Ekolog v podjetju in doma | Urška Košenina |
 
»Trenutno v naši branži še ni čutiti pritiska trga po zmanjšanju števila vozil na fosilna goriva,« je povedala Polona Može, ekologinja v podjetju Adria Mobil. Razlog vidi v neustreznosti pogonskih agregatov za težja vozila in v neavtonomnosti premagovanja daljših razdalj. Era električnih vozil bo nastopila šele v roku 10 do 15 let, ko bo razvoj dohitel potrebe. So pa v podjetju v letu 2015 postavili 500 KW sončno elektrarno, investirali v izkoriščanje odpadne toplote kompresorjev za namen ogrevanja tehnološke vode podjetja in v zadnjih treh letih zmanjšali porabo plina in električne energije. Tako je v podjetju. Doma pa sogovornica pridela domači kompost in na pomlad pognoji vrt. Ima pa tudi zbiralnik za deževnico. Z njo pere vozila, zaliva vrt in jo uporablja za pranje perila ter za izplakovanje WC školjke. Torej zeleni ekolog v podjetju in v domačem okolju.
 
Polona Može

Polona Može

Kako ste danes prišli v službo?

V službo se vozim z avtom, ker se v podjetje pripeljem iz 11 km oddaljenega manjšega kraja pod Gorjanci. Približno 2 km od doma se cesta, po kateri se peljem, priključi na glavno cesto Metlika – Novo mesto, ki nima kolesarske steze in je zelo obremenjena s tovornim prometom. V poletnem času pa s turisti, ki so prek metliškega mejnega prehoda namenjeni na hrvaško obalo. V Novem mestu z okolico so kolesarske poti urejene.

Za prihodnje leto pripravljate prenovo blagovne znamke Sun Living, ki je na trgu že od leta 2007. Novi izdelki blagovne znamke Sun Living bodo, kot ste navedli, privlačnejši, bolj ergonomični, ekonomični in cenovno še vedno zelo dostopni. Kakšna bo trajnostna nota prenovljenih vozil, energija, poraba goriva itd.?

Adria Mobil je glede ekološke usmerjenosti eno bolj ozaveščenih podjetij v branži karavaning, saj ima večino svojih dobaviteljev, ki proizvajajo pohištvo, dvižne postelje, oblazinjenje in drugo opremo za prikolice in avtodome, v neposredni bližini, tako da sestavni elementi opravijo izredno kratko pot od dobavitelja do proizvodnje. Vsi Adriini avtodomi in vani so narejeni na baznih vozilih priznanih evropskih proizvajalcev in s pogonskimi sklopi, ki dosegajo najnovejše zahteve glede emisij izpušnih plinov, uporaba motorja Euro6, in s tem posledično ugodne porabe pogonskih goriv. Pri razvoju nove generacije avtodomov serije Sun Living smo ohranili konstrukcijo, ki se uvršča v vrh kakovosti naših izdelkov. Hkrati smo poiskali prihranke pri teži produktov tam, kjer ne vplivajo na kakovost. Ponekod smo jih združili s sodobnimi oblikovalskimi prijemi. Klasične ročaje pohištva smo na primer nadomestili z izvrtinami v vratih, ki so moderne in ergonomsko bolj domišljene. Osvetlitev v notranjosti produktov je v celoti podprta s tehnologijo LED, kar zagotavlja manjšo porabo električne energije.

Ali je to vaš odgovor na vse večji pritisk trga po zmanjšanju števila vozil na fosilna goriva? Kaj menite o prehodu na električna vozila? Bodo v prihodnosti vaša vozila električna?

Trenutno v naši branži še ni čutiti pritiska trga po zmanjšanju števila vozil na fosilna goriva. Verjetno je to povezano s tem, da se trg zaveda, da ne proizvajamo platform sami, ampak jih kupujemo od proizvajalcev. Poleg tega današnje stanje razvoja električnih vozil še ne ponuja ustreznega pogonskega agregata za težja vozila. Velik problem je tudi avtonomija, ki jo zagotavljajo današnji pogonski agregati. Ti ne omogočajo svobode pri uporabi avtodomov, ki se namreč ne uporabljajo za krajše dnevne razdalje, ampak za daljša potovanja z veliko prevoženimi kilometri na poti. Seveda pričakujemo, da se bo interes povečal tudi v naši branži ob ustreznem razvoju pogonskih agregatov, predvsem pa hranilnikov energije, mislim na baterije. Električna vozila bodo uspešna za srednjeročno prehodno obdobje, čez nekako 10 do 15 let, ko bodo dovolj razvite druge tehnologije in viri za pogone vozil.

