Komunalna oprema | Tanja Pangerl |
 
V Sloveniji se na trgu proizvajalci komunalne opreme ne prerivajo, vse več pa je konkurence iz tujine. Celjsko podjetje EKO LINE TRADE, d. o. o., trgu ponuja predvsem večje kovinske zabojnike, v zadnjem času pa so v trendu vijačne stiskalnice, ki zmanjšajo volumen posameznih odpadkov. A ne gre le za funkcionalnost. Proizvajalci se srečujejo tudi s stalnimi spremembami zahtev pri komunalni opremi, še posebej pri zabojnikih. O razmerah na trgu na področju kontejnerjev in drugih proizvodov za ravnanje z odpadki smo govorili z lastnikom in prokuristom celjskega podjetja EKO LINE TRADE, d. o. o., Jožetom Ogrizkom.
 
Jože Ogrizek

Jože Ogrizek

V podjetju EKO LINE TRADE ste najprej razvili proizvodnjo in prodajo manjših kontejnerjev, kasneje se je pokazala potreba po večjih kovinskih zabojnikih. Kaj ponujate trgu danes in kako sledite zahtevam trga?
Naše podjetje je na trgu 15 let. Začetki so bili bolj skromni. Delali smo manjše stvari, tudi obnavljali razne kovinske kontejnerje. V glavnem smo kovinsko podjetje. Sčasoma se je program razširil in trgu smo ponudili proizvode, opremo za zbiranje, transport in zmanjševanje volumna odpadkov. To so v glavnem večji kontejnerji, razne stiskalnice, batne in hidravlične, v novejšem času vijačne stiskalnice, ki so zadnji dosežek tehnike na tem področju.
Trende na trgu moramo zasledovati, zato se udeležujemo sejmov, tudi evropskih. Posebej pomemben je sejem IFAT, ki je vsaki dve leti v Münchnu. Pomembno je, da tehnične rešitve, ki se pojavljajo v Evropi in svetu, vnašamo v svoje izdelke. To je pot k inovativnim, tehnično in tehnološko dovršenim izdelkom, s katerimi se zmanjšajo stroški zbiranja, kompaktiranja odpadkov. Trg potrebuje tehnologijo za ustrezno ločevanje, zbiranje, transport in kompaktiranje odpadkov. Te stvari so precej urejene v razvitih deželah, kot sta Nemčija in Švica. S trendi moramo biti redno seznanjeni.

Prodajate na slovenskem in na tujih trgih. Kolikšen delež prodaje ustvarite doma in kolikšen v tujini?
Naš trg je v glavnem slovenski, ker v Sloveniji teh proizvajalcev ni veliko. Mi smo edini proizvajalci in prodajalci teh izdelkov hkrati, z izjemo plastičnih kontejnerjev. Te kovinske izdelke projektiramo, proizvajamo in prodajamo. Izvažamo v Avstrijo, skupaj z Avstrijci tudi v Švico in na Madžarsko.

Za katere izdelke je največ zanimanja?
Največ zanimanja je v zadnjem času za vijačne oziroma polžne stiskalnice. To je tudi zadnji dosežek, je tehnološko in tehnično izredno kvaliteten izdelek, ki stisne oziroma kompaktira odpadke ali sekundarne surovine (karton, plastiko, les) v razmerju 1 : 10. To se pravi, da se volumen zmanjša za desetkrat, kar se ekonomsko izredno pozna pri imetnikih odpadkov. Po vijačnih stiskalnicah povprašujejo predvsem večje trgovske hiše, kot so Mercator, Tuš, Spar, Lidl in Hoffer. V Sloveniji smo opremili vse trgovine Lidl in Hoffer, kar je okoli 130–140 stiskalnic.

