Usposabljanja in izobraževanje za trajnostni razvoj | mag. Vanesa Čanji |
 
Danes redko najdemo podjetje, ki je lahko povsem gluho na klice za trajnostno poslovanje. Trg vse redkeje podarja odpustke. V prihodnje jih bo še manj. Organizacije se torej pospešeno lotevajo bolj ali manj ambicioznih strategij in implementacij trajnostnega razvoja, s katerimi nagovarjajo svoje strateške javnosti. Raziskave kažejo, da so pri tem manj uspešne, kot bi lahko bile, če bi v trajnostna prizadevanja bolj vključevale svoje zaposlene. A najprej jih morajo izobraziti in usposobiti za trajnostni razvoj. Gre za naložbo, ki daje bogate dividende.
 
poslovati-trajnostno

foto: www.shutterstock.com

Poslovati uspešno vse bolj pomeni poslovati na trajnostni način. Če je bila še ne dolgo tega ta trditev za mnoge meglena teorija, se sedaj že kažejo rezultati v praksi. To pa seveda ne pomeni, da so podjetja zaradi svoje ozaveščenosti postala altruistična na račun svoje ekonomske uspešnosti. K takšnemu vedenju jih silijo zakonodaja in vse bolj ozaveščeni kupci.

Stopnja zavezanosti k trajnostnem razvoju narašča

Pred štirimi leti je inštitucija Leonardo Academy izvedla raziskavo po vseh kontinentih sveta, s katero je hotela oceniti stopnjo zavezanosti podjetij k trajnostnem razvoju. Rezultati te raziskave so pokazali, da se je 76 % vprašanih podjetij srečalo s konkretnimi vprašanji svojih kupcev, kakšni so njihovi dosežki na področju trajnostnega razvoja. 45 % teh podjetij je takrat načrtovalo odgovoriti na ta vprašanja. Lani je študija inštitucije Wisconsin pokazala že veliko večjo osredotočenost podjetij na trajnostni razvoj. 70 % podjetij, ki je sodelovalo v raziskavi, je imelo konkretno strategijo svojega trajnostnega razvoja. Prav vsa podjetja pa so trdila, da na tak ali drugačen način komunicirajo svoja trajnostna prizadevanja strateškim javnostim. Podjetjem je večinoma postalo povsem jasno, da je to usmeritev prihodnosti.

Šibko vključevanje zaposlenih

Lani je internetno raziskavo izvedla organizacija Brighter Planet, s katero je hotela ugotoviti, kako podjetja vključujejo zaposlene pri uresničitvi svojih načrtov s področja trajnostnega razvoja. Samo 32 odstotkov anketirancev je odgovorilo, da podjetja poskrbijo, da so njihovi zaposleni seznanjeni s trajnostnimi cilji podjetja.
Rezultati so bili še manj spodbudni, ko so raziskali učinkovitost prizadevanj podjetij pri spreminjanju vedenjskih navad zaposlenih. Čeprav manjše organizacije praviloma pogosteje spodbujajo trajnostno vedenje zaposlenih in so pri tem uspešnejše kot večje, omenjena študija kaže, da so organizacije vseh velikosti uspešnejše, če v svoja prizadevanja vključijo svoje zaposlene.

Izobraževanje kot platforma trajnostnih premikov

Zanimiva je korelacija med zavezanostjo podjetij k trajnostnem razvoju in njihovo angažiranostjo na področju trajnostnega izobraževanja in usposabljanja svojih zaposlenih. Tretjina podjetij, ki omogoča trajnostno izobraževanje ali usposabljanje, vanj vključi vse svoje zaposlene. Tisti, ki se odločajo za usposabljanje svojih zaposlenih za trajnostni razvoj, to usposabljanje razumejo kot platformo za komuniciranje in izvajanje trajnostnih dejavnosti oziroma ukrepov v podjetju. Je pa opaziti, da mnoga podjetja ne povezujejo še prav dobro izobraževalne vsebine za trajnostni razvoj in svoje prednostne cilje trajnostnega razvoja. Kot zanimivost naj navedemo, da je kar 50 % vprašanih podjetij navedlo, da jih zanima usposabljanje za zniževanje ogljičnega odtisa, čeprav je samo 17 % teh podjetij znižanje svojega ogljičnega odtisa uvrstilo med tri najpomembnejše prioritete.

Izobraževanje za trajnostni razvoj bo naraščalo

Rezultati jasno kažejo, da v podjetjih še niso dobro spoznali, kako lahko z izobraževanjem in usposabljanjem svojih zaposlenih spodbudijo svoj trajnostni razvoj oziroma vključijo zaposlene za uspešnejšo dosego trajnostnih ciljev. Z vse intenzivnejšimi napori podjetij za trajnostni razvoj, ki so odgovor na pritisk kupcev oziroma trga, pa se bo počasi, a vztrajno bistrila slika, da sta izobraževanje in uposabljanje zaposlenih sestavni del teh prizadevanj. Če je leta 2009 40 % anketiranih podjetij zagotovilo usposabljanje za vsaj nekaj zaposlenih, je leta 2011 takih podjetij že 50 %. Bolj ko bo naraščal interes kupcev in ključnih deležnikov za trajnostno ravnanje podjetij, bolj se bodo le-ta odločala za izobraževanje in usposabljanje svojih zaposlenih, saj bodo le tako lahko izpolnila zahteve trga.

Kaj vključuje izobraževanje in usposabljanje za trajnostni razvoj?

Vsako podjetje oziroma organizacija mora optimirati svoje vire, zato si ne more privoščiti generičnih programov trajnostnega razvoja. Program usposabljanja in izobraževanja mora biti posebej prilagojen posamezni organizaciji, saj mora izhajati iz njenih trajnostnih ciljev, trajnostnih strategij in trajnostnega poročanja oziroma komuniciranja.