Položaj panoge | Jože Volfand |
 
Škofjeloški EGP je lansko poslovno leto končal z dobro rastjo prodaje, dr. Simon Žnidar, direktor, pravi, da se kaže pozitivna klima tudi na začetku leta 2017. Čeprav so se v zadnjih letih z novimi naložbami še bolj strateško usmerili v ciljno specializacijo, njihov najmočnejši parter je farmacevtska panoga s posebnimi zahtevami za embalažo zdravil, jim nova evropska regulativa postavlja dodatne naloge. Za sledljivost in identifikacijo odpiranja je za farmacevte določen rok za implementacijo leta 2019. Vendar je EGP v prednosti, saj svoje izvirne rešitve že ponuja kupcem. Dr. Simon Žnidar je informatik. Zato ni čudno, da je podjetje lani prešlo na integriran informacijski sistem. A čeprav je zanje nov izziv digitalna ekonomija, trdi, da osnovno poslanstvo embalaže ostaja: da navduši, predstavi in varuje.
 
dr. Simon Žnidar

dr. Simon Žnidar

V začetku januarja je minilo tri leta, kar je začela veljati direktiva o preprečevanju ponarejanja zdravil. Tudi za proizvajalce embalaže je bil to izziv. Kako ste uspeli zadovoljiti zahteve farmacevtske panoge, ki se na trgu vse bolj srečuje z vprašanjem, kako optimizirati varnost izdelka? V vašem podjetju ste bili menda že tehnološko pripravljeni, saj ste razvili mehanizem za identifikacijo odpiranja embalaže.

Direktiva EU 2011/62 o preprečevanju vstopa ponarejenih zdravil v zakonito dobavno verigo je bila sprejeta 2011 z veljavnostjo od 2013. Direktiva med ostalim predpisuje dva varnostna elementa, ki imata vpliv na embalažo zdravil. To sta zagotavljanje sledljivosti z uporabo serializacije in identifikacije odpiranja (tamper evident). Delovna skupina CEN/TC261 je oblikovala tehnološke zahteve za oba varnostna elementa. Izdane so bili v obliki izvedbenega akta, ki je bil sprejet v februarju 2016. farmacevtska industrija ima triletno obdobje, to je do začetka leta 2019, za implementacijo teh zahtev. Obe zahtevi imata vpliva na konstrukcijo, lastnosti kartona in design. Serializacija, enolične oznake pakiranja, zahteva tisk podatkov v obliki 2D kode in v berljivi obliki v fazi pakiranja. V večini se farmacevtska industrija odloča za uporabo tiskanja na osnovi vodnih barv, kar zahteva določene lastnosti kartona. Ta tehnologija označevanja je sicer že v uporabi, so pa proizvajalcem kartona postavili visoke zahteve glede hitrosti tiska in ločljivosti. Proizvajalci so oziroma bodo za kartone, kjer zahtev ne dosežejo, spremenili predvsem vrhnje sloje kartona, torej premaze. To pa pogosto vpliva na ostale lastnosti kartona, kot so potiskljivost, togost, formiranje bigov.

In vaša identifikacija?

Za zagotavljanje identifikacije odpiranja so se oblikovale 3 rešitve, in sicer varnostne nalepke, varnostno lepljenje zloženke na pakiranju in uporaba varnostne , t.i. TE konstrukcije. Vse rešitve morajo omogočiti ponovno zapiranje po odprtju, kar je ena od zahtev. V EGP našim kupcem lahko zagotovimo vse tri rešitve. Varnostne nalepke delamo skupaj s podjetjem Cetis, ki je v skupini MSIN, katere del je tudi EGP, specializirano za to področje.

Za kakovostno proizvodnjo si mora EGP, ki je največji proizvajalec potiskanih kartonskih zloženk v Sloveniji, zagotoviti najboljše dobavitelje materialov – od kartona do lakov in barv. Kakšne zahteve postavljate dobavni verigi in od kod so dobavitelji?

Kartoni so organski material in vsak s svojimi specifičnimi vizualnimi in mehanskimi lastnostmi. Neposredna medsebojna zamenljivost je zato precej omejena. Praktično večinsko se oskrbujemo pri vodilnih evropskih proizvajalcih kartona. Pomemben delež ima Količevo karton, s katerim imamo vzpostavljeno t.i. vitko oskrbno verigo. Podobno kot pri kartonih se tudi pri barvah, lakih, folijah oskrbujemo pri vodilnih evropskih proizvajalcih. Dobavitelji morajo izpolnjevati ne le zakonodajno opredeljene zahteve za varnost izdelkov, temveč morajo zadovoljiti tudi višje standarde, ki jih postavljajo predvsem globalna podjetja in združenja. Tako hitro postanejo potem zahteva tudi ostalih. Pri dobaviteljih na splošno cenimo odprt odnos in sodelovanje, ki se kaže predvsem, ko stvari ne gredo idealno. Poostren je posluh za razvoj in spremembe, ki pomenijo obojestransko korist.

