljatelji, naslovniki, opisi vsebin, oblike pošiljk in podobno. Tvegane pošiljke se v nadaljnjem postopku odprejo in preveri se njihova vsebina v prisotnosti carine.