Ponudnikov komunalne opreme je vedno več. Na katere tehnološke zahteve morate biti posebej pozorni, če želite biti konkurenčni?
Pri načrtovanju je potrebno upoštevati tako evropske direktive kot slovenske uredbe oziroma predpise. Komunalna podjetja in tudi druga industrijska podjetja morajo v skladu z evropskimi direktivami ločevati na izvoru in posredno zmanjševati količine odpadkov na deponijah. Vso tehniko je potrebno prilagoditi temu. Se pravi ločevanju na izvoru, zagotavljanju ustreznih kontejnerjev za zbiranje raznih vrst odpadkov, stiskanju odpadkov, s tem pa omogočiti zmanjševanje stroškov transporta. Poleg tega je pomembno spremljati tehnične in tehnološke rešitve v Evropi in svetu. Trenutno se ukvarjamo predvsem z izdelavo raznih kontejnerjev, stiskalnic za stiskanje odpadkov. Z naprednimi elektronskimi in hidravličnimi krmilnimi sistemi dosegamo dobro kakovost izdelkov. Poleg tega skrbimo, da so izdelki redno servisirani. Servise izvajajo naši serviserji, ki izdelek poznajo ter ga kakovostno in pravočasno servisirajo. Za vijačne stiskalnice dele delno uvažamo, delno je to naš lasten proizvod. V Sloveniji smo prodali že okoli 180 vijačnih in 150 hidravličnih stiskalnic. Stiskalnice je treba redno vzdrževati in servisirati vsaj enkrat letno. Servis je potreben na približno 500 delovnih ur stiskalnice. Imamo poseben računalniški program, preko katerega vodimo število ur, ki jih naredi posamezni stroj. Ob določenem številu ur stroj s signalom opozori, da je potreben servis. To je na približno 80 odstotkih. Če servis ni opravljen, se stroj avtomatsko zaustavi. Na ta način imetnika stiskalnice nekako prisilimo, da se servis izvrši pravočasno.

Vaši izdelki so namenjeni okoljskim dejavnostim. Koliko in na kakšen način pa je okoljska politika vpeta v delovanje vašega podjetja?
Tudi sami poskušamo delovati čim bolj okoljsko. Vlagamo v okoljsko področje, pozorni smo na to, da je čim manj odpadkov, da se kovinski odpadki v proizvodnji redno odvažajo, se primerno skladiščijo, ločujejo. Poleg tega smo v zadnjem času v našem podjetju prenovili infrastrukturo, kar pomeni, da smo se priključili na plin, preuredili smo kanalizacijo, vodovod, meteorne vode.

Ločeno zbiranje odpadkov sili komunalna podjetja v večje nakupe zabojnikov in kontejnerjev. Kako potekajo javni razpisi za takšne nakupe?
Javni razpisi potekajo tudi na tem področju preko uradnega lista, ki ga najdemo na spletnih straneh. Smo eden od treh ključnih igralcev, ki se udeležujemo javnih razpisov. Bistvena je ugodna cena, zato je potrebno produktivnost postaviti na neke določene nivoje. Žal je tako, da ni toliko pomembna kvaliteta, ampak najnižja cena, saj se morajo državna sredstva racionalno koristiti. Zato se dostikrat na te javne razpise prijavljajo podjetja, ki nimajo kvalitete, da lahko konkurirajo z najnižjo ceno. To se pozna pri prijaviteljih, ki uvažajo izdelke predvsem iz vzhodnih držav, kar je slabo za Slovenijo. Na razpisih smo tudi uspešni, vendar gledamo, da lahko s svojo produktivnostjo konkuriramo tem podjetjem. Je pa težko. Upoštevan bi moral biti tudi kriterij kvalitete.

Kakšna so vaša poslovna pričakovanja v tem letu? Je trg živahen ali se kažejo velika nihanja?
Rezultati so v tem letu boljši od lanskoletnih. Lansko leto smo bili pozitivni, letos upamo, da bo tudi del za akumulacijo za razširjeno produkcijo, za boljši standard zaposlenih. Večje težave so bile v zimskih mesecih, sedaj se je povpraševanje povečalo in smo kar precej zasedeni. Sicer pa je naš trg čisto sezonski. Pozimi je slabše povpraševanje, od aprila do junija so najbolj plodni meseci, v času dopustov je zopet upad povpraševanja, zadnje četrtletje pa je ponovno dosti povpraševanja.

Načrti za razvoj podjetja?
Podjetje, ki se ne razvija, stagnira. Naš glavni cilj je razvoj, in sicer razvoj v smislu produktivnosti, izboljšanja proizvodnih prostorov in iskanja novih proizvodov z večjo dodano vrednostjo. Z avstrijskim partnerjem izdelujemo tudi ciklone za čiščenje dimnih plinov, kjer je dodana vrednost bistveno večja. To delo smo za avstrijskega partnerja že opravljali, vendar se je v začetku recesije leta 2009 sodelovanje zmanjšalo, sedaj se delež zopet povečuje. Ta izdelek je za nas zelo pomemben. In sicer gre za multiciklon, čistilno napravo, ki se uporablja za odpraševanje trdih delcev (prah, saje, pepel) v dimnih plinih, ki nastanejo pri kurjenju s trdimi gorivi (les, biomasa). Zaradi posebnega vrtinčenja v sistemu delovanja multiciklona se prašni delci ločijo iz dimnih plinov in padejo skozi dno multiciklona v zbirno posodo, ki je pod njim. Očiščeni dimni plini pa potujejo naprej skozi izhod in v dimnik. V tujini se ta sistem uporablja že dalj časa in je obvezen za vsa kurišča na trda goriva.