Inovacije za URE |
 
Energetska učinkovitost in energetska ekonomija postaja vitalni izziv vsake ekonomske in razvojne politike. URE in OVE sta ali bosta temeljna energetska stebra v trajnostnem razvoju Slovenije, kar prednostno naglašajo številne strateške usmeritve, ki postavljajo okvire za večjo konkurenčnost industrije. Zato ni čudno, da je najpomembnejši cilj nove finančne perspektive EU 2014 – 2020 krepitev raziskav, tehnološkega razvoja in inovacij. Slovenija bo imela za to obdobje v okviru različnih virov kar 3,3 milijarde evrov. To je lahko nova spodbuda velenjskemu podjetju TURNA, ki je razvilo lastne vakuumske izolacijske panele, mnogo učinkovitejše od tradicionalnih izolacij. Inovacija za raznovrstno uporabo. Dosežek za URE. Direktor Vladimir Pogač zre na priložnosti na globalnem trgu.
 
Vladimir Pogač

Vladimir Pogač

Kaj prinaša na trg varčevanja z energijo vaš novi proizvod vakuumski paneli TURVAC?
Zaradi velikih stroškov, ki jih imamo z energijo  na vseh področjih, danes energetska učinkovitost ni več samo ekološka zahteva, ampak lahko o tem govorimo kot o vrednoti, potrebi in tudi kot o vrsti novih priložnostih za razvoj. Razvoj novih, izboljšanih in učinkovitejših izolacij je zagotovo eden od načinov, kako zmanjšati porabo.

Vakuumsko izolacijski paneli so ena najbolj učinkovitih izolacij, ki jih vedno bolj uporabljamo pri produktih in aplikacijah, kjer potrebujemo maksimalno izolacijo z optimalnim prostorskim izkoristkom – najbolj znan primer uporabe VIPov so prav gotovo hladilniki in zamrzovalniki.

Uvedba energetskih nalepk in hkrati tudi spreminjanje miselnosti ljudi o učinkovitejši uporabi energije so proizvajalce bele tehnike usmerile v iskanje alternativnih, ekonomsko učinkovitejših in tudi okolju prijaznejših izolacij, zato so pričeli v hladilnike in zamrzovalne aparate vgrajevati vakuumsko izolacijske panele. Zaradi njihovih energetskih, prostorskih in ekonomskih prednosti pa jih vse več uporabljamo v gradbeništvu, transportu ter shranjevanju temperaturno občutljivih snovi (npr zdravila).

Govorite o prednostih, kako prihraniti energijo in da je TURVAC do osemkrat učinkovitejši od tradicionalnih izolacij. S čim to utemeljujete?
Da, res je. Zelo poenostavljeno rečeno: 3 centimetrski  VIP je enakovreden  24-centimetrskemu stiroporu. S tem pa so lahko celotni sistemi konstrukcijskih sklopov za  isti učinek toplotne izolativnosti tudi do petkrat tanjši. Več prostora na račun tanjše stene pomeni večjo prostornino, s čimer pridobimo več notranjega izkoriščenega prostora, več fleksibilnosti, posledično pa takšna  inovativna izolacija omogoča več kreativnosti pri oblikovanju in boljše rešitve na račun izkoristka debeline ovoja.

VIPe torej uporabljamo oz. vgrajujemo tam, kjer s klasično in običajno debelo izolacijo ne moremo reševati problemov izolacije toplotnih mostov na všečen in estetski način. Predvsem je to opazno pri adaptacijah in rekonstrukcijah, kjer se pogosto zgodi, da se okenske in vratne odprtine neestetsko “pogreznejo” v fasado. Hkrati pa z vgradnjo VIPa pridobivamo tudi udobje. Pri vstopu na teraso ni dodatnih stopnic, balkoni so lahko širši, v primerih notranjih izolacij ne izgubimo veliko prostora, pri izolaciji stropa ne izgubljamo v svetli višini in podobno.

Možnosti uporabe so torej široke. Kje predvsem, v katerih panogah?
Vakuumsko izolacijski paneli so na trgu poznani in prisotni že več kot 20 let. Zelo so se razširili v zadnjih letih predvsem zaradi povečanih potreb po energetski učinkovitosti na vseh področjih. V Turni smo se z njimi začeli ukvarjati pred 5 leti. V začetku predvsem za uporabo v hladilnikih, saj smo tudi sicer proizvajalec komponent za industrijo bele tehnike in nam je ta trg najbolj poznan.

Prav hitro pa se je skladno z našim razvojem in svetovnimi trendi na področju VIP-ov njihova uporaba razširila na različna druga področja, tudi v precej nišne panoge. Eden od pomembnih trgov je postala farmacevtska in laboratorijska industrija – medicinski in laboratorijski hladilniki ter distribucija temperaturno občutljivih izdelkov v hladni verigi, kot so zdravila, kri, notranji organi itd. Tu je ohranjanje kakovosti, učinkovitosti in varnosti izdelka skozi celotno distribucijsko verigo ključno. Optimiziran transport pomeni nižje stroške in prijaznost do okolja. Skupaj z veletrgovci zdravil smo razvili transportno škatlo, izolirano z vakuumsko izolacijskimi paneli, ki zagotavlja temperaturo med 2 in 8 ˚C kar do 30 ur samo z uporabo hladilnih teles. V zadnjem času se VIPi vse bolj uporabljajo tudi v gradbeništvu – za  izolacijo sten, tal, teras pri rekonstrukcijah in novogradnjah, za izolacijo roletnih omaric.