Farmacevtska panoga in industrija kozmetike za osebno nego sta preživeli krizo z najmanj tržnimi nihanji. Koliko se je to poznalo v rasti, obsegu proizvodnje in realizacije in kako se trg odziva v tem letu?

Razpršenost je ena od lastnosti naše industrije. Naši ključni kupci prodajajo na različne trge, so iz različnih panog. Panoge, v katerih delujemo, so količinsko manj izpostavljene nihanjem v recesijsko-konjukturnih ciklih. Na drugi stani smo v EGP v zadnjih štirih letih izpeljali intenziven investicijski cikel, podprt s strategijo in njenim učinkovitim izvajanjem. Rezultati se kažejo v stabilni rasti in ciljni specializaciji na izbrane produktne in tržne skupine. Poslovno je bilo leto 2016 uspešno z doseženo rastjo prodaje 8%. Pozitivna klima se kaže tudi v tem letu.

Čeprav naj bi gibanja na trgu in gospodarska rast nakazovala boljše čase podjetjem, ste menedžerji pred stalnim pritiskom glede optimizacije stroškov. Ste kot informatik po duši uspeli z informacijskim sistemom v podjetju kakovostno informatizirali vse ključne poslovne procese?

Podjetje se mora, podobno kot živi organizmi, s svojo organiziranostjo ustrezno odzivati na vplive okolja, ki ga sestavljajo kupci, dobavitelji, tehnologija, lokalna skupnost, politične razmere. Odziva se s spremembami v poslovnih in proizvodnih procesih ter v njihovem izvajanju pri pridobivanju ustreznega znanja s spremembami v uporabljeni tehnologiji. In informatizacija je pri tem eno od ključnih orodij. Glavne poslovne procese in tudi velik del proizvodnih imamo informatizirane. Velik korak pri tem smo naredili v lanskem letu s prehodom na nov, povsem integriran informacijski sistem. S tem smo si odprli možnosti za kakovostno nadgradnjo naših procesov. Intenzivno ga bomo izvajali letos. Poudarek je na medprocesni integraciji in integraciji oskrbne verige z uvajanjem e-poslovanja.

Novi izziv je digitalna ekonomija, robotizacija, so nove tehnologije. Kakšna bo vaša družba čez deset let?

Pri digitalni ekonomiji lahko potegnemo določene vzporednice s storitveno ekonomijo. Poznano je, da brez proizvodnje pravzaprav storitveni del gospodarstva ne more obstajati. In da je njegova dodana vrednost vezana na proizvodno produktivnost. Podobno lahko rečemo, da velja tudi za digitalno ekonomijo, ki je v temelju storitvena ekonomija z zelo visoko uporabo internetne informacijske tehnologije. Usmerjena predvsem v interakcijo s končnim uporabnikom (B2C). V medpodjetniškem segmentu so spremembe manj na očeh, manj dih vzbujajoče. Temeljna vloga embalaže ostaja enaka tudi v digitalni ekonomiji: navduši, predstavi, varuje. V podjetju skrbno spremljamo tehnološki razvoj na našem področju. Tehnologij, ki bi v naslednjih nekaj letih bistveno spremenile naš proizvodni postopek, ni na vidiku. Še največ vsi pričakujemo od tehnologije digitalnega tiska, ki ima pred sabo nekaj tehnoloških izzivov. Tudi cenovnega, kot so pokazala med drugim tudi naša testiranja in preračuni.

Nove tehnologije zahtevajo nove kadre. Sodelujete v kompetenčnem centru za kadre v papirni in lesni industriji. Ali bo vaša panoga uspela dobiti na trgu nove profile kadrov?

Velik poudarek dajemo internemu izobraževanja kadrov. Kompetenčni center ga dopolnjuje. Ne vidim toliko težav pri osvajanju potrebnih novih znanj. Menim, da bomo morali več poudarka dati promoviranju pomembnosti poklicev v proizvodnji. Izboljšana gospodarska klima je razkrila, kako plitev je v Sloveniji kadrovski bazen od ustrezno poklicnega do višješolskega izobraženega kadra za delo v proizvodnji. Zavedamo se, da so to naši ključni kadri, na katerih temelji ta naša kakovost in produktivnost: Tiskarji in pomočniki na tisku, operaterji strojev v dodelavi, delo v kontroli kakovosti.

Kompetenčni center za kadre bi moral biti tudi ogledalo šolski politiki, kakšna znanja in profil zaposlenih potrebujemo v gospodarstvu.

Načrti v letu 2017?

Sprejeta strategija in njeno uspešno izvajanje vzpostavlja način dela, ki se ne bo bistveno spreminjal od preteklega. Investicijsko bomo nadaljevali z naslednjo fazo prenove proizvodnih in skladiščnih prostorov. Nov informacijski sistem nam omogoča nadgradnjo in integracijo poslovnih procesov in temu bomo posvetili pomemben del internega razvoja.