Industrijsko označevanje | Urška Košenina |
 
Do februarja 2019 bo vsaka škatlica tablet na trgu označena z unikatno kodo, ki jo bo praktično nemogoče ponarediti. Med uvajalci dinamičnih oznak v farmacevtski branži je tudi podjetje Adheziv iz Primoža pri Šentjurju, ki je pred desetimi leti, v sodelovanju s Krko, začelo razvijati samostojni sistem za preprečevanje ponarejanja – Print&Verify. Direktor podjetja Vojko Arzenšek meni, da je za proizvodni proces najpomembnejša zanesljivost naprav za nemoten potek proizvodnje. To se da doseči z najboljšimi tehnologijami in z industrijskim označevanjem, ki marsikateri panogi lahko izboljša njen konkurenčni položaj na trgu. Čeprav je Adheziv majhno podjetje, je trge našel tudi zunaj Slovenije. Prisega na inovacije in razvoj v svoji branži.
 
Vojko Arzenšek

Vojko Arzenšek

Poslovno ste povezani s podjetji v Srbiji, na Slovaškem, v BiH in na Hrvaškem. Katere panoge so najbolj zainteresirane za industrijsko označevanje in za kakšne tehnološke zahteve se odločajo – gre predvsem za označevanje izdelkov in materiala? Kako vplivajo zahteve po sledljivosti izdelkov na odločitve podjetij, ko gre za označevanje?

Res je, zunaj imamo svoja podjetja oziroma pooblaščene distributerje, integratorje naših sistemov. Najbolj zanimiva panoga za označevanje je trenutno farmacija. Razlog je znan. Zakonodaja predvideva, da mora biti s februarjem 2019 vsaka škatlica tablet na trgu označena s kodo 2D Datamatrix in s proporcionalno alfanumeriko. Zato smo pred 10 leti zelo hitro razvili, s pomočjo domače farmacevtske firme, samostojni sistem. Imenovali smo ga Print&Verify. Sistem je sestavljen iz dvojnega tekočega traku, tiskalnika, kontrolne kamere, izmeta in PCja, kjer se upravlja z enoto, prejema serializacijske oznake od višjega sistema Gen-code in povratno vrača poročila. Sistem vgradimo v proizvodno-pakirno linijo v farmacevtski firmi. Najprej so to v celoti uvedli v Turčiji, ker je tam največ ponaredkov zdravil.

Zakaj prav tam?

Turčijo so velike korporacije izbrale kot poligon in so tam vzpostavile sistem, ki je v treh mesecih dal toliko prihranka, kot so sicer za to zapravili v celem letu. S pravočasnim lansiranjem in perfekcijo sistema smo pridobili posle v Nemčiji, Avstriji, Švici, Poljski, Hrvaški, Makedoniji, Rusiji. Seveda tudi v vsej farmacevtski industriji v Sloveniji. Ker so regulative po posameznih trgih različne, podjetja budno pazijo ali naročajo le P&V sisteme ali TE ali Vignette module. Tudi agregacijske naprave za označevanje paketov in palet. Porast je tudi v drugih panogah, predvsem v proizvodnji delov za avtomobilsko industrijo.

Bili ste pripravljeni na zahteve zakonodaje. Kaj je še vaša konkurenčna prednost na trgu, kateri tiskalniki so špica v ponudbi?

Naša konkurenčna prednost je velika inovativnost. Pred 10 leti smo, ob prvih informacijah, da bo zakonodaja v farmaciji zahtevala uvedbo kode 2D, s poslovno kooperativnim podjetjem razvili aplikacijo za tisk in kontrolo. Že prej, v letu 2001, smo prvi v Sloveniji aplicirali vektorske industrijske laserske tiskalnike za markiranje etiket piva v Pivovarni Union. V letu 2004 smo prvi v Sloveniji začeli aplicirati sisteme za označevanje palet prehrambnih proizvodov in pijač za sledljivost v Pivovarni Union, Pivovarni Laško in Radenski. Naše naslednje konkurenčne prednosti so velik in kvaliteten servis in tehnična podpora kupcem, predvsem pa vrhunsko zanesljivi sistemi za označevanje kot CIJ ink jeti Leibinger, TIJ ink jeti Markoprint ter industrijski laserski tiskalniki Solaris.

