Inovacija v logistiki |
 
Logisti dobro vedo, kaj pomeni in kakšna dodana vrednost je avtomatizacija strege v avtomobilski industriji z AGV (Automated Guided Vehicle). Na mednarodnem poslovno-logističnem procesu Oskrbovalne verige v znanosti in praksi, organizirala sta ga Slovenko logistično združenje in Planet GV, pa so med drugim nagradili inovativnost v logistiki, in sicer najboljši razvojno-raziskovalni projekt s področja logistike. Nagrajenec Janez Sluga, sedaj zaposlen v podjetju TPV trženje in proizvodnja opreme vozil v Novem mestu, že dolgo dela v logistiki. Komisija, ki je odločala o izboru najboljšega, je upoštevala aktualnost, inovativnost, aplikativnost in učinkovitost. Inovator Janez Sluga posebej omenja prihranke.
 
Janez Sluga

Janez Sluga

Priznanje ste prejeli za najboljši razvojno raziskovalni projekt s področja logistike oziroma oskrbovalnih verig. Glede na prakso pri nas in na tujem pojasnite, v čem je novost vaše rešitve avtomatizacije strege. Kakšno vlogo ima strega v logističnih procesih?
V Evropi ponudniki rešitev z AGV (Automatic Guided Vehicle) ponujajo »box« izvedbe . »Box« izvedba so vnaprej pripravljene rešitve z manj rizika za ponudnika. Kar pomeni, da se vse naknadne rešitve oziroma spremembe posebej obračunajo oziroma se izogibajo rešitvam, ki so izven standarda ponudnikove rešitve. Novost naše rešitve sloni na lastnem softwaru, ki je modularen in odprt. Moduli so sledeči: algoritem usmerjanja (Traffic Management), podporni elementi avtomatizacije, dodatna signalizacija (PLC), nadzor baterije (Battery Management), obvladovanje napak in obveščanje (Plant Maintenance), napredna planska tabla (Advanced planning and scheduling).

Posebej bi poudaril dva modula, najprej podporne elementi avtomatizacije z dodatno signalizacijo (PLC). PLC omogoča gradnjo dodatne avtomatizacije po specifikaciji naročnika. To pomeni, da lahko v sozvočju z AGV komunicira in upravlja z vso interno logistično opremo, kot so konvejerji, tekoči trakovi, dvižni sistemi, zobati pogoni, inteligentni zalogovniki, samopostrežni regali, razni zaporni elementi, varnostna eksterna signalizacija, dodatna signalizacija na trasi, vizualno obveščanje in podobno. PLC podpira vse pomembne protokole (OPC, TCP/IP Modbus, …) PLC izvaja interakcijo med okolico in delovanjem sistema AGV s senzoriko, tipkami za potrjevanje, samodejnim polnjenjem baterije, kar je za vsak logistični proces pomembno.

In drugi modul?
Drugi modul je algoritem usmerjanja (Traffic Management), ki v primeru križanja poti več AGV-jev določa prioriteto gibanja oziroma izogibanja pat pozicij dveh ali več AGV-jev. Pat pozicija pomeni, da sta dva ali se je več AGV-jev srečalo in zaustavilo na varnostnem skenerju. Naslednja posebnost je inteligentno preverjanje vozičkov ali prikolic v coni čakanja in senzor ni aktiviran, delovno mesto pa zahteva dobavo. AGV enostavno samodejno poskenira linijo in ob zaznavanju prisotnosti voziček odpelje na destinacijo.

Kaj vse sestavlja aplikativnost vaše rešitve in v katerih panogah bi bila najbolj uporabna? Kaj predstavlja v tej aplikaciji avtomatizirano vodeno vozilo in kaj je vaša inovacija – nadgradnja sistema z AGV?
Poleg zgoraj dveh opisanih je še modul nadzor baterije (Battery Management), ki stalno nadzoruje stanje baterije in jih ob vsakem prostem času dopolnjuje. V tem primeru odpade klasično polnjenje z ustavitvijo za dalj časa (4 do 7 ur). S tem je omogočeno avtonomno delovanje AGV.

Modul obvladovanje napak in obveščanje (Plant Maintenance) nam sporoča in beleži vse ustavitve AGV, ki so posledica nepredvidenih ovir, lahko mehanskih ali drugih zunanjih. Sistem sporoča napako preko ekrana računalnika, SMS obvestila ali aplikacije na pametnem telefonu. Sporoča tip napake in lokacijo zaradi hitrega ukrepanja.

Modul napredna planska tabla (Advanced planning and scheduling) pa nam omogoča avtomatizirano manipulacijo materiala v procesu ter avtomatizirano oskrbo delovnih mest po sistemu Pull.