In do takrat?

Smer je razvoj malih bivalnikov, kjer bo električna energija lahko samostojen način pogona s sprejemljivo avtonomijo, in razvoj hibridnih pogonov. Gre za elektromotorje za pogon z manjšim obsegom avtonomije, ki bodo dopolnjeni z manjšimi motorji z notranjim izgorevanjem za povečan obseg avtonomije. Velik vpliv bo imela tudi davčna zakonodaja in omejevanje potovanj na določenih območjih z motorji z notranjim izgorevanjem.

Ali si kot ekolog v podjetju določite v letnem načrtu prednostne naloge?

Vsako leto izdelamo nove okoljske cilje in okoljski program dela na osnovi sprememb v katerem koli procesu. Določimo časovno prioriteto dela, predvidimo finančna sredstva ter odgovorne osebe za izvedbo naloge. Vse te naloge so enkrat letno v potrditvi na kolegiju generalne direktorice in predstavljene na vodstvenem pregledu. V podjetju deluje okoljska skupina, katere člani so sodelavci iz vsakega sektorja. Redno se srečujemo in pregledamo, kako poteka delo.

Koliko vlagate v okolje in katere naložbe so bile najpomembnejše?

V podjetju redno investiramo v večje ali manjše okoljske izboljšave. Najpomembnejša investicija je bila postavitev 500 KW sončne elektrarne v letu 2015, s katero proizvajamo električno energijo za lastne potrebe. Med ostale pomembnejše večje investicije štejemo zamenjavo metal halogen žarnic zunanje razsvetljave z žarnicami LED in investicijo v izkoriščanje odpadne toplote kompresorjev za ogrevanje tehnološke vode podjetja.

Kako v podjetju skrbite za zdravje na delovnem mestu? Imate organizirane skupne aktivnosti, jih zaposleni obiskujejo? Kaj pa prehrana, ponujate možnost lokalne, zdrave hrane?

Imenovano imamo skupino promotorjev zdravja, izdelan je načrt promocije zdravja. Redno posodabljamo priročne brošure, tudi določena oglasna mesta so v podjetju namenjena predvsem promociji zdravja na delovnem mestu. V okviru športnega društva so organizirane razne telesne vadbe v dvoranah in na prostem. Enkrat letno je organizirano smučanje za zaposlene, pohod na Trdinov vrh, kolesarjenje ob reki Krki itd. Vsak zaposleni ima v okviru programa promocije zdravja kartico zdravja, preko promotorjev zdravja imamo organizirano izvajanja meritev krvnega tlaka za zaposlene. Zdravstveno stanje se preverja tudi z obdobnimi zdravstvenimi pregledi zaposlenih. V letu 2017 bomo za starejše zaposlene začeli izvajati rehabilitacijski program v zdravilišču.

Prehrana?

Za prehrano naših zaposlenih skrbi podjetje Sodexo, ki ponuja živila z manj maščobe in soli, priloge iz kaš, žit, stročnic. Dnevna ponudba je hkrati označena s številom kalorij, vedno je na izbiro več menijev, solatni bife, sadje. Živila, ki jih uporabljajo za pripravo hrane, so, kolikor omogoča samooskrba slovenskega izvora. Posebej pri nabavi sadja in zelenjave sledijo sezoni in nabavljajo pri lokalnem dobavitelju. Redno nas opozarjajo tudi glede kruha, ozaveščajo, da si pač vsak privošči le toliko, kolikor resnično potrebuje ter, da se na ta način zmanjšujejo količine zavrženih živil.

Koliko ste v zadnjih dveh letih zmanjšali porabo vode in energije?

Porabo vode na produkt že nekaj let ohranjamo na enakem nivoju, medtem ko sta porabi plina in električne energije na produkt v zadnjih treh letih padli. K zmanjšanju so pripomogle neprestane izboljšave sistema upravljanja energetike. Za celotno podjetje imamo vzpostavljen CNS – daljinsko voden sistem spremljanja, upravljanja in registracije energetike. To omogoča optimalno prilagodljivost in regulacijo.

Kakšne so vaše domače navade, ko gre za razvrščanje odpadkov, porabo energije in vode? Ima vaše delovno mesto vpliv na vaše delo doma?

