Priznanja Eko Top | Bojan Stojanović |
V prostorih Gospodarske Zbornice Slovenije je družba Slopak prvič podelila nagrade EKO TOP, namenjene podjetjem, ki učinkovito zmanjšujejo količino odpadkov bodisi s spremembo v zasnovi izdelkov bodisi s spremembo v zasnovi embalaže. Eko Top nagrade so prejele družbe Radeče Papir Muflon, Ilirija, Croning livarna, Pivovarna Union in Coca Cola HBC Slovenija. Slopak je tako prva družba za ravnanje z odpadki, ki vzpodbuja slovenska podjetja, da s premišljenim razvojem izdelkov na trg dajejo čim lažje embalaže in s tem povzročijo manj odpadkov.

V Pivovarni Union so se odločili za sistematično zmanjšanje tež embalirnih materialov v vseh segmentih pijač. Največji napredek so naredili na področju pločevink, saj so z uvedbo aluminijastih pločevink zmanjšali težo embalaže za 50 % ali za približno 700 ton na letni ravni. Matej Stražiščar nam je povedal, da je trenutno največ manevrskega prostora v segmentu plastenk, kjer se vse več pojavljajo biorazgradljvi in reciklirani materiali, a imajo še določene pomanjkljivosti v samem proizvodnem procesu. »Pri izdelkih, ki so polnjeni v steklenice, se je teža zmanjšala zaradi prehoda na nov dizajn. Potrebno je poudariti, da želimo pri razredu steklenic pospešiti prodajo povratnega programa, ter na ta način zmanjšati količino uporabljenega stekla,« nam je še zaupal Stražiščar.

V podjetju Radeče Papir Muflon proizvajajo samolepilni material za tisk etiket. Jorgi Kralj, vodja razvojnih projektov v podjetju, nam je povedal, da so znižali težo silikoniziranega papirja najprej s 100 gramov na m2 in potem na 80 gramov na m2, kar predstavlja 11% znižanje teže odpadka. »V letu 2008 smo zmanjšali količino odpadka za 56 ton, v letu 2009 za 105 ton, v letošnjem letu pa bo ta razlika preko 125 ton,« nam je še pojasnil Kralj.

V podjetju Ilirija d.d. smo se o optimizaciji embalaže pogovarjali z Zdenko Koren, direktorico razvoja in kakovosti. »Pri prenovi linije izdelkov Subrina smo kot eno ključnih zahtev postavili nižanje porabe materiala na enoto izdelka,« nam je zaupala Korenova. Z uvedbo spremenjene zaporke so dosegli kar 26% nižjo maso zapork. »Na zmanjšanje skupne mase odpadne plastike je vplivala tudi odločitev, da poenotimo volumne izdelkov za različne trge. Ob prenovi linije izdelkov Subrina je bilo spremenjeno tudi transportno pakiranje v smeri čim boljšega izkoristka volumna, kar pomeni prihranek tudi pri odpadnem papirju in odpadni ovijalni foliji,« nam je še povedala Korenova.

V družbi Coca-Cola HBC Slovenija so uvedli nov material, imenovan Ultra Glass, ki je tanjši in lažji kot dosedanje steklo. Maja Murič, vodja odnosov z javnostmi pri Coca-Cola HBC, je za EOL pojasnila razloge za optimizacijo embalaže: »Proces izdelave povratnih stekleničk ultra light je kar se da optimiziran. Steklenička je lažja, tanjša, nižja in tudi bolj odporna. To omogoča prihranek prostora pri skladiščenju, manj potrebne energije za segrevanje stekleničk pri pranju in ne nazadnje velike prihranke v transportu, saj je tovornjak z novimi stekleničkami kar 3,5 tone lažji.«

Nagrajena podjetja so zagotovo znanilci sprememb v razmišljanju, saj okoljski in ekonomski prihranek upoštevajo že ob samem razvoju izdelka, kar je zaenkrat prej izjema kot pravilo.