Rešitve avtomatizacije strege z AGV so uporabne v vseh panogah, kjer je obvladovanje stroškov pomembno zaradi konkurenčnosti na trgu. V prvi vrsti so to avtomobilska industrija, karavaning, farmacija, logistični centri, klinikah.

AGV v naši aplikaciji predstavlja le vozilo s samodejnim pogonom, vse ostalo, periferija, je plod naše inovativnosti, kreativnosti in iznajdljivosti. Seveda nam to omogoča visoko strokoven kader, dolgoletne izkušnje na področju razvoja logistike, resursi v podjetju, kot je lastna strojegradnja, lastna orodjarna, lasten razvoj procesa, lasten razvoj izdelka, ekspertno zunanje podjetje za programiranje IKU d.o.o. Ne smem pozabiti visoke podpore predsednika uprave TPV Vladimirja Bahča in člana uprave Marka Gorjupa.

Interna logistika

Kaj so učinki in prihranki vaše inovacije v podjetju?
Učinki naše inovacije se vidijo v visoki stopnji organiziranosti pretokov materiala s stoodstotno zanesljivostjo. Sistem zahteva visok nivo reda in ne dopušča človeških napak. Sistem je tih, čist, prilagodljiv, modularen, ne predstavlja ovire. Prihranki so zelo visoki. Inovacija nadomešča živo delo, ki je monotono, dolgočasno, visok tempo, brez odmorov, brez fizioloških potreb. Avtomatizacija strege z AGV ne nadomešča delavcev, ki naj bi opravljali inteligentna dela. Sistem z AGV je v pomoč delavcu. Torej so prihranki pri manj porabljenem delovnem času, zmanjšanju odsotnosti zaradi vplivov na zdravje, pri porabi električne energije, pogonskega goriva, zmanjšanju negativnega vpliva na okolje CO2, NOX. Tu so še neizračunljivi prihranki, kot so urejeno in čisto delovno okolje, zadovoljstvo zaradi visoke produktivnosti in izboljšane kakovosti.

Torej lahko govorite o tem, kako ste vaš projekt preizkusili v praksi?
Najprej smo sistem avtomatizacije strege z AGV implementirali v lastnem podjetju, kjer smo si postavili visoke zahteve v popolno avtomatizirani manipulaciji in kombinaciji s periferno infrastrukturo. V zelo kratkem času nam je analiza delovanja, ki je v sklopu modula algoritem usmerjanja (Traffic Management) omogočila, da smo delovanje AGV obremenili še z dodatnimi nalogami. Te izkušnje so nam narekovale, da v proizvodni proces dodajamo še dva AGV, kar pa še ni končna številka. Projekt avtomatizacije strege z AGV smo vpeljali in vpeljujemo v Revoz-u Novo mesto, ki ima specifične zahteve. Posebej poudarjam proizvodni takt 1,25 min, dolžino trase z več kot 500 m, več AGV na isti trasi. Naše ugotovitve so, da smo na pravi poti in da smo sposobni rešiti in izvesti še tako zahtevne pogoje oziroma naloge manipulacije.

Kje so potemtakem v podjetjih največje rezerve pri drugačni organiziranosti proizvodnje?
Največja rezerva v podjetjih je menedžment. Menedžment v podjetju, posebej menedžment proizvodne logistike, mora razumeti osnove fleksibilnih proizvodnih sistemov (FMS). Samo vlaganja v napredno opremo, dnevna prilagajanja proizvodnemu procesu je formula uspešnosti. Rešitev v enem podjetju še ne pomeni, da ima rešitev v drugem podjetju isti učinek. Organiziranost podjetij, posebej logistika, je živa zadeva. Slediti je potrebni filozofiji vitke proizvodnja.

Vaš dolgoročni cilj je proizvodni proces brez viličarjev, vlačilcev in oskrbovalcev. Koliko podjetij v Sloveniji ima tako organiziran proizvodni proces ali logistične manipulacije v skladiščih?
Imam informacije, da nekaj podjetij v Sloveniji preizkuša rešitve na področju proizvodnega procesa oziroma logistične manipulacije. Te rešitve so delne, ne poznam pa celovite rešitve od vhoda procesa do izhoda. Danes so AGV-ji tehnološko naprednejši in nam nudijo rešitve na visoko tehnološki ravni.

Naše izkušnje in rešitve ponujamo podjetjem v Sloveniji in na evropskem trgu. Poleg implementacije sistema izdelamo študijo projekta, izvedemo kaizen (spremembe na boljše) na projektu, izračunamo ROI in vse predstavimo potencialnemu uporabniku. Če ROI ne zadovoljuje kriteriju dobrega gospodarja, kupcu priporočamo, da opustimo projekt.