Nizkoenergijski mobilni objekti |
 
Trebanjsko podjetje REM je bilo letos ponovno gazela v Dnevnikovi akciji za najboljša mala in srednja podjetja. Tako je samo potrdilo razvojne in poslovne dosežke zadnjih let. Direktor Igor Kastelic pritrjuje, da jim je prodaja bivalnih kontejnerjev porasla tudi zaradi nastanitvenih objektov za azilante. Vendar je njihova konkurenčna prednost na trgih EU tista, ki jim zagotavlja trdnost poslovanja, rast in izvoz. Ta prednost je raziskovalno razvojno delo, ki je pri montažnih modularnih objektih, gre torej za specializirano proizvodnjo, neizogibno zaradi vse zahtevnejše gradbene, prostorske in okoljske zakonodaje. Če hoče REM postati eden izmed vodilnih evropskih proizvajalcev modularnih sistemov gradnje, in to je njihova vizija, pravi direktor, potem morajo sodelovati s stroko in vlagati v razvoj. Slovenska regulativa na tem področju še ni evropska.
 

Igor KastelicNa lanske izjemne poslovne rezultate so zagotovo vplivale posebne razmere v EU, saj so bili vaši bivalni kontejnerji in montažni modularni objekti vroči izdelki. A najbrž ni samo begunski eksodus vplival na rekordno rast prodaje. S čim ste prepričali izvozne trge in kaj pričakujete do konca tega leta?

Drži, k tako veliki rasti prihodkov v lanskem in letošnjem letu je pripomogla tudi izgradnja nastanitvenih objektov za azilante. Se pa ta trg umirja in večjih naročil nastanitvenih objektov za azilante ne pričakujemo. Vendar je ta segment prodaje le del naših prihodkov, saj smo v preteklosti imeli vsakoletno rast prihodkov tudi na račun rednih komercialnih projektov in ostalih javnih objektov. Tako smo naredili nekaj večjih šol in vrtcev v Avstriji, Nemčiji in Švici. Poleg tega je naš način gradnje zelo zanimiv za poslovne objekte, ki jih zgradimo vsako leto več po državah v EU in tudi drugod po svetu.

Torej je porast prodaje pri celotnem pro­-
gramu?

Tudi na segmentu tako imenovanih enostavnih montažnih enot oziroma bivalnih kontejnerjev, ki so na trgu namenjeni predvsem najemu. Našim kupcem nudimo celotno storitev – od idejnega projekta, svetovanja pri iskanju optimalne rešitve, stroškovno učinkovite proizvodnje s kratkim rokom dobave, transportom in montažo z lastnimi monterskimi ekipami. Po naših izkušnjah je to ključno. Celovita kakovostna ponudba kupcem predstavlja največ. Zato so tudi pripravljeni plačati več.

Kot pravite, je vaš prodajni program kontejnerjev in modularnih montažnih objektov širok. Tudi pri mobilnih hišicah nastopate na trgu z inovativnimi rešitvami. Kje vidite nove razvojne in poslovne možnosti kot specializirano podjetje z razvidno tržno nišo?

Pred leti smo razvili mobilne hišice, ki so višjega kakovostnega razreda od konkurenčnih. Vendar je ta program sezonski. Vrednostno je veliko manjši od prodajnega programa modularnih bivalnih objektov in posamičnih bivalnih kontejnerjev, s katerim ustvarimo večino naših prihodkov. Še vedno predstavljajo naš trg večinoma objekti komercialnega, to so pisarne in prodajni saloni, in javnega značaja, mislim na vrtce, na šole, upravne objekte. Ker se zahteve gradbene zakonodaje zaostrujejo, bomo v prihodnje razvijali nizkoenergijsko modularno enoto, ki bo po letu 2020 zadostila gradbeni zakonodaji v EU. Dodatna tržna niša je v prihodnjih letih turistični sektor. Razvijamo tipizirane turistične objekte iz bivalnih kontejnerjev za apartmajska naselja v Avstriji, Nemčiji in Švici in ostale turistične destinacije.

