Označevanje in sledenje |
Zahteve za označevanje in sledljivost izdelkov ter blaga, enako pa velja za vse več poslovnih in logističnih procesov, so ostrejše, standardi visoki. Proizvajalci se morajo tehnološko in strokovno opremiti, da sledijo kupčevim navodilom, kako naj bodo označeni izdelki. Tudi potrošniki so vse bolj občutljivi in pozorni. In hočejo biti zaščiteni. Ali se tehnološke rešitve označevanja hitro spreminjajo? Katere tehnologije so v ospredju? Na aktualna vprašanja o označevanju in sledljivosti izdelkov je odgovarjal Gorazd Majcen iz celjskega podjetja EMA.

V koliki meri označevanje in sledljivost trg priznava kot konkurenčno prednost v poslovanju, pri racionalizaciji stroškov in drugih dodanih vrednostih? Na katerih področjih oz. v katerih panogah so največje spremembe ali premiki in za kakšne novosti gre, denimo v živilski panogi, v logistiki …?
Označevanje in sledljivost je sicer bila konkurenčna prednost, zdi pa se, da postaja to sedaj že standard. Posebej to velja za sektorje, kot so prehrambena industrija, farmacija, industrija pijač. V teh sektorjih označevanje regulira tudi zakonodaja, tako da so proizvajalci dolžni izdelke ustrezno označiti. Če pa pogledamo sektorje iz tehnične branže, kot so avtomobilska industrija oz. dobavitelji komponent zanjo, industrija bele tehnike, elektronike in druge, pa velja prej trditev, da je označevanje pogoj, če želi proizvajalec dobiti posel. Kupec v večini primerov že v začetku postavi zahteve za označevanje izdelkov in logističnih enot in proizvajalec se mora temu prilagoditi.
Sicer v zadnjih letih na področjih prehrambene industrije in industrije široke potrošnje nasploh velikih novosti in premikov ne opažamo. Povsem drugače pa je v tehničnem sektorju. Mislim na proizvajalce delov za avtomobilsko industrijo, gospodinjske aparate, elektroniko ipd. Tu so zahteve vedno strožje, česar pred leti ni bilo. Kupci postavljajo zahteve oz. pogoje na več področjih. Poleg tega, kaj naj oznaka vsebinsko predstavlja, določijo že tehnologijo oz. način označevanja, podajo zahtevo za obstojnost oznake ter način zapisa oznake (alfanumerični, črtna koda ali 2D-koda).

Posebne zahteve nedvomno postavlja farmacevtska industrija.
Tako je. V proizvodnji farmacije so se pojavile dodatne zahteve po označevanju, ki so predvsem posledica želje po zaščiti končnega uporabnika, ali je res prejel »pravo« zdravilo, in zaščite pred ponaredki oz. krajami. Za oba sektorja pa velja, da se je kot nosilec podatkov uveljavila 2D Data Matrix koda. Ta kodni zapis ima kar nekaj prednosti pred črtnimi kodami. Omogoča večjo gostoto zapisanih podatkov, potrebuje manj prostora. Za skeniranje potrebuje manj kontrasta, zaradi tega jo lahko tiskamo direktno na vse vrste materialov, kovine, plastike, papir in druge materiale. Prednost je še ta, da je lahko delno poškodovana, pa se jo da še vedno prebrati.

Katere tehnologije so na globalnem trgu v ospredju in kaj se dogaja znotraj EU?
Glede tehnologij, ki so trenutno na trgu v Evropi in v svetu, v zadnjih letih bistvenih novosti ni. Pomeni, da so pri označevanju še vedno najbolj uveljavljene znane tehnologije. To so industrijski inkjet tiskalniki, industrijski laserski tiskalniki, termo transfer tiskalniki etiket, direktni TT-tiskalniki za tiskanje na folijo, avtomatske etiketirne naprave (z vgrajenim TT-tiskalnikom ali brez), graviranje z iglo (predvsem za označevanje kovinskih izdelkov) in lasersko označevanje.

Sledijo aplikacije v logistiki potrebam logističnih procesov?
Seveda. Mobilno delo v skladiščih zahteva polno podporo avtomatskemu zajemu kod, glasovno navigiranje skladiščnih delavcev v komisionirno intenzivnih skladiščih z veliko ročnega dela in sledenje blagu v transportu od proizvodnje do kupca. V logistiki je neizogibno sledenje blagu. Za mobilno delo v storitvenih dejavnostih je nastal nov tip prenosnih naprav, ki so kombinacija tablice in prenosnega računalnika. Poleg vzdržljivosti odlikuje ta tip naprav tako imenovani Field computer, nabor vgrajenih tehnologij za avtomatski zajem kod, podatkov, mobilno delo ter programsko okolje, ki se integrira v večino poslovnih aplikacij (Microsoft Windows).

