Varstvo naravnih virov | mag. Vanesa Čanji |
 
Radenska, od marca lani članica skupine Kofola, ki ima okoli 2.000 zaposlenih in proizvaja v sedmih proizvodnih obratih na Češkem, Poljskem, Slovaškem in v Rusiji, je lani beležila visoko rast prodaje naravnih mineralnih vod in brezalkoholnih pijač v primerjavi z enakim časovnim obdobjem leta 2014. Direktor Radenske Marian Šefčovič je med prednostnimi cilji poudaril, da najprej želijo združiti kulturo Kofole in Radenske ter znova osvojiti trge nekdanje Jugoslavije. Vodja obrata Martin Lah pojasnjuje, kakšno vlogo imata varstvo naravnih virov in trajnostni razvoj pri ambiciozni strategiji tržne ekspanzije Radenske. Zelo je kritičen do koncesijske odločbe za uporabo vode, ki so jo prejeli decembra, saj za podjetje pomeni pol milijona evrov dodatnih stroškov. V Radenski so prepričani, da s takšno politiko država slovenskim proizvajalcem pijač jemlje razvojno sapo in jih v primerjavi z evropsko konkurenco postavlja v slabši položaj.
 

Martin LahKatere organizacijske in razvojne spremembe letos pripravljate v Radenski?

V Radenski bomo letos vpeljali novo, modernejšo sistemizacijo delovnih mest ter v proizvodne procese uvedli standarde WCM (World Class Manufacturing). Izpeljali bomo tudi vsebinsko in marketinško osvežitev nekaterih blagovnih znamk naših proizvodov.

Kako uravnavate ravnovesje med povečevanjem prodaje v Radenski, ki nesporno pomeni večji pritisk na naravne vire, in ohranjanjem naravnih, predvsem vodnih virov?

Vodni viri so naše največje bogastvo, tega se v Radenski zavedamo ves čas obstoja podjetja. Brez vodnih virov ter skrbi zanje ni Radenske, zato jih ves čas varujemo in nadziramo. V tehničnem smislu to pomeni, da imamo za vse naše vodne vire izvedene črpalne poizkuse, s katerimi smo dokazali njihovo stabilnost, določili njihovo možno izdatnost in optimalne količine njihove rabe. Izvajamo stalne monitoringe vodnih virov, kar pomeni, da on-line spremljamo količine, ki jih črpamo, nivo vode v vrtinah in vodonosnikih ter vse potrebne fizikalno-kemijske parametre skladno z zakonodajo ter s Pravilnikom o naravnih mineralnih, izvirskih in namiznih vodah.

Kakšen pomen Kofola daje trajnostnemu razvoju in krožnemu gospodarstvu? Kakšno politiko s tega področja uvajate v Radenski?

Za Kofolo in za Radensko je trajnostni razvoj vitalnega pomena. Zavedamo se, da so naravne mineralne vode, izvirske ter namizne in pitne vode naš proizvod, naše blagovne znamke in to ne za kratek čas, temveč dolgoročno. Radenska bo čez tri leta praznovala 150 let, odkar je bila napolnjena prva, takrat še glinena steklenica. Brez velikega poudarka trajnostnemu razvoju, ki sega od ločevanja odpadkov v pisarnah do skrbnega ravnanja z vodnimi viri, vzdrževanja in posodabljanja vrtin, te obletnice zagotovo ne bi dočakali. Našo predanost okolju dokazujeta certifikat ISO 14001, ki ga imamo že od leta 2002, ter okoljevarstveno dovoljenje, v okviru katerega izvajamo energetske preglede ter ciljno spremljamo rabo vseh vitalnih energentov.

Ste na tem področju naredili kakšen benchmarking?

Da, primerjamo se s sorodnimi podjetji. Najbolj seveda med podjetji v skupini Kofola, pa tudi na ravni Evropskega združenja polnilcev vod (EFBW), katerega članica je Radenska že vrsto let.

Kako se vaša trajnostna politika odraža v odnosu do dobaviteljev?

