Darilna embalaža | Tanja Pangerl |
 
Pred novim letom se povečuje zanimanje za darilno embalažo, s katero podjetja predstavljajo svoje izdelke, storitve, ugled in poslanstvo. Vendar zanimanje trga ni rezervirano samo za konec leta, pojavlja se ali naj bi se celo leto. Ob raznih praznikih, posebnih jubilejnih, poslovnih in drugih dogodkih. Tudi pri darilni embalaži je smer naravi prijazno, z uporabo naravnih materialov, kjer sta v ospredju papir in karton. Luksuznih darilnih embalaž je manj tudi zaradi višje cene. Rdeča nit je ponavadi določena zgodba in celostna podoba podjetja. Nekaj proizvajalcev in oblikovalcev darilne embalaže je predstavilo, kakšno vlogo ima darilna embalaža za podjetja, kdaj se zanjo odločajo in kaj pri tem upoštevajo.
 

V trendu je sestavljiva embalaža

Petra Bandelj

Petra Bandelj

Petra Bandelj, direktorica Pelar d.o.o.: V prvih jesenskih dneh se počasi prebuja potreba po embalaži za obdaritve ob koncu leta. Količinsko oddanih ponudb je precej, ker gre za tipanje o cenah. Nekatera podjetja imajo zanimive izdelke, ki jih želijo tudi ustrezno zapakirati. To so sladkorčki, da vse ni preveč grenko. Pri tem so želje naročnikov vedno na prvem mestu. Poskušamo najti ustrezne oblikovne in cenovne prilagoditve. Prav tako je potrebno upoštevati lastnosti materiala, iz katerega se embalaža proizvede. V naši proizvodnji darilna embalaža predstavlja polovico celotne proizvodnje.

Naš osnovni material je lepenka. Sledi karton. Zelo moderna je trenutno embalaža z odprtinami, ki so prekrite s folijami, da se vidi vanje. Tudi odprtine so manjše, bolj oblikovni dodatek kot vpogled v vsebino. Trendovska je tudi sestavljiva embalaža, torej taka, ki nima uporabljenih lepil in jo v podjetju naročnika sestavijo sami. To smo opazili kot trend v manjših podjetjih, kjer poskušajo z vsemi sredstvi racionaliziranja.

V največji meri se dobro prodaja embalaža, ki je lahko multiplikativna – za več izdelkov, ne vezana na točno določeno obliko. Trend poklanjanja steklenic je nekoliko v zatonu, če pa že, potem je v tem primeru iskana embalaža bolj inovativna. Po meri izdelana embalaža je za srednja in večja podjetja. Posamezniki naročijo tudi unikatno darilno embalažo, ki je že sama del darila ob obletnicah ali drugih svečanih dogodkih. Z vidika personalizacije embalaže pa ponujamo dodelavo po meri naročnika, dotisk na posamezne kose oziroma posebej oblikovane dizajne.

Posamezna podjetja imajo tudi svoje oblikovalske oddelke, ki jim vsakokratno pripravijo predloge. Tu izdelavo darilne embalaže izvedemo po načrtu. Dostikrat naročnik sam predlaga oblikovalca, ki mu pripravi tiskarsko ali oblikovno predlogo. Hišni oblikovalec je nujen in hkrati nepogrešljiv pri postavljanju trendov in iskanju vedno novih rešitev.

Darilna embalaža je del celostne grafične podobe

Marinka Lesjak

Marinka Lesjak

Marinka Lesjak, direktorica Darilna embalaža Kunej: Letos je pri nas povpraševanje po darilni embalaži malo večje kot lansko leto, sicer pa je povpraševanje po njej prisotno skozi vse leto. Vsak mesec je namreč določen dogodek, ki se dotakne tudi nas, kot so obletnice podjetij, društev, šol idr. Prednovoletni čas pa je seveda z vidika darilne embalaže močnejši. Pri tem so želje naročnikov različne, odvisno za kateri izdelek gre. Predvsem zahtevajo celostne grafične podobe, ki predstavlja podjetje.

V naši proizvodnji darilna embalaža predstavlja približno 60 % delež, pri čemer še vedno zelo velik delež predstavlja ročno delo. Osnovni materiali pri tem so papir, karton, lepenka, prevlečni material, med temi materiali pa se najde tudi ekološki papir, ki je zelo popularen in posebej ne izstopa. Za unikatne embalaže se naročniki odločajo v manjši meri predvsem zaradi tega, ker je ta embalaža dražja. Je pa tako, da izdelek išče pravo embalažo. Ne ustreza vsakemu izdelku vsaka embalaža.

Sodelovanje z oblikovalsko stroko pri kreativni zasnovi darilne embalaže se razlikuje od primera do primera. Po navadi je tako, da so pri večjih projektih vključeni tudi oblikovalci. Vse to je dobrodošlo, saj je velikokrat tako, da se od vsega tega vsi nekaj naučimo.