Kot primer dobre prakse lahko navedemo sodelovanje s podjetjem M Sora, ki panele uporablja za izolacijo pod roletnimi omaricami pri vgradnji visokokakovostnega stavbnega pohištva. Sodelujemo tudi s podjetjem Fragmat, ki je ponudnik sistemskih rešitev na področju izolacij v Sloveniji. Sodelujemo pa tudi z nekaterimi drugimi podjetji pri razvoju rešitev na njihovih področjih in tako združujemo naše izkušnje s področja VIP z izkušnjami posameznih branž za optimalne rezultate uporabe panelov.

Kakšne materiale uporabljate za panele TURVAC, da so lahko tako učinkoviti?
Fizikalno je princip vakuumske izolacije poznan že zelo dolgo –  vsi poznamo steklene termo steklenice.  Sicer pa so vakuumsko izolacijski paneli postali poznani v 80-ih letih prejšnjega stoletja, ko so se uporabljali kot izolator v vesoljski tehniki in za vojaške namene. V zadnjih dveh desetletjih pa je z razvojem tehnologije in materialov postala dostopna in možna tudi industrijska izdelava VIPov, zaradi česar so se znižale cene in uporaba je postala ekonomična tudi na drugih področjih.

Osnovni material – toplotno izolacijsko jedro je najpogosteje anorgansko jedro iz silikatnih plošč ali  steklenih vlaken.  Jedro je hermetično zaprto v  posebni foliji, ki sestavljata panel, iz katerega je v postopku izdelave skoraj v celoti izčrpan zrak. Zato tak panel ne prepušča zraka ali vlage. Da lahko iz jedra čim bolj celovito izčrpamo zrak in ustvarimo pogoje blizu vakuuma, mora imeti jedro praškasto ali vlaknasto strukturo, ki se je pri tem postopku izkazala za najbolj učinkovito. Hkrati pa mora biti jedro dovolj kompaktno, da prenese veliko tlačno obremenitev, ki nastane pri postopku izdelave.

Ali ste oblikovali več vrst panelov?
Da. Glede na jedro pri panelih TURVAC dosegamo različne življenjske dobe in toplotne prevodnosti panelov. Zato smo oblikovali dve vrsti panelov: TURVAC Si, ki ga sestavlja jedro iz silikatnih plošč, in TURVAC fg, ki ga sestavlja jedro iz steklenih vlaken.

Na področju izoliranja hladilnikov in zamrzovalnih aparatov ter pri distribuciji temperaturno občutljivih izdelkov najpogosteje uporabljamo jedra iz steklenih vlaken brez veziv TURVAC fg. Posebnost steklenih vlaken je še manjša toplotna prevodnost λ = 0,003 W/mK, a tudi krajša življenjska doba, do največ 15 let. V gradbeništvu uporabljamo jedra na osnovi prej omenjenih mikroporoznih, praškastih struktur silicijevega dioksida ali po domače kremenčevega prahu (TURVAC Si), ki zaradi drugačne strukture materiala omogočajo daljšo življenjsko dobo, tudi do 50 let. Toplotna prevodnost teh plošč je λ = 0,0045 W/mK, njihova prednost pa je tudi že v osnovi dobra izolativnost samega jedra, kar je pomembno v primeru okvare panela zaradi izgube vakuuma.

Pri vseh izolacijskih ploščah, ne glede na jedro in namen uporabe, predstavlja izziv zagotavljanje visoke izolativnosti v celotni življenjski dobi. Zato v podjetju veliko pozornosti in časa namenimo  lastnim testiranjem in raziskavam. S t.i. procesom pospešenega staranja testiramo materiale na različnih temperaturah, z različnimi jedri in različnimi folijami. Tako nenehno izboljšujemo svoje proizvode.

Paneli so torej proizvod vašega lastnega znanja. Ali ste izrazito usmerjeni v razvoj lastnih inovativnih izdelkov?
Seveda. V podjetju Turna smo z razvojem vakuumsko izolacijskih panelov pričeli leta 2009. Kot proizvodno podjetje s 160 zaposlenimi vsakodnevno oskrbujemo proizvajalce bele tehnike s komponentami iz našega proizvodnega programa. Naša branža zahteva globalno konkurenčnost, saj  naši konkurenti prihajajo tako rekoč iz celega sveta. Zato je razvojna naravnanost podjetja nuja, brez katere si našega obstoja ne znamo niti predstavljati.

Vakuumsko izolacijski paneli so del našega lastnega razvoja in nenehnega dopolnjevanja in izboljševanja, saj zaradi relativno mlade panoge na trgu še ni dostopnega dovolj industrijsko uporabnega znanja.