Sodelujete tudi z Nicelabel. Kakšna konkurenčna prednost je takšno sodelovanje? Kateri trendi prevladujejo na področju tehnologije etiketiranja?

Točno. Sodelujemo s firmo EURO PLUS, ki je razvila program NiceLabel. Trenutno je najbolj popularen, moderen, najboljši ter najbolj razširjen program za kreiranje etiket v svetu. Ponosni smo, da so to razvili Slovenci in ga tudi zelo dobro tržijo po svetu. Vsi naši sistemi- ne samo etiketirke, tudi CIJ Leibinger Ink jeti, TIJ Markoprint ink jeti so opremljeni za uporabo NiceLabela, kar je njihova konkurenčna prednost. Kupcem privarčujejo ogromno časa zaradi nepotrebnega vnašanja vseh sporočil in prenosa na sisteme označevanja.

S kom še sodelujete v Sloveniji?

Projekte za farmacevtska podjetja ne izvajamo sami. Sodelujemo s tremi partnerskimi podjetji. Mi prispevamo tiskalni del in kontrolni del. Drugi je Inel iz Celja, industrijska elektronika, oni imajo fizično izgradnjo teh sistemov ter lokalni programski del. Potem je še Metronik, programska hiša iz Ljubljane, ki izdela sistem Gen-code. Ta generira unikatne serijske oznake za vsako škatlico posebej in nam jih pošlje na naš sistem. Hkrati nazaj grede prevzame tudi podatke o delovnem nalogu, koliko je narejenih pozitivno, koliko je odpadka, koliko je neverificiranih ipd. Komunicira s centralnim proizvodnim komunikacijskim sistemom v podjetjih. Po navadi je to SAP, ki je najbolj razširjen. Poleg tega te podatke pošilja tudi centralnemu evropskemu respozitoriju, v Rusiji centralnemu ruskemu respozitoriju, za Kitajsko centralnemu kitajskemu itd.

Katere aktualne novosti na področju industrijskega označevanja bi izpostavili?

Smer je jasna. Čim večja zanesljivost naprav, tako da imajo kupci v proizvodnji čim manj zastojev. Pri nas nudimo naprave s patentiranimi rešitvami, ki pripomorejo k zanesljivosti delovanja. Nudimo kompleksne rešitve označevanja v industriji, označevanje na vse vrste materiala, v vseh korakih proizvodnje – na polproizvode, proizvode, embalažo. Prilagodimo se kupcu in glede na naš širok prodajni program skupaj najdemo optimalno rešitev označevanja. Seveda vedno na podlagi narejenih vzorcev in testiranj po željah kupca. Med tiskalniki danes in pred 15 leti je ogromen napredek, tako da so zelo pomembni tudi dobavitelji in zanesljivost njihovih naprav. Tehnološki napredek je izjemen. Na trgu je zelo oster boj ne le s konkurenco, temveč tudi v sledenju zahtev kupcev in v doziranju pozitivnih idej kupcem. Moramo biti skoraj njihov razvojni oddelek, nenehno predlagati nove rešitve.

Kako je Adheziv končal poslovno leto 2017 in kakšni so načrti v tem letu?

Poslovno leto 2017 je bilo za Adheziv spet rekordno dobro, saj smo prihodke povečali za 100 %, že v letu 2016 pa za 230 %. In to po 26ih letih poslovanja. Ravno tako je s poslovnim izidom. Letno število prodanih, vgrajenih naprav smo povečali za 42 %, na 171. Število zaposlenih smo povečali za 25 %, in to v sektorju tehnične podpore kupcem. Obnovili smo celotni vozni park ter razširili poslovne prostore.

Ali je več interesa tudi za varnostno označevanje?

Moram poudariti, da vsako označevanje pomeni določeno varnost za proizvod. Glede dodatnih varnosti pa zadovoljimo zahteve kupcev npr. z »nevidnim« črnilom. Napis s tem črnilom se vidi le z osvetlitvijo z UV lučko. Potem tudi z »neodstranljivim« črnilom, kjer s poizkusi odstranjevanja z določenimi sredstvi del napisa ostane na proizvodu in dokazuje, da je bil tam napis pred odstranjevanjem. Varnostno označevanje, t.i. Tamper Evident, je nova zahteva farmacevtske industrije.