Pri nas doma smo okoljsko dobro ozaveščeni. Ločujemo embalažo, steklo, plastiko, kovine, papir in karton ter organske odpadke, ki jih odvržemo v kompostnik. S kompostom spomladi pognojimo naš zelenjavni vrt. Pri načrtovanju hiše smo se odločili za izgradnjo zbiralnika za deževnico, s katero peremo vozila, zalivamo vrt. Uporabljamo jo tudi v vodovodnem sistemu za pranje perila in za izplakovanje WC školjke. Za gretje vode uporabljamo toplotno črpalko. Po nakupih hodimo z nakupovalnim lističem, da nam ne ostaja višek hrane, ne kupujemo vode v plastenkah, pijemo kar vodo iz pipe. Vsekakor ima moje delovno mesto vpliv na delo doma, kajti vse znanje, ki sem ga pridobila skozi leta dela kot ekolog, s pridom uporabljam za dobro prakso v domačem okolju in za ozaveščanje zaposlenih v podjetju.

Koliko je vaše podjetje že zeleno in koliko ne in kakšen je vaš prispevek h krožnemu gospodarstvu?

H krožnemu gospodarstvu prispevamo z našo strategijo odpadkov zero waste. Zbiramo in oddajamo več kot 49 vrst različnih odpadkov. Nekatere odpadne materiale vračamo direktno nazaj dobaviteljem v nadaljnjo reciklažo in uporabo. Ostale oddajamo pooblaščenemu zbiralcu. Na področju embalaže podjetje deluje na podlagi lastne embalažne sheme. Potrdilo o vpisu v evidenco individualnih sistemov ravnanja z odpadno embalažo je bilo pridobljeno na podlagi vloge na ARSO. S slovenskim odjemalcem odsluženih vozil imamo dogovor o prevzemu naših produktov, avtodomov, prikolic, po preteku njihove življenjske dobe. V podjetju težimo k zelenemu gospodarstvu. Les zamenjujemo z uporabo umetnih, lažjih materialov. Lažji produkt pomeni tudi manjšo porabo goriva in manjše onesnaževanje ozračja. V produktih v manjšem deležu uporabljamo reciklirano plastiko. Družbeno odgovornost podjetja poskušamo izkazati na vsakem koraku. Morda kot zanimivost – družba Adria Mobil je generalni pokrovitelj kolesarskega kluba Adria Mobil s katerim ozaveščamo okolje tudi glede zelene mobilnosti. Velik korak pa smo naredili tudi kot eden izmed največjih pokroviteljev in partnerjev ravno kar končane kolesarske dirke Po Sloveniji, ki jo že 24. let organizira kolesarski klub Adria Mobil in, ki je potekala pod zelo močnim sloganom – Fight for green /Borimo se za zeleno. Ta slogan je zaščitila Adria Mobil v postopku prenove celostne podobe te dirke in je s prenosom preko Evrosporta obšel ves svet. Kolesarji so se borili za zeleno majico, Adria Mobil in Slovenija pa za zelen planet, kar smo pokazali tudi v sliki in besedi. Imamo izjemno bogastvo, ki ga je dejansko vredno ohraniti.

Kupujete živila tudi od lokalnih ponudnikov? Katere vrste živil najpogosteje? Kako ravnate s plastičnimi vrečkami in kako ocenjujete najnovejši ukrep MOP-a, da bi v Sloveniji močno zmanjšali uporabo lahkih plastičnih vrečk?

Večino zelenjave in sadja pridelamo doma na vrtu in v sadovnjaku. Pridelamo tudi veliko fig, kakijev in kivijev, ki niso ravno značilni za dolenjski svet. Ostale poljščine dobimo pri moževih starših. Če kupujemo v trgovskih centrih, vsekakor preverimo, da je hrana slovenskega porekla. Če se le da, ne uporabljamo plastičnih vrečk za sadje in zelenjavo, ki jih ponujajo v trgovinah. Sicer uporabljamo kompaktne vrečke ali vrečke iz blaga, ki imajo dolgo uporabo. Nad ukrepom MOP-a o zmanjšanju uporabe lahkih plastičnih vrečk sem navdušena. Take vrečke imajo zelo kratko življenjsko dobo in onesnažujejo naš planet, sploh če so odvržene v morje. Ljudje moramo začeti spreminjati ozaveščenost ter navade. Pozdravljam tudi to, da je v večini trgovin z oblačili potrebno vrečko plačati. Tudi z drobnimi ukrepi bomo potrošniki začeli razmišljati in delovati drugače.