Zanimivo je, da se počasi uveljavlja tehnologija RFID.
Res je. Korak naprej je v zadnjih letih naredila prav ta tehnologija. Standardizacija EPC (Electronic Product Code) omogoča enoznačno identifikacijo izdelka kjerkoli po svetu in za to je tehnologija RFID izredno primerna. Ni treba pričakovati, da bo v celoti zamenjala dandanes vsesplošno uporabljane črtne kode, nad katerimi bdi organizacija GS1, se pa v marsikaterem primeru vidijo prednosti te tehnologije in že implementacije.
Tehnologija RFID je nesporno primerna za rešitve sledenja proizvodnim procesom povsod tam, kjer morajo izdelki iti skozi več faz do končnega produkta. Rešitev je zanimiva predvsem zato, ker omogoča sledenje artiklom skozi proizvodnjo s sledenjem palet ali katere druge medfazne embalaže, medtem ko se artikli označijo na koncu proizvodnega procesa. Pomemben je vpogled in nadzor posameznih faz proizvodnje na ekonomično optimalen način.

Kakšne so cene najsodobnejših rešitev, ali se podjetja odločajo zanje? Ali lahko izpostavite posebno kakovostne primere dobrih praks na tujem in v Sloveniji?
Če gledamo samo cene naprav, tiskalnikov, lahko ugotovimo, da cene rahlo padajo. Če pa upoštevamo cene rešitev, cene rastejo. Namreč, kupci želijo tiskalnike integrirati v svoje poslovno informacijske sisteme, takšne integracije pa rešitve podražijo, saj velikokrat zahtevajo tudi, da pri realizaciji tehnične rešitve sodeluje večje število izvajalcev.
Seveda pa podjetja pri odločitvah pričakujejo, da se investicija povrne v enem ali treh letih. Glede dobre prakse v Sloveniji lahko navedemo primer skupine Pivovarna Laško. V celotni skupini je EMA skupaj s partnerjem Sapphir izvedla inovativno informatizacijo vhodnih skladišč in preskrbe proizvodnje. Visoka potreba podjetja po sledljivosti, ki jo zahteva prehrambena industrija, je zahtevala nadgradnjo obstoječega IT-sistema z možnostjo totalnega obvladovanja zalog, organiziranja manipulacijskih procesov s kodami SSCC, označevanje z mobilnimi tiskalniki direktno na mestu, kjer se potreba pojavi, in za celotno mobilno delo v skladiščih. V tem projektu smo nadgradili svoje kompetence z najnovejšimi tehnologijami, znanji in rešitvami, ki se uporabljajo v skladiščno intenzivnih podjetjih.

Kakšno sinergijo lahko dosežeta označevanje in oblikovanje, industrijsko in grafično?
Sodelovanje oblikovalcev in strokovnjakov za označevanje je predvsem pogoj za izdelavo dobre embalaže ali dizajna izdelka. Na ta način proizvajalec kontrolira stroške razvoja novega izdelka. Vsi kasnejši posegi v dizajn embalaže oz. izdelka so nezaželeni in povišujejo stroške. Pomembno je, da v fazi razvoja določimo mesto oznake, vsebino oznake in material (vrsta, barva) embalaže oz. izdelka.

Kam se po razvitosti označevanja in najboljših tehnoloških rešitev na tem področju uvršča Slovenija?
Smo vpeti v evropski prostor, predvsem seveda v območje EU. Naši ključni izvozni trgi so v zahodnoevropskih državah. Zaradi tega po razvitosti ne zaostajamo za temi državami, saj se moramo prilagajati njihovim zahtevam.

Kaj ponuja trgu podjetje EMA in s katerimi rešitvami ste inovativni?
Našim kupcem v Sloveniji lahko ponudimo več različnih rešitev. Navedel bom le nekatere. Najprej naprave vodilnega proizvajalca opreme za označevanje v svetu, in sicer naprave angleške firme Domino Ltd. V ponudbi tiskalnikov Domino so: industrijski inkjet tiskalniki serije A (modeli A120, A220 in A320i), med njimi izstopa model A320 i, pri katerem redno periodično vzdrževanje ni potrebno. Visokoresolucijski industrijski inkjet tiskalniki serij C in G, ki delujejo na principu DOD (drop on demand), so primerni predvsem za označevanje kartonske (primarne in sekundarne) embalaže. Za tiskanje na pakirne folije je kakovosten termotransfer tiskalnik serije V. V ponudbi imamo tudi industrijske CO2 laserje serije D in etiketirne naprave z vgrajenim tiskalnikom etiket serije M.