Vrača se rjavi valoviti karton

Gregor Sever

Gregor Sever

Gregor Sever, direktor P.O.S. Studio d.o.o.: Darilna embalaža že nekaj časa ni več strogo omejena le na mesece pred novim letom, se pa povpraševanje zaradi novoletnih poslovnih daril po njej takrat zelo poveča. Kljub temu, da so izdelki, namenjeni obdarovanju, največkrat že pakirani v darilni embalaži, naši naročniki želijo novo embalažo, s katero z našo pomočjo na najboljši možen način predstavijo podobo svojega podjetja. Čeprav je povpraševanje po darilni embalaži najštevilčnejše ob bolj komercialnih praznikih, več podjetij uporablja darilno embalažo ob organizaciji raznoraznih dogodkov. Ti so vedno bolj pogosti, zato lahko rečemo, da se povpraševanje po darilni embalaži ponovno povečuje, večji poudarek pa je na personalizirani in količinsko bolj omejeni embalaži.

Želje naročnikov so zelo različne. Zato se usmerjamo v razvoj proizvodov, za katere so značilne prilagodljivost, visoka kakovost in dodana vrednost. Največkrat naročniki vprašajo, kakšna je minimalna količina, ki je potrebna za naročilo. Odgovor je preprost: po želji od enega kosa naprej. Nad takim odgovorom so novi naročniki večkrat presenečeni in navdušeni, saj podjetja, ki prav tako izdelujejo embalažo, niso tako fleksibilna. To je ena od naših prednosti. Z lastnim razvojem in lastno proizvodnjo poskrbimo, da stranka dobi, kar želi in potrebuje. Ideje, želje in potrebe naročnikov se uskladijo z realnostjo izvedbe, cenovno vzdržljivostjo in roki izdelave. Trenutno delež darilne embalaže dosega približno 35 % vse naše proizvodnje embalaže. Vse več naročnikov se na nas obrača z željo po izdelavi embalaže za celotni asortiment njihovih izdelkov.

Pri izdelavi embalaže je uporaba materiala zelo odvisna od idejne zasnove, velikosti embalaže in cene, ki jo je naročnik pripravljen plačati. Pri darilni embalaži se zopet vrača rjavi valoviti karton, ki daje embalaži naravni videz. Za izdelavo naših izdelkov uporabljamo vse – od trdega kartona, gramature 200 g/m² in več, do večslojnega valovitega kartona (E, B oziroma EB val). Glede tiska se naročniki odločajo zelo različno. Nekateri se odločijo za bolj naravne variante – rjavi valoviti karton in sitotisk, večina pa se odloči za klasično embalažo, kjer uporabimo tehniko ofset tiska. Bolj »ekskluzivno« embalažo, poleg ofset tiska, lahko obogatimo še z različno plastifikacijo, UV lakiranjem, toplim tiskom, slepim tiskom.

Je pa vsak izdelek unikat, saj embalažo izdelamo namensko za dogodek naročnika. Na podlagi pogovora se določi želeno obliko embalaže, saj je ta odločilna pri izražanju osebnosti izdelka v njej. Veliko pozornosti se nameni detajlom, ki odločilno vplivajo na končni videz in uporabnost. Največ povpraševanja je po darilni embalaži za promocijske izdelke, kot so svinčniki, USB ključi, obeski, ovitki za mobilne telefone, steklenice in podobno. Poleg ostalih tehnik uporabljamo tudi tehniko digitalnega tiska, tako da nam personalizacija embalaže ne predstavlja nobenega problema. Izdelavo manjših količin opravimo na lastnem rezalniku, ki nam omogoča veliko oblikovno prilagodljivost pri embalaži in hitrost pri njeni izdelavi. Kvaliteta digitalnega tiska se je po kakovosti že približala ofset tisku, tako da se vedno več naročnikov odloča zanj pri izdelavi manjših količin embalaže visoke kakovosti.

Pri našem delu sodelujemo tudi z oblikovalci. Delo z njimi je vzajemno. Pri naših stalnih naročnikih z oblikovalcem sodelujemo že od samega začetka projekta. Običajno oblikovalec pošlje idejno zasnovo embalaže, naš razvojni oddelek pa poda realno idejo, kaj se da narediti in je še vedno cenovno sprejemljivo. Proces sodelovanja se nadaljuje naprej do izdelave vzorca in vse do končnega izdelka. Sodelovanje v takšni obliki je že ustaljeno in preverjeno deluje. V primeru, ko naročnik nima svojega oblikovalca, lahko na njegovo željo predlagamo primernega oblikovalca z dolgoletnimi izkušnjami z oblikovanjem izdelkov za pospeševanje prodaje in promocijo.

Oblikovanje embalaže

Za pravo vizualno predstavitev izdelka z embalažo je pomembna vloga oblikovalcev embalaže, ki »nevidni« izdelek z embalažo naredijo viden. Gre za prvi stik s kupcem. O trendih oblikovanja darilne embalaže, materialih in odločitvah podjetij sta spregovorila Matjaž Zorc, kreativni direktor v podjetju Simetrija d.o.o., in Mojca Janželj Tomažič iz Oblikovalskega studia Kontrastika.