Registrirali ste raziskovalno skupino in krepite kadrovsko strukturo strokovnjakov. Zelo poudarjate snovanje optimalnih rešitev in stroškovno učinkovitost. Katere stroške znižujete in katere materiale uporabljate? Ali je sestavni del optimizacije tudi vaš načrt za postavitev nizkoenergijskih hišic?

Razvojno raziskovalna skupina med drugim razvija nove modularne bivanjske enote, ki bo izdelana v skoraj nič energijskem standardu. Glede na to, da se zakonodaja v Sloveniji in Evropi na področju učinkovite rabe energije zaostruje, je nujno, da trgu ponudimo rešitev, ki bo skladna z najnovejšimi zahtevami in standardi. Za dosego ustreznih karakteristik modularne enote bomo uporabili v veliki meri naravne obnovljive materiale, torej les, visoko učinkovite izolacijske materiale in najsodobnejšo tehnologijo, ki bo zagotavljala maksimalno udobje bivanja. Raziskovalna skupina veliko sodeluje s fakultetami. Fakulteto za gradbeništvo, Biotehniško fakulteto, Fakulteto za strojništvo, inštituti, na primer ZAG. S pomočjo stroke želimo razviti najboljše rešitve.

Prilagajate se novi gradbeni zakonodaji, tudi prostorski, ki sta letos povzročili kritične odmeve. Kaj nova regulativa prinaša vašemu podjetju, saj so avtorji novega zakona med novostmi opozarjali na racionalnejše rešitve, hitrejše pridobivanje gradbenih dovoljenj in podobno?

Naš trg je pretežno tujina, zato bodo spremembe na nas vplivale v manjši meri. A kljub temu opažamo, da nova gradbena zakonodaja še ni na nivoju zakonodaj drugih držav, kot so Avstrija, Nemčija, Švica. Tam naš način gradnje veliko bolje sprejemajo in obravnavajo. Z našega vidika pogrešamo predvsem definicijo modularne gradnje, začasne gradnje objektov, zmanjšanje kriterijev gradnje v primeru začasne gradnje, poenostavitev postopkov, skrajšanje postopkov in podobno.

Mislite predvsem na začasno gradnjo ob-
jektov?

Da. Če bi se zakonodaja dopolnila do te mere, da se omogoča začasna gradnja objektov z nekoliko spremenjenimi kriteriji, bi investitor, v primeru javnih objektov predvsem občine in država, lahko veliko prihranila. V Sloveniji ta problem vidimo, ko občine ali poslovni subjekti potrebujejo hitro in kratkotrajno, od treh do pet let, rešitev prostorske stiske. Po sedanji zakonodaji mora investitor izvesti vse redne postopke in izpolniti vse kriterije stalnih objektov. A to je veliko dražje, kot če bi bili za ta namen predvideni poenostavljeni postopki in do določene mere spremenjene zahteve za začasni objekt. Take rešitve v tujini imajo. Stalno jih uporabljajo ter na ta način tudi veliko prihranijo v primerjavi s Slovenijo.

Izvoz vam raste. Kateri trgi se vam najbolj odpirajo in s katerimi konkurenčnimi prednostmi se uveljavljate? Ali so okoljski elementi in dizajn med kriteriji, ki pomenijo pri kupcih prednost?

Slovenija je za naše izdelke zelo majhen trg. Zato večino naših izdelkov prodamo v tujino. Neposredni izvoz smo v zadnjih letih povečali na 59 % s tem, da na domačem trgu prodamo velik del Trimu, ki pa naše izdelke tudi večinoma izvozi. Zato ocenjujemo, da gre blizu 90 % naših izdelkov v tujino. Sami največ prodamo na nemško govoreče trge in smo tam v preteklih treh letih zaznali največjo porast prodaje. Poleg tega imamo kupce na Madžarskem, v Belgiji, Angliji, skandinavskih državah, državah bivše Sovjetske zveze, Bližnjem Vzhodu in drugod po svetu.