V prodajnem programu imate še druge etiketirne naprave.
Več jih je, da. Tiskalniki samolepilnih etiket Toshiba s široko paleto produktov od vstopnih enostavnih modelov do srednje zmogljivih in industrijske serije tiskalnikov. Potem etiketirke in tiskalniki nemškega proizvajalca CAB in etiketirne naprave renomiranega italijanskega proizvajalca Arca.
Za označevanje kovinskih izdelkov s trajnimi oznakami lahko ponudimo gravirne naprave za označevanje z iglo in industrijske laserske sisteme YAG ameriškega proizvajalca Telesis.
Tisti, ki delajo v logistiki, v skladiščih in na terenu, potrebujejo za mobilno delo posebne naprave. Ponudba je široka. To so naprave za mobilno delo proizvajalca LXE, ročni prenosni terminali črtne kode, terminali za vgradnjo v vozila, terminali za glasovno upravljanje, mobilni računalniki za terensko delo in drugi.

V podjetju EMA ste razvili tudi lastno blagovno znamko, ki jo prodajate na globalnem trgu.
Naša blagovna znamka BlueTraker je plod našega lastnega razvoja in proizvodnje, namenjena je sledenju mobilnih objektov in posredno blaga v transportu. V podjetju EMA zelo intenzivno spremljamo problematiko v pomorskem prometu in s paleto prilagojenih transponderjev uspešno konkuriramo po celem svetu. Bili smo prvi v svetu, ki smo izdelali integriran hibridni transponder, ki komunicira preko satelitskega omrežja Iridium kot tudi preko mobilnega omrežja GPRS. Smo tudi edini v svetu, ki proizvajamo t. i. Arctic verzijo transponderjev, ki delujejo tudi na skrajnem severu in jugu planeta pri ekstremno nizkih temperaturnih pogojih do –55 °C.

V zadnjem obdobju je vse več primerov učinkovitega označevanja in sledljivosti, tudi na področju okolja (zabojniki za odpadke ipd.). Na katerih okoljskih področjih je največ učinkovitih rešitev?
Vsa oprema oz. naprave ustrezajo WEEE (Waste Electrical and Electronic Equipment) in RoHS (Restriction of Hazardous Substances) direktivam, ki veljajo v EU. Vsaka nova generacija tiskalnikov je tudi lažja in vsebuje več okolju prijaznih materialov. Nove naprave so energetsko veliko bolj varčne v vseh režimih delovanja ob izboljšanih zmogljivostih. Velikokrat imajo prednost tehnologije označevanja, pri katerih ni dodanega materiala v izdelek (na primer črnilo pri inkjet tiskalniku, etiketa). Takšne tehnologije so lasersko označevanje in graviranje z iglo, so bolj ekološko čiste, tudi kasneje pri ločevanju odpadkov ni težav. Na področju etiketiranja prihajajo v množičnejšo uporabo materiali in tehnologije, kjer ni odpadnega materiala po etiketiranju (nosilni silikonski papir oz. nosilec etiket). Tudi tehnologija varčevanja termotransferne folije je močno napredovala in je smiselna že pri veliko manjših površinah tiskanja kot v preteklosti. Pri nekaterih modelih dosega zelo velike prihranke porabe termotransferne folije. To posledično pomeni manjšo obremenitev okolja z odpadki.

Išče EMA poslovne priložnosti na okoljskem področju?
Seveda. Skrb za okolje in upravljanje z odpadki je nedvomno pereča tema. Temu primerno je podjetje združilo kompetence s področja sledenja vozil in tehnologij avtomatske identifikacije, kot je RFID. Razvili smo sistem za spremljanje gibanja zabojnikov za industrijski odpad, ki temelji na popolnoma avtomatskem zaznavanju zabojnika ter vozil, ki jih prevažajo ali praznijo. V skrbi za okolje in potrebi po optimizaciji poslovnih procesov je sistem za nadzor gibanja zabojnikov in posredno obvladovanje stroškov pomembna prednost za izvajalca zbiranja odpadkov.