Embalaža kot del celostne zgodbe

Matjaž Zorc

Matjaž Zorc

Matjaž Zorc, kreativni direktor v Simetrija d.o.o.: Podjetja, s katerimi se srečujemo, se konkretno ne ukvarjajo z darilno embalažo, vendar občasno za njih pripravljamo sete oziroma kolekcije izdelkov, s katerimi želijo presenetiti svoje poslovne stranke ali kupce. Največkrat gre za priložnostno pakirane izdelke, ki kljub svoji različnosti nosijo skupno vizualno sporočilo. Sporočilo je največkrat vezano na praznike, akcije oziroma druge občasne priložnosti. Ponavadi gre za manjše serije, kjer je seveda ključna cena ter običajno krajši čas izvedbe. Proizvajalci, ki se sicer ukvarjajo s tipično darilno embalažo, niso naši naročniki in ponavadi sodelujejo z oblikovalci, vendar z manjšimi studii oziroma z individualnimi oblikovalci.

Glede na specifiko projekta se odločamo tudi za določen material embalaže, vendar v dogovoru z izvajalcem in naročnikom skušamo ostati ekološko zavedni. Ekološki neoporečnosti prilagodimo izbor materialov ter obdelavo. To pomeni, da npr. namesto plastifikacije embalaže uporabimo lak, ki je ekološko sprejemljiv, ker ne onesnažuje in omogoča recikliranja papirja. Običajno se zaradi stroškov izvedbe in možnosti recikliranja osredotočamo na papirnate in kartonske embalaže. Plastike v kakršni koli obliki je zelo malo. Morda za specifične izdelke, kot je npr. vino, uporabimo les.

Pri darilni embalaži še vedno prevladuje papirnata oziroma kartonska embalaža, ki svoje presežke išče v inovativnem grafičnem oblikovanju in obdelavi, kot so reliefi, lokalna lakiranja in različni večbarvni potiski s podtoni idr. Prevladujejo kaširane embalaže s poljubno prilagojenimi vložki za izdelke.

Naše izkušnje pri darilni embalaži so vezane na večja podjetja, ki morajo z racionalnejšim pristopom optimizirati stroške investicij. Luksuzna embalaža je zaradi manjše količine največkrat povezana z ročnim delom s poenostavljenimi orodji. Izbor materiala mora upoštevati možnosti, ki jih nudi tovrstna obdelava. Apriorna »odštekanost« ni nekaj, kar bi pri embalaži naredilo razliko, če to ni vključeno v zgodbo oziroma sporočilnost, ki jo nosita embalaža in izdelek. Ponavadi so embalaže prilagojene temu in njihovo drugačnost poudarja umestitev v koncept sporočila, ki ga podpirajo. Seveda pa je pri oblikovanju embalaže potrebno upoštevati tudi čas, ki je potreben za sestavljanje embalaže, vstavljanje izdelka, kar se najbolj pozna pri velikih količinah. Razmišljati je potrebno tudi o transportu prazne embalaže med procesom pakiranja. Skratka, veliko aspektov, ki jih mora oblikovalec z naročnikom definirati v brifu pred pričetkom sodelovanja.

Ekodizajn je več kot le moda

Mojca Janželj Tomažič

Mojca Janželj Tomažič

Mojca Janželj Tomažič, Oblikovalski studio Kontrastika: Proizvajalci imajo velik interes za sodelovanje z oblikovalci. Zavedajo se, da je to zelo pomembno pri komunikaciji s kupcem – za prepoznavnost, podajanje informacij o produktu, za udoben transport idr. Kakšnim ciljem je potrebno zadostiti z oblikovanjem, je odvisno od mnogo parametrov. Od vrste produkta do ciljnega uporabnika, konkurence že obstoječih sorodnih produktov idr.

Pri darilni embalaži so najpogosteje uporabljeni zelo osnovni, preprosti materiali, ki jim z skrbnim oblikovanjem omogočimo, da pokažejo svojo lepoto. Naši naročniki v glavnem cenijo eko osveščenost v resnici in ne zaradi mode. Kar se našega dela tiče, prevladuje misel, manj je več. S tem mislim na čim manjšo porabo materiala, čim manj transporta oziroma sodelovanje s proizvajalcem materiala in izvajalcem, ki je čim bliže, po možnosti iz Slovenije, čim bolj jasna grafična komunikacija o vsebini embalaže in podobno.

V primerjavi z evropskim trgom mislim, da je slovenska kakovost zelo konkurenčna. Podjetja se zavedajo vrednosti kreativnih rešitev in potrebne funkcionalnosti za namen, za katerega potrebujejo darilno embalažo. Stroškovna racionalizacija je del odgovornega zavedanja in tudi odnosa, kako z inteligentnim oblikovanjem lahko dosežemo zelo veliko.