Ravnanje z IMV |
 
Ministrstvo za kmetijstvo in okolje ugotavlja pravzaprav enako kot shema Ekomobil. Učinkovitost ravnanja z izrabljenimi vozili v Sloveniji je že nekaj let enaka, torej slaba. Preveč avtomobilov se izgubi na sivem trgu. Glavni krivec je izjava o lokaciji. Ali bo spremembe prinesel sprejet vladni Akcijski program za odpravo administrativnih ovir in zmanjšanje zakonodajnih bremen za obdobje 2012–2013? Ministrstvo za kmetijstvo in okolje smo povprašali, kako komentira problematiko ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili.
 

Ključ je v izjavi o lokaciji (Karbon, Ekomobil, Franci Lenart)

Zbirna mesta, shema in zavezanci (Ekomobil)

EU pozna dajatev v obliki periodičnega davka (MKO)

1. Kaj kažejo podatki o učinkovitosti ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili v letu 2011?
V letu 2011 je bilo razgrajenih 6.598 izrabljenih vozil, od teh so jih 75 % oddali v razgradnjo zadnji lastniki, 25 % pa je bilo t. i. starih bremen. Zajem izrabljenih vozil je v bistvu od leta 2008 dalje enak, niha zgolj za nekaj odstotkov (tabela 1).

Tabela 1: Razgrajena IV 2004–2011 - MKO

Tabela 1: Razgrajena IV 2004–2011 – MKO

2. Neučinkovitost koncesionarskega sistema se je kazala najbolj v tem, da je na trgu poniknilo veliko število izrabljenih motornih vozil. Kakšna so zagotovila, da bo s skupno shemo Ekomobil zdaj drugače?
Tako kot bistveno manjši zajem izrabljenih vozil v razgradnjo ni bil neučinkovitost sistema kot takšnega v obliki izvajanja gospodarske javne službe, tudi nadomestitev sistema javne službe z uveljavitvijo razširjene proizvajalčeve odgovornosti sama po sebi ne more zagotoviti večjega zajema izrabljenih vozil v razgradnjo. Namen nadomestitve sistema gospodarske javne službe s sistemom razširjene proizvajalčeve odgovornosti je bil v vzpostavitvi sodobnega načina ravnanja z odpadki, kot je že vzpostavljen pri ravnanju z nekaterimi drugimi tokovi odpadkov (odpadna embalaža, odpadna električna in elektronska oprema, odpadne baterije in akumulatorji) in je uveljavljena praksa tudi v ostalih članicah EU. Ekonomski sektor, ki daje proizvod na trg, ima namreč znanje in pozna dejavnike, ki vplivajo na trg motornih vozil. Takšni sistemi so načeloma tudi najbolj uspešni in ekonomsko najbolj učinkoviti, proizvajalci pa se soočajo tudi s pritiski javnosti in ostalih deležnikov glede nelegalnega odstranjevanja izrabljenih vozil, zato je tudi njihov interes biti proaktiven pri delovanju sistema zbiranja in predelave zbranih izrabljenih vozil.
Za večji zajem izrabljenih vozil v razgradnjo je ključna ukinitev oziroma ustrezna nadomestitev inštrumenta odjave vozila iz prometa (izjave o lokaciji) z ustreznim finančnim inštrumentom, ki bo zagotovil večji zajem izrabljenih vozil v razgradnjo in bistveno onemogočil nelegalno obdelavo izrabljenih vozil.

3. Kako lahko problemi z izjavo o lokaciji vplivajo na učinkovitost ali neučinkovitost glede doseganja ciljev pri ravnanju z izrabljenimi motornimi vozili?
Neustrezna zasnova in zloraba instrumenta izjave o lokaciji vozila ob odjavi vozila iz prometa sta glavna razloga za bistveno manjši zajem izrabljenih motornih vozil v razgradnjo od načrtovanega. Glede na veliko število izjav o lokaciji vozila, ki se izdajo v Sloveniji (okrog 150.000 na leto), je nemogoče učinkovito izvajati nadzor nad vozili, ki so na ta način odjavljena iz prometa. Glede na opravljene analize, ugotovitve in primerjave z drugimi članicami EU zagotavlja učinkovito rešitev edino sprememba sistema v »samonadzornega«, z uvedbo ustreznega finančnega inštrumenta. Taka rešitev bi bila tudi v smislu zmanjševanja administrativnih ovir in bi poenostavila upravne postopke, saj bi bilo tako smiselno ukiniti izjave o lokaciji vozila. Takšna rešitev bi bila tudi v skladu z obstoječo prakso v EU, kjer je v večini držav članic poleg enkratnega davka ob nakupu vozila uveljavljena tudi dajatev v obliki t. i. periodičnega davka, ki zagotavlja izpolnjevanje določenih predpisanih obveznosti lastnika vozila v celotnem življenjskem krogu vozila.
Vlada Republike Slovenije je konec junija letos sprejela prenovljeni Akcijski program za odpravo administrativnih ovir in zmanjšanje zakonodajnih bremen za obdobje 2012–2013, ki za področje okolja oziroma prostora vsebuje ukrep določitve letne dajatve na lastništvo vozila in ukinitve izjave o lokaciji vozila.

4. Katerim nalogam bi moral Ekomobil dati prednost v letu 2012?
Sistem ravnanja z izrabljenimi vozili v okviru skupnega načrta ravnanja z izrabljenimi vozili proizvajalcev vozil, katerega nosilec je družba Ekomobil, d. o. o., je pričel delovati aprila letos. Čeprav so obrati za razstavljanje vozil, ki izvajajo obdelavo izrabljenih vozil v okviru tega načrta, izvajali obdelavo že tudi kot izvajalci javne službe, bodo morali, skladno z zahtevami predpisa, dodatno pozornost posvetiti predvsem zagotavljanju sledljivosti celotnega toka izrabljenih vozil tudi potem, ko jih osušene in razstavljene predajo v druge naprave za predelavo. Zagotovo pa bodo morali proizvajalci vozil skupaj z nosilcem načrta dati ustrezno težo aktivnostim, ki jim jih glede ozaveščanja in obveščanja zadnjih lastnikov glede ravnanja z izrabljenimi vozili in doseganja okoljskih ciljev nalaga predpis, in biti v prihodnje bolj proaktivni.

Ministrstvo za kmetijstvo in okolje

Ključ je v izjavi o lokaciji (Karbon, Ekomobil, Franci Lenart)

Zbirna mesta, shema in zavezanci (Ekomobil)

EU pozna dajatev v obliki periodičnega davka (MKO)