Imamo precej dobaviteljev, ki niso le to, pač pa so tudi naši partnerji. Z njimi sodelujemo že vrsto let in to ne le v smislu nakupa in prodaje, pač pa tudi v smislu razvoja novih materialov, polizdelkov in podobno.

Kako »zeleni« so vaši odnosi s kupci?

Tudi kupcem želimo predstaviti pomen trajnostne politike, in sicer preko naših spletnih strani in z oglaševanjem Radenske, ki je vedno bila usmerjena v tesno navezavo z naravo in okoljem. To želimo vedno znova poudariti tudi z našo glavno blagovno znamko: NARAVNO mineralno vodo Radenska Classic. Poleg tega naše kupce z različnimi akcijami, tudi z Maratonom treh src, spodbujamo k zdravemu in trajnostno naravnanemu načinu življenja.

Kakšno politiko imate na področju embalaže v luči racionalne rabe virov in krožnega gospodarstva? So predvidene kakšne večje spremembe?

V Radenski že od leta 2007 proizvajamo PET embalažo iz recikliranega PET materiala. Povsod, kjer je to mogoče, uporabljamo reciklirane materiale, kot so kartoni in povratne embalaže surovin. Poudaril bi, da imamo dobrih 20 % naših proizvodov v stekleni embalaži, ki se da najbolje reciklirati. V asortimaju proizvodov imamo približno 15 % povratne embalaže. V naslednjem srednjeročnem obdobju smo si zadali cilj, da še dodatno znižamo težo plastične embalaže.

Kako upravljate z energetskimi viri?

Energetske vire že vrsto let spremljamo in nadzorujemo preko okoljskih ciljev, imamo tudi energetski informacijski sistem za ciljno spremljanje rabe energentov, preko katerega lahko zaznamo možne prihranke oziroma racionalizacije rabe energentov. Uporabljamo tudi naprave za soproizvodnjo toplotne in električne energije (SPTE). Tako sami proizvedemo do 8 % vse porabljene električne energije v Radenski in približno 40 % vse porabljene toplote v podjetju.

Kako komentirate zaplete v Sloveniji v zvezi s pobiranjem koncesnine za uporabo vode?

Glede koncesij in dogajanj v zvezi s tem v Sloveniji smo v Radenski in v Kofoli zelo zaskrbljeni. Razočarani smo nad rezultatom celoletnih pogovorov. Večkrat nam je bilo rečeno, da bodo koncesije ostale na ravni 2 EUR za kubični meter prodane vode oziroma pijač.

Je Radenska koncesijsko odločbo že prejela?

Da, država nam je 23. decembra lani izdala koncesijsko odločbo, ki bo Radenski predstavljala pol milijona evrov dodatnih stroškov. Ta odločba postavlja vse slovenske proizvajalce pijač v položaj, ko enostavno ne moremo biti konkurenčni drugim evropskim proizvajalcem pijač. Nikjer nimajo tako visokih koncesijskih dajatev, kot jih bomo imeli v Sloveniji. To lahko dobesedno paralizira ves razvoj, investicije in načrte o zaposlovanju, kar bi lahko imelo pogubne posledice za Pomurje, kjer šteje prav vsako delovno mesto. Na žalost takšno ravnanje države daje tudi zelo slab signal tujim investitorjem, ki jim je težko pojasniti takšen razvoj dogodkov po več kot desetletju čakanja na razrešitev situacije. Še bolj pa nas žalosti, da bo s tem kakovostna slovenska voda za slovenskega kupca postala predraga in bo prisiljen poseči po manj kakovostnih vodah in pijačah iz tujine, ki niso obremenjene s tako visokimi koncesijami.

Katere večje investicije s področja okolja načrtujete v prihodnje?

Del načrtovanih investicijski sredstev vsako leto namenimo za obnovo, razvoj, posodobitve in vzdrževanje vodnih virov. Tako bo tudi v prihodnje, saj se Kofola, novi lastnik Radenske, kot izkušen proizvajalec pijač, ki upravlja kar osem proizvodnih obratov, zaveda, da so vodni viri in varovanje okolja bistvenega pomena za razvoj in delovanje Radenske.