A okoljska merila niso povsod enako po-
pularna?

Za kupce iz EU so okoljski elementi vedno pomembnejši, saj nas poleg tega, da so kupci bolj osveščeni, k okoljskemu razmišljanju sili zakonodaja. Zaradi tega so naši modularni montažni objekti tudi vizualno spremenjeni. Upoštevati moramo zahteve glede zvočne izolativnosti, požarne varnosti ali energetske učinkovitosti objekta. Zato vse več uporabljamo tako imenovane sekundarne kritine in fasade, ki so zelo spremenile izgled montažnih objektov. Kar se tiče dizajna, pa je oblika modularne montažne enote zadnja leta moderna. Objekti z ravno streho ne predstavljajo več industrijskega dizajna, ampak gre za modern dizajn, ki so ga sprejeli tako arhitekti kot tudi končni kupci in uporabniki.

Proizvodnjo širite, načrtujete nove naložbe. Sredstva za naložbe?

Povečanje proizvodnih zmogljivosti smo delno realizirali že v lanskem letu, da smo lahko sledili vsem potrebam in zahtevam trga. Tako smo kupili in obnovili proizvodno-poslovni prostor v velikosti 4.000 m2. Trenutno smo v postopku izgradnje skladiščne hale v velikosti 1.200 m2 in ureditve odprtega skladišča v velikosti 6.000 m2. Celotna investicija skupaj z vso vgrajeno opremo in novimi stroji je bila ocenjena na približno 3 mio EUR. V prihodnje planiramo izgradnjo večjega proizvodno-poslovnega prostora v velikosti 9.000 m2. Zgraditi ga nameravamo v Industrijski coni Trebnje. Namenjen bo centralizaciji celotne proizvodnje na enem mestu in modernizaciji postopka antikorozijske zaščite jeklene konstrukcije za montažne modularne objekte. Zemljišča za planirano investicijo smo že kupili. Celotna vrednost naložbe je ocenjena na cca. 5,5 mio EUR. Trenutno smo vse naložbe financirali iz lastnih sredstev.

Kakšno je zanimanje za vaše izdelke med individualnimi kupci?

Seveda tudi individualni kupci velikokrat potrkajo na naša vrata. Kupujejo praktično vse naše proizvode. Od montažnih objektov, bivalnih kontejnerjev, mobilnih hišic, skladiščnih REM-BOX zabojnikov kot tudi aluminijasta vrata. Vendar pa predstavlja prodaja individualnim kupcem le majhen odstotek naše prodaje. A to ne pomeni, da individualnim kupcem ne namenjamo vse potrebne pozornosti, saj smo veseli vsakega kupca ne glede na njegovo velikost.

V vaši viziji ste zapisali, da želite postati eden izmed vodilnih evropskih proizvajalcev modularnih sistemov gradnje. Kako boste ta cilj dosegli?

Ocenjujemo, da smo v zadnjih letih naredili bistveni preskok glede naše prepoznavnosti. Zato lahko rečemo, da smo že postali viden evropski proizvajalec montažnih modularnih objektov. To nam potrjujejo kupci v Avstriji, Nemčiji, Švici in drugod. Prav tako to potrjujejo tudi naše reference pri vse bolj in bolj zahtevnih montažnih objektih. Ocenjujemo, da imamo pri njih manj konkurence, kot je to pri enostavnih projektih. Seveda je potrebno naše znanje in sposobnosti nenehno izpolnjevati ter jih primerjati s konkurenco na trgu. Zato v zadnjih letih izredno veliko vlagamo v razvoj našega strokovnega kadra. Zato registracija lastne razvojne raziskovalne skupine. Poleg tega veliko vlagamo v nove proizvodne kapacitete, v novo opremo in v našo prepoznavnost na trgu. Zato smo v zadnjem času stalni obiskovalci pomembnih gradbenih sejmov v Nemčiji.