Najprej smo panele razvili za industrijo bele tehnike za uporabo v hladilnikih in zamrzovalnikih, kjer energetsko varčnost določa splošno znana energetska nalepka in kjer velik delež pri skupni porabi energije prispeva izolacija. Danes je naš razvoj usmerjen predvsem v priložnosti, kjer je poudarjena izrazita potreba po prilagajanju in izboljševanju različnih rešitev, kjer primanjkuje prostora za namestitev konvencionalne toplotne izolacije, ki bi ob čim manjši debelini nudila čim nižjo toplotno prehodnost celotne sestave konstrukcijskega sklopa in ob istem zunanjem gabaritu povečamo neto površino objektov. Varčevanje z energijo je tako pri uporabi kot pri apliciranju VIP-ov ključna lastnost oz. prednost. Razvoj vakuumsko izolacijski panelov torej uvajamo na druga področja, predvsem tam, kjer se je trg razvil in pokazal povečano potrebo po energijski učinkovitosti.

Sedaj pa je poudarek razvoja predvsem na rešitvah uporabe VIP. Proizvod je relativno nov, zato je še precej nepoznan, obenem pa zaradi svojih lastnosti za najboljše rezultate zahteva specifične rešitve. Odpirajo se tudi nova možna področja uporabe. Našo blagovno znamko smo zaščitili, na njej gradimo tudi tržno podobo in prepoznavnost naših izdelkov ter storitev.

Kako trg sprejema vaš proizvod, kako ga tržite na globalnem trgu in kakšna je njegova cena?
V svetu so VIP-i že precej bolj poznana rešitev in zato tudi bolj pogosto uporabljen izolacijski material, pri nas pa se trg s tem izdelkom oz s to rešitvijo šele bolje spoznava. TURVAC paneli so nišni proizvod, zato je njihovo trženje precej specifično. Potrebno je dobro poznati specifike posamezne panoge, da lahko rešitev in prednosti izolacije z vakuumski paneli predstavimo pravim deležnikom. Klasično trženje in ustaljeni marketinški prijemi v našem primeru ne delujejo. Dolgoročno pa želimo utrjevati in večati prepoznavnost same blagovne znamke TURVAC. Stremimo k temu, da bi to, da je v aparat (npr hladilnik) ali kakšen drug izdelek (npr roletne omarice) vgrajen vakuumsko izolacijski panel TURVAC postala dodatna konkurenčna prednost tega izdelka, ki bi bila prepoznana tudi pri končnemu kupcu. 

Z lastno proizvodnjo in lastnim razvojem pokrijemo večje količine na področju bele tehnike, sodelujemo pa tudi z enim od največjim proizvajalcem VIP-ov na svetu – OCI Group iz Južne Koreje, za katere smo  glavni evropski distributer. S tem sodelovanjem lahko zelo konkurenčno pokrijemo vse možne tržne potrebe: od milijonskih količin za trge bele tehnike do nekaj panelov za uporabo pri izolaciji detajlov fasade v sosednji vasi.

Vakuumsko izolacijski paneli so vsekakor visokotehnološki produkt, ki ima morda na prvi pogled visoko ceno. Vendar odtehtajo njihove izjemne prednosti in posledično prihranki ter večja energetska učinkovitost. Poleg tega se lahko TURVAC vakuumsko izolacijski paneli pohvalijo tudi z nizkim ogljičnim odtisom. Potemtakem lahko razložimo zelo specifična povpraševanja iz zelo različnih branž – poleg že omenjenih še jadralska industrija, izdelovalci opreme za kampiranje, industrija stavbnega pohištva, kmetijstvo, vinarstvo, ribištvo, ipd.

Če primerjate podobne produkte na trgu, v čem se vaš razlikuje od tistih, ki so morda z njim primerljivi?
Vakuumsko izolacijske panele primerjamo s konvencionalnimi izolacijskimi materiali, kot so stiropor, poliuretantska pena, steklena volna, kamena volna, celulozna vlakna…. Naše prednosti sem pojasnil.

Obstoja še kar nekaj visokoizolativnih materialov, kot so aerogeli, posebne nanopene, itd, vsak od teh ima svoje prednosti in pomanjkljivosti, zato je pri vseh potrebno njihovo uporabnost ocenjevati glede na rešitev, kjer se uporabljajo.

Konkurenca?
Seveda obstaja konkurenca, tako kot za vsak produkt. Lokalno smo edini proizvajalci vakuumsko izolacijskih panelov. Ker pa je tudi Slovenija za nas pravzaprav nišni trg, sledimo filozofiji fleksibilnosti in hitrega odzivanja na potrebe in povpraševanja strank (v smislu razvoja novih, prilagojenih inovativnih produktov ali rešitev, izboljšanih z VIPi). Sposobni smo hitro in kvalitetno pokriti vse potrebe – od zgolj nekaj kosov panelov do globalnih potreb, saj skupaj z globalnimi partnerji oskrbujemo velike proizvajalce bele tehnike v Evropi.